Galophulp

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Lughnassadh

Berichten: 1802
Geregistreerd: 11-08-12

Galophulp

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-12-17 18:01

In de hoop dat het goed staat anders mag het natuurlijk verplaatst worden.

Ik rijd mijn bijna 5-jarige met een westernzadel. Dit vanwege het feit dat mijn lijf hierbij de minste pijn ondervind. Hij is wegens omstandigheden afgelopen half jaar weinig bereden, was net ingereden toen hij bij mij kwam afgelopen februari, maar sinds een paar weken zit de regelmaat er weer in. Hij wordt/is met de Engelse hulpen beleerd (vanwege toekomstplannen). Hij is ingereden met een gewoon dressuurzadel. Ik hoop hem in de toekomst met hulp ook western te kunnen beleren. Echter blijkt al gaandeweg dat de galophulp die je bij de Engelse dressuur geeft niet echt te werken met een westernzadel voor mij. Met een dressuurzadel gaat het prima. Ik heb even gekeken of ik ergens kon vinden hoe men of welke galophulp men in de westernsport geeft maar ik kan dit tot op heden nergens terugvinden. Wie kan mij dat vertellen? Of wie heeft een goede suggestie voor een galophulp?

amiraanouk
Berichten: 304
Geregistreerd: 22-03-16

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-17 18:04

Hoe geef jij de hulp voor de galop dan? Ik heb een tijd western gereden en ben daarna met hetzelfde paard dressuur gaan rijden. Ik heb daar nooit problemen mee gehad. :)

Lughnassadh

Berichten: 1802
Geregistreerd: 11-08-12

Re: Galophulp

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-12-17 18:15

Buitenbeen iets naar achter en dan met beide benen aandrijven. Ik krijg het fysiek niet voor elkaar in een westernzadel om mijn been iets naar achter te leggen.

troi
Berichten: 17002
Geregistreerd: 12-09-08
Woonplaats: Boven Zwolle

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-17 18:15

Ik gebruik als westernruiter eigenlijk dezelfde been/gewichts hulpen als dressuur ruiters (binnenbeen op de singel, buitenbeen achter de singel), met als enige verschil dat ik daarnaast ook een stemhulp geef (kus geluidje).

Edit: ik vraag me af hoe jij zit dat je je been niet naar achter kan leggen. Want je hoort je ook in een wn zadel goed te kunnen bewegen. Heb je een foto?

Lughnassadh

Berichten: 1802
Geregistreerd: 11-08-12

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-12-17 19:41

troi schreef:
Ik gebruik als westernruiter eigenlijk dezelfde been/gewichts hulpen als dressuur ruiters (binnenbeen op de singel, buitenbeen achter de singel), met als enige verschil dat ik daarnaast ook een stemhulp geef (kus geluidje).

Edit: ik vraag me af hoe jij zit dat je je been niet naar achter kan leggen. Want je hoort je ook in een wn zadel goed te kunnen bewegen. Heb je een foto?


Die stemhulp is wel een goed idee.

Het ligt niet aan het zadel maar aan mij ;) . Een stalgenootje van mij rijdt hem als ik met vakantie ben o.i.d. en zij kan het wel gewoon. Ik heb soms dat de info die mijn hoofd naar mijn been moet sturen hapert (ik weet hoe dat komt). Al helemaal als de situatie net even anders is dan ik gewend ben. Ik weet wat ik moet doen maar kan het niet uitvoeren. Bij een dressuurzadel heb ik daar minder last van want de beugel + beugelriem is veel flexibeler en lichter dus voer ik de beweging een keer wat minder goed uit dan snapt paardlief het toch wel. Ik weet ook nog wel dat ik best wat moeite had om de hulp te leren geven. En op de een of andere manier lukt me dat bij een westernzadel dus niet. Uiteraard oefen ik gewoon verder maar was dus wel nieuwsgierig of men in de westernsport dezelfde hulp geeft of niet. Of dat er alternatieven zijn.

troi
Berichten: 17002
Geregistreerd: 12-09-08
Woonplaats: Boven Zwolle

Re: Galophulp

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-17 20:03

Op zich kan je gebruiken wat je wilt, als jij je paard het maar aanleert. Hulpen zijn niks meer dan afspraken tussen jij en je paard, al wil je hem aan zijn oor trekken als hulp :) .

In jouw geval zou ik de stemhulp toevoegen en hem daarop leren aanspringen.

Lughnassadh

Berichten: 1802
Geregistreerd: 11-08-12

Re: Galophulp

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-12-17 22:00

Grinnik, ik heb beeld.......

Dan ga ik dat doen! Dank je wel voor je reactie.

2a54z6e45r6r

Berichten: 3850
Geregistreerd: 25-01-12

Re: Galophulp

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-17 01:12

Ik snap exact wat je bedoelt. Bij mij werkt stemhulp het beste en dan zoveel als mogelijk beenhulp bij geven ter ondersteuning. Maar intussen begrijpt hij erg goed wanneer ik hem in galop wil krijgen :).
Ik gebruik overgens ook dezelfde stemhulpen als ik op de grond gebruik.

Lughnassadh

Berichten: 1802
Geregistreerd: 11-08-12

Re: Galophulp

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-12-17 13:30

Hihihi, ik ben dus niet de enige. Fijn om te lezen dat het bij jou zo goed werkt. Vrijdag slaagde ik er in meneer in galop te krijgen dus we gaan vooruit!

Fotsy

Berichten: 6777
Geregistreerd: 29-04-13
Woonplaats: Belgiƫ

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-12-17 22:25

Hulpen zijn helemaal hetzelfde ;)
Zorg alleen dat je je been niet zover naar achteren brengt dan bij een dressuurzadel, je zit op een westernzadel al ruim tien cm verder op de rug dan bij een dressuurzadel waardoor de beenhulpen niet zover naar achteren liggen en je dus de heup te veel naar binnen duwt waardoor je paard zijn schouder niet goed staat om aan te springen in galop.
Had men dressuurleerling ook vaak last van toen ze overschakelde naar western :D

Lughnassadh

Berichten: 1802
Geregistreerd: 11-08-12

Re: Galophulp

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-12-17 23:53

O wat een fijne tip! Dit was dus even iets waar ik ook niet aan gedacht had.

mystery1980
Berichten: 4221
Geregistreerd: 02-11-05
Woonplaats: thuis

Re: Galophulp

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-17 12:46

Wat mij hielp was dat de instructrice mijn been even op de juiste plaats legde zodat ik wist waar ik moest zijn. Gewoon terwijl paardlief even stilstond en zij hem vast had. Misschien helpt dit jou ook.

quarterH

Berichten: 6716
Geregistreerd: 23-01-09

Re: Galophulp

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-17 16:53

idd niet te ver naar achter. over algemeen leggen wij hem veel minder ver naar achter dan engels ruiters. n als je eenmaal in galop bent been gewoon weer normaal aan je paard, dus niet krampachter naar achter in het paard houden, met die hulp zou hij eigenmlijk dan zijn heup helemaal naar binnen moeten doen tijdens de galop

bruintje123

Berichten: 14667
Geregistreerd: 30-06-14

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-17 17:04

quarterH schreef:
idd niet te ver naar achter. over algemeen leggen wij hem veel minder ver naar achter dan engels ruiters. n als je eenmaal in galop bent been gewoon weer normaal aan je paard, dus niet krampachter naar achter in het paard houden, met die hulp zou hij eigenmlijk dan zijn heup helemaal naar binnen moeten doen tijdens de galop

Bij dressuur ook.
Dan gaat hij hier de travers in galopperen.
Ik weet dat er dressuurruiters zijn die wel hun been naar achter houden, maar ik vraag me af hoe die verschil in hulpen kunnen houden dan :)

Lughnassadh

Berichten: 1802
Geregistreerd: 11-08-12

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-12-17 12:59

quarterH schreef:
idd niet te ver naar achter. over algemeen leggen wij hem veel minder ver naar achter dan engels ruiters. n als je eenmaal in galop bent been gewoon weer normaal aan je paard, dus niet krampachter naar achter in het paard houden, met die hulp zou hij eigenmlijk dan zijn heup helemaal naar binnen moeten doen tijdens de galop

Ik doe mijn been inderdaad altijd weer gewoon terug. Het is dus er echt even aan denken mijn been minder ver naar achter te leggen.

Mystery1980, dank je! Dat hebben wij inmiddels inderdaad ook gedaan.