ervaringen betreffende bodem buitenbak

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Antwoord op onderwerpPlaats een reactie
 
 
Colinda
Berichten: 1322
Geregistreerd: 30-06-01
Woonplaats: Amerongen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 14-09-01 22:32

Hallo allemaal,

Ik ben op zoek naar informatie wat nu een goede bodem zou zijn voor een buitenbak. Want dat valt toch niet mee in ons "kikkerlandje".... Misselijk
De één zegt : draineren (maar dan kun je niet meer longeren?!)
een ander zegt : cocos snippers erin, weer een ander zegt : in ons land helpt alleen een "achterberg" bak of een "eb & vloed" bak....
Wie van jullie heeft hier ervaring mee, op wat voor "bodem" rijden jullie en hoe blijft deze bodem in de zomer & winter?
Graag hoor ik iets van jullie ?!
Groetjes Knipoog


Odi
Berichten: 1211
Geregistreerd: 17-04-01
Woonplaats: Montferland

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-01 07:50

Wij hebben een stuk weiland 3 meter diep laten uitgraven. Het zand dat in de onderste laag zat hebben we er dus weer opgegooid en de zwarte grond eronder gewerkt. We hebben dus niets hoeven te kopen. Tot nu toe hebben we de beste (en goodkoopste) bak bij ons in de buurt. Kan altijd rijden behalve als het gevroren heeft. Als het heel lang en hard geregend heeft staan er wel eens plassen in, de bak wordt dan alleen zwaar niet blubberig. Verder hebben we de bak op het hoogste punt van het weiland gemaakt, bij regen loopt al het water altijd weg.

Tess
Berichten: 982
Geregistreerd: 26-04-01
Woonplaats: Mierlo-hout

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-01 09:36

Bij ons op stal liggen er een soort rubberige dingetjes in de bak, het schijnt niet meer te mogen vanwege het milieu, maar wij kunnen altijd( Haha! ) rijden, ook als het vriest of sneeuwt.

_________________
PONIES ARE THE BEST!

<font size=-1>[ Dit Bericht is bewerkt door: Tess op 2001-09-15 10:36 ]</font>

DubbelFun

Berichten: 88474
Geregistreerd: 12-04-01
Woonplaats: 1 km van het midden van Nederland

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-01 10:33

Ik heb tapijtafvalstukjes van de auto/vliegtuig industrie door het zand gemengd. Hierdoor slipt het zand niet dicht en wordt het water snel afgevoerd. 's Zomers stuift het minder en 's winters wordt het niet keihard. Prima om 'gewoon' in te rijden, een sliding maken zal niet lukken.
Koms eens langs om te kijken.. *LOL*

Gisela
Berichten: 1513
Geregistreerd: 14-06-01
Woonplaats: Venray

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-01 13:22

Het systeem wat ik heb gehoord wat fantastisch is voor reining bodems:

Onderop hele grove kiezel, volgende laag, kleine kiezel, dan matten erop (vierkanten) met 2 cm tussenruimte, tussenruimte opvullen met kiezel. Dan de bovenste laag zand. (de matten settelen zich tussen de kiezel en gaan vast liggen, water dat wegzakt door zand wordt geleid door de ruimtes tussen de matten en stromen snel weg via de kiezel).

Deze bak blijft altijd droog, ook bij zware regen. Alleen met sneeuw kun je niet rijden.

Groetjes,

Gisela & Paulus, http://www.galaxyquarterhorses.com"
Quarter Horses: Dutchs Peppy Flash, Peppy Dun It Chex, Miss Wimpy Hollywood, Customized Whiz, Cee U In Tinseltown

Monnik

Berichten: 1795
Geregistreerd: 12-08-01
Woonplaats: Hillywood

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-01 16:27

We hebben een gedraineerde bak met wit zand en kunstofvezels er tussen. Deze bak is altijd droog. In de zomer stuift hij nauwelijks vanwege de kunstofvezels en in de winter bevriest ie daardoor niet.
Na de flinke regenbuien van de laatste dagen is de bak wel wat zwaar, maar nadat ie aangesleept is, is dat probleem ook verholpen.
Een superbak, die lekker mee veert en waar ook nog een sliding in te maken is.

Groetjes Monique

[BB-ITP]Aussie puppies aan het spelen
De website over mijn Aussies Face, Jay & Ike, mijn paardjes Jacqie & Jamai en mijn Siberen Noor & Chip: Chiësvar's Aussies, Quarters en Siberen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-01 18:40

Wij hebben een gedraineerde buitenbak met zand en fijne houtsnippers. Geen westernbodem dus, maar wel altijd goed. Met veel regen wordt 'ie zelfs alleen maar beter!

Colinda
Berichten: 1322
Geregistreerd: 30-06-01
Woonplaats: Amerongen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 15-09-01 21:43

allemaal bedankt voor jullie reakties !!!
Wat ik me nog afvroeg.... mag er in een gedraineerde bak gelongeerd worden of beschadig je hiermee de "buizen"?
Waarschijnlijk zullen we wel voor drainage kiezen voor de "afwatering" en vervolgens iets in de bak, snippers ofzo, zodat ie niet zwaar wordt....
Ook het idee v. Gisela sprak ons erg aan, maar is waarschijnlijk prijzig? En is dit een zelfbouw systeem? Zo ja....heb je misschien informatie of een tel.nr. voor ons???
Bij voorbaat dank,
groetjes Knipoog

Monnik

Berichten: 1795
Geregistreerd: 12-08-01
Woonplaats: Hillywood

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-01 22:14

Hmmmm of het mag weet ik eigenlijk niet, maar ik longeer wel in onze gedraineerde bak. De boer waar ik sta levert daar geen commentaar op, terwijl hij wel heel secuur met alles om gaat. Ik denk dus dat het bij ons geen problemen oplevert.

DubbelFun

Berichten: 88474
Geregistreerd: 12-04-01
Woonplaats: 1 km van het midden van Nederland

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-01 10:43

Colinda: als je ook houtsnippers wilt gaan gebruiken (in kombinatie met zand) moet je wel goeie snippers nemen, want de goedkopere soort is a. vaak scherp en kan wonden aan benen/hoeven veroorzaken en b. zal na 2 jaar verteerd zijn en dan en dikke ondoordringbare plak worden. Ik heb ook snippers (Vink) in mijn paddock gehad en heb ze na 2 jaar jaar vervangen door mijn 'tapijtje' omdat het één kleffe bende was geworden.

Gisela
Berichten: 1513
Geregistreerd: 14-06-01
Woonplaats: Venray

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-01 08:28

Dit systeem hebben wij gezien in de buitenbakken op Kreuth en is door de stuctuur een hele goede bodem voor reiners. Weet niet voor welke discipline je deze bak wil gebruiken.
Ik heb begrepen dat het een tamelijk dure structuur is maar als je alleen een buitenbak hebt is het wel fijn als je het hele jaar door kunt rijden.

Ik moet even kijken of ik het telefoonnummer van het bedrijf kan achterhalen. Misschien kun je ook alles zelf doen (als je handig bent) en bij dat bedrijf alleen de matten bestellen?

Ik zal eens kijken of ik wat meer informatie kan achterhalen.

Groetjes,

Gisela & Paulus, http://www.galaxyquarterhorses.com"
Quarter Horses: Dutchs Peppy Flash, Peppy Dun It Chex, Miss Wimpy Hollywood, Customized Whiz, Cee U In Tinseltown

westernworld

Berichten: 1285
Geregistreerd: 14-06-01
Woonplaats: amersfoort

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-01 08:33

colinda,alle raadgevingen die hier gegeven werden,zijn goed bedoeld,maar ten eerste moet je weten uit welke grondsoort de plaats bestaat waar je een buitenbak wil hebben.

In Nederland is het zo dat per honderd meter de grondstructuur kan verschillen,ik las dat je in de buurt van lunteren zit, en nou zou je zeggen dat is allemaal zand,hoeft dus niet zo te zijn!PAS OP!

er zijn heel veel plaatsen waar een kleilaag onder ligt ( een plaat) nu is er een dienst die precies weet wat er onder heel nederland verscholen ligt,
maar veel makelaars en gemeentearchieven,
kunnen je hier wegwijs in maken.

dus het belangrijkste is om te weten wat is de bodemgesteldheid en structuur.

Veel sucses
Rinus

Colinda
Berichten: 1322
Geregistreerd: 30-06-01
Woonplaats: Amerongen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 18-09-01 18:38

Hallo,

Op zich weten we al hoe de bodem bij ons is, omdat we een begin gemaakt hebben voor een een binnenbak, deze hebben we afgegraven, al het zwarte zand eraf. Het ligt nu vrij diep, maar het blijft wél droog !!! Alleen zoals nu, met heel veel regen, wordt het wat papperig & zwaar...
Maar we willen dus een nieuwe buitenbak maken en in ieder geval weer uitgraven; zwarte grond eraf en dan er iets aan doen... of drainage en bijv. snippers o.i.d. of het idee van Gisela is misschien wat voor ons (mijn man is er handig genoeg voor).
SugarMiss : inderdaad, die snippers (ook van Vink) hadden wij er ook in, maar omdat de zwarte grond er nog onder zit, is het een grote bende geworden !!!
Gelukkig hebben we de andere bak nog....
Bedankt voor alle reakties enneh....
Gisela: als je een tel.nr. voor ons zou hebben, is dat welkom !!!
Groetjes Knipoog


Antwoord op onderwerpPlaats een reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 9 bezoekers