[VOLG] **Nova** chases butterfly van jaarling tot showpaard

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Sarah_Fons

Berichten: 962
Geregistreerd: 03-06-14

Re: [VOLG] **Nova** chases butterfly van jaarling tot showpaard

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-18 21:04

Veel beterschap voor Nova! Wel super fijn dat ze zich zo goed voelt in de kudde :)

Melissa0304

Berichten: 4448
Geregistreerd: 13-02-05
Woonplaats: Dinteloord

Re: [VOLG] **Nova** chases butterfly van jaarling tot showpaard

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-18 21:19

Beterschap met Nova! Hopelijk knapt ze snel op

Emita

Berichten: 3242
Geregistreerd: 16-12-11

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-10-18 22:27

donnar schreef:
Super tof! Ik volg je topic vanaf het begin en nu sta je bij mij op stal! Wij hebben elkaar nog niet gezien, maar ik ben de eigenaresse van de Tinker (Dublin) :D


Oh echt?! Haha super leuk! Ik zie je dan vast binnenkort wel een keer :D

Fotsy, weet je nog welke antibioticakuur ze hebben gehad bij jou? Ik ging net dus even googelen... Nou ik schrok me wel rot hoor, wat als het chronisch wordt |( of wat als ik al te laat ben en het al chronisch is geworden. Ze hoestte pas sinds anderhalve week, maar ze heeft al best wel lang last van snot. En ik dacht eerst dat het kwam door de bloedwormen en een beetje "veulen snot". Maar de snot is wel de laatste maand heftiger geworden. Maar goed ik hoop dat de kuur aanslaat en dat ze er snel vanaf is... Gelukkig oogt ze verder niet ziek!

Verder bedankt iedereen!! Ik hoop ook dat Nova snel af is van de hoest en snot %)

Fotsy

Berichten: 6777
Geregistreerd: 29-04-13
Woonplaats: België

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-18 23:13

Ik zoek eens op voor je maar was iets voor kalveren ook, witte zak met rode letters en wit poeder in. Ik heb dan endoscopie van de longen laten nemen en daar was alleen streptokokken uitgekomen. Dus niks echt ernstig maar snot was ook hevig en heeft lang geduurd. Dus tot zolang ze niet ziek oogt, zou ik me niet al te veel zorgen maken. Ik had het echt gehad met dat hoesten want heeft ook echt weken geduurd zelfs na ab kuur. Maar nu gelukkig wel over.

Emita

Berichten: 3242
Geregistreerd: 16-12-11

Re: [VOLG] **Nova** chases butterfly van jaarling tot showpaard

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-10-18 23:38

Ah okee.. Dan had je andere medicatie dan Nova. Ik weet even niet hoe het nou precies heette, maar het ziet eruit als een wormenspuit alleen zit er een middel in tegen de longontsteking. Het werkt ook hetzelfde: gewoon toedienen in de mond. Het schijnt viezer te zijn dan wormenspuiten dus elke keer na de spuit wat lekkers geven voor de vieze smaak.. En twee keer per dag. En daarnaast nog zoutoplossing maar dat middel krijg ik morgen pas als het goed is. Maandag komt de veearts weer om opnieuw te controleren dus hopelijk is het dan al een stuk beter!

Emita

Berichten: 3242
Geregistreerd: 16-12-11

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-11-18 14:26

Vanmorgen zijn we voor het eerst wezen wandelen naar de Soesterduinen (ligt letterlijk achter onze nieuwe stal).
Mijn stalgenoot is nogal van het paadjes pakken die niet officieel zijn, dus ik ben nu echt kapot en ik heb spierpijn :') Gewoon dwars tussen de bomen en bossen door. Ook op de Soesterduinen zelf wat heuveltjes op en af gelopen. Bilspiertraining. Nova was heel braaf! Maar ze wilde af en toe ook wel een sprintje trekken en gek doen.
Foto's maken moest dus snel. Op het moment dat ik mijn telefoon in m'n handen had ging ze namelijk weer. Wel jammer dat de prachtige bokkesprongen er niet op staan :')
Afbeelding

Het was gelukkig erg rustig op de route, maandagochtend is toch iedereen aan het werk :D Ik wil proberen 1x per week een stukje hier te gaan wandelen.


Vanavond komt de veearts weer. Even luisteren naar haar longen en kijken of de ontsteking over is. Ze heeft al bijna geen snot meer, en tijdens onze wandeling heeft ze 1 keer gehoest dus dat is al een stuk minder dan eerst! Vanavond een update.. :)

Sarah_Fons

Berichten: 962
Geregistreerd: 03-06-14

Re: [VOLG] **Nova** chases butterfly van jaarling tot showpaard

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-18 15:40

Wauw, wat een mooie omgeving! Zal ze vast leuk vinden, op verkenning gaan :D Oh goed dat ze aan de beterhand is! Is toch altijd spannend met die jonkies he :)

Emita

Berichten: 3242
Geregistreerd: 16-12-11

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-11-18 10:43

De DA is gisteren weer geweest. Ze zei dat het er erg goed uit zag en de longen klonken al een stuk beter! We moeten nog even tot vrijdag door gaan met medicatie en dan komt ze weer om nog een keer te kijken/luisteren. Maar het is in ieder geval al een stuk beter dan vorige week! :j

Ja het buiten wandelen vind ik echt super leuk (maar zelf ook soms nog wel spannend := ik ga nog niet zonder ander paard erbij. Maar in de toekomst wil ik het ook alleen kunnen met haar)

Sarah_Fons

Berichten: 962
Geregistreerd: 03-06-14

Re: [VOLG] **Nova** chases butterfly van jaarling tot showpaard

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-18 19:16

Super goed nieuws! Ja, dat snap ik! Maar langzaam opbouwen met een ander paard erbij en dan wanneer jullie allebei helemaal relaxed zijn beginnen met kleine stukjes alleen. Dan lukt het vast goed :D

Emita

Berichten: 3242
Geregistreerd: 16-12-11

Re: [VOLG] **Nova** chases butterfly van jaarling tot showpaard

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-11-18 22:36

Nova is vandaag genezen verklaard door de dierenarts *\o/* Wij doen nu ook vrij weinig. Ik ben echt geen wintermens dus ik blijf zo min mogelijk buiten in de kou := en als het zo vroeg donker is dan ben ik ook niet graag buiten. Ik denk dat we gemiddeld 1x per maand een grondwerklesje gaan meepakken van Elena Bacchini, en verder gewoon lekker niks. Oké af en toe buiten een rondje wandelen als de zon schijnt, want ik wil wel graag dat we in de toekomst relaxed op buitenrit kunnen :D

Twee fotootjes van vandaag <3
Afbeelding

Afbeelding

Sorry voor de saaie updates, ik heb verder ook niet echt iets bijzonders te melden _O-

xLaraaj

Berichten: 3680
Geregistreerd: 18-02-14
Woonplaats: België

Re: [VOLG] **Nova** chases butterfly van jaarling tot showpaard

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-18 00:00

Ze begint ook al echt haar vachtje aan te maken he. Jullie doen het super goed !

Emita

Berichten: 3242
Geregistreerd: 16-12-11

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-11-18 16:08

Update! Een wat minder fijne in dit geval :=

Zojuist had ik voor het eerst sinds lange tijd weer les van Elena (sinds de wedstrijd in september hebben we geen les meer gehad en heb ik eigenlijk ook niks meer met haar gedaan, want ze moest verhuizen en dat vond ik al genoeg indrukken voor d'r).

Afbeelding

Haar beste maatje, de palomino quarter op de bovenstaande foto, was op pad met de verzorger dus ze was in de wei al heen en weer aan het rennen, maar toen ik haar uit de wei haalde was ze helemaal koekoek. Gespannen, bokkesprongen, steigeren. Gelukkig was Elena erbij :') We hebben dus vooral gewerkt aan de basic-dingen: normaal meelopen, op mij letten, niet langs me heen vooruit lopen, etc. Maar ik had echt m'n handen vol aan d'r. Aan het einde van de les was ze wel weer een stuk braver, dus ik ben wel blij dat er in een uur een heel stuk verbetering te zien was. Ik hoop dat dit een fase is waar ze snel uit komt. We moeten vooral gaan oefenen om uit de wei te gaan zonder dat haar grote vriend mee gaat, want dat is wat haar triggert.

Op de vorige stal was ze vooral dikke maatjes met de witte pony uit foto's die ik eerder gepost heb. Maar bij deze witte pony heeft ze nooit zo gek gedaan. Nova is samen met deze palomino quarter echt klit en band. Die twee volgen elkaar continu, en ze eten ook uit elkaars voerbak als ze te eten krijgen (terwijl geen enkel ander paard dit accepteert). Als de quarter uit de wei wordt gehaald om wat te gaan doen en ze zijn in de bak bezig, dan wordt er constant naar elkaar gehinnikt. Samen zijn ze heel schattig, maar dit is wel een beetje irritant. Daar komt nog bij dat ze super lekker in haar vel zit dus ze laat nu ook meer karakter zien. Ze is een stuk aangekomen sinds de verhuizing en ze ziet er echt veel beter uit!

Zie onderstaande foto's hoe verliefd ze is op deze jongeman...

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding



Voor meer foto's van deze dag zie mijn fototopic :D Emita @ [ITP] Ik wilde graag een paard, maar kreeg een teddybeer...

Sarah_Fons

Berichten: 962
Geregistreerd: 03-06-14

Re: [VOLG] **Nova** chases butterfly van jaarling tot showpaard

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-18 17:20

Heeeel erg schattig maar inderdaad niet zo handig he... Veel oefenen met scheiden en weer samen brengen, hopelijk helpt dat.
Ze ziet er wel erg goed uit!

Granoek
Blogger

Berichten: 10470
Geregistreerd: 26-11-13

Re: [VOLG] **Nova** chases butterfly van jaarling tot showpaard

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-18 22:31

Ergens ben je blij dat ze iemand heeft om zich aan op te trekken maar dat gedrag wil je natuurlijk niet. Duke en zijn maatje hadden het ook zo, tot Duke een keer 2 weken stalrust heeft gehad en zijn maatje dus met Dexter achter bleef. Toen ze daarna terug samen kwamen was het ineens ook voorbij, heel vreemd. Hij heeft op stal ook nooit gek gedaan ofzo, snap het zelf nog steeds niet.


Waarmee ik niet wil zeggen dat je haar 2 weken op stal moet opsluiten, ik deelde gewoon een anekdote :P

Melissa0304

Berichten: 4448
Geregistreerd: 13-02-05
Woonplaats: Dinteloord

Re: [VOLG] **Nova** chases butterfly van jaarling tot showpaard

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-18 01:50

Afbeelding

Hier ook een jaarling met een maatje :D al gaat hij gelukkig uit zichzelf weg als de ander eruit gaat. Hopelijk kan je het goed oefenen met scheiden en word het snel minder stuiterballetje.

Emita

Berichten: 3242
Geregistreerd: 16-12-11

Re: [VOLG] **Nova** chases butterfly van jaarling tot showpaard

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-11-18 18:27

Ja ik vind het ook lastig hoor. Maar goed, hopelijk groeit ze eroverheen :')

Ze hoestte overigens de afgelopen dagen weer flink en ze heeft ook weer wat snot, dus de dierenarts komt morgen voor de zekerheid nog een keer langs. Misschien nog een antibioticakuurtje eroverheen. Verder voelt ze zich wel kiplekker dus dat is goed.

Met voeren gaat het trouwens echt super goed. Ze luistert nu naar mijn vinger als ik zeg dat ze moet wachten *\o/* Een stuk meer respect dus! :D

Emita

Berichten: 3242
Geregistreerd: 16-12-11

Re: [VOLG] **Nova** chases butterfly van jaarling tot showpaard

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-11-18 20:20

We moeten toch weer antibiotica gaan geven de komende week. Ik begin een beetje bang te worden dat het chronisch is geworden (dampig). :( Het was na de eerste antibioticakuur over, maar nu toch weer terug gekomen. Bah!

Bellatrix
Lid Nieuwsredactie
The Scarlet Witch 

Berichten: 101724
Geregistreerd: 02-08-02
Woonplaats: Achterveld

Re: [VOLG] **Nova** chases butterfly van jaarling tot showpaard

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-18 21:26

Oh nee toch...hoop dat het weggaat en weg blijft... :\

filly
Berichten: 1078
Geregistreerd: 04-06-06
Woonplaats: hooghalen

Re: [VOLG] **Nova** chases butterfly van jaarling tot showpaard

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-18 00:47

och jeetje hoop dat het snel over is!

Fotsy

Berichten: 6777
Geregistreerd: 29-04-13
Woonplaats: België

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-18 09:14

Heb ik ook gehad, moed zakt je dan on de schoenen, leek hier Ping Pong effect. Besloten toen geen ab kuur meer te geven maar iets homeopatisch omdat ze niet ziek toonden. Heeft erg lang geduurd maar zijn er wel zelf doorheen gekomen en nu hopelijk antistoffen ertegen. Eigenaardig genoeg heeft men oudere merrie het toen nooit gehad en haar jong veulen ook niet dus die hadden genoeg antistoffen blijkbaar. De jaarling en drachtige merrie hebben langst gesukkeld.

Hopelijk is ze er snel weer vanaf en komt het niet meer terug.

Emita

Berichten: 3242
Geregistreerd: 16-12-11

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-12-18 10:12

Zo, het is weer even geleden dus tijd om jullie bij te praten..

Lang verhaal kort; bloed laten afnemen en er zaten ontstekingswaarden in de longen en de lever. DA heeft voor de zekerheid, naast de antibiotica, een ontworming van Strongid-P gebruikt. En de dagen erna wamen er echt HEEL VEEL wormen uit. Echt HEEEEEEEEEEEL VEEEEEEEEEL. Ik ben me echt rot geschrokken dat dat allemaal in haar zat %) Het waren dikke lange spoelwormen, bah! Maar dit verklaart wel waarom de longontsteking steeds terug kwam. Van de DA moest ik nog wel antibiotica blijven geven en afgelopen vrijdag was de laatste. Over twee weken moeten we nog een keer opnieuw ontwormen en dan is ze hopelijk helemaal leeg. Tot nu toe doet ze het zonder de antibiotica weer goed, ik heb nog geen snot gezien. Ze hoest nog wel af en toe, maar volgens de DA komt dat doordat ze nog wat dode wormen moet uithoesten? %)

Anyway. Ik heb dus niet zo veel met haar gedaan de afgelopen tijd. Wel heb ik laatst weer wat stukjes met haar over het terrein gewandeld en nog een keer geoefend met vierkant zetten en korte stukjes draven. Ook is ze al rustiger als haar grote liefde eventjes uit de wei is, ze maakt niet meer zo'n drama overal van :D

Verder ook weer opgemeten; de schoft is 1.34 en de achterhand 1.42 := Hoezo overbouwd! Maar dat gaat vast allemaal weer bijtrekken na de winter :j
Afbeelding


Van de week ging de staleigenaar een nieuwe lamp plaatsen boven de schuilstal. Eerst moest hij een stuk ijzer afzagen, toen gingen de paarden echt uit hun dak in de wei, inclusief Nova :') maar daarna kwam ze dichterbij en toen de staleigenaar met de boormachine aan de slag ging, vond ze het toch wel erg interessant :+


En als laatste toevoeging, een jaaroverzicht met Nova *\o/* [EJL-ITP] Twee keer op en neer naar Italië en een emigratie
Laatst bijgewerkt door Emita op 13-12-18 10:13, in het totaal 1 keer bewerkt

Emita

Berichten: 3242
Geregistreerd: 16-12-11

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-12-18 10:12

dubbelpost
Laatst bijgewerkt door Emita op 13-12-18 10:12, in het totaal 1 keer bewerkt

Emita

Berichten: 3242
Geregistreerd: 16-12-11

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-12-18 10:12

dubbelpost

Granoek
Blogger

Berichten: 10470
Geregistreerd: 26-11-13

Re: [VOLG] **Nova** chases butterfly van jaarling tot showpaard

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-18 10:24

Ahhh gatver ik herken dat wel, bij Duke was ik ook hars geschrokken van hoeveel wormen er in zaten. Heb wel mijn lesje geleerd, niet er van uitgaan at oude eigenaars ook hun paarden ontwormen :n
Wat is die daar ziek van geweest bah bah. Maar ze gaat nu wel snel opknappen hoor!

Leuk filmpje hahahah

Emita

Berichten: 3242
Geregistreerd: 16-12-11

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-12-18 19:17

Granoek schreef:
Ahhh gatver ik herken dat wel, bij Duke was ik ook hars geschrokken van hoeveel wormen er in zaten. Heb wel mijn lesje geleerd, niet er van uitgaan at oude eigenaars ook hun paarden ontwormen :n
Wat is die daar ziek van geweest bah bah. Maar ze gaat nu wel snel opknappen hoor!

Leuk filmpje hahahah


Wat voor wormen had Duke toentertijd?
Ik heb Nova direct ontwormd bij aankomst - weet ff niet meer welke dat was.. Kreeg er eentje van stal.

In september mestonderzoek (want mijn vermoeden was dat de snotneus door de wormen kwam), waar alleen uit kwam dat ze bloedwormen had. Toen is ze ontwormd met Equimax en 8 weken later met Equest Pramox.

Vervolgens blijkt dus dat de longontsteking toch wel van de wormen kwam, maar dan door de spoelwormen. Dus opnieuw ontwormd met Strongid-P twee weken geleden, en over twee weken dus weer... Nu hoop ik toch wel dat het echt even klaar is -O- En het is ook gewoon frustrerend dat je steeds denkt dat je het goed doet, maar dan is er toch iets nog niet helemaal oké.

Vanmiddag liep ze er wel weer lekker bij, gezellig met haar grote liefde (de palomino, niet ik := )
Afbeelding