Nerveus-snel draven , hoe corrigeren ?

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

 
 
pmarena

Berichten: 47931
Geregistreerd: 09-02-02
Woonplaats: Onderste eiland van ZH

Nerveus-snel draven , hoe corrigeren ?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 24-08-03 18:53

Aangezien Rena een maand heeft staan lummelen , is ze nu weer lekker
akelig fris Haha!

Ik laat haar nu een beetje gaan , corrigeer zachtjes en krijg mijn zin toch wel zeg maar. Qua buitenrijden komt dat wel weer goed dat nerveuze.

Al vanaf dat ik haar heb krijgt ze stevig de zenuwen van rijden in de bak.
In stap reageert ze perfect , loopt heerlijk , ontspant , is zeer goed te sturen op mijn been en zit en met neckreining.
Voorwaarts , zijwaarts , door een hoek , geen probleem ze reageert heerlijk soepel en vrolijk-relaxed. Echt het koppie erbij.

Zodra ik aandraaf is het echter paniek in de tent , willen rennen , vluchtneiging. Los laten van voren zodat ze zelf tot ontspanning komt is geen optie. Dan komt er helemaal een witte waas voor die ogen en is het ECHT rennerig vluchten , veel onrust , en zit ik er zelf ook voor geen meter meer op. Daar wil ik dus ABSOLUUT niet aan meewerken.

Ik moet haar dus van begin af aan ZELF in een rustig tempo houden zodat ik een beetje concentratie en ontspanning krijg. Nu heb ik volgens mij de keuze : van voren begrenzen , tegen mijn hand aan laten lopen en zodra ze zachter gaat nageven.

Of handen ontspannen houden en als terugrijden op mijn stem en zit niet lukt een duidelijke ophouding geven waar ze op reageert , en meteen weer ontspannen. Sprint ze weer weg -> zelfde verhaal totdat het kwartje valt.

Het stomme is dat ze buiten zo weer ''bij me'' is , in de bak moet ik er knap om gaan vechten omdat ze steeds weer weg wil sprinten.

Is geen vervelendheid , maar echt een vluchtneiging.

Terwijl er niks aan de hand is , ze is in stap heerlijk soepel en aan het been , gewoon met een boogje in de teugel te rijden. Neem ik de teugel wat meer op dan beginnen de eerste zenuwtjes al , maar dat is zo weer over als ik daar even doorheen rijdt.

Dan draaf ik rustig aan , en voel je de stress opzetten en voel je dat je haar aandacht kwijtraakt , dat ze zich af gaat sluiten en vluchten.

Tot nu toe heb ik steeds nauwelijks in de bak gereden , vooral omdat ik nog niet de beschikking heb gehad over een echt degelijke bak maar steeds 1 van kleine afmeting en met onregelmatige kuilige bodem.

Ze moet dus al oppassen waar ze haar voeten neerzet en dat maakt het niet ontspannener voor haar.
Toch vind ik dat dit laatste punt van echte stress van haar nu ook wel eens doorbroken kan worden , en ik ben van plan wat vaker even in het bakje te gaan rijden om dat vertrouwen ook te krijgen.

Het is geen onwil , maar iets dat wel ingeprogrammeerd lijkt

Ik wil er geen stressige strijd mee aangaan , als ik met haar ga vechten voor dat tempo ben ik zo al het opgebouwde vertrouwen kwijt en is ze buiten straks ook weer een draak , dus ik wil het in alle rust oplossen.

Het is niet constant rennen en vliegen , ik heb o.a. door dat gestress nog maar weinig in een bak gedraafd , wilde terwijl ze zo goed vooruit ging met rijden en in de omgang niet die stress-situatie opzoeken.
Regelmatig gaat het wel rustig en fijn , even een volte , even een half rondje. Dan prijs ik haar ook met mijn stem en neem haar soms terug naar stap om het moment niet te laten wegglippen zeg maar.
Dus ook dit zal uiteindelijk wel goed komen.

Maar hoe zouden jullie dat vluchten corrigeren ?

En dus niet laten gaan , want dat gaat helaas van kwaad tot erger.
Ook geen kleine volte door sleuren want als ze bijna op haar snufferd gaat wordt ze ook niet spontaan rustiger , dan vertrouwt ze mij straks niet meer omdat ik haar iets laat doen wat link voor haar is...


Dus : wat is de fijne , rustige correctie hiervoor volgens jullie Verward


XoNo

Berichten: 21435
Geregistreerd: 28-12-01
Woonplaats: Assen

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-03 19:00

Nou weet ik natuurlijk niet of ze lichamelijk wel helemaal in orde is (nooit uitsluiten), daarbij heb ik je nog nooit zien rijden met rena en weet ik niet hoe ze in de galop reageert. Mijn eerste ingeving is, tegenhouden aan de voorkant, tegenhouden (druk niet vergroten, maar gelijk houden) tot ze weer terugkomt naar het tempo dat jij van haar verlangt en DAN loslaten. Ten alle tijden rustig blijven en haar de tijd geven, heb geduld Lachen Op een gegeven moment zal ze steeds sneller terugkomen naar het tempo dat jij wilt totdat de keren dat ze wil vluchten nihil is.
Aan de nageeflijkheid zou ik gaan werken zodra dat verbetert. Eerst maar eens ontspanning, anders loopt ze nooit lekker los en nageeflijk.

Dat denk ik ervan Haha!

From the looks of this place, my ass has got a lot of catching up to do.
http://www.crperformancehorses.nl

Smeetjuhh
Berichten: 9
Geregistreerd: 08-04-03
Woonplaats: Ergens!

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-03 19:11

Mm.. dat was ook zo met mijn vorige(snik) verzorgpaard Peter, maar ik leerde pas een beetje western een maand voor hij werd verkocht. Dus ik zal maar geen advies geven hihi.. Schijnheilig

(L) Peter & Eddie

pmarena

Berichten: 47931
Geregistreerd: 09-02-02
Woonplaats: Onderste eiland van ZH

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 24-08-03 19:17

Zo doe ik het nu ook , die 25 minuten dat ik het in de bak volhoudt Haha!

Maar nu wissel ik het af met de ene keer dus die druk erop houden totdat ik haar zover heb dat ze een een BEETJE Christelijk tempo aanhoudt
(dat kan ze buiten ook ALLANG... Haha! ) , maar het irritante is dat ze een paar pasjes later alweer wegvliegt *LOL*

Op een gegeven moment blijf je dan die spanning opvoeren en dat wil ik ook niet , dus dan geef ik een rukje , reactie , ontspanning.

4 passen goed , ineens weer de raceknop om...zucht.

In het begin hou ik het nog wel vol om net zoals buiten gewoon fluitend ontspannen op m'n reet te blijven zitten met al dat geweld onder me , maar na een paar rondjes steeds weer de kop opstekende stress ga ik er ook langzaam in mee Extreme duivel

In de galop is het ook een knap voorwaarts tempo , maar nog te handhaven. Het stomme is dus dat alleen in de bak die waas over haar heen komt....

Net ook , ga ik na een half uurtje lekker los stappen , allerlei figuurtjes en oefeningetjes , wat zijwaarts en achterwaarts , lekker even gymnastieken Lovers , aandraven -> beetje stress. Wel braaf verder.
Weer een keer aandraven -> al meer stress , moeilijker tot rust te brengen en heeft echt inwerking met de hand nodig...terwijl de meut eigenlijk gewoon op mijn stem te rijden is , maar dat deel van de hersenen is even niet bereikbaar....

Zal er wel mee te maken hebben met de verhalen die ik gehoord heb over haar verleden , dat er ook een eigenaar bij was die haar wekenlang in een modderig paddockje liet staan zonder er wat aan te doen , en haar dan eruit plukte om als een gek te gaan galopperen en springen.

Zodra ik in de bak aandraaf gaat de knop om en WEET ze dat ze moet rennen , en vlot ook anders volgt er wat...Scheve mond zo reageert ze.
Dat zit blijkbaar wel HEEL diep....

Trouwens ook als ik hindernisjes in de bak zet en haar gewoon los heb lopen. Dan BLIJFT ze maar springen , telkens zelf rare wendingen ernaartoe maken en van hand veranderen...LIJKT dan alsof ze het heel erg leuk vindt , maar als ik dan na een tijdje zeg
(lees : al een paar keer heb gezegd dat het genoeg is , en ik er uiteindelijk bijna voor moet springen Haha! ) dat het zo wel genoeg is staat ze te trillen en te zweten , angstig te kijken.
Lijkt ook wel alsof ze me niet herkend dan , reageerd bangig en pas als ik een paar keer doordringend haar naam heb genoemd en knuffelig tegen haar praat is ze ineens weer MIJN Rena....best eng... Scheve mond

Daarom wil ik ook de stress niet opzoeken , dan bevestig ik haar diep gewortelde angst en vluchtdrang alleen maar.....

Stomme is dan weer dat ik daarna nog even in stap wat figuurtjes gedraaid heb , prima braaf , galopje 3 x een volte , redelijk braaf alleen het terugnemen is dan weer een paar padjes vluchten...
en daarna nog even naar buiten , UIT die bak. Lekker even stappen , relaxen , een paar WAANZINNIG heerlijke langzame vlakke luie-stoel-doorzit-drafjes ... Vingers aflikken

Dus jij gaat voor de druk totdat ze reageerd en dan ontspannen.
Dat is dus wat ik nu ook in het begin doe.

Waarom niet even die stevige ophouding ?

Graag meer inzicht / uitleg voor mij Lachen

XoNo

Berichten: 21435
Geregistreerd: 28-12-01
Woonplaats: Assen

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-03 19:41

Omdat ze al gestressed is, wil je haar niet nog stressiger maken, dus moet je geduldig blijven. Als jij zelf ook rustig en geduldig blijft en jezelf niet opnaait, kom je ook niet geergerd over op rena. Ga dus ook aan je eigen geduld werken (ik weet hoe verdomde moeilijk het is, ben er nog steeds mee aan het werk Haha!).

From the looks of this place, my ass has got a lot of catching up to do.
http://www.crperformancehorses.nl

pmarena

Berichten: 47931
Geregistreerd: 09-02-02
Woonplaats: Onderste eiland van ZH

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 24-08-03 19:55

Mijn geduld kan gelukkig heel wat hebben Haha!
Anders had ik haar in de proeftijd alweer terug naar haar vorige eigenaresse geschupt *LOL* (Aaaaaaaaaah.... )

Maar gezien het hele verdere rijden en het feit dat ze zich DAN ineens totaal afsluit .... terwijl het geen enkel nut heeft en nergens toe leidt --> Grrrommm Boos!

Daarom houd ik het ook meestal na een paar drafjes voor gezien om haar zichzelf niet nog verder op te laten naaien en weer lekker in ontspanning verder te gaan.... Maar ik baal dan altijd wel als een stekker natuurlijk...heb er alle begrip voor maar leuk is het natuurlijk niet

Daarom laat ik het altijd een beetje links liggen dat echte rijden in de bak , het hoeft van mij verder toch niet zo , ik heb nu een prima paardje en waarom zou ik de problemen op gaan zoeken ? Maarja OOK dit moet ze nu zo langzaamaan eens door gaan krijgen hoor , zal wel regelmatig wat rondjes in de bak meepakken zodat ze ook over deze ingewortelde angst heenkomt....ach ja , zo blijf je bezig he Haha!

horsea

Berichten: 1544
Geregistreerd: 10-08-03
Woonplaats: Lischoten

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-03 20:09

als mijn paard vlucht neigingen krijgt houd ik haar in en praat tegen haar meestal werkt dat wel...probeer haar op haar gemak te stellen en word vooral zelf niet zenuwachtig omdat ze dan een 'echte' rede heeft gevonden om bang te zijn.

als ze nou helemaal over de rooie is dan laat ik haar juist werken zodat ze haar hoofd erbij moet houden en ze naar mijn hulpen moet luisteren (en niet op het gene wat eng is)

ik beul haar niet af maar laat haar door draven en laat haar slange voltes maken en meer van dat soort dingen, zo raakt ze weer gefocust op mij.(bij mij helpt het)

er kan ook echt iets zijn waar ze bang voor zijn (misschien ooit een schok gehad van schrikdraad in de bak? of iets anders wat eng is meegemaakt?)
of inderdaad iets lichamelijks.


ik hoop dat ik een beetje heb kunnen helpen, veel succes. OK dan!

Colinda
Berichten: 1322
Geregistreerd: 30-06-01
Woonplaats: Amerongen

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-03 20:31

hoi,

pmarena; volgens mij heb je het hier al eens eerder over gehad/gevraagd?!

Je bent er nog niet uit... begrijp ik Knipoog

Het 'vreemde' is, dat ze het dus buiten niet doet... en in de bak wel... en daardoor krijg ik een beetje het idee (omdat ze dan in de bak écht bang is), dat er toch iets gebeurd is....

Waarschijnlijk wat je zelf al schrijft; is ze ''geprogrammeerd'' Scheve mond en slaat dan in zekere zin ''door''...

En ja... als dat zo is... dat duurt lang... echt lang, voordat je dát vertrouwen hersteld hebt Verdrietig

Misschien heb ik nog een tip, maar dan moet je ook echt zeker weten, dat het geen ''narigheid'' van haar is.
Anders krijg je er een probleem bij Haha!

Als je aan het rijden bent, en je praat tegen haar om haar rustig te krijgen ... wat dan de eerste paar keer misschien niet lukt, mocht het dan wel lukken en ze reageert op je; stap er DIRECT af, roep ''braaaaaffffff hoor'' en ga DIRECT naar stal, waar je haar evt. nog een beloning geeft Ach gut

Als een paard echt bang is, kan het vertrouwen natuurlijk herstellen en kun je doorrijden... maar, als je doorrijdt, kan het ook zo weer weg zijn Scheve mond

De grootste beloning voor haar is dan dat je ophoudt, op het moment dat zij op jouw gereageerd heeft, door haar terug te brengen naar haar stal.
De volgende keer dat ze dan in de bak komt, en ze zou weer beginnen met vluchtgedrag, en jij praat tegen haar, heb je grote kans dat ze sneller op je gaat reageren Pling

En dan is het weer de kunst om haar natuurlijk niet altijd naar stal te brengen, maar ook eens in de bak te blijven...
bijv. de stap daarna is... wel direct afstappen, braafffff.... maar even aan de hand (in de bak) uitstappen en dan naar stal.
stap daarna; niet afstappen, wel braaffffff.... maar laat haar dan gewoon eens staan... en ga haar (terwijl je erop blijft zitten) gewoon uitstappen en dan naar stal.

Als je de stappen zo klein mogelijk houdt, zal ze ook sneller je vertrouwen.
(omdat je haar iedere keer weer, beloont en vertrouwen geeft).

Maar misschien moet je ook eens een keer niet rijden in de bak, maar haar bijv. longeren... of eens losgooien/spelen met haar in de bak.
Maak de bak dus zo leuk mogelijk Ach gut

Nogmaals; ik ga ervan uit dat je zeker weet dat het geen narigheid is van d'r... want anders denkt ze helemaal v. ''zo dat heb ik voor elkaar'' Knipoog

Overigens; zo heb ik bijv. Colinda leren ''stoppen'' (slidingstop, dus geen gewone stop, maar echt glijden vond ze een beetje eng & niet leuk Haha! ) en het werkt ! Knipoog

Ik hoop dat je er iets aan hebt Knipoog

succes

op de avatar zie je Sallyman!

pmarena

Berichten: 47931
Geregistreerd: 09-02-02
Woonplaats: Onderste eiland van ZH

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 25-08-03 07:11

Bedankt Colinda !!

Tja dit doe ik ook al allemaal Haha!

Heb dit probleem idd al van begin af aan , in het begin was het overal en altijd vluchten dus ben ik niet met rijden doorgegaag maar heb even aan de hand lekker vertrouwen en rust opgebouwd. Daarmee was het probleem buiten opgelost eigenlijk. De bak ben ik dus steeds maar een beetje uit de weg gegaan omdat ze daar gewoon een angstige waas voor de ogen krijgt.

Die enkele keer dat ik weer eens die bak inga doe ik dat om even alle knopjes door te nemen en wat te gymnastieken zeg maar , in stap is ze toppie !! Ik ga er dan ook gerust na 10 minuutjes af , probeer altijd een stukje draf mee te pakken in de hoop dat ze doorkrijgt dat ze best rustig kan draven. Meer dan een klein stukje komt er helaas niet uit , dan gaat ze zich weer sterk & nerveus maken , en moet ik veels te veel met mijn hand inkomen. Ik doe daarom ook vaak kleine stukjes draven , en altijd afsluiten met lekker losjes wat oefeningetjes stappen. Maar als ze gewoon braaf is en keurig reageerd ben ik er ZO weer af , dan ga ik ook niet door.

We spelen regelmatig in de bak , losgooien / beetje opjagen vindt ze geweldig Haha! Of even serieus los longeren , dat gaat ook prima !!
Kan ze gewoon op mijn stem halthouden , galop , draf , stap....keurig rustig.

Alleen bij vrijspringen kan er op een gegeven moment een punt komen dat het zweet haar uitbreekt , er een knop omgaat en ze alleen maar hard gaat met een waas voor de ogen en angst om te stoppen.
En bij het draven dan.
Als ik ook gewoon na een kwartiertje keurig braaf (trots !! Lovers ) in stap werken direct aangaloppeer is er eigenlijk weinig aan de hand Haha!

Longeren , los longeren of spelen in de bak -> geen probleem.
Buiten ook geen probleem , heeft ze natuurlijk ook wel neigingen maar als ik het dan ZAT ben is het ook over. Dat is wel aanstelleritis.

Ik zit nu ook een beetje te twijfelen of ik in de bak nu juist korte stukjes moet draven zodat ze niet zo veel tijd heeft om zich op te fokken , of juist een aantal rondjes in de hoop dat ze dan haar rust vindt.

Een aantal rondjes al een paar keer geprobeerd , maar gaandeweg gaat ze zich dan zo sterk maken (ze wil WEG!! ) dat ik al bijna constant spanning op die teugels heb en zij dus vecht om daardoor te komen...
daarom ga ik het probleem ook eigenlijk steeds uit de weg , ik wil niet dat ze weer her-ontdekt dat ze overal dwars doorheen kan lopen

En daarom ga ik op een gegeven moment ook over op een rukje zodra ze versneld , en daarna weer ontspannen. 5 passen later , weer een rukje...

Ik denk ook dat ik maar ga doorzitten bij het aandraven in de bak , want tijdens het lichtrijden raak ik zelf steeds een beetje uit balans van al dat geschakel de hele tijd Haha!

Ik heb eigenlijk nu al weer zin om het gewoon te accepteren en er niet mee aan de slag te gaan , het is ook zo frustrerend , voor haar ook

Maarja , gewoon regelmatig maareven gymnastieken en langs de neus weg hier en daar een drafje uitbouwen , dan komt het hoop ik wel goed Lachen

Bojangles

Berichten: 13704
Geregistreerd: 23-06-02
Woonplaats: Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-03 07:34

Ik heb dat ook gehad met Rachel in het begin. Zij deed dat omdat ze de ruiter niet begreep. Ik heb haar gewoon voorwaarts laten gaan, maar wel steeds been eraan, ook al ging ze harder, na 20 rondjes kon ik haar gewoon op been rijden zonder dat ze begon te crossen. Ik heb dit een aantal maanden vol gehouden. En nu is er gewoon niks meer aan de hand.

Joyce de Vos - Horse Charms Webshop - Horse Agility NL - Painting Pony
Let op wegens tijdgebrek en andere bezigheden, ben ik nauwelijks meer actief op Bokt. Graag niet PB-en, maar mailen voor snel bereik :) Bedankt!

Bojangles

Berichten: 13704
Geregistreerd: 23-06-02
Woonplaats: Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-03 07:37

Ik mocht niet aan de teugels zitten, want dan verkrampte ze nog meer in de lucht en begon ze te sterrekijken, ze had toen ik haar kreeg ook totaal geen bespiering in de bovenlijn en alleen een vreselijke onderhals.

Bij mij heeft onze oplossing heel erg bij Rachel en mij geholpen. Terwijl ik in het begin dacht ehh wat moet ik hiermee, komt dat ooit wel goed??

Joyce de Vos - Horse Charms Webshop - Horse Agility NL - Painting Pony
Let op wegens tijdgebrek en andere bezigheden, ben ik nauwelijks meer actief op Bokt. Graag niet PB-en, maar mailen voor snel bereik :) Bedankt!

Mac

Berichten: 11649
Geregistreerd: 09-07-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-03 08:06

Wat doet ze op een kleine cirkel? Als je haar in stap netjes met haar hoofdje iets naar binnen op een kleine cirkel rijdt, en je draaft haar op de kleine cirkel aan, gaat het dan ook mis?

_Vanes_

Berichten: 3664
Geregistreerd: 12-02-01
Woonplaats: Limburg

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-03 09:09

Zijn de klaverblaadjes van Cornelie geen optie om te proberen?

cornelie

Berichten: 9349
Geregistreerd: 11-06-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-03 09:13

Die zijn niet van mij hoor!! Mocht ik willen dat ik het zelf verzonnen had Lachen Om de 1 of andere reden lijken die niet te werken. Zelf snap ik dat niet zo goed maar ik ken de combinatie ook niet persoonlijk. En als je gewoon eens een tijdje 'mee gaat rijden' ? Dus gewoon paard in draf zetten aan een losse teugel en laten lopen waar ze wil, alleen als ze in galop gaat dan corrigeren. Laten lopen tot ze ontspant en dan afstappen en naar stal. Dit een paar dagen volhouden en dan zal ze steeds sneller gaan ontspannen en dan voel je vanzelf wanneer je er weer wat aan kan gaan rijden. En het is ook nog eens super voor je eigen zit.

Romkabouter

Berichten: 21721
Geregistreerd: 25-06-02
Woonplaats: Donkerbroek

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-03 09:37

Stop in ieder geval met het opjagen in de bak. Misschien lijkt het dat ze het leuk vindt, maar het is meer een spelletje voor jou dan voor haar!
En misschien doe je iets niet goed met de klaverblaadjes? Dat werkt namelijk eigenlijk altijd Lachen

Mijn woorden zijn mijn woorden en mijn mening. Deze graag alleen mij aanrekenen en niet mijn geliefden/vrienden/kennissen of een combi daarvan!

Anya
Berichten: 32776
Geregistreerd: 01-02-02
Woonplaats: Hengelo

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-03 09:47

De pony van mijn vriendin heeft dit ook gedaan. Niets leek te helpen. Uiteindelijk hielp een combinatie van advies van cornelie (draven met een los teugeltje of alleen een halstertje als je durft). Verder hebben we haar beste maatje gewoon los erbij gezet in de bak. Dat hielp. Later hebben we ervoor gezorgd dat er altijd een paard bijliep dat ze kende en dat langzaam afgebouwd.

pmarena

Berichten: 47931
Geregistreerd: 09-02-02
Woonplaats: Onderste eiland van ZH

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 25-08-03 12:32

Klaverblaadjes zijn geen optie , dan rijd ik haar kapot

Want bij die klaverblaadjes komt dat je je paard helemaal los moet laten ,
en dan gaat ze alleen steeds harder , krijgt door haar eigen snelheid steeds meer problemen om gecontroleerd te lopen , zeker als ik haar dan in een klein bakje ook nog eens door die wendingen moet sleuren...want van subtiel sturen is geen sprake natuurlijk als je een paard maar laat rondtetteren..het gaat dan van kwaad tot erger en ik bevestig daarmee alleen maar haar onzekerheid en angst , en STA TOE dat ze ze onverantwoord loopt te flippen. Behalve de stress die ze zelf al aanmaakt stop ik er dan nog eens driedubbel stress bij...dat gaat echt niet werken.
Veels te link.

Misschien wel nadat ze zich half dood heeft gelopen maar dat heb ik er niet voor over. Ik moet juist rust erin krijgen , niet nog extra stress.
Het gaat niet om een ''gewoon'' snel paardje , maar 1 die dus echt wil vluchten en het verstand afgesloten heeft. En alleen in de bak , ook niet altijd (zie profiel , daar is ze redelijk rustig) , met een halstertje is er niks aan de hand , buiten althans. Kan ze ook heerlijk relaxed draven.
In de bak ga ik dat niet echt doen , want risico is te groot dat ze er dan doorheen tetterd en dat hoeft ze niet te leren , dat dat kan.
Dan pletter ik er ook af en dat hoeft ze HELEMAAL nooit te leren *LOL*

Het laten rennen is dus geen optie.

Alleen de MANIER van inhouden daar zit ik nog een beetje mee.

Opjagen is echt het probleem niet , vindt ze echt heerlijk.
Ze loopt dan gewoon een beetje rond te banjeren , ik moedig haar aan voor een bokje , paardje dik tevreden. Ik kan haar ook op elk moment dat ze door de bak loopt te tetteren op stem laten halthouden , draven , whatever.
Daar komt alleen maar lol en uitleven bij kijken , geen stress Lachen

Op de cirkel gaat op zich wel prima. Maar het blijft WEG willen...

Alsof er iemand in het midden staat te zwaaien met een longeerzweep en ze zich daar helemaal blind op staart

Het klinkt nu alsof ik alles verwerp wat aangedragen wordt , maar waarschijnlijk bestaat de ultieme oplossing gewoon niet omdat het ZO diep zit...ik hoop maar dat het met gewoon regelmatig wat door de bak gymnastieken en stiekum drafstukjes ertussen , steeds beter gaat...
baal er alleen van dat ik haar dan af en toe zo in die bek moet zitten omdat de normale rem ''weg'' is.

Het is ook zo specifiek dit probleem , je kan er niet echt op een andere manier aan werken omdat de rest allemaal goed is....maar je kunt gewoon even niet meer bij het verstand waar al het geleerde inzit dan Boos!

Sorry hoor voor dit aparte probleem , en mijn eigenwijsheid daarin.
Maar het is PRECIES zoals ik zeg .....

Het stomme is ook dat het zomaar INEENS de kop opsteekt , dan gaat het eerst gewoon goed vanuit die stap , is er geen aanleiding , en INEENS gaat die knop om , waas voor de ogen en willen vliegen...

Anya
Berichten: 32776
Geregistreerd: 01-02-02
Woonplaats: Hengelo

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-03 12:43

eh domme vraag misschien, maar als het zo ineens komt... heeft je paard geen rugklachten? Of doe jij iets op dat moment? Bijvoorbeeld je knieen aanklemmen?

denz

Berichten: 3103
Geregistreerd: 29-05-02
Woonplaats: brielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-03 17:23

Anya schreef:
eh domme vraag misschien, maar als het zo ineens komt... heeft je paard geen rugklachten? Of doe jij iets op dat moment? Bijvoorbeeld je knieen aanklemmen?


Als je goed leest zegt ze dat ze dit buiten NIET doet Knipoog

Anya
Berichten: 32776
Geregistreerd: 01-02-02
Woonplaats: Hengelo

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-03 17:26

dat kan best. Kan elkaar versterken. Als je verwacht dat je paard binnen iets raar gaat doen, dan heb je best kans dat je onbewust erop gaat zitten wachten. En dat zich dat in je zit tot uiting brengt.

Ook rug zou kunnen.. Een paard dat onspannen is omdat hij het goed naar de zin heeft hoeft geen rugpijn te hebben. Maar rugpijn kan wel onstaan door zelfopgeroepen spanning, bijvoorbeeld omdat de rug heel erg weggedrukt wordt uit spanning.

pmarena

Berichten: 47931
Geregistreerd: 09-02-02
Woonplaats: Onderste eiland van ZH

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 25-08-03 18:06

Mmmmh...van rugpijn merk ik gewoon buiten niets.

Ik ga er ook echt niet naar zitten , doe net als buiten.
Als ik buiten gespannen zit is ze weg Haha!

Dus daar let ik wel op Lachen

Het is natuurlijk wel zo dat als ze steeds wegtetterd , ik steeds inhoudt enz. , dat ik dan wel spanning in mijn lijf heb. Ik moet immers zorgen dat ik erop blijf als ze ineens schakeld , en ben bezig haar terug te rijden.

Maarja dat is pas NA dat zij de knop omzet...

Knieen aanklemmen , dat gebruik ik eigenlijk als zachter-knopje.
Als alleen op mijn stem en beetje dieper zitten niet DIRECT werk , dan houd ik haar met mijn knieen bij mij en dat werkt prima.
Dat ziet ze dus juist als remmende hulp.

Om het hele lange zeur-verhaal van mij hierboven even kort samen te vatten , ik twijfel dus bij de volgende dingen en zoek daar het antwoord op , even wat punten op een rij (misschien niet zo interessant voor jullie , maar wel even duidelijk en leerzaam voor mezelf )

* Ik moet VOORKOMEN dat ze die waas voor ogen krijgt.
Door lekker vanuit die rustige stap-oefeningetjes steeds een drafje mee te pakken en haar niet op het punt te laten komen dat ze zich afsluit.

* Mocht dat onverhoopt toch gebeuren , dan moet ik haar terugnemen.
Belangrijk bij de manier van terugnemen is dat het duidelijk voor haar is.
Dat zelfs in die staat waarop alleen haar oer-verstand bereikbaar is , het kwartje duidelijk valt dat ik haar corrigeer omdat ze TE HARD gaat , en dat ze heel erg braaf is als ze zich ontspant. Het remmen moet ONTSPANNING tot gevolg hebben , niet NOG MEER SPANNING.

Dit laten doordringen , en het afremmen kan in principe op 3 manieren :

A] druk van voren als ze te hard gaat , ontspannen als ze terugkomt in tempo (moeilijkheid : ze gaat er dan juist op hangen als ze na een paar keer nog niet tot rust komt)

B] lekker ontspannen blijven zitten , en hopen / uitlokken door zit en figuurtjes dat ze zelf terugkomt. Zodra ze versneld eerst duidelijk op stem en zit ''even rustig'' , zo niet even een korte , duidelijke ophouding ,
daar reageert ze wel goed op. Gelijk na die seconde druk weer ontspannen. Werkt prima. Helaas gaat ze in de bak dan 5 passen later weer gas geven... Maarja misschien gewoon stug volhouden en dat dan het kwartje valt

C] niet op stem en zit reageren dat ze even rustig moet doen ?
Dan direct op de rem en even stil laten staan. Even tot rust komen , en weer proberen.

Als het buiten wel eens voorkomt (door te energierijk voer of te lang niet buiten gereden) dat ze zo gas wil geven dan helpen deze manieren voor 90 % prima. Ik gebruik net welke ik dan nodig vindt , maar meestal in deze volgorde zeg maar. Dat ik eerst probeer met zachte druk even duidelijk aan te geven dat ik het echt meen , heeft dat na een paar keer niet voldoende effect schakel ik over op B. Ik wil niet constant druk blijven geven want dan leert ze alleen maar dat ze daar doorheen kan lopen. En dat is echt het laastste dat ik wil , ze hoeft wat dat betreft niet wijzer te worden dan dat ze nu is Haha!

* doorzitten of lichtrijden bij aandraven.

Lichtrijden is op zich voor de rug prettiger.
Maar geeft wel onstabiliteit , en met dat geschakel raak ik ook steeds uit balans , dat komt de rust ook niet echt ten goede...

Dan is doorzitten rustiger , als ik gewoon ontspannen blijf zitten gaat ze buiten tegenwoordig al in een heerlijk relaxed drafje , dat begint nu haar natuur te worden : doorzitten = relaxed lopen.
Dat hebben we ook afgesproken , zij loopt lekker relaxed en dan kan ik relaxed blijven zitten zonder te hossen op die rug Haha!

Maar aan de andere kant , als ze zich spant dan of ALS ze gas geeft , dan zit het des te slechter dus komt DAAR weer spanning uit voort .

Dus als het eenmaal zover is dat dat deurtje naar het gezond verstand dichtgaat en ik alleen nog maar contact kan maken met haar oer-verstand
(dat zorgt dat ze blijft ademhalen enzo Tong uitsteken ) , dan moet ik een aanpak hebben die ervoor zorgt dat ze mijn bedoeling dan ook wel instinctief op kan pikken...niet te moeilijk dus.

Want ik kan het in de omgang en de opvoeding , alles qua rijden , nog zo goed geregeld hebben maar op dat moment kan ik daar gewoon niet meer bij komen. Net als een paard dat in doodsangst wegvlucht (naar huis ofzo) , daar hoef je ook niet met je fijnafstelling bij aan te komen.

om te vertalen naar PC-termen , in Windows heb ik alles keurig geregeld en heb hele makkelijke progjes en instellingen erop staan.

Maar als die PC dan even crasht heb ik alleen nog maar DOS , en dat is even iets anders communiceren , dan heb ik niks meer aan al mijn mooie Windows-instellingen en progjes.

Dat is het dus met Rena ook , Windows is prima naar mijn zin , ze moet alleen niet terug gaan vallen op die DOS want dan heb ik niks meer Haha!

Ik zit er dus mee wat nu het beste doorkomt in dat koppie op dat moment , waarbij zou het kwartje nou het snelste vallen Verward

cornelie

Berichten: 9349
Geregistreerd: 11-06-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-03 18:13

Mijn idee: back to basic. Liever even 2 stappen terug en vanaf daar aan de oorzaak werken dan 1 stap verder en er later achter komen dat het misschien toch sneller had gekund als je die 2 stappen terug even had genomen. En mijn persoonlijke standaardding: 1 teugel voor speed control, 2 teugels voor communicatie. En anders: zoek instructie of als je die al hebt vraag daar eens uitgebreid een oplossing aan. Neem desnoods een aantal dagen achter elkaar les om even goed aan de oplossing te werken. In principe zou die DOS dan je basis moeten zijn Knipoog Als je die niet hebt om op terug te vallen zul je die eerst moeten creeeren voordat je weer verder gaat.

Anya
Berichten: 32776
Geregistreerd: 01-02-02
Woonplaats: Hengelo

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-03 18:18

Ik zou kiezen voor deze door je zelf omschreven methode. Dom door blijven gaan tot 5 passen uiteindelijk 6 passen wordt. Verder kun je wel proberen licht te rijden. Probeer dan eens langzamer licht te rijden dan zij loopt. Meestal komen paarden daardoor terug naar een langzamer tempo. Succes!

Zodra ze versneld eerst duidelijk op stem en zit ''even rustig'' , zo niet even een korte , duidelijke ophouding ,
daar reageert ze wel goed op. Gelijk na die seconde druk weer ontspannen. Werkt prima. Helaas gaat ze in de bak dan 5 passen later weer gas geven... Maarja misschien gewoon stug volhouden en dat dan het kwartje valt

pmarena

Berichten: 47931
Geregistreerd: 09-02-02
Woonplaats: Onderste eiland van ZH

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 25-08-03 19:21

Ik denk het eigenlijk ook Anya , dit is de aanpak die het maar zal moeten blijven.... ben bang dat het totale in-ontspanning-paard-op-relaxed-tempo-houden nog uitgevonden moet worden voor een pony die echt WEG wil...

Dus dan maar gewoon door blijven hannessen op deze manier.

Het langzamer lichtrijden is ook iets dat ik wel eens erbij doe , toch in die eerste poging om haar gewoon duidelijk op stem en zit terug te laten komen , zoals het buiten ook gewoon hoort.
Dat werkt in de bak ongeveer 2 pasjes Haha!

Maar soms reageert ze wel gewoon netjes en draaft ze keurig braaf.

Back to basic ben ik helemaal met je eens cornelie !!! OK dan!

Maar dat HEB ik dus al gedaan toen ik haar kocht.
Want toen was het 1 en al vluchten.
Doordat ik toen vrijwel direct bij 0 ben begonnen met haar , met grondwerk en overal mee naartoe nemen , heb ik heel veel vertrouwen opgebouwd en stemhulpen aangeleerd + lef en zelfvertrouwen gekweekt.

Dus dat zit in principe allemaal goed.
Mits ik haar netjes voer en netjes beweging geef is ze buiten ook top !!

In stap in de bak ook superb OK dan!

Dus ik ben back to basic gegaan en nu is het volgende punt dat drafje in de bak , dat ik gewoon ALTIJD een beheerst drafje wil hebben en niet dat wispelturige van nu met die onzin om zich zo af te sluiten.
Het is een belediging dat ze dit nog doet...Scheve mond

Ik hoop maar dat het op dit moment ligt aan het feit dat ze dus een maand alleen maar op de wei gebanjerd heeft , ik heb hiervoor al een hele tijd niet in het bakje aan de draf gewerkt.

Dus wellicht dat ze spontaan haar eigen relaxedte zelf is over een weekje of 2 als ze weer lekker loopt. OOK in het bakje....

Maar met dit probleem , en hoe ik hier naartoe gewerkt heb , zie ik echt niet hoe ik nu nog ''Back to Basic'' kan. Of welke 2 stappen terug.

Dat HEB ik namelijk al gedaan en dat is prima en bevestigd.
Het is volgens mij geen dieper liggend probleem , het is hem puur DIT , in de bak.

Als jij wel een idee hebt hoe ik echt DIT maar dan 2 stappen terug aan kan pakken dan hoor ik het graag , zou goed kunnen dat ik iets over het hoofd zie. Zover ik me inleef heb ik alles eraan gedaan wat er ''hieronder'' te doen was en is echt DIT nu aan de beurt Lachen

Ik zou echt niet weten waar de oorsprong van dit probleem ligt , en of ik die oorsprong nu uberhaupt nog aan kan pakken.
Ben bang dat ik het met de gevolgen ervan moet doen

cornelie

Berichten: 9349
Geregistreerd: 11-06-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-03 20:56

2 stappen terug is voor mij: werken aan ontspanning. Dus niet én tempo controle, én ontspanning, én richting bepalen, én etc etc Dus eerst anders eens lekker meerijden, daarna klaverblaadjes. Blik op oneindig, verstand op 0 en lekker meekachelen. Eerst eens in stap beginnen. Als je je daar volledig zeker in voelt dan toch naar draf. Ik kan zo snel niet terugvinden hoe het is met de galop in de bak?


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 9 bezoekers