Quarterhorse duur?

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

 
 
ElskaIsland
Berichten: 388
Geregistreerd: 04-02-14

Quarterhorse duur?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 21-11-17 15:24

Hallo allemaal,

Ik heb nu zo'n 1,5 jaar westernles en ik ben nu langzaam op zoek naar een paard/E-pony. Mijn budget is niet heel groot. Ik vroeg mij af waarom quarterhorses zo ontzettend duur zijn? Alles wat ik zoek is een braaf paardje om recreatief mee te rijden. Hij moet natuurlijk wel gezond zijn!
Ik ben nu naar 'gewone' E-pony's aan het kijken om die evt. om te scholen. Heeft iemand ervaring met een ander westernpaard dan quarter of paint?


speedfiets_2
Badass Cowgirl

Berichten: 3032
Geregistreerd: 15-03-09
Woonplaats: Den Bosch

Re: Quarterhorse duur?

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-17 15:37

Klein rekensommetje
Dekgeld 500,-
Merrie kosten (scannen enzo) 100,- +\-
Opfokkosten veulen tot 3 jaar zon 3000 euro (ongeveer 1000 per jaar)
Dus zijn de onkosten van een ongetrainde 3 jarige al 3600. Dan moet er nog training bij komen en heb ik alles heel laag gehouden.
Dus die prijzen zijn zo om al te beginnen nog niet zo heel gek. 5000 voor een jong dier waar wat maanden training in zit (reken zon 650 per maand. Drie maanden training)

Natuurlijk kan je ieder ander paard voor western gebruiken. Maar hoe verre deze daarvoor geschikt is ligt aan het dier en zijn bouw.

Be happy eat a snackkie

ElskaIsland
Berichten: 388
Geregistreerd: 04-02-14

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 21-11-17 15:40

speedfiets_2 schreef:
Klein rekensommetje
Dekgeld 500,-
Merrie kosten (scannen enzo) 100,- +\-
Opfokkosten veulen tot 3 jaar zon 3000 euro (ongeveer 1000 per jaar)
Dus zijn de onkosten van een ongetrainde 3 jarige al 3600. Dan moet er nog training bij komen en heb ik alles heel laag gehouden.
Dus die prijzen zijn zo om al te beginnen nog niet zo heel gek. 5000 voor een jong dier waar wat maanden training in zit (reken zon 650 per maand. Drie maanden training)

Natuurlijk kan je ieder ander paard voor western gebruiken. Maar hoe verre deze daarvoor geschikt is ligt aan het dier en zijn bouw.


Dat snap ik allemaal, maar waarom kan je een gemiddelde e-pony dan wel voor 2000-3000,- kopen?

Daihyo

Berichten: 88038
Geregistreerd: 01-06-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-17 15:41

Als je niet hoog in de sport wilt rijden, maar recreatief en af en toe een wedstrijd, kun je prima met een ander paard western rijden.
Er zijn er genoeg die bijvoorbeeld met een haflinger, andere koudbloed of arabier in de western rijden.
Zelf heb ik een haflinger en hij doet het prima :j
In de top meerijden zal niet gaan, maar dat wil ik ook niet. Wil je dat wel, dan zul je inderdaad een aardig budget moeten hebben.

∞ ♥ Jim & Noura & Ximo ♥ ∞
https://www.equinoji.nl - onafhankelijk voedingsadvies voor paarden - snacknetjes te koop

Met korting naar Equiday? Ga naar www.equiday.nl, gebruik de code EN24 bij het afrekenen en krijg 10% korting!!

Mizora

Berichten: 18089
Geregistreerd: 08-02-05
Woonplaats: Oudenhoorn

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-17 15:41

Debby34 schreef:
speedfiets_2 schreef:
Klein rekensommetje
Dekgeld 500,-
Merrie kosten (scannen enzo) 100,- +\-
Opfokkosten veulen tot 3 jaar zon 3000 euro (ongeveer 1000 per jaar)
Dus zijn de onkosten van een ongetrainde 3 jarige al 3600. Dan moet er nog training bij komen en heb ik alles heel laag gehouden.
Dus die prijzen zijn zo om al te beginnen nog niet zo heel gek. 5000 voor een jong dier waar wat maanden training in zit (reken zon 650 per maand. Drie maanden training)

Natuurlijk kan je ieder ander paard voor western gebruiken. Maar hoe verre deze daarvoor geschikt is ligt aan het dier en zijn bouw.


Dat snap ik allemaal, maar waarom kan je een gemiddelde e-pony dan wel voor 2000-3000,- kopen?


Omdat deze meer onder kostprijs verkocht worden.

Interesse in een geweldig leuke sportieve pup? Mijn nest Pocket Peruvian doodles zoeken goede huisjes (eenmaal volwassen zo'n 10kg en 40cm). Geteste en goed bevonden ouderdieren (hd/ed/pl/ecvo)
https://link.marktplaats.nl/m2098783146
Ook zijn hun avonturen te volgen op facebook: Sportkennel "Be active with"

coldsummers

Berichten: 2060
Geregistreerd: 19-06-12
Woonplaats: Zuid-Holland

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-17 15:42

Ik heb een draver en rij western met hem, recreatief gericht maar ben van plan om het wat meer op te pakken en hem door te trainen (daarbij geld al wel dat hij nu 20 jaar is, en al doet hij alsof hij 3 is, we trainen hem niet op spins en slidings stops). En het is wat Speedfiets_2 zegt, elk paard kan wel western, maar hoever ligt aan de bouw van het dier.

HEAVEN DOESN'T SEEM SO FAR AWAY....

CharmingS

Berichten: 3224
Geregistreerd: 13-02-10
Woonplaats: Valkenswaard

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-17 15:43

Debby34 schreef:
speedfiets_2 schreef:
Klein rekensommetje
Dekgeld 500,-
Merrie kosten (scannen enzo) 100,- +\-
Opfokkosten veulen tot 3 jaar zon 3000 euro (ongeveer 1000 per jaar)
Dus zijn de onkosten van een ongetrainde 3 jarige al 3600. Dan moet er nog training bij komen en heb ik alles heel laag gehouden.
Dus die prijzen zijn zo om al te beginnen nog niet zo heel gek. 5000 voor een jong dier waar wat maanden training in zit (reken zon 650 per maand. Drie maanden training)

Natuurlijk kan je ieder ander paard voor western gebruiken. Maar hoe verre deze daarvoor geschikt is ligt aan het dier en zijn bouw.


Dat snap ik allemaal, maar waarom kan je een gemiddelde e-pony dan wel voor 2000-3000,- kopen?



Het ligt er totaal aan wat voor paard het is en het heeft niks met de hoogte van het paard te maken.

Een paard waar veel training in heeft gezeten is gewoon duurder.
Een paard waar goede papieren (stamboom) bij zit is duurder
Het ligt ook aan het ras, en Quarter horses zijn nu eenmaal goede en fijne paarden. Daarnaast zijn quarters officieel paarden maar kwa schofthoogte vaak D pony's.. In ieder geval de meeste die ik ken dan ;)
Paarden zijn nou eenmaal duur, en wat er daarna komt is alleen maar duurder want dan moet je hem nog onderhouden (hoefsmid, tuig, dierenarts, stalling etc).

Maar neem aan dat je dat allemaal hebt overwogen aangezien je al bezig bent met de aankoop van een paard.

The wonder of Independence is that it encourages open minds and the desire to improve.

ElskaIsland
Berichten: 388
Geregistreerd: 04-02-14

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 21-11-17 15:44

Amanda schreef:
Als je niet hoog in de sport wilt rijden, maar recreatief en af en toe een wedstrijd, kun je prima met een ander paard western rijden.
Er zijn er genoeg die bijvoorbeeld met een haflinger, andere koudbloed of arabier in de western rijden.
Zelf heb ik een haflinger en hij doet het prima :j
In de top meerijden zal niet gaan, maar dat wil ik ook niet. Wil je dat wel, dan zul je inderdaad een aardig budget moeten hebben.


Ja precies, dat hoeft voor mij ook niet. Gewoon voor de lol en lekker buiten.

anjali
Berichten: 15043
Geregistreerd: 25-07-15

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-17 15:44

speedfiets_2 schreef:
Klein rekensommetje
Dekgeld 500,-
Merrie kosten (scannen enzo) 100,- +\-
Opfokkosten veulen tot 3 jaar zon 3000 euro (ongeveer 1000 per jaar)
Dus zijn de onkosten van een ongetrainde 3 jarige al 3600. Dan moet er nog training bij komen en heb ik alles heel laag gehouden.
Dus die prijzen zijn zo om al te beginnen nog niet zo heel gek. 5000 voor een jong dier waar wat maanden training in zit (reken zon 650 per maand. Drie maanden training)

Natuurlijk kan je ieder ander paard voor western gebruiken. Maar hoe verre deze daarvoor geschikt is ligt aan het dier en zijn bouw.

maar al die kosten voor het fokken en trainen van een ander paardenras zijn even hoog. ik denk dat het toch aan de exclusiviteit van dit ras ligt.Als je iets zeldzaams wilt moet je daarvoor betalen.

tengeltje11
Berichten: 7131
Geregistreerd: 16-06-05
Woonplaats: w-vl,belgie

Re: Quarterhorse duur?

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-17 15:53


ElskaIsland
Berichten: 388
Geregistreerd: 04-02-14

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 21-11-17 15:56

tengeltje11 schreef:
@ TS,waar woon je en hoe ver wil je gaan voor een paardje te zien/testen?

want wij wonen bv bijna in frankrijk en daar zijn ze toch een stuk goedkoper en betaalbaarder.

hier bv een leuke paint:
https://www.leboncoin.fr/animaux/1341427487.htm?ca=17_s

hier een iets oudere quarter merrie:
https://www.leboncoin.fr/animaux/1312805724.htm?ca=17_s



Oh die paint is leuk! de quarter vind ik te oud, sorry. Ik woon in de buurt van Amsterdam, dus dat is wel ver. Maar mocht het een heel leuke zijn, heb ik dat er voor over. Alleen is mijn Frans niet zo geweldig... Is het wel betrouwbaar die lage prijs? Ik wil natuurlijk wel een gezond paardje.
Laatst bijgewerkt door ElskaIsland op 21-11-17 16:03, in het totaal 1 keer bewerkt

tengeltje11
Berichten: 7131
Geregistreerd: 16-06-05
Woonplaats: w-vl,belgie

Re: Quarterhorse duur?

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-17 16:01

mocht je ernaar willen informeren,telefoneer(het nummer staat in de advertentie),want mails uit be of nl,komen gewoon nooit aan,dus dat is zinloos.

zoek je iemand die wat frans kan anders en laat die bellen.(als je echt interesse zou hebben natuurlijk)

CharmingS

Berichten: 3224
Geregistreerd: 13-02-10
Woonplaats: Valkenswaard

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-17 16:01

Debby34 schreef:
tengeltje11 schreef:
@ TS,waar woon je en hoe ver wil je gaan voor een paardje te zien/testen?

want wij wonen bv bijna in frankrijk en daar zijn ze toch een stuk goedkoper en betaalbaarder.

hier bv een leuke paint:
https://www.leboncoin.fr/animaux/1341427487.htm?ca=17_s

hier een iets oudere quarter merrie:
https://www.leboncoin.fr/animaux/1312805724.htm?ca=17_s



Oh die paint is leuk! de quarter vind ik te oud, sorry. Ik woon in de buurt van Amsterdam, dus dat is wel ver. Maar mocht het een heel leuke zijn, heb ik dat er voor over. Alleen is mijn Frans niet zo geweldig...


Je hebt transport bedrijven die ze voor niet al te veel geld gewoon komen brengen.. Weet er zo een te vinden voor je. Daarnaast zullen ze als er geld te halen is vast wel een woordje Engels spreken en anders valt er ook nog wel iets te regelen hoor ;)

The wonder of Independence is that it encourages open minds and the desire to improve.

ElskaIsland
Berichten: 388
Geregistreerd: 04-02-14

Re: Quarterhorse duur?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 21-11-17 16:04

Zijn die wel gezond voor die prijs?

tengeltje11
Berichten: 7131
Geregistreerd: 16-06-05
Woonplaats: w-vl,belgie

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-17 16:05

maar ik veronderstel dat je toch geen paard koopt wat je niet zag/probeerde?
als je gaat en wil bv maar 1x gaan,of 2x,kan je evengoed de trailer meenemen,en dit ook zo afspreken met de eigenaren.
als je van echt ver komt,snappen die ook wel dat je geen 2x uren in de auto zit,dus dan lijkt een transportbedrijf me ook overbodig?het is ook geen reis van dagen natuurlijk.
ik gok dat het enkele reis max 5 uur is.
fransen spreken echt niet veel en vaak engels en zijn bij het verkopen enorm terughoudend naar buitenlanders.

(ik koop bv vaak dingen in fr,maar als het wat verder ligt,ga ik het liever niet afhalen.stuk voor stuk haken ze af als je via overboeking wil betalen.die zijn er volgens mij van overtuigd dat daarmee hun rekening leeggeroofd wordt ofzo,ook in de winkels is met cheque betalen nog de normaalste zaak van de wereld,dus op dat vlak zou ik me echt iemand zoeken die wat frans kan om in hun eigen taal te telefoneren)

tengeltje11
Berichten: 7131
Geregistreerd: 16-06-05
Woonplaats: w-vl,belgie

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-17 16:07

@ debby,zoiets is wat geregel,maar een DA in de buurt zoeken om het dier te keuren,brengt daar uitsluitsel over.
als je enkele duizenden euro's uitgeeft voor een paard,lijkt me dat iets wat je beter soweiso doet,als het nu eentje uit nl of een ander land is,want zat mensen die zonder keuring een kat in een zak bleken te kopen.

(edit,net even gekeken,paard staat op een goed half uur van de belgische grens,dus zelfs mogelijk om een nederlandstalige dierenarts uit de grensstreek te contacteren en die het dier te laten keuren,zo is dat tenminste in je eigen taal,zat da-en hier die bv ook mobiele rx-en hebben)
Laatst bijgewerkt door tengeltje11 op 21-11-17 16:09, in het totaal 1 keer bewerkt

Achterom
Berichten: 23024
Geregistreerd: 28-09-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-17 16:08

Mijn frans is beroerd, maar hebben die wel papieren?

Wat je ook koopt, altijd een 5-panel test laten afnemen bij een QPA.

En waarom ze zo duur zijn? Kijk maar eens wat een fries of een kwpn'er kost in de VS. Ze zijn gewoon schaars, dat drijft de prijs op.

tengeltje11
Berichten: 7131
Geregistreerd: 16-06-05
Woonplaats: w-vl,belgie

Re: Quarterhorse duur?

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-17 16:10

in de advertentie staat dat hij volle amerikaanse papieren heeft en franse(dus ook ingeschreven in frankrijk)

CharmingS

Berichten: 3224
Geregistreerd: 13-02-10
Woonplaats: Valkenswaard

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-17 16:14

tengeltje11 schreef:
maar ik veronderstel dat je toch geen paard koopt wat je niet zag/probeerde?
als je gaat en wil bv maar 1x gaan,of 2x,kan je evengoed de trailer meenemen,en dit ook zo afspreken met de eigenaren.
als je van echt ver komt,snappen die ook wel dat je geen 2x uren in de auto zit,dus dan lijkt een transportbedrijf me ook overbodig?het is ook geen reis van dagen natuurlijk.
ik gok dat het enkele reis max 5 uur is.
fransen spreken echt niet veel en vaak engels en zijn bij het verkopen enorm terughoudend naar buitenlanders.

(ik koop bv vaak dingen in fr,maar als het wat verder ligt,ga ik het liever niet afhalen.stuk voor stuk haken ze af als je via overboeking wil betalen.die zijn er volgens mij van overtuigd dat daarmee hun rekening leeggeroofd wordt ofzo,ook in de winkels is met cheque betalen nog de normaalste zaak van de wereld,dus op dat vlak zou ik me echt iemand zoeken die wat frans kan om in hun eigen taal te telefoneren)


Moet zeggen dat ik in mijn periode als stalamazone een hele poos veel te doen heb gehad met Fransen zowel in als verkoop. En geloof mij dat als ze je iets willen verkopen ze opeens heel goed de Engelse taal beheersen ;)

Daarnaast heeft niet iedereen een trailer of de mogelijkheid om trailer en auto te huren. Daarnaast ligt het er aan waar dat de TS woont wat betreft de reistijd, als ze een paard wil kopen in zuid frankrijk en in Amsterdam woont gaat daar toch wel heel wat tijd in zitten..

Vind sowieso als dit haar eerste paard is dat ze dit beter in Nederland kan aanschaffen waar alles gewoon duidelijk is en goed uitgelegd kan worden, en waar het dier door een Nederlandse dierenarts gekeurd kan worden..

Denk dat het belangrijker is om een goed en gezond paard te kopen voor 1000 euro meer dan 2000 euro uitgeven en een miskoop doen en vervolgens met een paard zitten waar eventueel meer kosten bij komen kijken als je eigenlijk had gewild..

The wonder of Independence is that it encourages open minds and the desire to improve.

ElskaIsland
Berichten: 388
Geregistreerd: 04-02-14

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 21-11-17 16:17

tengeltje11 schreef:
@ debby,zoiets is wat geregel,maar een DA in de buurt zoeken om het dier te keuren,brengt daar uitsluitsel over.
als je enkele duizenden euro's uitgeeft voor een paard,lijkt me dat iets wat je beter soweiso doet,als het nu eentje uit nl of een ander land is,want zat mensen die zonder keuring een kat in een zak bleken te kopen.

(edit,net even gekeken,paard staat op een goed half uur van de belgische grens,dus zelfs mogelijk om een nederlandstalige dierenarts uit de grensstreek te contacteren en die het dier te laten keuren,zo is dat tenminste in je eigen taal,zat da-en hier die bv ook mobiele rx-en hebben)


Ja, natuurlijk moet het paard gekeurd worden. Zo kun je iig dingen uitsluiten...

tengeltje11
Berichten: 7131
Geregistreerd: 16-06-05
Woonplaats: w-vl,belgie

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-17 16:19

het paard staat op een half uurtje van belgie,dat is wat helemaal anders dan het zuiden van frankrijk lijkt me?

en mensen die dagelijks in de in- en verkoop van paarden zitten,ok,die zullen behoorlijk wat internationale klanten hebben,maar een particulier?....ik ken er weinig die een aardig mondje deftig engels spreken in frankrijk.

nu,het is TS haar keuze,ik bracht alleen aan,dat als je wat verder kijkt,de prijzen van paints en quarters een stukje lager liggen dan de vaak absurde prijzen in nl.

CharmingS

Berichten: 3224
Geregistreerd: 13-02-10
Woonplaats: Valkenswaard

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-17 16:20

Debby34 schreef:
tengeltje11 schreef:
@ debby,zoiets is wat geregel,maar een DA in de buurt zoeken om het dier te keuren,brengt daar uitsluitsel over.
als je enkele duizenden euro's uitgeeft voor een paard,lijkt me dat iets wat je beter soweiso doet,als het nu eentje uit nl of een ander land is,want zat mensen die zonder keuring een kat in een zak bleken te kopen.

(edit,net even gekeken,paard staat op een goed half uur van de belgische grens,dus zelfs mogelijk om een nederlandstalige dierenarts uit de grensstreek te contacteren en die het dier te laten keuren,zo is dat tenminste in je eigen taal,zat da-en hier die bv ook mobiele rx-en hebben)


Ja, natuurlijk moet het paard gekeurd worden. Zo kun je iig dingen uitsluiten...


Dan kun je ondertussen net zo goed een paard van 5000 euro hier in Nederland kopen als je dan alles bij elkaar gaat optellen wat je dan allemaal kwijt bent ;)

The wonder of Independence is that it encourages open minds and the desire to improve.

tengeltje11
Berichten: 7131
Geregistreerd: 16-06-05
Woonplaats: w-vl,belgie

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-17 16:20


ElskaIsland
Berichten: 388
Geregistreerd: 04-02-14

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 21-11-17 16:23

Het ligt er totaal aan wat voor paard het is en het heeft niks met de hoogte van het paard te maken.

Een paard waar veel training in heeft gezeten is gewoon duurder.
Een paard waar goede papieren (stamboom) bij zit is duurder
Het ligt ook aan het ras, en Quarter horses zijn nu eenmaal goede en fijne paarden. Daarnaast zijn quarters officieel paarden maar kwa schofthoogte vaak D pony's.. In ieder geval de meeste die ik ken dan ;)
Paarden zijn nou eenmaal duur, en wat er daarna komt is alleen maar duurder want dan moet je hem nog onderhouden (hoefsmid, tuig, dierenarts, stalling etc).

Maar neem aan dat je dat allemaal hebt overwogen aangezien je al bezig bent met de aankoop van een paard.

Charming S, ik heb in het verleden 2 paarden gehad. De laatste ben ik helaas aan koliek verloren toen ik hem nog geen jaar had. Ik weet wat het kost en dat is ook prima. Ik heb alleen geen groot bedrag over voor de aanschaf.

ElskaIsland
Berichten: 388
Geregistreerd: 04-02-14

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 21-11-17 16:24

tengeltje11 schreef:
het paard staat op een half uurtje van belgie,dat is wat helemaal anders dan het zuiden van frankrijk lijkt me?

en mensen die dagelijks in de in- en verkoop van paarden zitten,ok,die zullen behoorlijk wat internationale klanten hebben,maar een particulier?....ik ken er weinig die een aardig mondje deftig engels spreken in frankrijk.

nu,het is TS haar keuze,ik bracht alleen aan,dat als je wat verder kijkt,de prijzen van paints en quarters een stukje lager liggen dan de vaak absurde prijzen in nl.


Dat is wat ik ook vind tengeltje... soms gewoon absurde prijzen... Het blijft een levend dier, 1 blessure en t kan gedaan zijn...


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 28 bezoekers