AQHA convention Maart 2004

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

 
 
Jeddah

Berichten: 14474
Geregistreerd: 17-03-02
Woonplaats: Golden Valley, USA

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-03 22:42

Wat ik nu juist begrijp is dat veel mensen die zelf Hypp paarden hebben, en dus erg boos waren over het eerste voortsel, nu juist wel tevreden zijn.
Nu hebben ze in elk geval de tijd om hun hele fokkerij die vaak gebaseerd is op een aantal merries of een hengst die N/H is om te zetten.

Ik ben helemaal voor het tweede, de meest recente voorstel. Ook mogen bij dit voorstel de Hypp paarden helemaal niet meer geregistreerd worden, bij het eerdere voorstel mocht dat nog wel, alleen mocht er niet mee gefokt worden.

Feel the fear and do it anyway
~Accept the things you cannot change and fight for everything else~


DubbelFun

Berichten: 88630
Geregistreerd: 12-04-01
Woonplaats: 1 km van het midden van Nederland

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-03 22:56

Maar je staat nu wel 14 jaar langer fokken met N/H paarden toe. ??

Jeddah

Berichten: 14474
Geregistreerd: 17-03-02
Woonplaats: Golden Valley, USA

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-03 23:06

Yep, zodat die mensen nog de kans krijgen om uit hun N/H paarden een goede N/N paard te halen zodat ze hun fokkerij voort kunnen zetten zonder "uitverkoop" te hoeven houden om daarna weer opnieuw paarden te moeten kopen. Dat zou menige fokker gewoon zijn fokkerij kosten.

Feel the fear and do it anyway
~Accept the things you cannot change and fight for everything else~

FlyingHigh

Berichten: 4050
Geregistreerd: 14-06-01
Woonplaats: Veluwe

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-03 00:43

En er staan me nu toch al een lading N/H hengsten en merries te koop! Waarschijnlijk wachten ze al niet langer en gaan ze deze fokdieren nu al proberen te vervangen......

Trollen rollebollen als dollen in de drollen....

Mac

Berichten: 11649
Geregistreerd: 09-07-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-03 14:12

Sorry ... beetje late reactie ...
Begrijp ik het goed dat het AQHA een soort "breeding stock" register op gaat zetten voor gekleurde Quarters zoals het APHA dat heeft voor niet-gekleurde Paints? Gekleurde Quarters kunnen dan dus dubbel geregistreerd worden, want het APHA heeft het voorstel voor "Regular" "Paint bred" en "Breeding Stock" niet geaccepteerd. Dan wordt het dus juist wél weer interessant om te proberen kleur te fokken uit Quarters Verward ?? Of sla ik nu de plank finaal mis Verward Verward ??

Cassidy

Berichten: 75551
Geregistreerd: 08-08-01
Woonplaats: Purmerend

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 17-11-03 20:45

Mac, het voorstel voor de AQHA is er ook nog niet door. En reken maar dat er dan geen dubbele registratie mogelijk is, die hebben ze bij de cremello's en perlino's al stopgezet.

En het nieuwe voorstel voor de driedeling in de Paint Horse Registry komt volgend jaar gewoon weer op tafel. Ze zullen het ieder jaar weer proberen, tot het er door is...

En SM, dat ze er 14 jaar over moeten doen.....het is toch echt niet te geloven.... Stoom uit je oren

Je suis Charlie.

Mac

Berichten: 11649
Geregistreerd: 09-07-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-03 23:11

Cassidy schreef:
En het nieuwe voorstel voor de driedeling in de Paint Horse Registry komt volgend jaar gewoon weer op tafel. Ze zullen het ieder jaar weer proberen, tot het er door is...

Ik snap de redenering achter de maatregelen van zowel AQHA als APHA best, maar ik denk dat het wel een potje wordt op shows. Het is dat ik er nu middenin zit, maar hoe leg ik de situatie in godsnaam uit aan een leek als er over een paar jaar gekleurde Quarters rondlopen (die niet mogen halteren) en vlekkenloze Paint Breds en gevlekte breeding stocks ... niet dat dat een serieuze kopzorg vor me is, maar je begrijpt wat ik bedoel Knipoog ...

Cassidy

Berichten: 75551
Geregistreerd: 08-08-01
Woonplaats: Purmerend

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 18-11-03 10:42

Ik begrijp helemaal wat je bedoelt. Dan heb je Quarters met vlekken, en Paints zonder vlekken. Denk dat niet alleen een leek het niet meer gaat begrijpen, maar ook de mensen die er middenin zitten. Haha!

Je suis Charlie.

DubbelFun

Berichten: 88630
Geregistreerd: 12-04-01
Woonplaats: 1 km van het midden van Nederland

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-03 10:44

En dan hebben we het nog niet over Appie's zonder stippen Lachen en sommige Quarters met stippen Lachen

10y

Berichten: 1566
Geregistreerd: 01-11-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-03 13:53

Appie zonder stippen blijft een appie zonder stippen. Komen die vlekkenloze appies uit de verbinding Appie x kwartje, mag je die nog wel inschrijven, maar ze mogen ze NIET meedoen op de shows. Vlekkenloze appies die geworpen worden door twee appies met stippen, gaan door het cpo programma en mogen dus nog wel mee doen.
Kwartje x appie blijft een appie, met of zonder stippen. Gestippelde appie-kwartjes worden nooit echte kwartjes met stippen. Neemt niet weg dat er hier en daar best wel een gestippeld kwartje geboren kan worden. Ik zou niet weten wat ze daar mee doen want ik ben het nog niet tegengekomen ergens. Iemand wel?

Zelfs als je een minderheid van 1 bent, de waarheid blijft de waarheid. (Gandhi)
He who lights the match, will catch the fire one day.

Je zult maar een ééndagsvliegje zijn en je dag niet hebben.

DubbelFun

Berichten: 88630
Geregistreerd: 12-04-01
Woonplaats: 1 km van het midden van Nederland

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-03 13:56

Ja ik, schijnt overigens niets met Ap te maken te hebben, maar het staat wel APart Lachen

Cassidy

Berichten: 75551
Geregistreerd: 08-08-01
Woonplaats: Purmerend

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 18-11-03 14:05

Dance schreef:
Ik zou niet weten wat ze daar mee doen want ik ben het nog niet tegengekomen ergens. Iemand wel?


Denk dat de fokker niet aan de grote klok gaat hangen als er zo'n dier geboren is. Die wordt dan eerder verkocht zonder papieren of krijgt een enkeltje slager dan dat men toegeeft dat hengst of merrie drager is van het Appaloosagen. Maar net als het Overogen is ook het Appaloosagen aanwezig in de Quarter populatie...maar hoe vaak het de kop opsteekt durf ik niet te zeggen.

Je suis Charlie.

10y

Berichten: 1566
Geregistreerd: 01-11-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-03 14:08

Sugarmiss schreef:
Ja ik, schijnt overigens niets met Ap te maken te hebben, maar het staat wel APart Lachen


Haha! Haha! Haha! Haha!

Heb je daar misschien meer informatie en eventueel een foto van, Ik schreef het wel een beetje melig, maar ik ben er toch wel heftig in geïnteresseerd. Als het erg off topic is zou je me dat dan per PB willen sturen.

Zelfs als je een minderheid van 1 bent, de waarheid blijft de waarheid. (Gandhi)
He who lights the match, will catch the fire one day.

Je zult maar een ééndagsvliegje zijn en je dag niet hebben.

DubbelFun

Berichten: 88630
Geregistreerd: 12-04-01
Woonplaats: 1 km van het midden van Nederland

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-03 14:13

Het fenomeen heeft niets te maken met Appaloosa-kenmerken, maar is een fenomeen wat veroorzaakt kan worden door een onbalans in vitaminen/mineralen c.q. slecht werkende darmen, hierdoor kan het dus erfelijk zijn. Het heet Birdcatcher Spots naar de hengst Birdcatcher.
hier kun je er iets over lezen.

Bij de Quarters heeft het als neveneffect dat witte vlekken met onderliggende witte huid niet groter mogen zijn dan een 'dime' (2,5 cm)omdat anders je registratie problemen kan geven.

Paintje

Berichten: 988
Geregistreerd: 13-08-01
Woonplaats: Saencity ;o)

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-03 14:16

Joker B, ApHC #F-678

Wapiti, ApHC #5445

De genetische herkomst van Birdcatcher Spots is niet geheel bekend, maar men denkt dat ze iets te maken hebben met het Sabino-gen, één van de Overo-genen.

Freeform classic te koop
Wijsheid is: alleen praten als je de stilte kunt verbeteren.

10y

Berichten: 1566
Geregistreerd: 01-11-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-03 15:44

Bedankt voor de link. Ziet er inderdaad heel APart uit.

Cassidy zal wel gelijk hebben dat zo'n paardje gewoon goedkoop verkocht wordt, waarheen dan ook.
Toch is het interessant.

Paintje, ik mag me dan wel bezig houden met genen, maar met kleurengenetica kan ik echt niet uit de voeten. Bij Quarters kan ik misschien een voorspelling doen op basis van de gegevens die we hebben, maar bij de rest ben ik anagewezen op die er meer verstand van hebben.
Wel weet ik dat bij de Appaloosas er erbarmelijk weinig onderzoek naar is gedaan. Ik denk dat het meeste onderzoek ook vastliep op het feit dat de Appaloosas zich als toverballen gedragen. Je weet nooit hoe het uiteindelijk eruit gaat zien. Dan worden voorspellingen op basis van eerdere gegevens best wel moeilijk en is het onderzoek gefrustreerd. En even terzijde, ik denk dat de appie fokkers er wel een bepaalde charme in zien dat de kleur telkens verandert.

Ik weet dat de AQHA heel moeilijk kan doen over maar één enkel wit klein vlekje, wat niet echt wit bleek te zijn, maar palominokleurig bij een sorrel paard. Ik geloof dat de huis eronder niet wit was (geen paard van mij).

Zou het misschien iets heel eenvoudigs kunnen zijn. Net zo als mensen met sproetjes (pigmentvlekjes) worden geboren en waar later ouderdomsvlekken op de huis onstaan. Die worden dan ook steeds groter naarmate het pigment meer en meer verdwijnt als je ouder wordt. Misschien wel heel simpel gedant en misschien ook wat flauw.

Ik heb ik het pedigree van mijn 2 appies ook Joker's, maar ben daar nog niet zover gekomen als bij de Quarters, die ik tot op de laatst bekende voorouder heb uitgeplozen. Waarom weet ik ook niet. Ik zal die Joker B en Wapiti eens nader bekijken en ook de link van SM even beter.

Ik ben er echter van overtuigd dat diverse genen, zoals angehaald, in alle rassen wel latent aanwezig kunnen zijn. Zeker bij paardenrassen die als echt ras met een stamboek dus nog niet zo erg oud zijn en waar heel veel voorouders en afstamming niet van bekend is.

Zelfs als je een minderheid van 1 bent, de waarheid blijft de waarheid. (Gandhi)
He who lights the match, will catch the fire one day.

Je zult maar een ééndagsvliegje zijn en je dag niet hebben.


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 33 bezoekers