Springen met een westernzadel slecht?

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
superpony
Berichten: 25398
Geregistreerd: 25-02-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-16 12:31

mrie schreef:
Oh kom op superpony, ze zijn niet van glas hoor.


Waar staat dat? Goed lezen.

Met een western zadel springen is gewoon niet slechter dan met een engels zadel.
Ik heb altijd gesprongen tot ik 23jr geleden western ging rijden. Heb met mn western zadel wel sprongetjes gemaakt, maar niet serieus het springen getraind zoals voorheen.

Ik zie mensen zomaar wat springen voor de leuk en daar gaat genoeg mis als je het gaat hebben over wat slecht is. Dan maakt het zadel niks uit.

Goed springen moet je les in hebben. Net als western niet racen is met los teugeltje. Of je paard omtrekken en zeggen dat ie spint. Dat is ook slecht, maar gebeurt.

Dus wat slecht is, ligt aan de ruiter, niet het zadel. (Mits die echt past )

Pluizebolpum

Berichten: 5006
Geregistreerd: 01-09-07
Woonplaats: Thuis

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-16 13:00

Maar dan heb je het over als je dat veel of op z'n minst zeer regelmatig doet.

Ik ben veel te aards voor gekkigheid als springen. Beetje jammer als je dan net zo'n western pony onder je achterwerk hebt die vrolijk op die paar boomstammetjes af stuitert. Daar stuiteren we dan maar vrolijk saampjes overheen al zal het er vast niet uitgezien hebben. Maar zolang het bij een keertje blijft en je dat niet drie keer per dag doet lijkt me dat weinig kwaad kunnen.
VZpaard springt trouwens als een aardappel, wat dat betreft zijn we een leuk setje :P , maar als die er onderweg ineens leut in heeft om die boomstam in vliegmodus te nemen dan trek ik dat ook nog net wel. Maar dat zeg ik, het zal in al die jaren hooguit vijf keer gebeurd zijn. Kan me niet indenken dat die diertjes daar echt onder geleden hebben.

Voor een rondje door het bos op een western zadel hoef je ook geen maanden les te hebben maar als je het plan opvat om serieus bv te gaan reinen is een 'paar' lesjes wel handig. Dat je, als je echt frequent over hindernissen wil vliegen, op z'n minst zorgt dat je inderdaad weet wat je doet lijkt me dan ook niet meer dan logisch.

Maar terugkomend op de vraag, ja hoor, in principe kun je best met een westernzadel springen al zou ik persoonlijk ook hele hindernisbanen afraden. Iets inderdaad met die knoppen := . Maar zo eens uit gekkigheid een sprongetje, moah, waarom niet?

pol013

Berichten: 8994
Geregistreerd: 18-05-04
Woonplaats: Omg breda

Re: Springen met een westernzadel slecht?

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-16 17:01

Nee, alles kan hoor. Zelfs een compleet B parcours kan met een westernzadel. Ik vermoed dat je paard er weinig aan over houdt.
Maar juist bij springen is een verkeerde houding storend. Storend voor jou en dus ook voor je paard. Als alles helemaal soepeltjes loopt valt het mee. Als het even niet meezit zit je zadel je ook nog tegen. Je begint gewoon al op een achterstand.

Geen probleem verder. Hou het laag en simpel en als het echt bevalt ga je toch snel genoeg kijken naar een springzadeltje.

mrie
Berichten: 6443
Geregistreerd: 08-06-03

Re: Springen met een westernzadel slecht?

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-16 19:49

Amen