Toch maar even opnieuw. Paspoort van mijn quarter

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

 
 
Maureen95
Moderator Algemeen2
No worries, be happy!

Berichten: 16214
Geregistreerd: 26-10-11
Woonplaats: Barneveld

Toch maar even opnieuw. Paspoort van mijn quarter

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 24-07-15 21:41

Hoi!

Ik heb hier ooit al eens een topic gemaakt maar ik kom er nog steeds niet uit :(

Ik heb nu al anderhalf jaar mijn quarter Holly (Hickorys High Point) een merrie uit 2003
Ik heb haar van de buren overgekocht en met mijn stomme hoofd heb ik nooit aan het paspoort en registratieformulier gevraagd. Die zijn ze dus kwijt :(
Nou wil ik heel graag eens met haar weg en paspoort en registratieformulieren zijn dan wel nodig. Ik heb wel een kopie van het registratieformulier.
Daar staat alles op.
Maar ik denk dat die dus niet geldig is en ik moet nu een nieuwe aanvragen.
Maar het is dus zo dat ze ook nog op naam staat van de vorige vorige eigenaresse. En dat is wel een bekende in westernland heb ik vernomen. (naam kan ik in PB geven)
Maar ze wilt dus niet meewerken en ik zit nu met mijn handen in het haar omdat ik niet weet wat ik moet doen.

Moet ik nu een rasloos paspoort aanvragen? Of kan dat niet zomaar want ze heeft wel een chip. Dit is door de dierenarts gecontroleerd.

Kan iemand die lid is online kijken hoe het geregistreerd staat en wat haar wedstrijdresultaten zijn en of ze ook ooit een veulen heeft gehad?
Dat zou ik heel fijn vinden namelijk.

Ik hoop dat iemand mij hiermee kan helpen en antwoorden weet :D


Alvast bedankt!


REGINA76
Berichten: 2888
Geregistreerd: 02-07-03

Re: Toch maar even opnieuw. Paspoort van mijn quarter

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-15 01:52

Als het goed is kan je een duplicaat aanvragen.
Maar dan moet je denk ik wel hun medewerking erbij hebben.
Anders kontakt opnemen met de nqha de nee Quarter club antoinette hazleger.
Goed en int kort uitleggen wat er gaande is.
Ik denk dat je met behulp van haar een duplicaat stamboekpapier erbij kan krijgen.

In Liefdevolle Herinnering Day-Night's No Mr Whiskey... 20-05-1999 - 11-12-2013...
Bedankt voor alles Whis... Zal Jou Nooit Vergeten...

DubbelFun

Berichten: 88617
Geregistreerd: 12-04-01
Woonplaats: 1 km van het midden van Nederland

Re: Toch maar even opnieuw. Paspoort van mijn quarter

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-15 09:55

Je moet 2 dingen gescheiden houden:
1 het paspoort
2. het stamboekpapier

Als er een chip in zit is er ooit een paspoort gemaakt. De DA kan de chip uitlezen en achterhalen waar het paspoort is gemaakt (welke instantie). Deze kun je benaderen voor een duplicaat.
2. Het stamboekpapier komt uit Amerika en je hebt het origineel nodig om via een transfer het stamboekpapier op je naam te laten overschrijven.
Heb je dit papier niet dan heb je dus een probleem.

Als je weet wie de vorige eigenaar is kun je aan de AQHA vragen om medewerking. Zij schrijven dan de eigenaar aan met het verzoek het papier te overhandigen incl. een ondertekende transfer.
Als eigenaar ben je nl verplicht om aan zoiets mee te werken !!
Maar doen ze dit niet dan heb je weinig poot om op te staan vrees ik.
Ik geloof nl niet dat de AQHA zover gaat om iemand als lid te bannen omdat die niet meewerkt aan een transfer. En als die persoon geen Quarters meer heeft zal hem dat worst zijn ook :D

Is de vorige eigenaar het papier kwijt maar wil wél meewerken dan kun je via de notaris een formulier laten ondertekenen waarmee je een duplicaat kunt aanvragen in Amerika.

Maureen95
Moderator Algemeen2
No worries, be happy!

Berichten: 16214
Geregistreerd: 26-10-11
Woonplaats: Barneveld

Re: Toch maar even opnieuw. Paspoort van mijn quarter

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 25-07-15 10:08

Dank voor de antwoorden!

Maar wat als ze niet wilt meewerken?
Moet ik dan een rasloos paspoort aan vragen? Of is dat helemaal niet mogelijk.
Ik heb gister een mail gestuurd naar de nqha.

DubbelFun

Berichten: 88617
Geregistreerd: 12-04-01
Woonplaats: 1 km van het midden van Nederland

Re: Toch maar even opnieuw. Paspoort van mijn quarter

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-15 10:25

Als er een chip in zit die nog gewoon uit te lezen is, hoef je niet een nieuw paspoort aan te vragen. Daar heb je de vorige eigenaar ook niet bij nodig.

Ik ben benieuwd of de NQHA iets voor je kan doen, hooguit aan het moederstamboek de AQHA vragen om dit op zich te nemen.

Nickolay

Berichten: 2055
Geregistreerd: 04-02-03
Woonplaats: Bredbyn, Zweden

Re: Toch maar even opnieuw. Paspoort van mijn quarter

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-15 11:40

En om op pad te kunnen heb je alleen een paspoort nodig, toch?
Dus dat zou best makkelijk met je dierenarts geregeld kunnen worden.
Even de chip laten aflezen en duplicaat aanvragen.
Staat het chipnummer ook op het kopie registratieformulier?

Maureen95
Moderator Algemeen2
No worries, be happy!

Berichten: 16214
Geregistreerd: 26-10-11
Woonplaats: Barneveld

Re: Toch maar even opnieuw. Paspoort van mijn quarter

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 25-07-15 11:44

Dat zou ik even moeten nakijken of die erop staat. Maar toen paard klinisch gekeurd werd heeft hij hat chip wel gelezen. Ik ga het straks even voir je nakijken.
Maar ik kan niet zomaar een nieuw paspoort aanvragen omdat ze nog op naam staat van de oud oud eigenaren

DubbelFun

Berichten: 88617
Geregistreerd: 12-04-01
Woonplaats: 1 km van het midden van Nederland

Re: Toch maar even opnieuw. Paspoort van mijn quarter

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-15 11:57

Het paspoort is geen eigendomsbewijs !!
En de naam die onder fokker/1e eigenaar staat is de eigenaar die het paspoort heeft aangevraagd en zeker niet altijd de fokker/1e eigenaar :)
Je kunt dus bij de instantie die het paspoort heeft uitgegeven gewoon een duplicaat aanvragen.
Bij verkoop worden paspoorten meestal gewoon meegegeven en niet opnieuw op naam gezet.

Nickolay

Berichten: 2055
Geregistreerd: 04-02-03
Woonplaats: Bredbyn, Zweden

Re: Toch maar even opnieuw. Paspoort van mijn quarter

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-15 13:12

ja klopt wat Dubbeldun schrijft.
Dat bedoelde ik ook. Is dus niet zo moeilijk te regelen

superpony
Berichten: 25398
Geregistreerd: 25-02-05

Re: Toch maar even opnieuw. Paspoort van mijn quarter

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-15 15:59

Paspoort maakt niet eens uit bij welk ras je inschrijft. Ik heb NQHA, maar je kan een quarter net zo makkelijk bij NRPS inschrijven bijvoorbeeld. Ik heb KNHS gebeld omdat mn merrie nog gechipt moest. Heb daarna nrps en nqha gebeld, maar het enige wat enorm verschilt zijn de kosten en de tijd dat het duurt.

Ibbel

Berichten: 49063
Geregistreerd: 01-09-04
Woonplaats: West-Veluwe

Re: Toch maar even opnieuw. Paspoort van mijn quarter

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-15 16:02

Nee, maar in dit geval heeft het paard al een paspoort, alleen dat is 'zoek'. Dus je zult een duplicaat moeten aanvragen bij de instantie die het eerste paspoort heeft uitgegeven. Een 'nieuw' paspoort kan niet. En de vraag is of je wel een duplicaat kunt aanvragen als jij niet als aanvrager van het oorspronkelijke paspoort te boek staat... Ik denk zo maar van niet. Anders kun je als dief van een paard óók een duplicaat aanvragen nl.

sallandval
Berichten: 6056
Geregistreerd: 21-09-08

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-15 16:12

Wat jullie daar zeggen is zeker niet altijd zo. Mijn pony heeft BAPS papier en NRPS aantekening register a. Toen ze verkocht is klikte het niet en mocht ik haar weer op komen halen. Zonder paspoort weliswaar want de koper was die kwijtgeraakt.

Het paard stond echter nog op naam van de fokker. NRPS kon niets omdat ze ingeschreven stond bij het BAPS. Na veel mailtjes ben ik achter het nieuwe adres gekomen van de fokster en die werkte gelukkig graag mee (vond het leuk om te horen hoe het met de diva ging). Ik moest een formulier invullen, zei moest het ondertekenen etc etc. Nog wat mail, aangetekende brieven en vele eurootjes verder kreeg ik pas het duplicaat.

Citaat:
Be stubborn in goals but flexible in methods.

sallandval
Berichten: 6056
Geregistreerd: 21-09-08

Re: Toch maar even opnieuw. Paspoort van mijn quarter

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-15 16:14

Waarom wil de persoon bij wie het paard op naam staat eigenlijk niet meewerken? Paard is toch niet gestolen?

Citaat:
Be stubborn in goals but flexible in methods.

Authentic

Berichten: 7850
Geregistreerd: 09-06-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-15 16:19

Maureen95 schreef:
Nou wil ik heel graag eens met haar weg en paspoort en registratieformulieren zijn dan wel nodig.


Misschien dat je het al weet, maar tegenwoordig kan je (stal) ook gecontroleerd worden op de aanwezigheid van paspoorten. Anders kan je een boete krijgen.

Weet je waar het paspoort origineel is afgegeven? Dat hoeft niet altijd de NQHA te zijn. KNHS en andere stamboeken geven ook paspoorten af.

Morgen.
...

Glorie.

sallandval
Berichten: 6056
Geregistreerd: 21-09-08

Re: Toch maar even opnieuw. Paspoort van mijn quarter

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-15 16:23

Is het paard wel geregistreerd (maw heb je een kopie van het register certificate of een kopie van een breeders certificate)?

Citaat:
Be stubborn in goals but flexible in methods.

sallandval
Berichten: 6056
Geregistreerd: 21-09-08

Re: Toch maar even opnieuw. Paspoort van mijn quarter

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-15 16:31

Misschien is de vorige vorige eigenaar wat welwillender als je haar belt of er heen gaat en het verhaal uitlegt? Desnoods de benodigde kosten betaalt? Waarom zou iemand een paard op haar naam willen hebben dat ze niet meer op stal heeft?

Citaat:
Be stubborn in goals but flexible in methods.

superpony
Berichten: 25398
Geregistreerd: 25-02-05

Re: Toch maar even opnieuw. Paspoort van mijn quarter

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-15 00:12

Heel slecht denkend, kun je alles gewoon opnieuw aanvragen, maar dan moet er ook een nieuwe chip in.
Toen de moderne paspoorten en het chippen echt in kwam, heeft mn veearts ze opgestuurd voor me. beide pony's hadden gewoon een oud paspoortje en nooit heeft iemand er verder naar gevraagd.
Shet is afstamming onbekend, dus valt weinig te achterhalen. ( wij hebben hem va zijn 2e en weten waar hij vandaan komt, maar stamboek loos )

De New Forest heb ik nooit op mijn naam gezet en paspoort is zo overgenomen met ouders van papier.

Mn quarter merrie had dus een paspoort, maar geen chip. Haar papier staat op onze naam, maar ze is al wat ouder en als het niet uitmaakt, had ik haar zonder afstamming ook op nieuw paspoort kunnen krijgen.
En bij onze quarter hengst was alles in orde, die is pas 5, dus was alles al verplicht. Maar zijn paspoort is van NRPS.

quarterH

Berichten: 6716
Geregistreerd: 23-01-09

Re: Toch maar even opnieuw. Paspoort van mijn quarter

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-15 20:32

vraagje... heeft je paard dan ook in die 1,5 jaar geen inentingen gehad??? dan heb je de pas toch ook nodig?

idd gewoon nieuwe aanvragen met chipnummer.
ik schrijf de paspoorten nooit over op naam bij een nieuw paard.
wel uiteraard de stamboekpapieren

100% Reiner

Maureen95
Moderator Algemeen2
No worries, be happy!

Berichten: 16214
Geregistreerd: 26-10-11
Woonplaats: Barneveld

Re: Toch maar even opnieuw. Paspoort van mijn quarter

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 26-07-15 20:43

Als ik een nieuw paspoort aanvraag heb ik toch de handtekening van de eigenaar nodig waar ze op papier bij staat?

Snap er niks meer van. Stomme paspoorten _O-

superpony
Berichten: 25398
Geregistreerd: 25-02-05

Re: Toch maar even opnieuw. Paspoort van mijn quarter

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-15 00:47

Nee, hoezo? Paspoort is geen eigendoms bewijs. Je kan bij KNHS, NRPS en NQHA even informeren, die zitten allemaal redelijk in de buurt voor je. Het verschilt wel behoorlijk hoe ze handelen en welke prijzen ze hanteren.

eilleen333

Berichten: 12841
Geregistreerd: 29-10-05
Woonplaats: Zwolle

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-15 00:51

Maureen95 schreef:
Als ik een nieuw paspoort aanvraag heb ik toch de handtekening van de eigenaar nodig waar ze op papier bij staat?

Snap er niks meer van. Stomme paspoorten _O-

Nee hoor, mijn paard staat ook niet op mijn naam, maar ik zou gewoon een duplicaat aan kunnen vragen.
Net zoals wanneer ik haar op mijn naam zou willen zetten, dan heb ik de oude eigenaar niet nodig (is maar goed ook, want die beste man leeft volgens mij niet meer).

<3Mone-Mesia van 't Witteveen <3
https://www.vet-service.nl Paardentandarts/ paardendierenarts aan huis
https://www.willowranchsanctuary.com/

girlyggirl

Berichten: 3094
Geregistreerd: 06-11-07
Woonplaats: den helder

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-15 00:53

Ik vraag me ook meteen af hoe je dat al die tijd met entingen hebt gedaan .... ??

janderegelaa
vanaf nu met een R erachter

Berichten: 15904
Geregistreerd: 10-01-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-15 01:39

Maureen95 schreef:
Dat zou ik even moeten nakijken of die erop staat. Maar toen paard klinisch gekeurd werd heeft hij hat chip wel gelezen. Ik ga het straks even voir je nakijken.
Maar ik kan niet zomaar een nieuw paspoort aanvragen omdat ze nog op naam staat van de oud oud eigenaren

Als de DA de chip uitleest bij de keuring dan doet hij dat om te verifieren of het wel het juiste paard is. En dat kan hij alleen maar checken in het paspoort dus dat moet op de keuring aanwezig geweest zijn.

Ibbel

Berichten: 49063
Geregistreerd: 01-09-04
Woonplaats: West-Veluwe

Re: Toch maar even opnieuw. Paspoort van mijn quarter

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-15 07:24

Dat hoeft natuurlijk niet. Bij de keuring kan ook gezegd zijn tegen de DA dat er geen paspoort was. En dan zegt de DA: is het paard wel gechipt? En checkt even of er wél een chip in zit.

En als je door een DA laat chippen (ipv door een stamboek), krijg je daar papieren bij die je zelf naar een paspoortuitgevende organisatie moet sturen. Als dat nooit gedaan is, kan een paard dus best wél een chip hebben maar alsnog nooit een paspoort hebben gekregen.

janderegelaa
vanaf nu met een R erachter

Berichten: 15904
Geregistreerd: 10-01-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-15 10:07

Ibbel schreef:
Dat hoeft natuurlijk niet. Bij de keuring kan ook gezegd zijn tegen de DA dat er geen paspoort was. En dan zegt de DA: is het paard wel gechipt? En checkt even of er wél een chip in zit.

En als je door een DA laat chippen (ipv door een stamboek), krijg je daar papieren bij die je zelf naar een paspoortuitgevende organisatie moet sturen. Als dat nooit gedaan is, kan een paard dus best wél een chip hebben maar alsnog nooit een paspoort hebben gekregen.

Onderdeel van de keuring is de controle van het paspoort. Dan heeft die DA zijn werk niet goed gedaan.


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 42 bezoekers