Western op Horse Event 2014 - Wat willen jullie zien?

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
quarterH

Berichten: 6716
Geregistreerd: 23-01-09

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-13 15:47

eens met SP.

en inderdaad, je kan ook reining laten zien zonder stops en deze dan op scherm laten zien.
sterker nog, misschien is het juist goed op een slechte bodem GEEN stops te laten zien om te benadrukken dat het NIET goed is om op een verkeerde bodem te gaan stoppen ivm blessures (helaas wordt dit bij veel demo's ok door bekende ruiters wel gedaan.... een heel slecht voorbeeld imo).

je kan ook laten zien hoe flexibel een goede reiner is, de speedcontrol, beetje bridelless om te laten zien dat je weinig bit nodig hebt enz.

capopjekop

Berichten: 30655
Geregistreerd: 30-11-03

Re: Western op Horse Event 2014 - Wat willen jullie zien?

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-13 15:48

Werk met koeien lijkt me ook erg leuk om eens van dichtbij te zien. Er zijn wel clinics, maar ik zou weleens een ervaren persoon aan het werk willen zien.

Emita

Berichten: 3242
Geregistreerd: 16-12-11

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-13 15:50

Santino Hagenbeck heeft vorig jaar een hele gave clinic gegeven over cutting op het NK in de Uithof. Misschien weer een idee? Het liefst natuurlijk met koeien, maar als dat niet mogelijk is (dat was ook niet mogelijk namelijk op het NK) dan kunnen mensen als 'koeien' gebruikt worden :D

Romkabouter

Berichten: 21721
Geregistreerd: 25-06-02
Woonplaats: Donkerbroek

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-13 15:51

Het is al gezegd: zoek internationale toppers en laat die een demo verzorgen.
Het ride-a-reiner is een leuk idee, dit kan ook met andere disciplines.
Vooral op te laten zien aan niet-western ruiters dat e.e.a. niet zo makkelijk is als het eruit ziet.

Want ook al leg je een moeilijk trailparcours, men zal snel iets hebben van "dat kan ik ook wel".
Totdat ze het zelf moeten gaan doen :D

Iets met koeien zo je mijns inziens niet moeten willen, omdat men dan meteen weer aan cowboys denkt.
Je wilt de western op de kaart zetten als serieuze sport en dan wil je alle associaties naar cowboys weg laten.
Laatst bijgewerkt door Romkabouter op 16-12-13 15:52, in het totaal 1 keer bewerkt

quarterH

Berichten: 6716
Geregistreerd: 23-01-09

Re: Western op Horse Event 2014 - Wat willen jullie zien?

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-13 15:52

ja precies, dat lijkt me leuk. ride a reiner/ ride a pleasure horse/ ride a trail horse....
(moeten er wel genoeg mensen zijn met goede paarden op dit gebied die hun paard willen gebruiken hiervoor, zit wat organisatie in maar zeker wel mogelijk denk ik als er een vergoeding aan zit).

superpony
Berichten: 25398
Geregistreerd: 25-02-05

Re: Western op Horse Event 2014 - Wat willen jullie zien?

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-13 15:55

Misschien willen goede ruiters/trainers wel komen tegen onkostenvergoeding als er veel reclame wordt gemaakt? Vlaggen langs de bak, in het strodorp. Flyers en evt gratis stand/staande tafel met iemand van stal waar mensen terecht kunnen met vragen. Is wel een manier om je sport op de goede manier te promoten.

Maar denk ajb aan de juiste persoon bij de microfoon, want heb een paar keer mensen horen praten waar ik niet vrolijk van werd. Maar past dan ook bij de kwaliteit van de demo's denk ik.

farichta
Berichten: 25
Geregistreerd: 15-12-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-13 15:56

Als iemand het voor elkaar krijgt om Jeff Sanders van Modern Vaquero te laten komen, dan zijn wij zeker van de partij! :D

Technisch, netjes, koeienwerk, uitleg over bit en zit en noem nog maar het een en ander op, je kunt bij hem terecht.

troi
Berichten: 17006
Geregistreerd: 12-09-08
Woonplaats: Boven Zwolle

Re: Western op Horse Event 2014 - Wat willen jullie zien?

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-13 16:13

Wat gaat je doelgroep worden? Ik weet eigenlijk niet zo goed wie er zo doorgaans naar HE komen. Is dat de serieuzere zeer ervaren ruiter of moeten we meer denken aan de (met alle respect!) manegeruiters die vanuit wat minder ervaring redeneren?
Ik vraag me namelijk af of je beide doelgroepen kan bedienen. 1 zeer grote internationale ruiter zal vermoedelijk even duur zijn als 10 lokale mensen die erg leuk zijn voor de minder ervaren mensen in het publiek. Tenzij je natuurlijk te maken hebt met een erg groot budget, dan gaat mijn opmerking niet op en kun je makkelijk alles laten komen :o

Arrows

Berichten: 1296
Geregistreerd: 17-07-07
Woonplaats: Midden-Limburg

Re: Western op Horse Event 2014 - Wat willen jullie zien?

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-13 16:48

Ik ben het met QuaterH en Romkabouter eens dat de link met cowboytje spelen zoveel mogelijk vermeden moet worden. Het zou mooi zijn als er een aantal goede ruiters bereid zijn om disciplines te laten zien om zo de westernsport positief op de kaart te zetten!

Dus geen Natural Horsemanship, barrel race of koeienclasse maar gewoon de gangbare westernonderdelen zoals deze ook worden aangeboden op de shows. Ride a reiner/pleasure/trail horse lijkt me een super initiatief wanneer trainers ervoor open staan hun paard te laten rijden door de kijkers (kan me goed voorstellen dat dit niet makkelijk is wanneer het paard nog actief wordt geshowd)

quarterH

Berichten: 6716
Geregistreerd: 23-01-09

Re: Western op Horse Event 2014 - Wat willen jullie zien?

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-13 16:57

als je paard stabiel is heeft hij geen schade van 10 minuten een leek op zijn rug. daar worden ze niet direct slechter van (moeilijke karakterpaarden uitgesloten uiteraard).
ik zou mijn paard er wel voor inzetten als het op de juiste manier wordt gedaan.

capopjekop

Berichten: 30655
Geregistreerd: 30-11-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-13 16:58

Maar de koeienonderdelen zijn toch ook onderdeel van de westernsport. Mss in Nederland wat minder populair, maar ik zie ze toch zo nu en dan wel langskomen. Ik denk dat veel engelse ruiters het ook interessant vinden, op bokt kom je namelijk ook best wel topics tegen van Engelse ruiters met paarden die bang zijn voor koeien. Voor hen kan een koeienclinic juist leerzaam zijn en wellicht willen ze door zo'n clinic op HE het eens proberen met het eigen paard. Als de uitleg goed is en de ruiters een visitekaartje dan kan het volgens mij niet zoveel kwaad. Mensen die vooroordelen hebben over cowboytje spelen laten zich toch niet zo snel overhalen om van mening te veranderen.

Het is idd ook leuk om verschillende onderdelen te laten zien. De meeste mensen op HE hebben volgens mij niet veel ervaring met de westernsport, dus dan kunnen ze eens zien wat er allemaal mogelijk is.

quarterH

Berichten: 6716
Geregistreerd: 23-01-09

Re: Western op Horse Event 2014 - Wat willen jullie zien?

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-13 16:59

koeienonderdelen in de sport hebben niks te maken met 'paarden laten wennen aan koeien' maar met werken met koeien. dat is totaal iets anders!

LadyMadonna

Berichten: 62220
Geregistreerd: 09-01-01
Woonplaats: werkendam (NB)

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-13 17:02

Zoek de vooroordelen (sjokken aan een losse teugel met scherpe sporen en bitten) en ga die weg nemen :j

Merel

Berichten: 1175
Geregistreerd: 21-02-02
Woonplaats: Overijssel

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-13 17:02

ride a reiner / pleasure / hunter horse zou gaaf zijn met idd ook goed opgeleide paarden!
Horse Event kan onder de bestelde kaarten bijvoorbeeld verloten wie de gelukkigen zijn, of mensen kunnen erop inschrijven en dan verloten zoals de equitana met demos wel doet.

Ik zou ook zeggen pak grote namen, of in ieder geval kwalitatief goed niveau, dat zal de kracht zijn.
Het cowboytje spelen lekker achterwege laten. Imo zijn dat dan ook de koeien en de barrel race omdat die demo's helaas toch altijd uit lijken te draaien op een hoop spectakel en weinig rijkunde en respect voor het paard.

Horse Event heeft ook altijd clinics waar mensen met hun eigen paard aan mee kunnen doen op inschrijving. Dat zou je van elke discipline ook kunnen doen.

Ook is er altijd een grote afsluitende act, zoals pignon, parelli etc.
Welllicht kan je ze daar nog ideeën voor meegeven; Clint Anderson / Stacy Westfall zou ik graag eens IRL zien. Daarvoor zou ik best naar HE willen komen, voorgaande jaren ben ik niet geweest en heb ik alleen de boktverslagen gelezen. Maar ook een europese topper (ben daar niet zo in thuis) in een western discipline of misschien juist een allrounder zou gaaf zijn.

Tenslotte schiet Horse and Dog trail mij nog te binnen. Trek je weer een ander publiek mee.

capopjekop

Berichten: 30655
Geregistreerd: 30-11-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-13 17:03

quarterH schreef:
koeienonderdelen in de sport hebben niks te maken met 'paarden laten wennen aan koeien' maar met werken met koeien. dat is totaal iets anders!


Dat snap ik. Maar voor de meeste HEgangers kan dat wel een interessante link zijn denk ik.

quarterH

Berichten: 6716
Geregistreerd: 23-01-09

Re: Western op Horse Event 2014 - Wat willen jullie zien?

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-13 17:05

maar het IS geen link. dat bedoel ik. en volgens mij willen we dat beeld hier juist wegnemen (dat de sport een beetje spelen met koeien en met los teugeltje rijden is)

Rije
Hoofd Bezwaarcommissie

Berichten: 27973
Geregistreerd: 22-07-08
Woonplaats: Niet meer in Zwolle

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-13 17:06

Merel schreef:
Tenslotte schiet Horse and Dog trail mij nog te binnen. Trek je weer een ander publiek mee.


*\o/* *\o/* *\o/*

Als je dáár goede ruiters voor kunt vinden zou dat echt heel gaaf zijn!

capopjekop

Berichten: 30655
Geregistreerd: 30-11-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-13 17:08

Mwah ligt eraan hoe je het brengt denk ik. Ik mag hopen dat de meeste mensen ook wel snappen dat er een wereld van verschil zit tussen koeien knuffelen en de sport serieus beoefenen. En ik neem aan dat zelfs een paard met cowsense ook getraind wordt voordat het zover is dat het echt in de sport loopt?

IngeK
Berichten: 875
Geregistreerd: 24-06-07

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-13 17:09

Ik zou het wel breder trekken dan alleen de westernsport. Ik denk dat ik dan niet kom. "Normaal" gaat HE ook niet alleen om dressuur, of alleen om marathon.... Juist de plek waar je in aanraking komt met horseball, working equitation, en noem het maar op.

Meer western is natuurlijk gaaf. Maar misschien is het inderdaad te combineren met iets richting NH (ook altijd al vertegenwoordigd op HE natuurlijk), of trekking, endurance, die kant op, of...? Andere "minder europese" disciplines?

Ik ben bang dat je anders een aantal heel blije westernruiters krijgt, maar een groot gedeelde van het brede HE-publiek die niet zoveel heeft/kan met de westernsport, zal afhaken.

Mjetterd
Hoofdmoderator Algemeen1
No drama, no glory!

Berichten: 12736
Geregistreerd: 27-09-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-13 17:10

Ik weet niet of het haalbaar is, maar weer bokt clinic's net als afgelopen jaren (maak kennis met...)
en dan dus met western rijden *D

quarterH

Berichten: 6716
Geregistreerd: 23-01-09

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-13 17:10

ja maar daarom moet je dan wel beide laten zien als je het doet. en zeker niet alleen het koe knuffelen.

Merel

Berichten: 1175
Geregistreerd: 21-02-02
Woonplaats: Overijssel

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-13 17:13

IngeK schreef:
Ik zou het wel breder trekken dan alleen de westernsport. Ik denk dat ik dan niet kom. "Normaal" gaat HE ook niet alleen om dressuur, of alleen om marathon.... Juist de plek waar je in aanraking komt met horseball, working equitation, en noem het maar op.

Meer western is natuurlijk gaaf. Maar misschien is het inderdaad te combineren met iets richting NH (ook altijd al vertegenwoordigd op HE natuurlijk), of trekking, endurance, die kant op, of...? Andere "minder europese" disciplines?

Ik ben bang dat je anders een aantal heel blije westernruiters krijgt, maar een groot gedeelde van het brede HE-publiek die niet zoveel heeft/kan met de westernsport, zal afhaken.


ik denk dat je daar niet bang voor hoeft te zijn, volgens mij blijft het hetzelfde, maar met een western sausje. Iets meer western demo's / clinics dus, als bokt aanhaakt wellicht wat nuttige lezingen western gerelateerd in de bokt lounche en hopelijk de grote eindact western getint (maar neem je bv Clint Anderson of Stacy Westfall trek je daarmee ook de grote meute NH'ers gegarandeerd).

maar een rassenshow, een bekende dressuuurruiter etc zullen er vast blijven :)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-13 17:15

Het lijkt mij erg leuk om veel verschillende (niet-western) rassen bij elkaar te laten komen en dan een clinic/show te geven. Zoals al werd gezegd idd vooral niet het cowboy-gehalte verhogen. Het idee van
Molfre met de verschillende delen van de ring lijkt mij erg leuk.

Merel

Berichten: 1175
Geregistreerd: 21-02-02
Woonplaats: Overijssel

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-13 17:16

mijn radertjes draaien nog even door; lezing over erfelijkheid / erfelijke ziektes en of kleurvererving.
Denk dat men daar in de 'western' redelijk actief mee bezig is, en een paar andere stamboeken ook wel (AV bv), maar bij een groot publiek zal het relatief onbekende materie zijn wat op zich over algemene princiepes gaat en voor veel mensen nuttige info kan zijn.

Rije
Hoofd Bezwaarcommissie

Berichten: 27973
Geregistreerd: 22-07-08
Woonplaats: Niet meer in Zwolle

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-13 17:20

Merel schreef:
mijn radertjes draaien nog even door; lezing over erfelijkheid / erfelijke ziektes en of kleurvererving.
Denk dat men daar in de 'western' redelijk actief mee bezig is, en een paar andere stamboeken ook wel (AV bv), maar bij een groot publiek zal het relatief onbekende materie zijn wat op zich over algemene princiepes gaat en voor veel mensen nuttige info kan zijn.


Dat is exact wat we dit jaar al hebben gedaan in de lounge, maar daar was zeer weinig animo voor helaas...