Omschakeling maken goed idee?

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

 
 
Balou_k

Berichten: 14051
Geregistreerd: 02-01-08
Woonplaats: Westdorpe

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 16-01-18 22:59

Sizzle schreef:
Dan gewoon doen.
Maar zoek dan iemand die voorlopig aan huis komt en een leenzadel heeft.
In training op locatie zou ik echt nooit willen met een drachtige merrie. Veel te veel risico op besmettingen of stress en dan verwerpen.
Een zadel kopen heeft nu geen zin als ze drachtig is, grote kans dat het maar kort mee gaat.


Zadel kopen wou ik ook niet doen. Aanmeten na de dracht en wat terug op conditie uiteraard wel!
Ik twijfel een beetje aan een boomloos voor tijdelijk, maar ben daar zelf geen fan van. Maar ben meer bekend met de oude barefoot modellen (2009).

Ik ben maandagochtend in gesprek gegaan op een stal redelijk in de buurt waar ik en lessen kan volgen en waar ze omgeschoold kan worden. Er staan reeds wat drachtige merries, daar ze zelf ook fokken. Ik ben niet zo bang op infecties, de paarden staan daar niet bij elkaar op de weide etc. Ik had wel een enorm goed gevoel bij de stal.

Op verplaatsing doen ze helaas niet. Stress gevoelig is ze overigens niet, het is een heel down 2 earth merrie en mevrouw is ook zeer zelfzeker van zichzelf. :)

23-12-2018, Soms lacht het leven even.


superpony
Berichten: 25398
Geregistreerd: 25-02-05

Re: Omschakeling maken goed idee?

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-18 23:36

Er zijn trainers die je paard echt behoorlijk aan het werk zetten. Dat kun je niet vergelijken met dat beetje werk wat ze nu doet. Daarom valt een paard soms iets af en zal spieren opbouwen. Daarvoor heeft ze wel de bouwstoffen nodig, dus moet je enorm goed op haar voeding letten.

Mensen willen gewoon veel resultaat in korte tijd, dus paarden gaan relatief kort in training en moeten dan in die periode erg veel doen. Als je langer de tijd hebt, kom je er ook, maar met een rustiger tempo.

Een goede trainer zal ook een goed advies geven en het paard iets basis trainen, maar niet doorpakken nu, want tegen de tijd dat er een beetje basis in zit, moet je toch al stoppen.

DubbelFun

Berichten: 88617
Geregistreerd: 12-04-01
Woonplaats: 1 km van het midden van Nederland

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-18 10:21

Balou_k schreef:
Ik twijfel een beetje aan een boomloos voor tijdelijk, maar ben daar zelf geen fan van. Maar ben meer bekend met de oude barefoot modellen (2009).

Er is meer onder de zon ;) en voor een drachtige merrie is boomloos een hele goede optie. En voor daarna ook trouwens :)

Balou_k

Berichten: 14051
Geregistreerd: 02-01-08
Woonplaats: Westdorpe

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 17-01-18 10:42

Superpony, ze zou niet voor zomaar 1 maandje gaan.. Ik ben ook van mening dat ik zelf in een maand ook niet super veel kan leren..
Ik dacht nu een maand of 2/3, zelf nog een maandje hobbelen (indien mogelijk) en dan na de dracht nog een paar maanden terug voor meer verdieping. Ik weet niet hoe realistisch dit is, maar de stal stond hier wel positief tegenover. :j

23-12-2018, Soms lacht het leven even.

Eva1975
Berichten: 515
Geregistreerd: 18-08-05
Woonplaats: Zeeuws-Vlaanderen

Re: Omschakeling maken goed idee?

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-18 10:46

Volgens mij ga je dan naar Clinge of heb ik het mis?
Veel meer keuze heb je niet redelijk in de buurt voor western.

suffie
Berichten: 5711
Geregistreerd: 06-04-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-18 12:29

Balou_k schreef:
Superpony, ze zou niet voor zomaar 1 maandje gaan.. Ik ben ook van mening dat ik zelf in een maand ook niet super veel kan leren..
Ik dacht nu een maand of 2/3, zelf nog een maandje hobbelen (indien mogelijk) en dan na de dracht nog een paar maanden terug voor meer verdieping. Ik weet niet hoe realistisch dit is, maar de stal stond hier wel positief tegenover. :j


Persoonlijk zou ik een drachtige merrie niet meer in training gaan zetten, risico op zo'n stal is gewoon groot met overdracht van ziektes e.d. Paardenbestand wisselt constant.

Balou_k

Berichten: 14051
Geregistreerd: 02-01-08
Woonplaats: Westdorpe

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 17-01-18 13:22

Eva1975 schreef:
Volgens mij ga je dan naar Clinge of heb ik het mis?
Veel meer keuze heb je niet redelijk in de buurt voor western.


Ik heb met meerdere stallen contact gehad, o.a. Blue eyed stables, Lydia stables, en nog wat meer.

23-12-2018, Soms lacht het leven even.

Eva1975
Berichten: 515
Geregistreerd: 18-08-05
Woonplaats: Zeeuws-Vlaanderen

Re: Omschakeling maken goed idee?

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-18 14:29

Op welke is je keuze gevallen.
Zelf les ik (als het lukt) bij B.E.S. Daarvoor een tijd bij Llyda gelest.


Balou_k

Berichten: 14051
Geregistreerd: 02-01-08
Woonplaats: Westdorpe

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 17-01-18 15:21

Eva1975 schreef:
Op welke is je keuze gevallen.
Zelf les ik (als het lukt) bij B.E.S. Daarvoor een tijd bij Llyda gelest.


Liyda had ik niet een super goed gevoel bij, Blue eyed Slables voelde heel fijn, natuurlijk en prettig! :j

23-12-2018, Soms lacht het leven even.

Balou_k

Berichten: 14051
Geregistreerd: 02-01-08
Woonplaats: Westdorpe

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 27-01-18 22:53

Daad bij het woord gevoegd. :)
Chavelli staat voor 1 of 2 maandjes op training. Afhankelijk van hoe het gaat i.v.m. de dracht.

Ze is nog maar 4 maanden drachtig en kan mijn inziens nog prima een paar maandjes wat werken en leren. Het is ook geen stressgevoelig paard o.i.d.

Na het afspenen gaat ze wellicht nog een maand of twee terug voor wat finetuning. Zit er mooi tijd tussen om thuis rustig nog wat te doen en tijd om alles te verwerken. :)

Ze vond haar nieuwe stalletje wel prima.


Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

23-12-2018, Soms lacht het leven even.

Shalimar

Berichten: 1518
Geregistreerd: 24-01-09

Re: Omschakeling maken goed idee?

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-18 23:09

Leuk! Veel succes en plezier!

Balou_k

Berichten: 14051
Geregistreerd: 02-01-08
Woonplaats: Westdorpe

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 25-02-18 22:47

Omdat ik het zelf altijd leuk vind om te weten wat het vervolg is van een verhaal.

Chavelli staat nu een maand op training en wat vind zij het leuk! Ook ik ben helemaal om en heb ondertussen een eigen hoofdstel, teugels, bit, beschermers en pad gekocht. Aankomende maand uitkijken naar een eigen zadel en dan zijn we compleet.

Ze blijft sowieso nog een maandje staan en daarna rijden we thuis verder tot ze niet meer wilt of kan vanwege de dracht. Na de de dracht wil ik ze nog een maandje terug doen voor nog wat fine tuning!

Ik les een keer per week op een lespaard en minimaal een keer per week op Chavelli zelf.


Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

23-12-2018, Soms lacht het leven even.

Art_Ificious
Berichten: 12790
Geregistreerd: 30-06-13

Re: Omschakeling maken goed idee?

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-18 22:54

Wat fijn dat chavelli en jij nu een discipline gevonden hebben waarbij het wel klikt :)

Leef en laat leven.


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 60 bezoekers