Western Rijden (Iemand Tips + Kleding?)

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
fleukje

Berichten: 12
Geregistreerd: 27-10-17

Western Rijden (Iemand Tips + Kleding?)

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-10-17 21:39

Ik ben van plan om binnenkort western te gaan rijden.
Ik rij als 6 jaar dressuur elke week :j , maar ik wou graag eens iets anders proberen dus ga ik binnenkort misschien wel een aantal western lessen nemen (en als ik het leuk vind natuurlijk vaste lessen :+ )

Ik vroeg me alleen af of ik van tevoren nog dingen moest weten over western rijden die ik misschien op moet voorbereiden of rekening mee moet houden EN (misschien een domme vraag) of ik er nog aparte kleding voor moet kopen. Zijn er speciale laarzen of broeken voor western rijden of kan ik gewoon, hop, met me dressuur kleding, op een western paard? Alv bedankt :P

Marit

Berichten: 8830
Geregistreerd: 10-04-09
Woonplaats: Velserbroek

Re: Western Rijden (Iemand Tips + Kleding?)

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-17 21:42

Ik heb toevallig vandaag mijn eerste western les gehad :D Ik zat er op in spijkerbroek en jodphurs en viel daarmee in elk geval niet uit de toon :+ En bereid je voor op een zere kont :D

Rije
Hoofd Bezwaarcommissie

Berichten: 27966
Geregistreerd: 22-07-08
Woonplaats: Niet meer in Zwolle

Re: Western Rijden (Iemand Tips + Kleding?)

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-17 21:48

Zere kont ligt maar net aan wat voor zadel je hebt ;)

Als je het wilt proberen voor een paar lessen dan kun je prima in je dressuurkloffie rijden. Als je een fijne spijkerbroek zonder al te dikke naden hebt, dan kan dat ook. Maar verder gaat het om het rijden natuurlijk, niet om hoe je eruit ziet. En mocht je dan beslissen dat je het blijft doen, bereid je dan maar voor op een duuuuure hobby... :D

cissy

Berichten: 19821
Geregistreerd: 14-10-03
Woonplaats: hut in Heicop

Re: Western Rijden (Iemand Tips + Kleding?)

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-17 21:52

Enige tip: have fun!
En het is verslavend....

Bij afstappen je hand op de knop houden om te voorkomen dat je met kleding aan de knop blijft hangen. Verder gewoon gaan en je laten helpen en informeren.

Apple

Berichten: 76189
Geregistreerd: 27-01-02
Woonplaats: Bij het strand

Re: Western Rijden (Iemand Tips + Kleding?)

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-17 22:53

Ik verplaats je topic even naar het onderdeel over western rijden :-)

fleukje

Berichten: 12
Geregistreerd: 27-10-17

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-10-17 23:43

Apple schreef:
Ik verplaats je topic even naar het onderdeel over western rijden :-)

Owh, haha! Wist nog niet dat dit er was! Bedankt in ieder geval!

Iedereen bedankt voor de tips, ik ben benieuwd!

Bianca_v_s
Berichten: 87
Geregistreerd: 21-05-16

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-17 23:57

Ik rij nu al 2 jaar western en rij nog steeds in m'n dressuur-kloffie :=
Wat betreft voorbereiding ga ik met cissy mee: gewoon gaan en have fun. Ik had de eerste lessen last van m'n knieën omdat je daar minder steun hebt in een westernzadel.

Gimme_Joy

Berichten: 7764
Geregistreerd: 27-10-10

Re: Western Rijden (Iemand Tips + Kleding?)

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-17 00:02

Wat leuk! En pas inderdaad op, verslaving ligt op de loer! }> (8 jaar geleden begonnen met western en ik heb nu mijn eigen western pony gekocht...)

Ik rijd altijd in een simpele spijkerbroek van C&A. Maar voor op de korte termijn kan je best een rijbroek aan hoor. :j

Als je wat vaker en serieuzer western wilt rijden zou je lid moeten worden van de facebook tweedehands westernspullen pagina. Daar worden vaak laarzen etc. aangeboden.

Veel plezier en post vooral hoe je het vond! :D

troi
Berichten: 17002
Geregistreerd: 12-09-08
Woonplaats: Boven Zwolle

Re: Western Rijden (Iemand Tips + Kleding?)

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-17 10:59

Pluk een oude spijkerbroek uit de kast en ga lekker rijden (kost niks en staat al een stuk meer western). Schoeisel maakt minder uit, westernlaarzen zijn nogal een investering voor een proeflesje dus voldoet engels prima.

Helemaal engels kan ook prima maar een beetje passend vinden de meesten wel fijn.

cissy

Berichten: 19821
Geregistreerd: 14-10-03
Woonplaats: hut in Heicop

Re: Western Rijden (Iemand Tips + Kleding?)

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-17 11:04

Die oude spijkerbroek moet dan niet toevallig een dubbele naad aan de binnenkant hebben. Zal je net zien dat je in de eerste les je knietjes doorrijdt. Western zadel is toch al wennen. Beter rijbroek aan dan.

nayla

Berichten: 311
Geregistreerd: 09-07-10
Woonplaats: belgie

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-17 11:07

ik reed in het begin ook in mijn dressuurkleding :) viel wel op haha ;p ondertussen rij ik altijd in een spijkerbroek en ariatlaarzen, heb nog een tijd met mijn dressuurlaarzen onder een sprijkerbroek gereden omdat die nog niet versleten waren maar dat zat echt niet fijn. Wat me ook wel opvalt is dat ik bijna als enige met een cap rij :s

Obelix95

Berichten: 638
Geregistreerd: 12-09-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-17 11:11

Ik heb tegenwoordig om de week western les (en daarnaast rijd ik nog 'Engels'), maar ik doe maar net aan wat ik heb liggen. Vaak een spijkerbroek, maar soms ook gewoon mijn rijbroek. Altijd mijn jodphurs aan, of heel soms mijn werklaarzen. Verder een lekkere dikke trui, en mijn jas, maar die gaat op begeven moment wel uit :')

troi
Berichten: 17002
Geregistreerd: 12-09-08
Woonplaats: Boven Zwolle

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-17 11:12

cissy schreef:
Die oude spijkerbroek moet dan niet toevallig een dubbele naad aan de binnenkant hebben. Zal je net zien dat je in de eerste les je knietjes doorrijdt. Western zadel is toch al wennen. Beter rijbroek aan dan.


Ik rijdt al 10 jaar in een zo’n spijkerbroek zonder problemen (en zonder knie-eelt :P ), maar tis waar sommigen hebben een gevoeligere huid!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-17 11:38

Je kan inderdaad prima in een fijne spijkerbroek waarin je goed kan bewegen of een rijbroek. Heb je jodphurs? Dan zou ik die aantrekken, dat rijdt wat fijner dan engelse laarzen.

Zere kont ligt inderdaad heel erg aan het zadel, ik heb er zelf nooit last van gehad.

Anoniem

Re: Western Rijden (Iemand Tips + Kleding?)

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-17 01:06

Engelse rijlaarzen heb ik tijdens mijn 'overgangsfase' nooit fijn vinden rijden. Dan kan je beter gewoon stal schoenen aandoen, dat zit prima! En inderdaad lekker spijkerbroek :) heel veel plezier, bereid je maar vast voor op een hoop nieuwe dingen aanleren en oude dingen afleren als je ermee doorgaat :P

AstridJ

Berichten: 2217
Geregistreerd: 11-02-10
Woonplaats: Wintelre

Re: Western Rijden (Iemand Tips + Kleding?)

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-17 01:14

Een spijkerbroek met wat stretch zit het lekkerste. En rijschoenen. Rijlaarzen zitten inderdaad niet handig ivm de brede fenders en brede stijgbeugels. Maar een rijbroek met rijschoenen kan ook heel goed hoor. Veel plezier met je eerste westernles!

PocoGaucha

Berichten: 3683
Geregistreerd: 13-03-12

Re: Western Rijden (Iemand Tips + Kleding?)

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-17 01:19

Ik rij nu een paar maanden western, in het begin ook in een rijbroek, maar heb ondervonden dat ik met spijkerbroek een betere houding heb in een westernzadel. Het lijkt alsof de rijbroek mijn benen omhoog trekt. Een spijkerbroek met veel stretch zit veel fijner.

Laarzen maakt eigenlijk niets uit.

eilleen333

Berichten: 12841
Geregistreerd: 29-10-05
Woonplaats: Zwolle

Re: Western Rijden (Iemand Tips + Kleding?)

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-17 01:40

Ik doe het andersom. Ik rij met western outfit (spijkerbroek en westernlaarzen) op een Engels zadel omdat ik nog geen passend western zadel heb gevonden voor mijn paard. :p

Maar alle combinaties zijn mogelijk

Anoniem

Re: Western Rijden (Iemand Tips + Kleding?)

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-17 16:27

Weet je eigenlijk al waar je westernles wilt gaan nemen?

fleukje

Berichten: 12
Geregistreerd: 27-10-17

Re: Western Rijden (Iemand Tips + Kleding?)

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-11-17 00:57

Bedankt allemaal! Ik denk dat ik eens ga kijken bij Natural Western Riding Center dichtbij Het Amsterdamse bos, ik hoorde veel positieve berichten daarover :j

Kaatastrof

Berichten: 6259
Geregistreerd: 04-09-11
Woonplaats: Pajottenland

Re: Western Rijden (Iemand Tips + Kleding?)

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-17 01:06

Hier een boscrosser die een halfjaartje geleden maar terug een westernzadel heeft aangeschaft.. En de looks veranderen hoort daar ook bij imo.

Ik rijd ook vaak in een gewone jeans. Ben er enkele gaan halen voor 4 euro in de tweedehandswinkel en dat werkt echt prima. Verder af en toe nog met een gewone rijbroek (al dan niet met jeans look :P ) Qua schoeisel heb ik Ariat outdoorschoenen, maar ben wel van plan boots aan te schaffen.

Ik draag er graag ook een geruit hemdje bij, maar dat hangt af van het weer. Momenteel draag ik van die lekkere oncharmante fleece truien haha.

Veel plezier met je rijlessen!

Mariffa
Berichten: 3
Geregistreerd: 04-11-17

Re: Western Rijden (Iemand Tips + Kleding?)

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-17 15:16

Ik rijd nu sinds 3 maanden western en ik draag meestal gewoon een spijkerbroek of mijn rijbroek. ik zou zeker de eerste lessen geen nieuwe dingen aan gaan schaffen. de laarzen zijn niet noodzakelijk maar wel fijner (vind ik persoonlijk).
Wat wel handig is om te weten is dat western rijden veel op stem is, dit is wel even schakelen als je van dressuur afkomt.