Quarter merrie

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

 
 
DreamBigx

Berichten: 45
Geregistreerd: 19-03-17

Quarter merrie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 07-07-17 14:08

Hoi bokkers!
Vriendinnetje van mij wilt graag een quarter kopen, aangezien zij geen bokt heeft en ik wel, wil ik het even aan jullie vragen;
Het is een Quarter merrie van 15 jaar. Heeft in de top sport van reining gelopen...heeft koliek gehad, aan geopereerd. Ze rijd wel echt s.u.p.e.r fijn! ben met haar mee wezen kijken.
Mijn vraag is dus... Wat is verstandig? Ik heb vaak gehoord dat oude sport paarden (vaak ook reining) 'kapotte' benen hebben..? Leeftijd maakt niet veel uit vinden wij...maaarrr 15 jaar en vroeger toch wel in de top sport...krijg ik ook vaak te horen dat ze dan al 'op' zijn.
Vraagprijs was 3300. Maar omdat de klik er is en de merrie echt wel een 5 sterren plek krijgt is die nu gezakt naar 2500
Ik wil graag jullie meening hierover.


tengeltje11
Berichten: 7079
Geregistreerd: 16-06-05
Woonplaats: w-vl,belgie

Re: Quarter merrie

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-17 14:15

allesinds goed op foto laten zetten,zo kan je zien of ze al dan niet versleten,(genezen) letsels,.... heeft.
je kan reining rijden en reining rijden natuurlijk
de ene ruiter zorgt paard na paard dat ze 'kapot' zijn na hun 10 jaar en de andere heeft een 20-jarige die nog perfect is.
ook aanleg van het paard uit speelt mee,het ene paard is sowieso gevoeliger aan blessures dan het andere.

rina

Berichten: 10147
Geregistreerd: 23-03-02
Woonplaats: Drenthe

Re: Quarter merrie

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-17 14:18

Rontgen van de voorbenen laten maken. Maar vooraf is ze getest op PSSM??? Zo niet altijd eerst die test. Kan je nog zon leuk paard hebben maar als je dan ineens voor de verschijnselen van PSSM staat wordt je toch echt minder blij. En bij voorkeur zelfs de 5 panel test laten doen. Kost je zo uit mijn hoofd 85 dollar bij Animal genetics in de USA en duurt een dag of 9 voor je uitslag hebt.

Te koop: Air One Inhalator. Voor meer info PB.

Achterom
Berichten: 22993
Geregistreerd: 28-09-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-17 14:19

Gezien de prijs kun je er bijna vanuit gaan dat deze 'stuk' is.

DreamBigx

Berichten: 45
Geregistreerd: 19-03-17

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 07-07-17 14:32

Wendy schreef:
Gezien de prijs kun je er bijna vanuit gaan dat deze 'stuk' is.


Kwa vraagprijs vind ik dit toch wel oké. Ze is ook 15 natuurlijk, tegenwoordig word daar niet meer dan 3500 voor betaald

Achterom
Berichten: 22993
Geregistreerd: 28-09-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-17 14:35

XOreo schreef:
Wendy schreef:
Gezien de prijs kun je er bijna vanuit gaan dat deze 'stuk' is.


Kwa vraagprijs vind ik dit toch wel oké. Ze is ook 15 natuurlijk, tegenwoordig word daar niet meer dan 3500 voor betaald

Niet mee eens, het is een merrie he, dus ook fokwaarde.
En de vraagprijs lag daar dus al onder en zakt 'ineens' vanwege het 'goede tehuis'? Je mag me gerust cynisch noemen, maar ik geloof daar dus echt niet in.

Het minste wat ik zou doen is idd de 5-panel test en rontgen laten keuren met extra aandacht voor de benen(en bij afkeuring kosten voor de verkoper).

Homiafortuna

Berichten: 1983
Geregistreerd: 27-07-02
Woonplaats: Langelille

Re: Quarter merrie

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-17 14:38

Buiten de benen, moet je ook niet te licht denken over die koliekoperatie.

DreamBigx

Berichten: 45
Geregistreerd: 19-03-17

Re: Quarter merrie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 07-07-17 14:48

Daar ben ik idd mee eens, maar vanwege haar koliek operatie kan ze geen natuurlijke dracht voldragen, dus niet fokwaardig. We zijn er een aantal keer geweest en de klik was er en dat is belangrijker voor de eigenaar dan de prijs.

troi
Berichten: 16984
Geregistreerd: 12-09-08
Woonplaats: Boven Zwolle

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-17 14:49

Eens met wendy, erg verdacht zo'n lage prijs voor een merrie die hoog in de sport heeft gelopen. Maar als je haar klinisch en rontgenologisch laat testen weet je meer!

pmarena

Berichten: 47931
Geregistreerd: 09-02-02
Woonplaats: Onderste eiland van ZH

Re: Quarter merrie

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-17 14:55

Ik zou ook goed door laten lichten inderdaad! En het zakken in prijs kan verdacht overkomen maar zou ik dus ook doen voor het juiste plekje, het komt echt wel voor dat iemand een perfect passend baasje belangrijker vindt dan de hoofdprijs krijgen voor een paard :j

Maar altijd voorzichtig blijven en paard goed laten checken is sowieso verstandig.

tengeltje11
Berichten: 7079
Geregistreerd: 16-06-05
Woonplaats: w-vl,belgie

Re: Quarter merrie

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-17 14:59

ze heeft blijkbaar geen fokwaarde meer door die koliek operatie + reeds 15 jaar.
de hoofdprijs kan je dan sowieso niet meer vragen.

ik zou er niet speciaal iets achter zoeken,maar gewoon alles mooi op foto laten zetten,dan heb je ook zekerheid.

pmarena

Berichten: 47931
Geregistreerd: 09-02-02
Woonplaats: Onderste eiland van ZH

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-17 15:03

Voor mij persoonlijk zou die koliek-operatie trouwens de deur dicht doen, ik vind het erg heftig als dat nodig is geweest... je hoort toch vaak dat het dan een terugkerend iets / het begin van het einde is... hoe lang is dat geleden? :)

Hobbyhorse

Berichten: 1315
Geregistreerd: 18-01-14
Woonplaats: Ja

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-17 15:18

Ik vind dat zakken in prijs niet noodzakelijk raar, misschien is het voor de eigenaar super belangrijk dat ie er een goed gevoel over heeft waar het paard terecht komt en is dat belangrijker dan wat het paard opbrengt, dat kunnen Xoreo en haar vriendin beter beoordelen. En misschien is het zelfs een bekende van de potentiële koper? Dan kan het ook natuurlijk.

pmarena

Berichten: 47931
Geregistreerd: 09-02-02
Woonplaats: Onderste eiland van ZH

Re: Quarter merrie

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-17 15:26

Je bent ook eerder genegen om te zakken in de prijs als je een specifiek nieuw plekje in gedachten hebt, dat wat lastiger te vinden is.

Maakt het je weinig uit hoe je paard terecht komt en heb je niet bijzonder veel haast om er vanaf te komen dan zal je sneller wachten op iemand anders denk ik.

Hobbyhorse

Berichten: 1315
Geregistreerd: 18-01-14
Woonplaats: Ja

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-17 15:29

Ik zou idd ook vragen naar die koliekoperatie, hoelang geleden en of ze misschien kunnen zeggen wat de oorzaak geweest kan zijn.

DreamBigx

Berichten: 45
Geregistreerd: 19-03-17

Re: Quarter merrie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 07-07-17 17:10

Merrie heeft volgens mij 2 jaar geleden koliek gehad, maar ik ga het allemaal nog na vragen

Hobbyhorse

Berichten: 1315
Geregistreerd: 18-01-14
Woonplaats: Ja

Re: Quarter merrie

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-17 17:12

En verder zou ik ook zeker de DA die haar keurt vragen of ze geschikt is voor wat je vriendin met haar wil doen.

emil01

Berichten: 754
Geregistreerd: 13-05-09

Re: Quarter merrie

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-17 17:25

Persoonlijk vind ik 2500 euro voor een 15-jarige best nog veel geld......

justkid

Berichten: 11814
Geregistreerd: 09-12-07
Woonplaats: Caitwick

Re: Quarter merrie

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-17 16:34

Welk paard is het (afstamming) en wat heeft ze gewonnen (showrecord) en door wie wordt ze te koop aangeboden?
Goed op foto's laten zetten en er een dierenarts met verstand van quarters naar laten kijken.
Wat wil je vriendin ermee gaan doen?

superpony
Berichten: 25398
Geregistreerd: 25-02-05

Re: Quarter merrie

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-17 00:48

Paard goed laten keuren incl foto's. Paard hoeft helemaal niet kapot te zijn.

Prijs vind ik heel normaal hoor. Paardje is inderdaad 15 en is niet fok waardig dan door die koliek operatie. Leer paarden en fokmerries gaan na hun carriere rond die leeftijd vaak voor die prijzen weg, zelfs lager!! Maar vaak gaan paarden via via weg na hun sport carriere of als fokmerrie. Stel dat ze wel nog kon fokken, kun je er minder veulens uit halen nog in de toekomst, dan bij een 5 jarige. ( mits ze even oud worden )

Ik heb in November mn eerste veulen teruggekocht na een hard leven. Hij is 18 en is geshowd, maar loopt echt prima. Ik heb zijn moeder al 4 jaar terug en die is 24 en net zo hard. Haar andere zoon van 17 afgelopen dagen gezien en showt nog met hele goede resultaten EN op een fijne manier.

Prijs hangt van zoveel dingen af. Als je paard op zijn top loopt, is hij veel waard. Ga je dan naar zo een paard vragen, is hij wel duur. Loopt de carriere terug of wil iemand ene goed huisje, zakt de prijs ook. Gaat hij in de terugloop van de carriere weg als leerpaard of jeugd paard, is de prijs hoger.

Maar goed, de eigenaar vraagt dit voor zijn paard en als je interesse hebt, moet je als koper zorgen dat je de juiste beslissing neemt zoals goed en uitgebreid laten keuren. Maar ook bijv verleden goed na vragen en checken. Wedstrijd resultaten zijn op te zoeken.

DubbelFun

Berichten: 88475
Geregistreerd: 12-04-01
Woonplaats: 1 km van het midden van Nederland

Re: Quarter merrie

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-17 11:56

Ik vind de prijs aan de hoge kant gezien het feit dat ze al 15 is, koliekoperatie gehad heeft én niet geschikt is voor de fok.
Als ik de verkoper zou zijn zou ik het papier en nooit bij doen en haar als 'overleden' laten registreren bij het stamboek.
En verder moeten wel alle genetische testen natuurlijk n/n zijn.

superpony
Berichten: 25398
Geregistreerd: 25-02-05

Re: Quarter merrie

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-17 12:19

Juist niet, dan verkoopt iemand het paard door en is het zeker onvindbaar. Als je er een transfer bij doet kun je iig hopen dat mensen haar op naam blijven zetten.

Over de koliek operatie is genoeg info op te vragen. Als die goed is gegaan zou dit een hele normale prijs zijn.

Beestje is dan wel 15, maar kan nog zeker 10 jaar mee onder het zadel mits het verder goede benen heeft en gezond is. Er zijn genoeg mensen die een jong paard kopen en dat niet redden......Pas zelf een 7 jarige in moeten laten slapen, waar de 18, 19 en 24 jarige het prima doen verder.

DubbelFun

Berichten: 88475
Geregistreerd: 12-04-01
Woonplaats: 1 km van het midden van Nederland

Re: Quarter merrie

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-17 13:03

Waarom zou je een paard willen vinden als je het eenmaal verkocht hebt...
Je voorkomt er iig mee dat iemand er mee gaat fokken (zonder papier brengen de veulens weinig op) of er mee de sport in gaat (iig niet bij de AQHA).

pmarena

Berichten: 47931
Geregistreerd: 09-02-02
Woonplaats: Onderste eiland van ZH

Re: Quarter merrie

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-17 14:16

Is er niks waarmee je dat ook voor elkaar krijgt dat minder rigoureus is dan paard als overleden laten registreren....? Want dat toont toch ook een "beetje" raar als je als eventuele koper wat onderzoek doet :=

DubbelFun

Berichten: 88475
Geregistreerd: 12-04-01
Woonplaats: 1 km van het midden van Nederland

Re: Quarter merrie

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-17 14:44

Je moet er gewoon de reden bij vertellen.
Door het als overleden te laten registreren kan er nooit meer iemand een papier aanvragen, over laten schrijven of rassenshow starten.


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 5 bezoekers