Wazig keelriem verhaal

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Antwoord op onderwerpPlaats een reactie
 
 
Sprite

Berichten: 608
Geregistreerd: 03-07-01
Woonplaats: Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 02-09-01 21:34

Vroeger zou een soldaat altijd links opstijgen omdat hij anders met zijn sabel in het paardenlijf kon prikken en dat is maar zo gebleven.....tenminste dat verhaal doet de ronde. Ik stijg overigens ook vaak rechts op om verlenging van slechts één beugelriem te voorkomen.

Maar ik las ooit zo'n wazig verhaal over de keelriem. Namelijk dat vroeger als een hardwerkend paard zo vermoeid was dat de ruiter moest afstijgen en het paard als het ware moest voort trekken, de keelriem er op zat om te voorkomen dat het hoofdstel er voor over het paardehoofd af getrokken kon worden.

Tja, wat moet je daar nou van denken? Weet iemand waarvoor de keelriem er eigenlijk op zit? Mij lijkt het inderdaad een ding met weinig nut op een gewoon hoofdstel met frontriem, misschien wel nuttig bij een ander model hoofdstel (bv one ear)? Iemand enig idee?


LadyMadonna

Berichten: 62220
Geregistreerd: 09-01-01
Woonplaats: werkendam (NB)

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-01 21:39

hmm, als je paard schuurt is het toch wel makkelijk dat er een keelriem aanzit.
Honey schuurde een keer toen de keelriem nog niet vast zat, en tja, toen lag het hoofdstel er dus af

banish

Berichten: 965
Geregistreerd: 09-03-01
Woonplaats: Leiderdorp

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-01 21:47

Mijn paard hoeft het niet in zijn hoofd te halen om te schuren met zijn hoofdstel om Extreme duivel Daar word ik erg boos om en dat weet hij gelukkig.
Het is toch wel makkelijk om een keelriempje te hebben als je een paard hebt wat tijdens de training druk is met zijn hoofd bijvoorbeeld. Ik heb wel eens een one-ear verloren toen het van het hoofd van mijn merrie af schoot. Daar word je niet vrolijk van, kan ik je meedelen Huilen

kim_oud1

Berichten: 818
Geregistreerd: 03-04-01
Woonplaats: Tussen de middeleeuwse stadmuren van Amersfoort

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-01 07:19

Dat verhaal klopt inderdaad daaorm zit er nog steeds een keelriem op.
Kim

Vrijwilligers gezocht voor onderzoek!
info:http://www.bokt.nl/forums/viewtopic.php?t=210362

jantina

Berichten: 12359
Geregistreerd: 13-01-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-01 17:20

Het is ook erg fijn om een goede keelriem te hebben bij een tweespan voor de wagen. De een schuurt tegen de ander aan en daar gaat je hoofdstel en vervolgens je span!


Antwoord op onderwerpPlaats een reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 6 bezoekers