Clinton Anderson Presents "Titan: A Legend in the Making"

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Popstra
Berichten: 13742
Geregistreerd: 21-06-08

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-16 10:22

ongeduldige wedstrijd ruiter???
Ik heb ze in dit topic nog niet voorbij zien komen
Is ook weer iets wat jullie er van maken

Wranglerbutt

Berichten: 10377
Geregistreerd: 24-04-04
Woonplaats: Kamp'n

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-16 10:39

To the point: als een paard heeft leren nageven met behulp van een twisted wire snaffle, is het IMO onmogelijk om hem daarna 'soft' te laten nageven op een smooth snaffle. Misschien is dat gelijk de reden dat na twee maanden moet worden overgestapt naar een baby correctional, waar overigens weinig 'baby' aan is: het is nog steeds een leverage bit met behoorlijk inwerkend mondstuk. Een dergelijk bit leent zich door het beweegbare mondstuk uitstekend tot het rijden op 2 handen en directe inwerking, maar is daar eigenlijk niet voor bedoeld.

For the record: ik heb werkelijk niks tegen correctional bitten, sterker nog - mijn eigen paard loopt er prima op - maar die is 11 en heeft een (ultralangzame) opleiding gehad, waarbij de knoppen neckreining en slowing off seat eerst geinstalleerd zijn. Bij mijn paard kan een correctional dus werken zoals -ie is bedoeld, en is niet nodig om te remmen of te sturen. Inderdaad, mijn paard heeft nog geen enkele reiningwedstrijd gelopen, maar dat is dan ook nooit mijn doel geweest ;)

Cowgirl

Berichten: 23743
Geregistreerd: 04-03-01
Woonplaats: Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-16 12:54

Nageeflijkheid komt toch vanuit het lichaam?

Of is dat bij western anders en komt het daar vanuit het bit?

superpony
Berichten: 25398
Geregistreerd: 25-02-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-16 12:56

Iemand vroeg me ooit te reageren in het hk topic startende western ruiters. Daarom krijg ik daar nog steeds reacties van en lees ik soms een stukje bij.

Als je leest dat beginnende western ruiters op shank rijden, omdat hun paard te sterk is voor een snaffle gaan mijn haren ook overeind staan. En onderling wordt dat volledig begrepen en geaccepteerd, want de helft heeft dat probleem.
Dan vraag ik je toch echt, waarom dat wel oke is? Mensen die net western rijden, die hun paard niet normaal rond kunnen rijden op een snaffle. En het is western, dus dan pak je maar een shank.

Die paarden worden ook elke dag met pijn in de mond in een houding gedwongen. Dat is net zo erg en doet net zoveel pijn. Maar dan mag het dus..........
Genoeg trainers die het dus aanraden omdat ze mensen niet echt kunnen leren rijden.

Natuurlijk heeft tijd er ook mee te maken en is het einddoel altijd aanwezig bij iemand die met een twisted traint of welk ander ''duidelijk'' bit dan ook.

Maar maanden of jaren je paard pesten met een snaffle en heel erg laten hangen op het bit, is ook niet geweldig. En dat zie je heeeeeeel veel. Dat het anders kan, weten maar echt heel weinig mensen. Als je dat goed doet, duurt het iets langer, maar nooit jaren en jaren. Een paard leert best snel als je het goed doet. Duidelijkheid heeft een paard veel aan en kun je ook snel vooruit.

Persoonlijk vind ik het erg belangrijk dat ze hun lijf goed gebruiken. Ik laat ze niet weken of maanden maar rondhobbelen als ik er al die tijd op wil zitten.

superpony
Berichten: 25398
Geregistreerd: 25-02-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-16 13:00

Cowgirl schreef:
Nageeflijkheid komt toch vanuit het lichaam?

Of is dat bij western anders en komt het daar vanuit het bit?


Reining oefeningen zijn vrijwel onmogelijk als het lijf niet goed gebruikt wordt. Een paard kan nooit correct stoppen als hij zijn lijf niet goed gebruikt. En daarin zie je dan wel verschil van niveau en training op wedstrijden.

Mijn ruin had een blessure. Normaliter zakt hij op shank als ik been geef en licht mijn hand gebruik. TOEN voelde ik meteen dat hij het lichamelijk niet kon. Dan kan ik voor doen wat ik wil, maar je voelt echt dat het lastig en moeilijk is voor hem. Met heel veel pijn en kracht kun je het dan voor elkaar krijgen, maar dan gaat hij echt niet correct zijn achterhand gebruiken.

Azmay

Berichten: 17990
Geregistreerd: 01-01-09
Woonplaats: Geldrop

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-16 13:01

Cowgirl schreef:
Nageeflijkheid komt toch vanuit het lichaam?

Of is dat bij western anders en komt het daar vanuit het bit?


Toevallig stuitte ik van de week op dit filmpje van Warwick Schiller en ik vroeg me af of dit nou echt DE manier is.
https://www.youtube.com/watch?v=BQ0uB0yxbAg

Vind het eigenlijk toch apart om zo verzameling aan te leren.
Leek me toch ook relevant.

Wranglerbutt

Berichten: 10377
Geregistreerd: 24-04-04
Woonplaats: Kamp'n

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-16 13:24

Azmay schreef:
Toevallig stuitte ik van de week op dit filmpje van Warwick Schiller en ik vroeg me af of dit nou echt DE manier is.
https://www.youtube.com/watch?v=BQ0uB0yxbAg

Vind het eigenlijk toch apart om zo verzameling aan te leren.
Leek me toch ook relevant.

Dit werkt perfect _/-\o_ en je houdt ze heel fijn (light & soft) in de mond :j
Ben wel benieuwd hoe je het anders (beter?) zou doen :)

Wranglerbutt

Berichten: 10377
Geregistreerd: 24-04-04
Woonplaats: Kamp'n

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-16 13:27

Het stukje vanaf 3.05 is heel belangrijk, wat een paard al moet kunnen voordat je überhaupt aan verzameling zou moeten gaan werken B-)

Wranglerbutt

Berichten: 10377
Geregistreerd: 24-04-04
Woonplaats: Kamp'n

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-16 13:30

Cowgirl schreef:
Nageeflijkheid komt toch vanuit het lichaam?

Of is dat bij western anders en komt het daar vanuit het bit?


Nageeflijkheid moet uit het hele lichaam komen, maar om dit te bewerkstelligen moet je toch de voorkant op enige manier begrenzen?
Het is niet zo dat als je maar genoeg voorwaarts rijdt, het paard vanzelf de achterhand en rug (eigenlijk buikspieren) beter gaat gebruiken - if only that were true :7

Azmay

Berichten: 17990
Geregistreerd: 01-01-09
Woonplaats: Geldrop

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-16 13:47

Wranglerbutt schreef:
Azmay schreef:
Toevallig stuitte ik van de week op dit filmpje van Warwick Schiller en ik vroeg me af of dit nou echt DE manier is.
https://www.youtube.com/watch?v=BQ0uB0yxbAg

Vind het eigenlijk toch apart om zo verzameling aan te leren.
Leek me toch ook relevant.

Dit werkt perfect _/-\o_ en je houdt ze heel fijn (light & soft) in de mond :j
Ben wel benieuwd hoe je het anders (beter?) zou doen :)


Ikzelf ben maar een recreatie ruiter die precies 1 western les heeft gehad. Maar in de dressuur was het vooral ontspannen, activeren, begrenzen en bochten maken. Achteruit rijden was echt een totaal andere oefening iig.
Dit "jojo-en" lijkt me best verwarrend voor een jong paard.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-16 13:53

Rest van het topic niet gevolgd, maar ik vind 2 jarigen opvouwen en zwaar overbogen hun benen honderden keren laten kruisen en zwaar achter de loodlijn op een scherp bit in een houdingkje zetten echt om te...
Anderson is een ego ruiter die zijn macht over zijn paard misbruikt onder de noemer "horsemanship". Hij is zeker geen horseman maar een egoruiter.

Wranglerbutt

Berichten: 10377
Geregistreerd: 24-04-04
Woonplaats: Kamp'n

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-16 14:02

Azmay schreef:
Ikzelf ben maar een recreatie ruiter die precies 1 western les heeft gehad. Maar in de dressuur was het vooral ontspannen, activeren, begrenzen en bochten maken. Achteruit rijden was echt een totaal andere oefening iig.
Dit "jojo-en" lijkt me best verwarrend voor een jong paard.

In een volgende stap, kan je ook bij deze methode (filmpje WS) gebruik gaan maken van bochten, eigenlijk zegt hij dat al helemaal aan het begin van het filmpje.

Als je een paard goed voorbereidt, is leren ohz achterwaarts te gaan helemaal niet zo moeilijk voor een paard. Het heeft mij altijd verbaasd dat achterwaarts gaan geen deel uitmaakt van de basis bij het inrijden van een dressuurpaard en dat deze oefening pas in de M (?) aan bod komt.

troi
Berichten: 17005
Geregistreerd: 12-09-08
Woonplaats: Boven Zwolle

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-16 14:03

Azmay schreef:
Wranglerbutt schreef:
Toevallig stuitte ik van de week op dit filmpje van Warwick Schiller en ik vroeg me af of dit nou echt DE manier is.
https://www.youtube.com/watch?v=BQ0uB0yxbAg

Vind het eigenlijk toch apart om zo verzameling aan te leren.
Leek me toch ook relevant.

Dit werkt perfect _/-\o_ en je houdt ze heel fijn (light & soft) in de mond :j
Ben wel benieuwd hoe je het anders (beter?) zou doen :)


Ikzelf ben maar een recreatie ruiter die precies 1 western les heeft gehad. Maar in de dressuur was het vooral ontspannen, activeren, begrenzen en bochten maken. Achteruit rijden was echt een totaal andere oefening iig.
Dit "jojo-en" lijkt me best verwarrend voor een jong paard.


Dit lijkt me idd een prima manier! Sowieso zie je in het engelse rijden dat ze de oefening achterwaarts pas veel later meenemen en veel minder gebruiken als manier om andere dingen te leren. Eigenlijk jammer want het biedt ontzettend veel mogelijkheden.

In de western is het achterwaarts een absolute basis oefening samen met het stappen, draven, galopperen en sturen. Dit leer je dus aan vanaf de eerste keren rijden.

(Sorry qoutes veranderd anders kon ik ze niet meenemen)

Cowgirl

Berichten: 23743
Geregistreerd: 04-03-01
Woonplaats: Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-16 20:07

Ik rijd al heel lang geen paard meer en heb vroeger een jaar of 3 western gereden. Mijn rijtechnische kennis is dus wel behoorlijk weggezakt.
De manier van Warwick ziet er vriendelijk uit en gaat ook heel anders dan hoe ik het destijds geleerd heb. Dat was gewoon links en recht een ruk en dan moest dat hoofd naar beneden. En dat deed en doet bijna nog iedereen die ik zie western rijden, helaas.
Bij Warwick is duidelijk te zien dat het paard een echte basis heeft gehad, recht en ontspannen loopt, stelling en buiging neemt.

Bij het laatste 'stopje' zie ik al duidelijk dat het paard meer op de achterhand gaat.

Ik zie dan ook niet in waarom je zo'n training op en twisted zou moeten doen.

Maflinger_S
Berichten: 12160
Geregistreerd: 01-07-08

Re: Clinton Anderson Presents "Titan: A Legend in the Making"

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-16 20:20

Het fijne van internet vind ik dat je juist dit soort filmpjes eens kunt bekijken en er uit mee kunt nemen wat bij je past. Ik heb toch regelmatig "o ja momentjes". Niet alleen wat rijden betreft, maar ook wat andere zaken betreft. Zoals bijvoorbeeld een volgend filmpje van WS waarin hij het heeft over de (on)zin van een paard poetsen.

En discussies over wat je gezien hebt en wat je er wel of niet van vind zijn prima toch? Iedereen heeft een eigen referentiekader waarin iets wel of niet landt of past.

Duhelo

Berichten: 28547
Geregistreerd: 29-05-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-16 23:00

Wranglerbutt schreef:
Azmay schreef:
Toevallig stuitte ik van de week op dit filmpje van Warwick Schiller en ik vroeg me af of dit nou echt DE manier is.
https://www.youtube.com/watch?v=BQ0uB0yxbAg

Vind het eigenlijk toch apart om zo verzameling aan te leren.
Leek me toch ook relevant.

Dit werkt perfect _/-\o_ en je houdt ze heel fijn (light & soft) in de mond :j
Ben wel benieuwd hoe je het anders (beter?) zou doen :)

Ik vind dit filmpje er ook erg fijn en vriendelijk uit zien . Maar hoe worden ze zo licht? Ze nemen gwoon de teugel op en paard plooit naar waar ze willen, hoe wordt dat bekomen?

troi
Berichten: 17005
Geregistreerd: 12-09-08
Woonplaats: Boven Zwolle

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-16 23:03

Duhelo schreef:
Wranglerbutt schreef:
Dit werkt perfect _/-\o_ en je houdt ze heel fijn (light & soft) in de mond :j
Ben wel benieuwd hoe je het anders (beter?) zou doen :)


Ik vind dit filmpje er ook erg fijn en vriendelijk uit zien . Maar hoe worden ze zo licht? Ze nemen gwoon de teugel op en paard plooit naar waar ze willen, hoe wordt dat bekomen?


Zo doet schiller het: https://youtu.be/LgrqCK7arLA

Wranglerbutt

Berichten: 10377
Geregistreerd: 24-04-04
Woonplaats: Kamp'n

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-16 23:11

Duhelo schreef:
Ik vind dit filmpje er ook erg fijn en vriendelijk uit zien . Maar hoe worden ze zo licht? Ze nemen gwoon de teugel op en paard plooit naar waar ze willen, hoe wordt dat bekomen?




Hiermee is het ook gelijk duidelijk waarom deze methode minder/niet geschikt is om futurity prospects te beleren - vergt heel veel geduld!

quarterH

Berichten: 6716
Geregistreerd: 23-01-09

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-16 23:14

Wranglerbutt schreef:
To the point: als een paard heeft leren nageven met behulp van een twisted wire snaffle, is het IMO onmogelijk om hem daarna 'soft' te laten nageven op een smooth snaffle.


niet waar.
'mijn' scolor liep al vanaf zijn 2e met babycorrectional. kon ik op zijn 7e nog steeds prima op een normale snaffle rijden en loopt nu, met 8 jaar lange buitenritjes op snaffle...
(en is, ondanks dat hij vanaf zijn 2e onder zadel is en reining is gereden op wedstrijdniveau, met 7 jaar perfect door een keuring gekomen en dus niet kapot :-) )

en dit was echt geen paard dat van nature zacht in de mond was... zeker niet, als hij er lekker aan kon hangen deed hij het (scheelde hem weer, hoefde hij dat zware hoofd niet zelf te tillen :p ).

en hij zeker niet een uizondering.
ander paard dat ik regelmatig rij, is intussen 11, ook vanaf zijn 2e onder het zadel, flink moeten lopen voor zijn eten in de reiningsport. wordt door eigenaresse nog steeds gewoon op babycorrectional gereden... zoals hij op zijn 2e al in zijn mond had.
owja, en ook deze is 1,5 jaar geleden met vlag en wimpel door de keuring gekomen... nog een jong ingereden paard dat jaren in de sport heeft gelopen en niet kapot is...
je zou bijna denken dat het vaker voorkomt :p

Wranglerbutt

Berichten: 10377
Geregistreerd: 24-04-04
Woonplaats: Kamp'n

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-16 23:15

Voor wie geinteresseerd is in dit soort training; Warwick Schiller is op dit moment in Europa, 13 en 14 augustus geeft hij een clinic in Den Ham (Overijssel) en op 16 en 17 augustus in Tremelo (België)

troi
Berichten: 17005
Geregistreerd: 12-09-08
Woonplaats: Boven Zwolle

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-16 23:16

Wranglerbutt schreef:
Duhelo schreef:
Ik vind dit filmpje er ook erg fijn en vriendelijk uit zien . Maar hoe worden ze zo licht? Ze nemen gwoon de teugel op en paard plooit naar waar ze willen, hoe wordt dat bekomen?


[ Video ]

Hiermee is het ook gelijk duidelijk waarom deze methode minder/niet geschikt is om futurity prospects te beleren - vergt heel veel geduld!



Hahah nu voor de tweede keer hetzelfde gepost ( ik was de eerste keer spuitelf zag ik achteraf). :P

Duhelo

Berichten: 28547
Geregistreerd: 29-05-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-16 23:18

Ik ben fan van Schiller denk ik :D
Het ziet er allemaal erg fijn en vriendelijk uit!

Wranglerbutt

Berichten: 10377
Geregistreerd: 24-04-04
Woonplaats: Kamp'n

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-16 23:19

@Troi: ik had jouw post helemaal gemist :o
(Bokken op de iPad kan soms best lastig zijn) :o?

quarterH

Berichten: 6716
Geregistreerd: 23-01-09

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-16 23:22

serieus, ik durf te wedden dat NIEMAND die hier negatief reageert over futurity paarden en paarden die hoog in de wedstrijdsport lopen OOIT zelf het hele traject van zo'n paard van dichtbij heeft meegemaakt.

volgens mij hebben jullie echt een beeld alsof die paarden vanaf hun 2e hoppa zadel erop en we trekken en schoppen er wat spins en stops in.... ZO WERKT HET ECHT NIET.

ook daar wordt met geduld gewerkt, is genoeg aandacht voor een goede basis enz enz.
misschien niet bij allemaal, maar ik ken er meer waar dit wel zo is dan war dat niet zo is.

een groot verschil zit in het TALENT en WERKWILLIGHEID wat het paard meeneemt. zeker dat eerste maakt alles een heel stuk makkelijker en houd dus in dat je hetzelfde kunt bereiken in minder tijd dan met een minder getalenteerd paard.
maar aangezien niekmand hier ooit op zo'n getalenteerd paard heeft gezeten, of op zo'n reining topper van 4 waar alles op en aan zit, met een goede basis gaan julie uit van korte filmpjes, eigen ideeen en wat gezien wordt bij wannabee trainers die het proberen met mindere paarden. daar gaat het mis...

Wranglerbutt

Berichten: 10377
Geregistreerd: 24-04-04
Woonplaats: Kamp'n

Re: Clinton Anderson Presents "Titan: A Legend in the Making"

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-16 23:33

Ik heb denk ik genoeg gezien van de reining industrie in de VS om er een mening over te hebben.
Not my cuppa.