Western rijden; wat voor kleding?

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Vanillax
Berichten: 16
Geregistreerd: 01-04-14

Western rijden; wat voor kleding?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-04-17 15:20

Wat dragen de meeste westernruiters tijdens les of ritten?

Ik heb zelf altijd engels/dressuur gereden dus heb mijn 'engelse outfit' wel. (Ribbroek, chaps, jodphurs en cap)

Maar ik heb een tijdje western gereden in Texas en daar rijdt iedereen bijvoorbeeld met een heel ander soort laarzen, meer cowboy-stijl. Ook rijden de meeste in spijkerbroek of sportlegging en vaak zonder cap of met hoed.

Nu neem ik natuurlijk mijn cap mee naar mijn eerste les in Nederland, maar wat moet ik verder aan?

Ik heb nog geen manege gekozen dus kan het daar ook niet vragen...

Ellse
Berichten: 14
Geregistreerd: 02-03-15

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-17 15:33

Leuk dat je in Nederland ook western gaat rijden! In princiepe kun je gewoon met je normale rijbroek , jodphurs en chaps rijden. Wat ook kan is een goede stevige spijkerbroek zonder te dikke naden en je gewone jodphurs. Wanneer je besluit er verder mee te gaan dan kun je altijd nog gaan kijken voor western boots en een speciale spijkerbroek maar dit hangt helemaal af van wat je zelf prettig vind.

troi
Berichten: 17005
Geregistreerd: 12-09-08
Woonplaats: Boven Zwolle

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-17 15:37

Je kan in je engelse outfit komen maar beter is een oude spijkerbroek (ik draag ok geen speciale, gewoon een goedkope van de bertus ten hoor) te pakken en dat te dragen. Bijv icm met je jodphurs als je geen boots hebt. En in nl rijden de meesten ook gewoon met cap hoor.

Rije
Hoofd Bezwaarcommissie

Berichten: 27971
Geregistreerd: 22-07-08
Woonplaats: Niet meer in Zwolle

Re: Western rijden; wat voor kleding?

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-17 15:43

Qua kleren gewoon aantrekken waar jij je lekker in voelt, als het maar wel praktisch is natuurlijk.

Als je op een manege gaat rijden, hou er dan rekening mee dat rijden met cap verplicht kan zijn.

En natuurlijk alvast veel plezier!

Kiekeboefje

Berichten: 1796
Geregistreerd: 04-03-13
Woonplaats: Groningen

Re: Western rijden; wat voor kleding?

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-17 15:45

Ik trek gewoon aan wat lekker zit. Spijkerbroek of een rijbroek, en wandelschoenen aan tijdens rijden of westernlaarzen. Verder draag ik altijd een cap, of het paard nou 100% te vertrouwen is of niet.

Lekker aantrekken wat je fijn vind zitten joh :) niet te veel bij nadenken

_Emm_
Berichten: 1526
Geregistreerd: 17-10-05
Woonplaats: Bodegraven

Re: Western rijden; wat voor kleding?

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-17 15:59

Ik ben twee jaar geleden overgestapt van engels naar westernrijden en ik heb het eerste half jaar nog gewoon met mijn engelse outfit gereden. Pas toen ik zeker wist dat ik dit bleef doen heb ik een spijkerbroek en westernboots gekocht. Verder wordt in Nederland, zeker op maneges, veel gewoon met cap gereden.

Ik weet niet in welke regio je woont, maar ik rijd bij Western manege van Buuren in Woubrugge en dat is zeker een aanrader! Les in kleine groepjes op fijne quarters.

Vanillax
Berichten: 16
Geregistreerd: 01-04-14

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-04-17 17:24

Bedankt voor de info allemaal!
Ik heb hele fijne western boots gekocht in Texas dus die doe ik het liefst aan.

Cap vind ik zelf erg onprettig maar ik begrijp dat het verplicht is voor een manege dus ik doe hem wel op.

Ik woon in de buurt van Haarlem, heb nu 2 maneges gevonden die les geven.

C_arola
Hoofdmoderator Informatief, Kantine & Markt
May the horse be with you!

Berichten: 70531
Geregistreerd: 24-05-08

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-17 18:00

Ik verplaats dit topic naar Western-Algemeen

Fabienne777

Berichten: 169
Geregistreerd: 01-09-15
Woonplaats: https://www.facebook.com/bigguntotrash

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-17 15:11

Cap is toegestaan alleen op de hogere levels word vaak met hoed gereden. verder laarzen met sporen. spijkerbroek. op show is het weer andersdan moet je een nette blouse chaps over de spijkerbroek nette tuigage

DreamBigx

Berichten: 45
Geregistreerd: 19-03-17

Re: Western rijden; wat voor kleding?

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-17 20:39

Gewoon lekker aantrekken wat je fijn vind (wel wat veilig is)! Je kan prima in je Engelse rijkleding. Als je pas echt zeker weet dat je overstapt naar western zou ik pas echt een western rijbroek kopen en laarzen.
Het verschil van western rijbroeken en normale spijkerbroeken is de naad aan de binnenkant van je been, de comfort en de pijpen aan de onderkant voor je western laarzen. Persoonlijk vind ik normale spijkerbroeken schuren wat de speciale western rijbroeken dus niet doen.

DubbelFun

Berichten: 88670
Geregistreerd: 12-04-01
Woonplaats: 1 km van het midden van Nederland

Re: Western rijden; wat voor kleding?

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-17 09:38

Ik rij al járen in gewone normale spijkerbroeken, de goedkoopste die ik kan vinden die lekker zitten (10-15 euro) ook mét naad aan de binnenkant en liefst wat elastisch :)
Als je die naad al voelt kun je hem voor het rijden wat wegdraaien. Ik denk dat het probleem eerder in het knijpen met de knieën zit ;)
Verder kun je ook prima rijden met enkellaarsjes, zolang er maar geen hak hoger dan 3 cm op zit.

Tegen de tijd dat je een wat serieuzere wedstrijd gaat starten is bijbehorende kleding altijd nog te kopen :)

AQHAProud

Berichten: 192
Geregistreerd: 07-05-17

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-17 12:09

Gewoon lekker een rijbroek of losse broek, en natuurlijk een cap! :P

amanda09

Berichten: 622
Geregistreerd: 01-11-10
Woonplaats: Alphen aan den Rijn

Re: Western rijden; wat voor kleding?

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-17 12:15

Ik rij in datgene wat ik aanheb op het moment dat ik op stal ben.
Soms rijbroek, maar meestal een spijkerbroek.

Kwa schoenen heb ik laarzen voor de wedstrijden maar meestal rij ik gewoon in Jodphurs of bergschoenen.

Cap heb ik altijd op, heb wel een hoed maar deze gebruik ik alleen bij de wedstrijd onderdelen waarbij ik naast het paard sta.

Cap is in de laagste levels ook verplicht, je mag pas kiezen tussen hoed/cap als je overstapt op shank en gaat rijden op 1 hand

DubbelFun

Berichten: 88670
Geregistreerd: 12-04-01
Woonplaats: 1 km van het midden van Nederland

Re: Western rijden; wat voor kleding?

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-17 12:42

En dat laatste mag in de L3 ook al (shank en 1 hand), maar een helm is dan nog wel steeds verplicht ;)