NRHA Futurity winnaar is...

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
DubbelFun

Berichten: 88665
Geregistreerd: 12-04-01
Woonplaats: 1 km van het midden van Nederland

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-03 12:34

Freckles schreef:
Hoe zou het toch komen dat er toch zovel senior paarden zijn Verward
En die dan ook nog goed presteren

Maak een een statistiek van de 'ouderen' en de jongeren die presteren. Mijn gok is dat de 2e een stuk hoger uitkomt Cool
Citaat:
Maar wat ik niet snap dat je wel wilt verdienen aan het western rijden

Het is een industrie waar veel geld in omgaat, geen filatelistische instelling.
Als dat niet zo zou zijn denk ik dat 50% van de nu levende paarden geen bestaansrecht zou hebben.

cornelie

Berichten: 9349
Geregistreerd: 11-06-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-03 12:50

Wat ik bedoelde is dat als 'al' die senior paarden bij naam te noemen zijn het er blijkbaar toch niet zoveel zijn.
(bedankt voor de sluikreclame Lachen )

BlackWych

Berichten: 1971
Geregistreerd: 03-07-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-03 12:54

Freckles schreef:
Maar wat ik niet snap dat je wel wilt verdienen aan het western rijden.


Dat iemand het niet eens is met het op jonge leeftijd al zwaar belasten van paarden, wil toch niet zeggen dat je die gehele tak van sport maar moet verwerpen?

In elke tak van paardensport vinden praktijken plaats die in de ogen van velen niet door de beugel kunnen. Moeten de "engelse" ruitersportzaken dan ook maar opdoeken?

Je kunt er namelijk ook voor kiezen om te laten zien dat het ook anders kan Schijnheilig

=^.,.^=

Adrienne

Berichten: 1535
Geregistreerd: 10-04-01
Woonplaats: Geldrop

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-03 13:54

Citaat:
En mij zegt het al genoeg dat die oudere paarden nog bij naam te noemen zijn. Zoveel zijn er blijkbaar.......


Oke een testje noem dan eens meer senior dressuurpaarden bij naam dan je western senior paarden bij naam kent! Nou????? Valt niet mee he! Cool


Farichta heeft helemaal gelijk met te zeggen dat je dan alle paardensport moet opdoeken. Maar zonder de sport kunnen wij niet als recreatie of amateurtje rond hobbelen vergeet dat niet.

Bij dressuur en spring forums zie je dit slappe gezever eigenlijk nooit en ook daar moet een paard met 3 jaar bv zijn springtesten doen, wil hij potentieel iets op brengen.
Iets wat wil zeggen dat ze als twee jarige ook al ten eerste zadel mak zijn en ten tweede over een metertje of meer zijn gejaagt! Erg gezond lijkt mij.

Wat ik al helemaal niet begrijp is dat hier op western er altijd een aantal moeten zijn die zich heiliger dan de paus vinden. Altijd afgeven op een ander nooit eens gewoon het voor een feit zien, altijd het negatieve of doom senario voor de dag halen.
Er zijn nou eenmaal mensen die hun boterham met paardensport moeten verdienen.
Die groep is niet vergelijkbaar met de gewone huis tuin en keuken ruiter.

De boven genoemde ruiters van die andere forums zijn blijkbaar, in tegenstellen tot sommigen hier, wel in staat de scheiding tussen prof en huis tuin en keuken ruiter te maken.

Voor een aantal hier geld echt:

WORDT TOCH EENS VOLWASSEN!

FlyingHigh

Berichten: 4050
Geregistreerd: 14-06-01
Woonplaats: Veluwe

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-03 14:08

Semmie schreef:
Oke, vanaf nu zullen we alleen de halter-wedstrijden behandelen op bokt!!! En of dat lekkere jongens zijn, dikbilkoeien op pootjes helemaal ingepakt in sleeziees en hoods?!?!

Je begrijpt nu hopelijk wel dat je even te snel oordeelt.


Dus jij vindt het geen enkel probleem dat een 3 jarige op dit reining niveau presteert?? Geef me dan die halterjongens van jou maar, een 3 jarige dikbil zal door zo ingepakt in sleezies en hoods echt geen slijtage in o.a. zijn benen krijgen, tenzij de dekens natuurlijk gevuld zijn met lood, Pling .

FlyingHigh

Berichten: 4050
Geregistreerd: 14-06-01
Woonplaats: Veluwe

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-03 14:16

Jolande schreef:
Tjonge wat zijn we weer lekker positief ja na zo´n goed bericht. Het valt me steeds meer op hoe alles in het negatieve getrokken wordt op bokt, bij welk topic ook. Er worden in no-time conclusies getrokken die in principe nergens op gebaseerd zijn. Ja die americanen rijden hun paarden toch echt allemaal in gort. Vandaar dat je in de quarterhorse journal altijd overlijdingsberichten zag van quarters van rond de 30 jr en er nu een artikel in de Americas Horse staat ´What about Bob´een zoon van Suger Bars die volgend jaar 40 jaar wordt.
Maar over zulke leeftijden hoor je hier niets. Nee, hier krijg je teksten als
Citaat:
.....of in sommige gevallen mag ie zelfs tussen de dames zelf rondkreupelen in de weide! Tegen pijn hebben ze wel een spuitje of een pilletje geregeld nodig...............

Citaat:
Over 2 jaar zal dit paard wel kapot zijn en in de overheerlijke salami belanden?? Wat moeten ze er anders nog mee?????

Echt waar slaan dit soort opmerkingen nou op. Boos! Bah!


Jolande.............ik vrees dat mijn gequote teksten toch echt voor veel paarden een harde werkelijkheid is!!! Door dat niet te willen inzien, steek je behoorlijk je hoofd in het zand. Maar goed..........gelukkig zijn er ook heel veel paarden die geen blijvende schade oplopen ondanks dat ze op jonge leeftijd onder het zadel hard moesten werken.

Ik ben verder helemaal niet negatief hoor, Clown . Maar het is gewoon mijn mening dat ik het er erg moeilijk mee heb dat hele jonge onvolgroeide paarden veel te zwaar aan het werk worden gezet. Jij hebt er blijkbaar geen enkel probleem mee...........

cornelie

Berichten: 9349
Geregistreerd: 11-06-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-03 14:35

Adrienne schreef:
Citaat:
En mij zegt het al genoeg dat die oudere paarden nog bij naam te noemen zijn. Zoveel zijn er blijkbaar.......


Oke een testje noem dan eens meer senior dressuurpaarden bij naam dan je western senior paarden bij naam kent! Nou????? Valt niet mee he! Cool


1. Dit is een westernforum dus ga ik het niet over dressuurpaarden hebben.

2. Waarom zou ik die namen moeten noemen?

3. Ik weet wie ik ben en waar ik voor sta. Als je daar moeite mee hebt, prima, dat is jouw mening (als vriendelijke opmerking bedoeld).

Volwassen volgens Van Dale:

vol·was·sen (bn.)
1 geestelijk en lichamelijk volgroeid, met kenmerken daarvan

Eerlijk is eerlijk, lichamelijk zouden er nog wel wat meer dingen mogen volgroeien Clown dus of ik nu volwassen ben........

Tenfold
Berichten: 1267
Geregistreerd: 04-09-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-03 15:00

Flyinghigh:
Citaat:
Geef me dan die halterjongens van jou maar, een 3 jarige dikbil zal door zo ingepakt in sleezies en hoods echt geen slijtage in o.a. zijn benen krijgen, tenzij de dekens natuurlijk gevuld zijn met lood


Over kop in het zand steken gesproken!
Dus (een deel van de) halterpaarden worden niet helemaal volgestopt met voer (8 a 9 kilo biks per dag aan de veulens in geen uitzondering) en worden niet gelongeerd tot ze een ons wegen (en dan heb ik het dus ook over veulens)?????
Om nog maar te zwijgen van allerlei middelen ter bevordering van de spiergroei.

Hou toch op zeg! Ik wil niet zeggen dat het reining wereldje perfect in elkaar steekt, maar de halter wereld is geen haar beter in mijn ogen!

In alle onderdelen van de paardensport zijn mensen te vinden die behoorlijk ver gaan in het bereiken van hun doelen, soms ten koste van de paarden. Daar is in de halterwereld zeker sprake van.[/list]

Adrienne

Berichten: 1535
Geregistreerd: 10-04-01
Woonplaats: Geldrop

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-03 15:06

Adrienne"]
[quote]En mij zegt het al genoeg dat die oudere paarden nog bij naam te noemen zijn. Zoveel zijn er blijkbaar.......
[/quote]

Oke een testje noem dan eens meer senior dressuurpaarden bij naam dan je western senior paarden bij naam kent! Nou????? Valt niet mee he! Cool
[/quote]

[quote="cornelie"]
1. Dit is een westernforum dus ga ik het niet over dressuurpaarden hebben.
[/quote]

> het valt dus niet mee blijk baar

[quote="cornelie"]
2. Waarom zou ik die namen moeten noemen?
[/quote]
>puur omdat je dat ook niet lukt

[quote="cornelie"]
3. Ik weet wie ik ben en waar ik voor sta. Als je daar moeite mee hebt, prima, dat is jouw mening (als vriendelijke opmerking bedoeld).
[/quote]

Mooi dat je weet wie je bent. Dat kan ooit belangrijk zijn Haha!

Ik heb geen moeite met je mening, maar meer met je negatieve instelling.
En ook met het feit dat er hier mensen zijn die al het positieve nieuws altijd weer in het negatieve moeten trekken.
In plaats van gewoon te reageren, wordt er bij krampachtig naar een manier gezocht om de boel zwart te maken.


[quote="cornelie schreef:
Volwassen volgens Van Dale:

vol·was·sen (bn.)
1 geestelijk en lichamelijk volgroeid, met kenmerken daarvan

Eerlijk is eerlijk, lichamelijk zouden er nog wel wat meer dingen mogen volgroeien Clown dus of ik nu volwassen ben........


[/quote]

Volwassen wil ook zeggen dingen in perspectief kunnen zien en niet gaat generaliseren, en daar schort het hier behoorlijk aan.

Jolande

Berichten: 1835
Geregistreerd: 05-04-01
Woonplaats: Dichtbij Eindhoven

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-03 16:46

Sugarmiss"]
Maak een een statistiek van de 'ouderen' en de jongeren die presteren. Mijn gok is dat de 2e een stuk hoger uitkomt Cool
[/quote]
Zou kunnen, maar dat komt waarschijnlijk ook omdat presterende paarden vaak de fok in gaan (brengt nou eenmaal meer op) of verkocht worden en niet omdat ze allemaal de fricandellen in gegaan zijn. Want dan zouden de fricandellen wel wat goedkoper worden Knipoog Maar ik zou zeggen, maak die statistiek, want zoals je zelf al schrijft, wat je schrijft blijft een gok en dus totaal niet gebaseerd op feiten.
[quote="Cornelie schreef:
Wat ik bedoelde is dat als 'al' die senior paarden bij naam te noemen zijn het er blijkbaar toch niet zoveel zijn.

Wat een flauwe opmerking alsof ik zoveel oude quarters bij naam zou kennen. Oke eentje dan: Doc´s Hickory Boy, over de 20 jaar en loopt nog steeds mee in lessen. Die ´Bob´ was overigens een racepaard. Maar ik kan niet zeggen dat ik verder van de diverse paarden de namen weet, maar dat verwacht ik niet dat jij dat wel kunt. Dat wil niet zeggen dat ze er niet zijn.
Of kun je het andersom wel op noemen, bekende paarden (in binnen en buitenland) die doordat ze zo jong zijn gestart en op topniveau gepresteerd hebben (want anders is het lastig met namen te komen) ´arbeidsongeschikt´ geworden zijn.

Even een kanttekening: ik ben het er ook net zo min mee eens dat er al met een net 2 jarige gestart wordt om de bekende redenen. Maar om te reageren zoals hier altijd gereageerd wordt, maakt mij altijd pissig. Het schrijven alsof men de wijsheid in pacht heeft en precies weet hoe iets gegaan is, hoe een paard is getraint terwijl je dit vaak gewoon niet kunt weten en heel de stelling 9 van de 10x gebaseerd is op lucht. En het vervelende is dat ik altijd het gevoel heb iets te moeten verdedigen wat ik eigenlijk niet wil verdedigen omdat het hier zo zwaar negatief aangezet.
Maar ik hou verder op met deze discussie, het wordt toch alleen een wellis nietis spelletje, terwijl we allemaal als het er op aan zou komen de zelfde mening hebben, maar het altijd uit de hand loopt door de geweldige ´bokt-overdrijving-en-negativiteits-factor´.

Rob_H

Berichten: 4242
Geregistreerd: 14-06-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-03 17:13

Jongens jongens maak toch geen ruzie Cool

DubbelFun

Berichten: 88665
Geregistreerd: 12-04-01
Woonplaats: 1 km van het midden van Nederland

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-03 17:23

Said he who throwed the first stone.... Lachen

Vera

Berichten: 12175
Geregistreerd: 10-04-01

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-12-03 17:24

Sugarmiss schreef:
Said he who throwed the first stone.... Lachen


Ik lach niet, Lips are sealed

cornelie

Berichten: 9349
Geregistreerd: 11-06-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-03 17:25

Maken de jongens ruzie dan Knipoog

Rob_H

Berichten: 4242
Geregistreerd: 14-06-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-03 17:26

Sugarmiss schreef:
Said he who throwed the first stone.... Lachen



Cool Cool Haha!

just kick back,and enjoy the show Cool

Vera

Berichten: 12175
Geregistreerd: 10-04-01

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-12-03 17:27

cornelie schreef:
Maken de jongens ruzie dan Knipoog

De jongen gooide de steen en de meiden begonnen te kiften Tong uitsteken

cornelie

Berichten: 9349
Geregistreerd: 11-06-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-03 17:30

Ja gaaf he, en dat toch terwijl de gemiddelde leeftijd 30 + is .
Maar dit gaat weer gruwelijk off topic natuurlijk.

Vera

Berichten: 12175
Geregistreerd: 10-04-01

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-12-03 17:32

Ach, ik weet niet of we off topic gaan. Ik had alleen maar een ontvangen email van de NRHA gekopieerd en gepllatst. Weinig topic, lijkt me.

10y

Berichten: 1566
Geregistreerd: 01-11-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-03 17:57

Een echt NL discussie, Haha! Zouden het de vele dollartjes zijn die steken?

O.K. "oudere" paarden, mag ik die van mij aanbieden, merrie, 14 jaar, loopt perfect in de barrelrace, gaat 2004 naar de EK, Americana en Italië.
Meer dan waarschijnlijk ook al voor haar tweede jaar ingereden en getraind daar geïmporteerd. Doorstaat iedere röntgenkeuring en bloedtest. Kerngezond en prima op de benen.

Slide, reiner, geïmporteerd, futurity gelopen onder Bob Loomis (hoeft dus geen andere uitleg over inrijden en trainen), bouwjaar maart 1992, was ruin bij de futurity (denkt altijd nog is hengst dus behoeft ook geen nadere uitleg), doorstaat iedere röntgenkeuring op alle benen, idem met bloedtest voor de algehele gezondheid en loopt als een hoge snelheidstrein.

Coy, een haltermerrie, geïmporteerd dus waarschijnlijk ook al heel vroeg ingereden. Op haar leeftijd van amper drie jaar gekocht. Ook boven de zes al een tijdje, dus senior. Idem voor wat betreft keuringen. Krijgt gewoon haar portie "ordinaire" pavobrokjes, en zeker absoluut geen zes kilo, eerder in de zomer 1/6 daarvan, daar weidegang en genoeg hooi. Vorig jaar zonder al te veel training zoals men dit hier noemt: te pletter longeren, zonder halsje zweten en al dit soort dingen en poespas meer zoals beschreven, werd gewoon Nederlands Kampioen aged mares.

Wil hierbij wel zeggen dat mijn eigen fokprodukten eerst eens drie jaar moeten zijn voordat er mee gewerkt gaat worden. Eerder nog wat later. Heb hier een 3,5 jarige rondlopen die niet eens weet wat een zadel is.

Heb ook niet de indruk dat de Amerikanen onze "complaints" betreffende hun methoden zullen lezen en als ze dat al zouden doen zich er niks van aan zouden trekken. Of je het nu goed vindt of heel slecht dat is gewoon je eigen mening en dat kan. Maar dan moeten we hier in Nederland wel eerst even ons eigen straatje vegen. Ik wil ze niet de kost geven die hun paard al voor het drie jaar is flink onder het zadel hebben en wat er verder nog gebeurd.
En ook vind ik het hypocriet als je een geïmporteerd paard koopt van een bepaalde leeftijd, dat ook al wedstrijden heeft gelopen en waarvan je dus heel zeker weet dat het al zo vroeg in training is gekomen om nu te jammeren hoe verschrikkelijk je dit vindt.
Ben het dus best met Jolande eens.

DubbelFun

Berichten: 88665
Geregistreerd: 12-04-01
Woonplaats: 1 km van het midden van Nederland

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-03 20:14

Mag ik dan wat 'tegengas' geven met mijn 17-jarige volledig in de stress gereden merrie (en niet door de minste trainers).
Te jong ingereden, te veel geprest om te presteren. Kan nu nog volledig in de stress schieten als ze in een besloten bak onder het zadel is, zeker als ze moet galopperen.
Mankeert het nodige wat zeker niet ontstaan is in de laatste 10 levensjaren.
Maar een hart van goud en voor mij het liefste paard van de wereld Lovers
Overigens ken ik een merrie die met dezelfde 'lading' is meegekomen en die heeft een soortgelijk probleem.

Vraag is alleen wanneer zien wij een paard als een 'ouder' paard. Ik kan een senior van 6 of 7 niet als een ouder paard zien, dat begint bij mij boven de 13/14 pas.

10y

Berichten: 1566
Geregistreerd: 01-11-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-03 20:56

Moest het zelfs even nakijken Schijnheilig , de jongste is dus van februari 1994. Dus "bijna" senior.

Sugarmiss er zijn met die transporten ik weet niet hoeveel kapotte paarden meegekomen. Ik ben de laatste die dat ontkent. Je zou zelfs kunnen zeggen het meeste van wat toentertijd en nog wordt binnengebracht niet meer gezond is. Uitzonderingen daargelaten. Ik noemde dus alleen maar de paardjes die al wat ouder zijn en die gezond en goed ter been zijn als respons op enkele opmerkingen.
Ik heb het dus niet over die twee andere paarden die ik had en die zo erg er aan toe waren dat ze hier geen zadel meer op hebben gekregen. Ik weet alleen dat ik net als jij gek op ze was Lovers en dat ze hier nog een goede tijd hebben gehad. Ik hoop dat ze hierdoor nog een beetje van hun paardenleven hebben kunnen genieten.

Wij zijn niet in staat of in de positie de trainingsmethoden elders te veranderen en zolang we nog steeds gaan om deze geïmporteerde paarden die niet goed zijn toch te kopen, omdat ze goedkoper zijn, als een fokprodukt uit een gezonde merrie en hengst en waar de grootst mogelijke zorg aan is besteed bij de opfok, wat een veulen dus duur maakt, ondersteunen we dat beleid. Ook hier speelt dus geld een grote rol. En...ook hier uitzonderingen daargelaten. ook dure paarden kunnen iets mankeren.

Als eerste heb ik dus voldaan aan de vraag zijn er senior paarden die nog lopen, ja dus ik heb er een paar. En zoals gezegd er zijn ook in de VS genoeg paarden die heerlijk oud worden en zoals ook gezegd dáár hoor je hier niemand over. Dat juist de oudere reining en cuttingpaarden, 18, 20 jaar en nog ouder met de hele jonge kinderen nog leuke wedstrijdjes gaan, zonder spuitjes en andere medicinale hulpmiddelen. Er zijn genoeg mensen die juist heel zuinig zijn op hun paarden.

Het tweede is dat er over de methoden van te jong en te hard trainen word, laten we maar zeggen, gemord (klinkt toch aardiger dan geruzie Schijnheilig ). En dan meende ik dat er hier in NL meer dan genoeg zijn die hun paardje dus ook zo jong al belasten en voordat je met de vingertjes ergens naar toe wijst moeten we dus eerst eens naar onszelf kijken.
Waar ik geleerd heb (paardrijden) kregen de paarden niet eerder een zadel met een ruiter/gewicht erop voordat ze vier jaar oud waren. Tegenover die instelling ben ik zelfs al heel vroeg bezig.

Neemt niet weg, dat het goede prestaties waren van de eerste 10 in de futurity en ik denk dat dat de bedoeling was van het opstarten van het topic.

FlyingHigh

Berichten: 4050
Geregistreerd: 14-06-01
Woonplaats: Veluwe

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-03 21:17

Ik betreur het ten zeerste dat er behoorlijk agressief wordt gereageerd wanneer iemand zijn mening geeft over bepaalde praktijken. Nu weet ik ook weer waarom ik meestal geen behoefte heb mijn mening hier te uiten, want geheid er volgt weer een stortvloed van beetweterige opmerkingen over je heen, zucht........

Meiden, zeur lekker verder over al die profs die hun centen moeten (???) verdienen met het trainen en uitbrengen van paarden en daar alles voor over hebben. Ik weet ook waarom ik dus niet mee doe aan dit soort praktijken en ben er extra trots op dat mijn paarden een extreem normaal paardenleven kunnen lijden in de weide met veel soortgenoten en dan ook nog geregeld in de prijzen vallen, Schijnheilig .

Verder ben ik helemaal niet negatief ingesteld, zoals enkel dames dat beweren...............ze moesten me eens kennen, Haha! Cool ..........

10y

Berichten: 1566
Geregistreerd: 01-11-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-03 22:50

FlyingHigh schreef:
Verder ben ik helemaal niet negatief ingesteld, zoals enkel dames dat beweren...............ze moesten me eens kennen, Haha! Cool ..........


Knipoog Knipoog Knipoog Haha!

Semmie
Berichten: 171
Geregistreerd: 08-01-02
Woonplaats: Enschede

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-03 09:02

[quote="FlyingHigh"]Ik betreur het ten zeerste dat er behoorlijk agressief wordt gereageerd wanneer iemand zijn mening geeft over bepaalde praktijken. Nu weet ik ook weer waarom ik meestal geen behoefte heb mijn mening hier te uiten, want geheid er volgt weer een stortvloed van beetweterige opmerkingen over je heen, zucht........

Meiden, zeur lekker verder over al die profs die hun centen moeten (???) verdienen met het trainen en uitbrengen van paarden en daar alles voor over hebben. Ik weet ook waarom ik dus niet mee doe aan dit soort praktijken en ben er extra trots op dat mijn paarden een extreem normaal paardenleven kunnen lijden in de weide met veel soortgenoten en dan ook nog geregeld in de prijzen vallen, Schijnheilig .

Verder ben ik helemaal niet negatief ingesteld, zoals enkel dames dat beweren...............ze moesten me eens kennen, Haha! Cool ..........[/quote]

Groot gelijk, ik voel me precies het zelfde alleen was ik degene die iets melde op bokt en is de rest inclusief hierboven aangehaalde daar als een halterknol overheen gewalst Boos! Nee het is erg leuk om iets uit de sport te melden hier!!!!!

cornelie

Berichten: 9349
Geregistreerd: 11-06-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-03 09:19

En niet te vergeten, al die pb's die je dan direkt krijgt.