Western wat/waar voor mij?

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
FasKaya

Berichten: 64
Geregistreerd: 10-08-16

Western wat/waar voor mij?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-10-17 22:28

Hallo,

Ik zit er al een tijdje overnatedenken of westernrijden misschien iets voor mij is!
Ik ben namelijk een beetje het gevoel voor rijden kwijtgeraakt en ga met steeds minder zin naar de lessen. Het voelt veel minder als hobby voor de ontspanning zegmaar en hier baal ik enorm van.

Daarom zat ik dus aan western te denken. Zijn er misschien ook meer hier die na vele jaren dressuurlessen zijn overgestapt? En hoe hebben jullie dat ervaren?

En als ik besluit de overstap te maken, waar kan ik dan het beste beginnen? Het liefst ergens in de buurt van noord-drenthe/zuid-groningen.

Wie o wie kan mij helpen?

troi
Berichten: 17002
Geregistreerd: 12-09-08
Woonplaats: Boven Zwolle

Re: Western wat/waar voor mij?

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-17 07:51

Als je in de buurt van winschoten woont mag je best eens komen ‘voelen’. Treas is bepaald geen topwedstrijdpaard maar heeft de basis dingen wel onder de knie. Ik doe geen reining trouwens.

xxwienekexx
Berichten: 3131
Geregistreerd: 26-05-13

Re: Western wat/waar voor mij?

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-17 07:59

Is oosterwolde te doen voor je? ;)

Daar ben ik een aantal keer op wedstrijd geweest, hebben ze hele leuke lespaarden :D
http://silver-ranch.nl/

Ik ben zelf 5 jaar terug overgestapt van dressuurruiter naar westernruiter. Inmiddels heb ik 2 quarters en rij ik in de topklasse bij de western ruiter associatie nederland (WRAN), als je mij 5 jaar terug verteld had dat ik ooit western zou gaan rijden had ik je uitgelachen.

Nu zou ik niet meer terug willen ;)

Ik vind de sfeer heerlijk, zowel met lessen als op wedstrijden, iedereen gunt t aan elkaar. Iets wat ik bij de dressuurwedstrijden achteraf toch echt wel miste.

Ik kreeg toen mijn kwpner een blessure kreeg het aanbod van een stalgenootje om haar 4 western paarden te gaan verzorgen en bijrijden. Hier zat Mea tussen, na een jaar moesten we onze KWPNer in laten slapen en kreeg ik Mea aangeboden :D

Sinds anderhalf jaar mijn jonge quarter Grace erbij gekocht, Grace is reining gefokt, Mea is een allrounder. Zelf vind ik het ook leuk om alles uit te proberen dus ik doe met beide paarden de onderdelen: pleasure, horsemanship, trail, in hand trail, showmanship en met alleen Grace de reining (Mea is 19 dus die wil ik daarin niet meer opleiden :) )

Zo zag ik er 5 jaar geleden uit op een paard:
Afbeelding


Inmiddels zien we er zo uit op een paard:

Afbeelding

Ceetje_bokt
Berichten: 5167
Geregistreerd: 01-05-07

Re: Western wat/waar voor mij?

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-17 12:26

Ik ben een jaar geleden overgestapt en vind de manier van rijden en omgaan met paarden een stuk prettiger dan met dressuur. Ik heb inmiddels zelf een quarter.

Veldbloem

Berichten: 501
Geregistreerd: 25-06-15
Woonplaats: Noord Nederland

Re: Western wat/waar voor mij?

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-17 12:42

Geen ervaring met western rijden hier, maar heb je wel eens aan IJslanders gedacht? Dat was mijn overstap vanuit de manegelessen, een paar jaar geleden. Om eens te proberen zou je In Schipborg een buitenrit kunnen doen bij Músarırindill, daar kun je heerlijk rijden in het Drentse A gebied.

Hobbyhorse

Berichten: 1318
Geregistreerd: 18-01-14
Woonplaats: Ja

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-17 13:29


FasKaya

Berichten: 64
Geregistreerd: 10-08-16

Re: Western wat/waar voor mij?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-10-17 17:12

Bedankt voor jullie reacties!

@xxwienekexx wat ontzettend gaaf! Heb je toevallig ook ervaring met de manege in marum?

storm2004

Berichten: 16
Geregistreerd: 23-12-16
Woonplaats: Essen

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-17 18:22

Afbeelding


Zalig en ontspannen western rijden, wel gecombineerd met natural horsemanship, geeft zoveel meer wederzijds vertrouwen en respect. Wil nooit meer anders!

Erres

Berichten: 331
Geregistreerd: 23-01-07
Woonplaats: Veluwe

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-17 18:40

storm2004 schreef:
[ [url=m/FcSBiL.jpg]Afbeelding[/url] ]


Zalig en ontspannen western rijden, wel gecombineerd met natural horsemanship, geeft zoveel meer wederzijds vertrouwen en respect. Wil nooit meer anders!

Dat ziet er zalig uit!!
Maar hoe doe je dat? Zelf aangeleerd of ben je ergens gaan lessen ofzo?

AQHAProud

Berichten: 192
Geregistreerd: 07-05-17

Re: Western wat/waar voor mij?

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-17 20:10

Ja Silver Ranch is echt een leuke stal:)

Ik heb zelf met mijn vorige pony western gedaan nu heb ik zelf 2 weekjes geleden Inma Rummpy Gump VH gekocht van onze vrienden!:)

Wieneke kan het kloppen dat ik jou een keer heb gezien toen je tegen Mariëlle starten? ( de Mariëlle van Wrangler)

xxwienekexx
Berichten: 3131
Geregistreerd: 26-05-13

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-17 13:28

Lillypony123 schreef:
Wieneke kan het kloppen dat ik jou een keer heb gezien toen je tegen Mariëlle starten? ( de Mariëlle van Wrangler)


Oh dat zou goed kunnen ;) Dan zou je me met als combinatie hebben gezien waarschijnlijk (links voor t geval dat er iemand twijfelde ;) long long time ago, dit was nog L3):

Afbeelding




FasKaya schreef:
Bedankt voor jullie reacties!

@xxwienekexx wat ontzettend gaaf! Heb je toevallig ook ervaring met de manege in marum?


Nee helaas niet ;) Ik kom zelf uit het westen van het land maar wanneer er een westernwedstrijd georganiseerd wordt vanuit de WRAN of SWRN was ik daar veel te vinden :) (inmiddels wat minder vanwege verhuizing)

bbeens

Berichten: 66
Geregistreerd: 26-03-16
Woonplaats: Hasselt(Overijssel)

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-17 20:51

Ik zou zeker eens een lesje nemen op een goed getraind westernpaard!

Ik ben nu sinds 1,5 jaar overgestapt. Ik vond mijn eerste les echt geweldig. Alles viel voor mij op zijn plaats. De paarden, manier van rijden, onderdelen van western, omgang met de paarden en de mensen. Dit past allemaal veel beter bij mij.

Ik ben vroeger nooit een fanatieke ruiter geweest en dacht daarom dat ik meer van de bosritjes en/of een recreatie ruiter was. Sinds ik western rij ben in juist super fanatiek!

Enige nadeel vind ik dat in sommige regio's helaas weinig western is. Hierdoor moet je ver reizen voor lessen en evt. wedstrijden. Gelukkig heb ik nu een eigen quarter en een super trainer in de buurt, alleen is daar geen reining bodem. Ook mis ik toch wel het contact met mede westernruiters.

Ik weet niet of het voor je in de buurt is maar in Nijeveen(Drenthe) zit Suus reininghorses. In Oosterwolde Friesland is de Silver Ranch een echte aanrader. Overijssel zal te ver voor je zijn, anders zou waar ik zit een aanrader zijn!

Succes!