AQHA convention Maart 2004

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

 
 
Cassidy

Berichten: 75551
Geregistreerd: 08-08-01
Woonplaats: Purmerend

AQHA convention Maart 2004

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 17-10-03 12:15

Nieuwe voorstellen voor de AQHA convention Maart 2004 en in mijn ogen spectaculair als de regels worden aangenomen!
Het betreft hoofdzakelijk de witregel 227 (c) (is dit het antwoord op het voorstel van de Crop Out Quarters bij de Paints? En HYPP (nog niet streng genoeg naar mijn mening, maar het is in ieder geval iets).

http://www.aqha.com/association/who/presletter.html

Je suis Charlie.


Paintje

Berichten: 988
Geregistreerd: 13-08-01
Woonplaats: Saencity ;o)

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-03 12:32

HYPP

The next important topic relates to Hyperkalemic Periodic Paralysis (HYPP). The stud book and registration committee has asked the executive committee to obtain input from the membership regarding this important matter that will appear on their agenda at the Reno convention in March 2004. The proposal is as follows:

1. Rule 227 will be amended making foals of calendar year 2006 and after ineligible for registration if they are descendants of the stallion Impressive, AQHA Number 0767246, and found to be HYPP positive (H/H).

2. Additionally, Rule 227 will be amended to provide that foals of 2010 and later that are found to be HYPP (N/H) will only be eligible for registration as geldings or non-breeding mares.

Again, make your elected representatives and AQHA staff aware of your feeling regarding this issue.


Hèhè, het begin is er OK dan! !

Freeform classic te koop
Wijsheid is: alleen praten als je de stilte kunt verbeteren.

DubbelFun

Berichten: 88624
Geregistreerd: 12-04-01
Woonplaats: 1 km van het midden van Nederland

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-03 12:36

Vreemd dat een meerderheid van stemmen in Anaheim blijkbaar geen reden genoeg is om de regels aan te passen. Dit zou toch in de statuten duidelijk omschreven moeten zijn.

Het voorstel ziet er verder wel goed uit. Ze willen de witregel nog niet helemaal loslaten en het ''non-breeding gebeuren komt weer terug van weggeweest. Waarom je met deze paarden niet zou mogen halteren ontgaat me even, mits er aan halterpaarden dus de gedachte van het uitdragen van de raskenmerken gehangen gaat worden.'

Jammer dat de HYPP-regel niet eerder ingevoerd gaat worden, nu zitten we dus nog tot 2010 met registreerbare veulen en nog langer voor het helemaal tot het verleden behoord.

Cassidy

Berichten: 75551
Geregistreerd: 08-08-01
Woonplaats: Purmerend

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 17-10-03 13:22

Sugarmiss schreef:
Het voorstel ziet er verder wel goed uit. Ze willen de witregel nog niet helemaal loslaten en het ''non-breeding gebeuren komt weer terug van weggeweest. Waarom je met deze paarden niet zou mogen halteren ontgaat me even, mits er aan halterpaarden dus de gedachte van het uitdragen van de raskenmerken gehangen gaat worden.'


Een Quarter met vlekken valt waarschijnlijk in een Halterklasse extra op...Haha!. In ieder geval is het een goede stap in de richting dat QH x QH = QH!

Je suis Charlie.

Jeddah

Berichten: 14474
Geregistreerd: 17-03-02
Woonplaats: Golden Valley, USA

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-03 13:32

Cassidy"]
[quote="Sugarmiss schreef:
Het voorstel ziet er verder wel goed uit. Ze willen de witregel nog niet helemaal loslaten en het ''non-breeding gebeuren komt weer terug van weggeweest. Waarom je met deze paarden niet zou mogen halteren ontgaat me even, mits er aan halterpaarden dus de gedachte van het uitdragen van de raskenmerken gehangen gaat worden.'


Een Quarter met vlekken valt waarschijnlijk in een Halterklasse extra op...Haha!. In ieder geval is het een goede stap in de richting dat QH x QH = QH!
[/quote]

Hehe!! Ik had al verwacht dat dit zou gebeuren, vandaar ook dat ik voor de voorgestelde crop-out regel was bij de APHA.

Feel the fear and do it anyway
~Accept the things you cannot change and fight for everything else~

Ods
Forumcoordinator

Berichten: 38676
Geregistreerd: 01-02-02
Woonplaats: Achterhoek

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-03 00:07

Goh, ik had toch echt meer reacties verwacht op dit topic! Dit is helemaal SUPER wat hier gebeurd. Er is geschiedenis geschreven geloof mij!! Hier blijkt maar weer dat iedereen heel goed met de vinger kan wijzen naar iets wat men niet goedkeurd maar als er iets aan gedaan word houd men de mond!

Sugarmiss schreef:
Jammer dat de HYPP-regel niet eerder ingevoerd gaat worden, nu zitten we dus nog tot 2010 met registreerbare veulen en nog langer voor het helemaal tot het verleden behoord.


Ik krijg het idee dat je niet begrijpt hoe het toe gaat in de fokkerij SugarMiss! Bloos! Dit is echt erg kort dag! Maar dit is een discussie waar ik me eigenlijk niet aan wilde wagen. Omdat 'we' het toch niet eens worden.

Ben je een Bokker of een Jokker....


Cassidy

Berichten: 75551
Geregistreerd: 08-08-01
Woonplaats: Purmerend

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 18-10-03 18:23

Ods, dit is nog maar een voorstel dat in Maart pas definitief beslist gaat worden.
Dus het is nog te vroeg om te juichen....dat kunnen we pas in Maart 2004, als er toestemming is van het board of directors.
Maar het feit dat zo'n voorstel er is, is al heel wat...

Je suis Charlie.

Jeddah

Berichten: 14474
Geregistreerd: 17-03-02
Woonplaats: Golden Valley, USA

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-03 19:04

Ik weet nog met de Creme rule dat ze zeiden dat als ze een voorstel hebben dat de kans dat het niet doorgaat heeeeeeel klein is... dus hopen dat het nu ook zo is!

Feel the fear and do it anyway
~Accept the things you cannot change and fight for everything else~

Cassidy

Berichten: 75551
Geregistreerd: 08-08-01
Woonplaats: Purmerend

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 18-10-03 21:30

Maar Jeddah, vorige keer is er over de witregel gesproken en die is toen afgewezen....

Je suis Charlie.

Ods
Forumcoordinator

Berichten: 38676
Geregistreerd: 01-02-02
Woonplaats: Achterhoek

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-03 23:39

Cassidy, ik juig ook nog niet!! Maar gewoon het feit dat het op tafel ligt is al enorm gaaf! Dat op zichzelf is al een hele bijzonderheid.

Ben je een Bokker of een Jokker....


Jeddah

Berichten: 14474
Geregistreerd: 17-03-02
Woonplaats: Golden Valley, USA

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-03 00:39

Gesproken wel, maar er is geen "voorstel" van de AQHA President gedaan, zoals nu.
Het zal er echt wel door komen, zeker de wit regel, ze moeten wel, anders krijgen ze ook rechtzaken die veel te veel $$$$ kosten.

Feel the fear and do it anyway
~Accept the things you cannot change and fight for everything else~

Cassidy

Berichten: 75551
Geregistreerd: 08-08-01
Woonplaats: Purmerend

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 19-10-03 10:00

IK denk dat ze het niet doen vanwege de rechtszaken, ik denk dat ze het eerder doen omdat de APHA Crop Outs niet meer als volwaardig inschrijft, en je helemaal met een Crop Out ruin straks met wedstrijden nergens meer terecht kunt als de nieuwe regelgeving bij de APHA erdoor komt.
Deze verandering in witregel komt echt niet omdat ze ineens bij de AQHA het licht hebben gezien. Die komt eerder doordat de APHA ineens zijn regels wil veranderen.

Je suis Charlie.

Jeddah

Berichten: 14474
Geregistreerd: 17-03-02
Woonplaats: Golden Valley, USA

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-03 11:02

Ik zie het juist andersom Knipoog , de APHA wil de regels veranderen omdat ze weten dat QH dat toch binnenkort gaat doen, omdat ze wel moeten Haha! .
Ze krijgen echt problemen als ze het niet doen sinds ze aan de Creme hebben "toegegeven". Daar hebben ze ook aan "toegegeven" ook vanwege de dreiging van een rechtzaak.

Feel the fear and do it anyway
~Accept the things you cannot change and fight for everything else~

Cassidy

Berichten: 75551
Geregistreerd: 08-08-01
Woonplaats: Purmerend

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 19-10-03 12:07

IK zie dat anders. Ze hebben toegegeven aan het cremegen omdat het geen gezondheidsrisico voor het ras en voor de paarden betekend. Creme is namelijk niet gelijk aan albino, de paarden met het cremegen zijn niet bevattelijker voor kanker of oogproblemen, het cremegen is geen bedreiging voor het ras. Ze hebben het veranderd na wetenschappelijke bewijzen die er bestaan dat double creme niet gelijk is aan albino, en omdat er een clubje rond Wendy Bockman (www. doubledilute.com) is opgestaan en jaar na jaar naar de convention zijn gegaan om ze van hun ongelijk te overtuigen.


Als de doubledilutes werkelijk een gevaar waren geweest voor de integriteit van het ras had de AQHA het op een rechtszaak aan laten komen, daar kun je van overtuigd zijn.

De hele discussie rondom HYPP nu: denk je dat de voorstanders van de H/N en de N/N paarden het voor elkaar krijgen om het voorstel van tafel af te krijgen door alleen maar met een rechtszaak te gaan dreigen? H/N paarden doen het goed in de showring, daar kun je mee winnen, en dat is alles wat de doorsnee Amerikaan wil. Maar het gaat ze NIET lukken om HYPP in het stamboek te houden...neem dat maar van mij aan.

Je suis Charlie.

DubbelFun

Berichten: 88624
Geregistreerd: 12-04-01
Woonplaats: 1 km van het midden van Nederland

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-03 12:13

Cassidy schreef:
.. en omdat er een clubje rond Wendy Bockman (www. doubledilute.com) is opgestaan en jaar na jaar naar de convention zijn gegaan om ze van hun ongelijk te overtuigen. .

En vergeet die truc met de creme-TB niet. Daar is over nagedacht en jaren aan voorbereid Lachen

Cassidy

Berichten: 75551
Geregistreerd: 08-08-01
Woonplaats: Purmerend

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 19-10-03 12:22

Ik weet van geen enkel truc? Ik weet alleen wel dat er TB zijn die overo zijn, en het overogen dus kunnen doorgeven, en dus volgend de AQHAregels wel als vaderdier voor een Appendix Quarter werden gebruikt. Was het resultaat solid, dan kon hij bij de Quarters worden ingeschreven. De AQHA heeft die regel nog niet zo heel erg lang gelden aangepast: geen overo TB's meer als vaderdier voor een Appendix Quarter.

Je suis Charlie.

DubbelFun

Berichten: 88624
Geregistreerd: 12-04-01
Woonplaats: 1 km van het midden van Nederland

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-03 16:02

De 'truc' in het kort. Je neemt 2 palo-TB's en fokt een cremello-TB. Wordt zonder problemen ingeschreven bij de Jockeyclub. Alle TB's zijn registreerbaar bij de AQHA (zonder specifike kleur-uitsluitingen) ét voila je hebt een Quarter (TB) cremello Lachen. Dit was de druppel om J227 gewijzigd te krijgen.

Jeddah

Berichten: 14474
Geregistreerd: 17-03-02
Woonplaats: Golden Valley, USA

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-03 20:04

Cassidy schreef:
IK zie dat anders. Ze hebben toegegeven aan het cremegen omdat het geen gezondheidsrisico voor het ras en voor de paarden betekend. Creme is namelijk niet gelijk aan albino, de paarden met het cremegen zijn niet bevattelijker voor kanker of oogproblemen, het cremegen is geen bedreiging voor het ras. Ze hebben het veranderd na wetenschappelijke bewijzen die er bestaan dat double creme niet gelijk is aan albino, en omdat er een clubje rond Wendy Bockman (www. doubledilute.com) is opgestaan en jaar na jaar naar de convention zijn gegaan om ze van hun ongelijk te overtuigen.


Als de doubledilutes werkelijk een gevaar waren geweest voor de integriteit van het ras had de AQHA het op een rechtszaak aan laten komen, daar kun je van overtuigd zijn.

De hele discussie rondom HYPP nu: denk je dat de voorstanders van de H/N en de N/N paarden het voor elkaar krijgen om het voorstel van tafel af te krijgen door alleen maar met een rechtszaak te gaan dreigen? H/N paarden doen het goed in de showring, daar kun je mee winnen, en dat is alles wat de doorsnee Amerikaan wil. Maar het gaat ze NIET lukken om HYPP in het stamboek te houden...neem dat maar van mij aan.


Ben het toch niet eens Cassidy, maar dat geeft verder niet.

Wat HYPP betreft, ik denk dat dat op zich geen grote problemen zal opleveren. Ik denk niet dat eigenaren van Hypp paarden naar de rechter zullen stappen, want in feite hebben ze geen poot om op te staan, omdat de paarden wel wat mankeren en het dus als dusdanige "fout" gezien kan worden dat er inderdaad niet voor gefokt mag worden en anders gecastreerd/steriliseerd moet worden.

Feel the fear and do it anyway
~Accept the things you cannot change and fight for everything else~

Cassidy

Berichten: 75551
Geregistreerd: 08-08-01
Woonplaats: Purmerend

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 19-10-03 20:55

Sugarmiss schreef:
De 'truc' in het kort. Je neemt 2 palo-TB's en fokt een cremello-TB. Wordt zonder problemen ingeschreven bij de Jockeyclub. Alle TB's zijn registreerbaar bij de AQHA (zonder specifike kleur-uitsluitingen) ét voila je hebt een Quarter (TB) cremello Lachen. Dit was de druppel om J227 gewijzigd te krijgen.


Er zijn wel degelijk uitsluitingen qua kleur in het AQHA regelboek (overo vlekken) maar de Double Dilutes geloof ik inderdaad niet dat die er in staan.
En toch geloof ik dat de AQHA, als ze echt niet voor rede vatbaar waren geweest, eerder hun regels hadden aangepast, dan toe te hebben gegeven dat ze fout zaten.

Is er echt een een Double Dilute TB geweest? Heb jij een naam van dat paard?

Je suis Charlie.

Jeddah

Berichten: 14474
Geregistreerd: 17-03-02
Woonplaats: Golden Valley, USA

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-03 21:07


Feel the fear and do it anyway
~Accept the things you cannot change and fight for everything else~

DubbelFun

Berichten: 88624
Geregistreerd: 12-04-01
Woonplaats: 1 km van het midden van Nederland

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-03 21:09

Ik vrees dat ik die naam allang weer kwijt ben. Mail anders Wendy, die weet het vast nog wel.

Cassidy

Berichten: 75551
Geregistreerd: 08-08-01
Woonplaats: Purmerend

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 19-10-03 21:28

Oh, maar Jeddah, als ik dit zo zie zijn deze niet perse als Cremello's voor het fokken met de Quarters gefokt? Mensen zijn nu eenmaal heel erg gek op Buckskins en Palomino, ook binnen het eigen ras TB.

Je suis Charlie.

Jeddah

Berichten: 14474
Geregistreerd: 17-03-02
Woonplaats: Golden Valley, USA

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-03 21:33

Tuurlijk, maar als ze JC zijn, dan kunnen ze toch ook gewoon bij de QH?
Ze zullen er misschien wel 1 of 2 "speciaal" gefokt hebben, maar waarom zou je, als ze er toch al binnen de TB gefokt worden. Net als de Sabino TB's. Daar zijn er ook redelijk wat van inmiddels.

Feel the fear and do it anyway
~Accept the things you cannot change and fight for everything else~

Cassidy

Berichten: 75551
Geregistreerd: 08-08-01
Woonplaats: Purmerend

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 20-10-03 08:07

Maar SM liet het zo doorschemeren dat het speciaal voor de QH was gedaan.
Maar goed, dat is spijkers zoeken op laag water. Ik blijf erbij dat geen enkele rechtzaak de AQHA had laten switchen.

Je suis Charlie.

DubbelFun

Berichten: 88624
Geregistreerd: 12-04-01
Woonplaats: 1 km van het midden van Nederland

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-03 20:51

Helaas moet ik dit oude topic weer even naar boven te halen. Er is nieuw nieuws omtrent de nieuwe HYPP-regel.
Zoals was voorspeld is het voorstel aangepast wegens grote druk uit de halterwereld:
Citaat:
Yesterday, a halter task force met with a subcommittee of the stud book and registration committee and with the executive committee. The purpose of the meeting was to discuss proposals that the stud book and registration committee made in October relating to HYPP.

We received a substantial amount of input from our membership. This process has been excellent, and we look forward to discussing other matters of importance with you.

Based on this discussion, the subcommittee will recommend the following to the entire stud book and registration committee during the 2004 AQHA Convention in Reno:

1) Foals of 2006 and later tracing to the stallion Impressive will be required to be parentage verified and tested for HYPP.

2) Foals of 2006 and later testing positive for HYPP (H/H) will not be eligible for registration with AQHA.

3)
Foals of 2024 and later testing positive for HYPP (N/H) will not be eligible for registration with AQHA.


In addition, the subcommittee supported a recommendation made by the executive committee to commence an education and awareness campaign informing the membership of the effects of HYPP.

I hope our members believe this to be a workable solution to this long-standing matter of importance to our Association. If passed at the convention, this resolution should ultimately eliminate the problems associated with HYPP, while being fair and equitable to our members who presently own these horses.

Het komplete artikel is hier te lezen.

Ze hebben het niet registreerbaar maken van N/H veulens dus gewoon 14 jaar voor zich uitgeschoven Frusty

Natuurlijk is dit nog steeds maar een voorstel, maar iedereen weet hoe groot (lees rijk) de Halter-lobby is en AQHA is dus duidelijk bang voor rechtszaken waar ongetwijfeld al weer mee gedreigd is.

Wat ik niet snap is dat als de AQHA zolang heeft kunnen vasthouden aan valse gronden mbt de DD-regel (het zou een genetisch defect zijn) dit eerst ontzenuwd moest worden door UC Davis, dat HYPP waarvan we allemaal weten wat dat aan kan richten niet als genetisch defect gezien wordt (blijkbaar). Terwijl daar al boeken over vol geschreven zijn en duizenden dollars aan research in zijn gaan zitten.

Natuurlijk zitten ook de tegenstanders (tegen HYPP) op het vinkentouw en het laatste woord is er zeker nog niet over gesproken.

It's gonna get ugly and it's gonna be interesting. Cool


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 24 bezoekers