ik krijg nu ook de western kriebels!

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

 
 
Indiana79
Berichten: 937
Geregistreerd: 14-06-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-03 19:40

cornelie"]
[quote="Ran schreef:
Inieder geval tijdens een wedstrijd, maar bij sommige trainers ook wel tijdens de training. een vriendin van mij lest bijv. bij DJ stables in Koekange en daar moeten ze met een hele lange teugel rijden en het paard moet lang en met de neus naar beneden toe lopen. ik heb ook weleens een les gezien van Anneke de Jong, daar was dat ook zo.

Tijdens een wedstrijd is dat wel zo'n beetje de voorgeschreven houding. En tijdens de training met een losse teugel ligt het ook weer aan het moment (begin/eind) en africhtingsgraad van het paard. Continu met een losse teugel lijkt mij bij deze mensen zeer vreemd. Een paard zal toch na moeten leren geven aan druk of dat nou van een been of teugel is. Ik heb zelf ook een aantal keren bij DJ gelest en ik kan je verzekeren dat ik echt van achter naar voor moest werken.
[/quote]

Ja, maar dan krijg je zeker les van Dineke. Die vriendin waar ik het over had krijgt les van Jacob.

Wie vrij wil zijn als een adelaar, moet wel zijn vleugels durven uit te slaan.


Indiana79
Berichten: 937
Geregistreerd: 14-06-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-03 19:42

SuperSmurf schreef:
tsja, de galop zal nog wel even duren, maar zou je niet gewoon eerst de basis dingen van de western aan kunnen leren en tegelijkertijd bezig zijn met de galop op de engelse manier?


Ik ging er vanuit dat je paard al bereden was. Wat ik bedoelde dat als je paard een beetje goed loopt in de dressuur, hij ook vast wel geschikt zal zijn om mee in Westernstijl te rijden.

Wie vrij wil zijn als een adelaar, moet wel zijn vleugels durven uit te slaan.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-03 20:08

hm het klinkt idd heel anders dan dressuurmaig, maar ik blijf het leuk vinden ik ga nu op zoek naar iemand die me er wat meer over kan vertellen komt er nooit zoiets op TV behalve dan een westernfilm?

SuperSmurf

Berichten: 7076
Geregistreerd: 28-10-01
Woonplaats: provincie noord holland

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-03 21:24

Ran"]
[quote="SuperSmurf schreef:
tsja, de galop zal nog wel even duren, maar zou je niet gewoon eerst de basis dingen van de western aan kunnen leren en tegelijkertijd bezig zijn met de galop op de engelse manier?


Ik ging er vanuit dat je paard al bereden was. Wat ik bedoelde dat als je paard een beetje goed loopt in de dressuur, hij ook vast wel geschikt zal zijn om mee in Westernstijl te rijden.
[/quote]

zoiets dacht ik al jah.. Tsja.. en hoe hij het zal doen in de dresruur weet niet niemand! Maar dan wordt t dus moeilijker..

Onderschriftloos :Y)

Dyonne
Moderator Informatief en Markt
May the horse be with you!

Berichten: 30595
Geregistreerd: 10-03-02
Woonplaats: Nijkerk

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-03 20:31

patriciavg schreef:
Daarnaast werd er aangeraden om het eerst eens te proberen (het western rijden) met je dressuurteugel.... Euh... ik zou het niet doen, want gegarandeerd dat je een hoop door de war gaat halen (been there, done that!). Western rijden is inderdaad niet 'met losse teugels rijden', maar het is rijden zonder druk en zodra je je paard moet corrigeren moet je druk kunnen geven... en als je met een engelse teugel rijdt heb je al snel dat je teugels te kort zijn om te werken met de druk... dus zorg dat je of een heeel lang halstertouw hebt (een leadrope was hetgeen wat ik gebruikte in het begin) of koop een paar splitreins (of leen ze van iemand)...
Succes!
Patricia


Als ik het ga proberen. Dan heb ik wel een westernhoofdstelletje. (Heb ik gekocht, omdat ik die dingen zo gaaf vind.) Maar geen westernzadel nog, maar misschien dat ik die wel kan lenen. Mijn kennis gaat er eentje kopen voor zijn pony. En die past mijn pony ook wel denk ik, als zijn pony hem goed past. En anders ga ik met mijn Engelse zadel rijden in het begin.
Ik rijd nu al geregeld met mijn westernhoofdstelletje (met Hackamore eraan) en dan rijd ik alleen op gewicht hulpen, en buitenteugel tegen de hals, binnenteugel ervan af. Reageert hij beter op als op een bit. Ik laat mijn teugels los, vanwege de Hackamore, hoe hij reageert op dit systeem met bit weet ik nog niet. Maar wil zelf ook niet echt gaan knoeien. Dat met Hackamore rijden doe ik omdat mijn pony het bit zat wordt op buitenritten, en ik dus wat anders wil. Maar eerst even in de bak oefenen.

Maar ben wel van plan eens wat meer western rijden te zien. Zaterdag pas voor het eerst echt gezien. Daarvoor 1x een demo, wat echt ruk en plukwerk was, waar ik niet van onder de indruk was. Maar van zaterdag echt wel.

Cob = top! Eens een Welsh Cob, altijd een Cob!
[IM] De strijd is gestreden, rust zacht Maybel |( 10-06-2003 - 10-10-2013

SuperSmurf

Berichten: 7076
Geregistreerd: 28-10-01
Woonplaats: provincie noord holland

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-03 22:02

Ran"]
[quote="SuperSmurf schreef:
tsja, de galop zal nog wel even duren, maar zou je niet gewoon eerst de basis dingen van de western aan kunnen leren en tegelijkertijd bezig zijn met de galop op de engelse manier?


Ik ging er vanuit dat je paard al bereden was. Wat ik bedoelde dat als je paard een beetje goed loopt in de dressuur, hij ook vast wel geschikt zal zijn om mee in Westernstijl te rijden.
[/quote]

Hij is nu dus zo'n 4 keer onder het zadel geweest en galoppeert al rustig weg.. Ook de draf is in een rustig tempo. HEt opstijgen vind hij nog wat eng, maar zodra je erop zit is het goed!

Onderschriftloos :Y)

patriciavg
Berichten: 114
Geregistreerd: 23-03-02
Woonplaats: Roosendaal

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-03 02:16

Bij voorbaat wil ik alvast zeggen dat dit berichtje niet is om je te beledigen, maar om je informatie te geven die je naar mijn mening totaal hebt misgelopen tijdens je 'kriebels voor het western rijden'.

patriciavg schreef:
Daarnaast werd er aangeraden om het eerst eens te proberen (het western rijden) met je dressuurteugel.... Euh... ik zou het niet doen, want gegarandeerd dat je een hoop door de war gaat halen (been there, done that!). Western rijden is inderdaad niet 'met losse teugels rijden', maar het is rijden zonder druk en zodra je je paard moet corrigeren moet je druk kunnen geven... en als je met een engelse teugel rijdt heb je al snel dat je teugels te kort zijn om te werken met de druk... dus zorg dat je of een heeel lang halstertouw hebt (een leadrope was hetgeen wat ik gebruikte in het begin) of koop een paar splitreins (of leen ze van iemand)...
Succes!
Patricia

En vervolgens werd er geantwoord:
Als ik het ga proberen. Dan heb ik wel een westernhoofdstelletje. (Heb ik gekocht, omdat ik die dingen zo gaaf vind.) Maar geen westernzadel nog, maar misschien dat ik die wel kan lenen. Mijn kennis gaat er eentje kopen voor zijn pony. En die past mijn pony ook wel denk ik, als zijn pony hem goed past. En anders ga ik met mijn Engelse zadel rijden in het begin.
Ik rijd nu al geregeld met mijn westernhoofdstelletje (met Hackamore eraan) en dan rijd ik alleen op gewicht hulpen, en buitenteugel tegen de hals, binnenteugel ervan af. Reageert hij beter op als op een bit. Ik laat mijn teugels los, vanwege de Hackamore, hoe hij reageert op dit systeem met bit weet ik nog niet. Maar wil zelf ook niet echt gaan knoeien. Dat met Hackamore rijden doe ik omdat mijn pony het bit zat wordt op buitenritten, en ik dus wat anders wil. Maar eerst even in de bak oefenen.

Maar ben wel van plan eens wat meer western rijden te zien. Zaterdag pas voor het eerst echt gezien. Daarvoor 1x een demo, wat echt ruk en plukwerk was, waar ik niet van onder de indruk was. Maar van zaterdag echt wel.

En mijn commentaar is nu:
Owkee girl.. you have to wake up now Spring eventjes uit je dromen en ga eventjes voor jezelf na wat je nou precies zo leuk vind aan het western rijden... Ik wil niet onbeleefd zijn maar ik heb het idee dat je helemaal nix van het westernrijden af weet en enkel erg interesse hebt in de showspullen (mooi zadeltje, mooi hoofdstelletje, boots, hoed en that's it).
Ik zal eventjes kort uitleggen wat wersternrijden naar mijn mening is en wat het voor mij zo interessant maakt. Misschien kun je na mijn verklaring nogmaals teruglezen wat je geschreven hebt en dan nogmaals een mening vormen:
Western is een manier van rijden. Mensen gebruikten het, omdat ze vroeger veel met paarden werkten, lange afstanden moesten afleggen, zwaar werk moesten doen etc. en daarvoor hadden ze een simpele, niet te vermoeiende manier van rijden nodig. Ga voor jezelf na; wat doe je nadat je je paard gewerkt hebt? Indedaad, je maakt je teugels losser en rijdt lekker relaxed nog een rondje op 1 hand om het paard op adem te brengen... dat is naast voor het paard ook voor jou relaxed.
Western rijden is dus in mijn ogen een duidelijke en relaxe manier van rijden (hiermee wil ik overigens geen argumenten maken op de engelse manier van rijden, want zoals ik al in het begin zei, dit is mijn interpretatie). Western rijden gaat niet over wat voor zadel je gebruikt, wat voor hoofdstel je gebruikt etc. Het gaat erom dat er een duidelijk onderscheid is tussen de beloning en de correctie. Bij losse teugels is er een beloning, bij een correctie pak je de teugels op. Het heeft dus niets met een hoofdstel te maken, maar met de teugels.. Daarnaast is naar mijn mening een hackamore gewoon een 'gimmick' (een iets wat je gebruikt om in plaats van een probleem op te lossen, een probleem te omzeilen). Je gebruikt het naar mijn mening om je paard te kunnen 'houden', om hem onder controle te hebben. Dat betekent in mijn ogen dus dat je hem niet onder controle zou kunnen hebben met een bosal of een snaffle-bit, want anders zou je niet naar de zwaardere dingen zoals een hackamore grijpen... Heb ik gelijk, of zit ik er helemaal naast?
Ik heb overigens een hele tijd met een engels zadel gereden, want ik had geen geld om een westernzadel te kopen, maar dat maakt niet uit, want zoals ik al zei.. is het niet om de materialen die je hebt maar om de manier van rijden... Ook al zou je bareback (zonder zadel dus) rijden, dan nog kun je western rijden!

Wat is je mening nu? Ik wil je niet beledigen, maar heb het idee dat je the point geheel mist.. Als je nu nog dezelfde mening hebt moet je eerst maar eens een westernlesje volgen bij een ervaren iemand op een western bereden paard en dan kijken of je het nog leuk vind.

Wat je trouwens schreef over je bit.. dat je paard het zat wordt op buitenritten. Sorry, maar dat lijkt me erg sterk. Als je paard zich gaat vervelen op een buitenrit ligt dat niet aan het bit maar aan de rit zelf... Neem eens een totaal andere route.. ik wed dat je paard totaal anders zal reageren en zijn frustraties niet meer af zal reageren op het bit. Mocht hij dan nog 'vervelend' doen met het bit, kiijk dan eens hoe zijn tanden zijn, want misschien irriteert het bit zijn tanden (als hij wolfstanden of K9-tanden heeft).

groetjes,
Patricia

Dyonne
Moderator Informatief en Markt
May the horse be with you!

Berichten: 30595
Geregistreerd: 10-03-02
Woonplaats: Nijkerk

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-03 20:24

Allereerts even, om echt duidelijk over te komen heb ik altijd moeite mee, kan slecht uitleggen. Dus ik begrijp het volkomen je reactie. In ieder geval bedankt voor weer wat uitleg.
Ik heb dus ook westernteugels. En ik vind westernspullen niet direct super mooi, behalve de hoofdstelletjes, die vind ik wel leuk. Ben ook van plan als ik het westernrijden ga proberen helemaal niets anders bij te kopen. Alleen een bitje of ander lichter iets als hackamore.
Heb dit hoofdstel gekocht, omdat ik dus een hackamore wilde hebben, en aangezien ik westernhoofdstellen wel leuk vind, heb ik dat erbij gekocht. Ik wilde toch wat anders, want mijn Engelse hoofdstellen kunnen allemaal niet kort genoeg om een hackamore aan te doen.
Die relaxe manier van rijden is juist hetgene waarom western mij zo trekt. Ik weet er alleen nog te weinig vanaf om het te gaan doen. Heb wel wat dingen in boeken erover gelezen en gezien. En ook dus zaterdag het relaxe rijden gezien (wist ik al, maar na het zien vond ik het nog gaver).
Ik ga binnenkort eerst eens kijken op wat dingen van western. Wedstrijden en/of demo's. Als ik het dan nog leuk vind, ga ik een lesje rijden op een westernpaardje. Ik heb er in principe zelfs al een adresje voor. Alleen kan ik daar op het moment nog niet heen.
En als ik dan nog voor western kies (als ik de mogelijkheid heb, dan doe ik het denk wel) dan ga ik lessen nemen, eerst met een ander paardje. En misschien laat ik dan mijn pony ook wel door iemand omscholen. En anders wil ik hem pas omscholen als ik zelf het western een beetje onder de knie heeft. Lekker met lessen omscholen.
Voorlopig komt er bij mij geen westernzadel, gewoonweg vanwege het geld. Ben al helemaal niet van plan om een hoed te kopen (rijd veel liever met cap, veel veiliger). En boots zijn laarzen toch, die wil ik ook nog niet kopen, vanwege dus het feit dat ik alles zelf moet betalen.

Mening over de hackamore. Ja, ik ben blij dat ik er eentje heb. Ben niet van plan hem later nog in de bak te gebruiken. Ik rijd op een dubbel gebroken trensje. Waar hij grandioos op loopt.
Mijn pony verveelt zich erg snel, maar niet op buitenritten. Of we moeten erg lang achter elkaar stappen, maar ik zorg wel dat er afwisseling is. Ik rijd elke week anders. En rijd nog geen half jaartje weer wekelijks buiten.
Hij mankeert niets aan zijn tanden. (Nu krijgen we weer iets wat ik eigenlijk niet uit kan leggen, maar zal het proberen.)
Als ik rijd gaat het het eerste stuk goed, hij is vrij gevoelig op bitje. Is super licht in zijn mond. Na een poosje gaat hem het bit irriteren, dan gaat hij schudden, waardoor hij teugels en bit voelt klapperen en wordt er nog onrustiger van. Om die reden zocht ik iets bitloos, lijkt me ook lekkerder voor hem als ik een een uur of 3-5 ga rijden om zonder bit te rijden.
Daarnaast is hij ondanks dat hij superlicht is op bit, en best braaf, maar als hij het in zijn kop heeft loopt hij gewoon door mijn handen heen, dan is er niets te doen. Misschien dat dit met Hackamore over is. Daarnaast kan ik met de hackamore met een langere teugel rijden.

Dus niet denken dat ik van plan ben met een hackamore western te gaan rijden, of gewoon te gaan rijden. Dat wil ik op niet scherp bitje doen, of iets bitloos als een bosal.

Cob = top! Eens een Welsh Cob, altijd een Cob!
[IM] De strijd is gestreden, rust zacht Maybel |( 10-06-2003 - 10-10-2013

patriciavg
Berichten: 114
Geregistreerd: 23-03-02
Woonplaats: Roosendaal

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-03 03:29

Ben blij dat je met dit laatste berichtje zo reageert, want zoals je naar mijn mening kunt zien in je andere berichtjes leek het erop dat het western rijden je alleen maar om de materialen trekt.. Maar ben blij dat ik nu de verklaring ook heb van de hackamore... en ik ben ook blij dat je nu snapt wat ik bedoel met de reins en dat je eerst een lesje gaat volgen op een western bereden paardje.

Ik zal eventjes uitleggen waarom ik zo reageerde, want dat was niet op jou persoonlijk af te snauwen ofzo. Momenteel zit ik in Amerika voor stage op een ranch. Hier hebben we naast een fokprogramma, een lesprogramma en een trainingsprogramma voor jonge paarden een trainingsprogramma voor verpeste (spoiled) paarden. En voor ik hier kwam had ik er geen idee van hoe verpest sommige beestjes zijn en hoe gevaarlijk ze daardoor zijn, zonder dat de eigenaar het zelfs door heeft. Je weet niet half hoe snel je een paardje kunt verpesten door bijvoorbeeld het western rijden verkeerd aan te leren.. dat is waarom ik zo bot reageerde... We hebben hier een paardje voor mijn ogen neer moeten schieten omdat het zo verknoeid was en zo verwend was dat het zichzelf op zijn rug gooide tijdens het stijgeren (door verzet) en met zijn voorbenen in de panels kwam. Daardoor brak hij zijn been op meerdere plaatsen en hebben we hem neer moeten schieten.. En dit was alleen nog maar omdat het beestje te veel was aangeraakt toen het een baby was... met je nagaan wat je kunt doen als je meer doet dan dat..!! Pas als je zoiets voor je ogen ziet gebeuren begrijp je hoe erg een verpest paard kan zijn, ook al is het maar in kleine mate... Ik heb hier in de korte tijd dat ik hier ben al veel gezien en daardoor al veel geleerd.
Als je niet precies weet hoe met iest om te gaan zul je een paard een beetje verpesten (het klinkt een beetje hard maar ik weet er zo snel geena nder woord voor) omdat je niet weet hoe je hem moet corrigeren. dat is niet erg, zolang je dus de problemen maar niet gaat opzoeken door bijvoorbeeld al te beginnen met western rijden zonder enige instructies van een instructeur terwijl jij aan het rijden bent (dus hier bedoel ik geen instructies uit een boek ofzo).
Daarnaast ben ik nog steeds van mening dat de hackamore een gimmick is. Je paardje maakt het zichzelf ongemakkelijk door erg te gaan schudden met zijn hoofd, waardoor het bit gaat irriteren. Jij beloont dat door iets anders te gaan gebruiken. Het is hetzelfde als je je paard gaat galloperen en iedere keer als het paardje dreigt te gaan bokken zet jij em in een stap.. Danleer je je paardje onder de galop uit te komen door em terug te halen naar de stap, snap je wat ik bedoel? Je vermijd het probleem. Als je paardje gevoelig is op de mond, gebruik dan een dikker bit of een rubber botit, want zoals je zel fal aangaf wil je niet op een hackamore western gaan rijden.. probeer dan eerst met het probleem te werken door met een dikker/zachter bit te werken, inplaats van het probleem te omzeilen door met een hackamore te gaan rijden... Je geeft indirect je paardje zijn zin. Dit is voor veel mensen moeilijk te begrijpen, maar ik beloof je dat he wel waar is.... heb ik hier namelijk al veelste veel gezien...

Succes

Been there, done that!

Dyonne
Moderator Informatief en Markt
May the horse be with you!

Berichten: 30595
Geregistreerd: 10-03-02
Woonplaats: Nijkerk

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-03 18:26

Ik begrijp het. Voor Engels rijden geldt ook dat ze makkelijk verpest kunnen worden. Zonder lessen zal ik mijn pony nooit omscholen. En wil daarom ook niet gelijk alleen western rijden. Want wil hem alleen in de lessen echt dingen leren. Ik probeer in het Engelse rijden ook niets meer te doen dan wat al bevestigd is, de rest doe ik alleen met instructrice erbij.
En wil toch eerst op een westernpaardje proberen, want misschien valt het westernrijden wel tegen, dan begin ik helemaal niet aan het western rijden met mijn pony.
Ik rijd wel met lossere teugel, vooral vanwege de hackamore, en vind hem daar erg goed op reageren. Hij is veel relaxter.
Beter als op bit, dit zorgde wel dat ik meer ging voelen voor western. Dus me eigen rustig aan ga orienteren. Het kan nog wel een jaar duren voor ik er met mijn eigen pony aan begin, maar dat geeft niet.
Hetgene met dat belonen snap ik heel goed. Zo is namelijk mijn verzorgpony ook verpest. Die wilde niet meer lopen, alleen bokken. Maar nu rijd alleen ik er nog op, en er wordt mee gemend, en gaat het super.
Dikker bitje is geprobeerd, maar dan loopt hij niet lekker meer. Hij kan zijn mond niet echt goed dichtdoen, en loopt heel snel met zijn mond een stukje open. Dat is wel geprobeerd, aangezien ik toch een dikker bitje had liggen van mijn andere pony.
Ook rubber bitje is geprobeerd. Niet op langere ritten, vooral omdat hij hem in de bak al lastig vond. Ik denk dat hij niet genoeg vocht heeft, waardoor hij een soort van brand.
De hackamore is uiteindelijk gekozen ook door overleg met mijn instructrice. En hij heeft eigenlijk al alles door, dus wil ik gaan proberen hoe hij reageert als ik er een bit onder hou op een buitenrit.
Eindelijk wil hij nu het bitje in de bak aannemen, ben nu dus heel voorzichtig, want ook in de bak reageerde hij heel fel op het bitje. Maar ik heb nu iets gekocht, wat ik met veel moeite om mijn dubbel gebroken bitje kreeg (zacht spul) en sindsdien gaat het met bit rijden beter. Ben nu dus heel tevreden. En hoop zijn mond zo zacht te houden.
Helaas blijft mijn pony eigenwijs, want hij kan heel gevoelig zijn maar ook dwars door je hand heentrekken als hij een bit in heeft.

Maar ik vind je reacties helemaal niet erg. Maar heb toch wel westernkriebels. Dus wil als er een keertje een wedstrijd, of demo in de buurt is eens gaan kijken. Ik heb nog geen vervoer, dus ben afhankelijk ervan of het niet te ver weg is. En als het dan nog trekt, ga ik op zoek naar ergens om te lessen. Er zijn wel plekken in de buurt, dus dat scheelt.

Cob = top! Eens een Welsh Cob, altijd een Cob!
[IM] De strijd is gestreden, rust zacht Maybel |( 10-06-2003 - 10-10-2013

Indiana79
Berichten: 937
Geregistreerd: 14-06-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-03 21:29

cornelie"]
[quote="Ran schreef:
Inieder geval tijdens een wedstrijd, maar bij sommige trainers ook wel tijdens de training. een vriendin van mij lest bijv. bij DJ stables in Koekange en daar moeten ze met een hele lange teugel rijden en het paard moet lang en met de neus naar beneden toe lopen. ik heb ook weleens een les gezien van Anneke de Jong, daar was dat ook zo.

Tijdens een wedstrijd is dat wel zo'n beetje de voorgeschreven houding. En tijdens de training met een losse teugel ligt het ook weer aan het moment (begin/eind) en africhtingsgraad van het paard. Continu met een losse teugel lijkt mij bij deze mensen zeer vreemd. Een paard zal toch na moeten leren geven aan druk of dat nou van een been of teugel is. Ik heb zelf ook een aantal keren bij DJ gelest en ik kan je verzekeren dat ik echt van achter naar voor moest werken.
[/quote]

Wat is de mening van jullie hierover. Meen toch echt dat ik dit goed gezien heb dat ze trainen met een losse teugel. ik heb nml. ook een keer les gehad van Anneke, vandaar dat ik dit weet. Gaat eigenlijk niet om speciaal om deze trainers, maar meer in het algemeen.

Wie vrij wil zijn als een adelaar, moet wel zijn vleugels durven uit te slaan.

Indiana79
Berichten: 937
Geregistreerd: 14-06-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-03 21:29

p.s. met jullie bedoel de overige leden van bokt die dit forum lezen.

Wie vrij wil zijn als een adelaar, moet wel zijn vleugels durven uit te slaan.

patriciavg
Berichten: 114
Geregistreerd: 23-03-02
Woonplaats: Roosendaal

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-03 01:06

kee, nu ik dit laatste berichtje la shad ik inderdaad het gevoel dat je je kriebels hebt om het rijden, en dus niet om het materiaal zoals in het begin erg leek.. Dus ik hoop inderdaad dat je een goede instructrice of intructeur vindt die je kan helpen. Ik weet niiet waar je woont,maar ik heb een instructrice die erg goed is naar mijn mening. ze rijdt en geeft les op bosal en zoals ik van velen begrepen heb is zij daarin een van de weinigen. Misschien dus een oplossing voor jouw paardje als hij moeite blijft hebben met het bit. Ze zit in Breda, maar komt ook aan huis en ik geloof dat ze ook op bokt zit maar ik weet niet onder welke naam. Ze heeft een eigen website onder www.slidinghorse.nl

Over wat je trouwens zegt dat je paardje door je handen heen loopt. Bedoel je daarmee dat zodra je druk geeft op beide teugels om hem langzamer te laten lopen hij door de hulp heen loopt? Probeer dit eens; zet je beestje in een cirkel zodra hij het doet. Dat is ook iets wat je met western gaat gebruiken. Daar gebruik je namelijk als het goed is niet beide teugels tegelijkertijd... en daar gebruik je dus 1 teugel om hem langzamer te gaan... dat is tenminste wat we hier doen.

de westernexperience is helaas al geweest, maar aankomend weekend is het academy horse event. Dat is een evenement dat voor het tweede jaar gehouden wordt in samenwerking met Academy Bartels (van Tineke en Imke Bartels), het paardenblad Bit en de school HAS Den Bosch. Vorig jaar hadden ze een clinic van Peter Simons en naast clinics hebben ze een programma waar mensen hun eigen paard mee kunnen nemen en die dan door verschillende onderdelen kunnen laten gaan. Zo is er een onderdeel 'rijden' waarin ze les krijgen in de stijl waarin ze rijden van een beroemd iemand (rijdt je dressuur dan kun je les krijgen van Anky of Tineke ofzo en als je springt van iemand die bekend is met het springen). Ik geloof dat ze dit jaar ook iets met western gaan doen. Om je eigen paardje mee te kunne brengen ben je te laat maar het is wel interessant om te horen en te zien wat voor instructies andere mensen krijgen enzo. Het evenement vindt plaats op NHB Deurne en is erg goed berijkbaar met openbaar vervoer en treintaxi. Ik zou als ik jou was eventjes op de website van het evenement kijken of ze inderdaad iets met western doen en als ze dat doen dan zou ik er zeker naartoe gaan want het is echt leerzaam.

Been there, done that!

Dyonne
Moderator Informatief en Markt
May the horse be with you!

Berichten: 30595
Geregistreerd: 10-03-02
Woonplaats: Nijkerk

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-03 21:24

Even over het doorheen lopen.
Hij reageert dan gewoon helemaal niet op langzamer gaan idd. Op een cirkel zetten doe ik al geregeld. Overigens de laatste tijd gaat dat weer beter. Maar hij heeft een periode gehad dat hij echt onwijs vervelend was, gewoon doorlopen als ik wilde dat hij stopte.
Dit weekend is misschien al vol voor mij. Zaterdag ben ik groom op menwedstrijd. En zondag heb ik met een vriendin afgesproken, en moet tussendoor nog huiswerk doen. Ik denk ook dat Deurne vrij duur wordt om even te gaan kijken.
Ik woon in Boskoop, wat in Zuid-Holland ligt. Ik ga wel even op de site kijken. Is alijd weer leerzaam.

Cob = top! Eens een Welsh Cob, altijd een Cob!
[IM] De strijd is gestreden, rust zacht Maybel |( 10-06-2003 - 10-10-2013

patriciavg
Berichten: 114
Geregistreerd: 23-03-02
Woonplaats: Roosendaal

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-03 04:02

Wat we hier met de jonge paardjes doen, is niet het stoppen aanleren maar het langzamer gaan. Ik weet niet of je in een manegebak of zoiets rijdt, maar wat erg goed helpt (als jet het zelf maar goed en consistent doet) is zodra je beestje te hard gaat, hem omdraaien. Maar in plaats van dat je hemmet zijn neus naar de binnenkant van de bak omdraait, draai je hem met zijn neus naar de buitenkant van de bak om. Zo stop je hem ook. Pull zijn neus tegen de buitenkant van de bak (de muur, de panels, of watever je hebt als afrastering, zolang het maar geen schrikdraad of prikkeldraad is). Als je consistent bent in wat je doet en je paardje niet laat rubbernekken (dus een halve ronden laten lopen met zn hoofd naar de meur, omdat ie de draai naar de muur niet wil maken) dan kan het niet mislukken, want zelfs bij mij lukt het iedere keer....
succes

Been there, done that!

Dyonne
Moderator Informatief en Markt
May the horse be with you!

Berichten: 30595
Geregistreerd: 10-03-02
Woonplaats: Nijkerk

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-03 07:07

Dat lukt wel. Als ik zijn hoofd naar het hek doe stopt hij gelijk. Ik rijd in een rijbak. Dus gebruikte dat ook nogal eens. Ik kan hem nu heel goed langzamer laten gaan of stoppen in een bocht, of door die manier tegen het hek. Maar op een rechte lijn wil hij nog weleens niet reageren. Maar overal wordt gewoon rustig aan gewerkt. Ik ben eerst bezig geweest hem af te leren zo hard te gaan in alle gangen. Maar het rijden gaat de laatste tijd best wel fijn gelukkig. Vooral omdat we een dip hebben gehad is dat erg prettig.

Cob = top! Eens een Welsh Cob, altijd een Cob!
[IM] De strijd is gestreden, rust zacht Maybel |( 10-06-2003 - 10-10-2013


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 16 bezoekers