neckreining, linksom wel, rechtsom niet

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

 
 
LadyMadonna

Berichten: 62220
Geregistreerd: 09-01-01
Woonplaats: werkendam (NB)

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 26-07-01 22:18

ik ben met honey zo nu en dan wat met neckreining aan het klooien.
het stomme is dat ze linksom (dus rechterteugel) zowat kan keren op een duppie op deze manier.
rechtsom echter, ik kan de teugel zowat door haar hals snijden/meppen (figuurlijk gezien) zonder reactie. Ook niet als ik mijn benen erbij leg.
Iemand tips?


Gisela
Berichten: 1513
Geregistreerd: 14-06-01
Woonplaats: Venray

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-01 09:12

Hoi Stef,

Dit probleem heb ik laatst nog gezien en de uitleg gehoord.

Als je met je hand de teugel van het paard iets optilt en tegen de nek van het paard legt en het paard gaat niet die kant op dan onmiddelijk alleen met je buitenbeen reageren (eerst zacht, als het paard niet reageert dan werkelijk duidelijk sturen naar rechts met de hand en meer buitenbeen in de richting die je wilt). Bij herhaling hiervan zal dit steeds wat makkelijker gaan.
Als je paard hierop eenmaal reageert door naar binnen te komen maar je paard valt vervolgens over de binnenschouder dan je hand weer optillen en met je binnenbeen corrigeren. Dan komt de neus in stelling van de richting waar je naar toe gaan en wordt de schouder weer rechtop gebracht.

Ik hoop dat dit iets helpt.

Groetjes,

Gisela & Paulus, http://www.galaxyquarterhorses.com"
Quarter Horses: Dutchs Peppy Flash, Peppy Dun It Chex, Miss Wimpy Hollywood, Customized Whiz, Cee U In Tinseltown

cornelie

Berichten: 9349
Geregistreerd: 11-06-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-01 12:02

Of gewoon nog even op 2 teugels trainen totdat hij links en rechts even soepel en makkelijk is. Dan zul je merken dat het rijden met 1 hand ook steeds beter wil. (ik ben daar nu ook mee bezig) Lekker veel gymnastieken dus *LOL*

banish

Berichten: 965
Geregistreerd: 09-03-01
Woonplaats: Leiderdorp

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-01 12:40

Misschien zitten de manen van het dier wel in de weg. Ik maak altijd vlechten dan gaat het beter.
Je kunt het ook oefenen zonder dat je rijdt. Naast je paardje gaan staan, hand op de nek leggen, als paard wegkijkt belonen (en direct hand weg). Dat is een oefeningetje om heel simpel de basis voor wijken voor druk te oefenen.

LadyMadonna

Berichten: 62220
Geregistreerd: 09-01-01
Woonplaats: werkendam (NB)

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 27-07-01 21:03

hmm, nee banish, dat kan het niet zijn, het merendeel van de manen hangt juist aan de rechterkant (zat ik namelijk ook al aan te denken)

slidinghorse
Berichten: 8
Geregistreerd: 11-07-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-01 21:12

En als je er eens naast gaat staan en een beetje weg duwen met je teugel.

orri

Berichten: 20941
Geregistreerd: 09-01-01
Woonplaats: "the world is my playground"

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-01 23:28

Orry snapt neckreining ook, stap vaak uit op die manier en doe dan wat volte 10 meter linksom en rechtsom....dat dit neckreining is kwam ik pas na een of ander programma achter Haha! Zij vertelden daar dat de jonge paarden die het nog niet zo goed weten met buitenbeen en indien nodig met binnenteugel geholpen moeten worden tot ze het vatten.

Victorian Elegance Webshop
Dependance van Ratcity's Shelter locatie Almere
DeviantArt voor mijn doodles!

BlazeBars
Berichten: 90
Geregistreerd: 30-07-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-01 09:43

heel mooi nekreining Haha!
maar weet iemand uberhaubt hoe het werkt?? Frusty
en wat een paard hoort te doen bij de aanraking met de rein?? Cool met andere woorden,welke lichaamsdelen moeten wijken voor die teugel??
wedden dat stef en vele anderen helemaal niet weten wat ze doen }>
YEAH RIGHT HAHAHAHAHAHAHA Extreme duivel


<font size=-1>[ Dit Bericht is bewerkt door: BlazeBars op 2001-07-30 11:01 ]</font>

Caballo

Berichten: 1160
Geregistreerd: 17-04-01
Woonplaats: Texas, USA

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-01 09:47

....AND HE IS BACK AGAIN!!!!!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-01 09:53

En volgens mij komt hij nog uit Geleen ook Misselijk
Zou die auto met die reclame voor een westernstal ,die ik vaak zie staan, soms van hem zijn?

Beste Blaze: Je hebt ook nuttige dingen te melden maar waarom zit je toch altijd zo te zieken? Je bent een volwassen man, schijnt het, maar volgens mij ben je toch geestelijk wat achtergebleven, of niet dan?

cornelie

Berichten: 9349
Geregistreerd: 11-06-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-01 10:08

Oke, misschien is hij af en toe niet zo taktisch, maar er zit toch zeker een kern van waarheid in zijn woorden. (altans, dit vind ik) Hoe meer je erover denkt wat je wilt dat je paard doet, hoe hij zou 'moeten' reageren etc, geef je vanzelf ook betere en duidelijkere hulpen. Als jij het zelf niet snapt, verwacht dan niet van je paard dat hij het wel snapt. Als het voor jezelf glashelder is, wordt het dat voor het paard ook vanzelf en verdwijnen de 'problemen' als sneeuw voor de zon. (alhoewel wat sneeuw op dit moment erg prettig zou wezen Knipoog )

BlazeBars
Berichten: 90
Geregistreerd: 30-07-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-01 10:09

Geleen, ja inderdaad daar woon ik.
ja in ben "volwassen"en denk dat ik hier best andere "volwassenen'mag wijzen op bepaalde belachelijke dingen waar ze mee bezig zijn.goed ik doe dat niet zachtzinnig Huilen maar dat is ook niet de bedoeling Cool als ik bepaalde dingen lees dan kun je maar 2 dingen doen niet reageren of reageren zoals ik doe(natuurlijk zijn de meesten het hier niet mee eens) MAAR NOGMAALS MIJN MENING }>
beste recreatie ruiters gooi een westernzadel op je paard en ga buiten rijden,oefen wat western dingetjes,maar houd op met dat gezeur over hoe je paard spint en stopt of hoe hij ineens de jog beheerst??.rij recreatief en laat het echte werk over aan mensen die er voor trainen en er werkelijk mee verder willen. Pling

BlazeBars
Berichten: 90
Geregistreerd: 30-07-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-01 10:18

Dank je Cornelie??????? Verward
waar heb ik dit aan te danken??? Pling
maar je hebt gelijk,zeg vaak ongezouten hoe ik er over denk,maar alleen als iemand weer eens uit zijn nek banketstaaf Frusty .
waarom niet duidelijk en hard reageren op een stelling die wal nog kant raakt.kun je nog iets van leren Sigaar

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-01 10:20

Tactisch is volgens mij inderdaad een woord wat in Blaze's woordenboek niet regelmatig voorkomt.
Je kan op 2 manieren mensen proberen wat duidelijk te maken.
A) ze uitlachen en zeggen dat ze er geen bal verstand van hebben

B) opbouwende kritiek geven waar ze ook wat aan hebben.

Van mij mag Blaze wel vaker de B-manier kiezen. Op de manier zoals hij nu vaak commentaar geeft (ook al klopt het) werkt het mensen juist tegen. die nemen het comentaar dan ook niet meer serieus en dat is zonde.
Tuurlijk is de waarheid vaak hard en weten veel mesne amper waar ze mee bezig zijn maar als je er zo over denkt waarom reageert Blaze dan zo banketstaaf?

Enne Blaze, is die auto nou van jou? (type 4-wheeldrive, staat vaak in de straat bij Hotel Normandie)

BlazeBars
Berichten: 90
Geregistreerd: 30-07-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-01 10:23

oh die rooie jap met de opdruk van Pauls Western Stable!!!!!!! nee die is van Hennie

Sprite

Berichten: 608
Geregistreerd: 03-07-01
Woonplaats: Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-01 10:48

Ik ben wel geen 'prof' (Blaze wat ben je toch een boefje *LOL* ) maar ik zou hierop letten Stef:

- zorg dat je de buitenteugel niet helemaal over de hals gaat trekken, maar eerder naar boven in de richting van de tegenoverliggende schouder (linkerhand naar rechterschouder in jouw geval) en niet te lang en te hard. Beter even oppakken en daarna weer losser en opnieuw. (Eventueel waken met de rechterteugel.) Anders trek je alleen zijn snuit maar om naar links en gaat het paard tegendruk opbouwen.

- leg je buitenbeen (links in jouw geval) vooral niet naar achteren, maar voor de singel. Tik daarmee zachtjes tegen zijn linker bovenbeen/schouder, zodat het paard snapt dat hij zijn schouder in de wending mee moet nemen.

- en vooral: heb geduld en wees blij met de minste geringste goede reactie (bv 1 stapje de goede kant op) dan meteen uitbundig belonen en even wat anders gaan doen, anders wordt ie zuur als je maar aan de gang blijft met hetzelfde. Volgende keer kun je 2 stapjes vragen en zo steeds meer.

Bedenk dat het een kwestie van communicatie is tussen jouw en je paard, hij moet je gewoon even begrijpen, dus niet meer snijden en meppen met die teugel Knipoog maar geduldig weer op nieuw proberen.
Ik hoop dat je er wat aan hebt. Succes Lachen

cornelie

Berichten: 9349
Geregistreerd: 11-06-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-01 11:01

waar je dat aan te danken hebt Blaze? Uhm, toevallig kon ik mij volledig vinden in jouw mening. Maar weest niet bevreesd Haha! Ik lees elke reactie op zich, dus mocht je me weer eens hard aanvallen in een andere reactie, als je gelijk hebt zal ik dat zeker weer zeggen. Dat gescheld doet me niks, zolang ik weet waar ik mee bezig ben en dat ik achter de dingen sta die ik doe, interreseert het me geen reet. En als ik mij wel banketstaaf zou voelen heb je waarschijnlijk op de een of andere manier wel gelijk anders zou ik me niet zo banketstaaf voelen toch? Bovendien, dit is internet, een paar lettertjes op een plat beeldschermpje. Niks meer en niks minder Extreme duivel Maar ik lees en schrijf vrolijk mee hoor!! Je kunt toch zeker heel veel opsteken van elkaar.

LadyMadonna

Berichten: 62220
Geregistreerd: 09-01-01
Woonplaats: werkendam (NB)

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 30-07-01 11:24

ik rijd voor de LOL blaze, wat boeit mij het nou dat het niet volgens het boekje uitgevoerd wordt!!!!
Andere, bedankt voor de reacties/tips

cornelie

Berichten: 9349
Geregistreerd: 11-06-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-01 13:03

Hoi stef, groot gelijk, ik rijd ook voor mijn lol. En trouwens, wat is 'volgens het boekje' ?? Lees de boeken er maar eens op na en bijna iedereen zegt wel weer wat anders. Rijd lekker zoals je zelf wilt, doe ik ook Knipoog

BlazeBars
Berichten: 90
Geregistreerd: 30-07-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-01 13:26

goed zo,rij maar fijn voor de lol Haha!
snap alleen niet waarom je dan steeds met die rare vragen komt???? Frusty
je weet helemaal niet waar je het over hebt,
oja leuk nekreining,ga ik ook doen,hup teugel tegen de nek en nu???? hmmm rechter teugel nu moet hij naar links gaan, oliebol doet hij niet!!!! hmmm dan maar even helpen met een been,jaaaaaaa mijn paard kan het hiep hiep,de nekreining werkt.rechter teugel aanleggen en hij gaat in een grote boog naar links,dat is nekreining Frusty Frusty Frusty

JAJA RIJ JIJ MAAR VOOR DE LOL }>

cornelie

Berichten: 9349
Geregistreerd: 11-06-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-01 14:04

Hihi, grapjas, heb je je bokkepruik weer op? Je begint wat van je scherpte te verliezen. Maar rijd jij niet voor je lol dan? Heb je er totaal geen plezier in? Arm schaap..... Verdrietig

caballera
Berichten: 5
Geregistreerd: 25-07-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-01 14:09

Hallo Blazertje van de Ivoren Toren,

Blazertje, wat is het toch weer Bar met je. Steek je energie liever in een uitleg die duidelijk en gedetailleerd is, want die hebben we tot nu toe niet gezien. Domme vragen bestaan niet, wel de slechte antwoorden waarvan jij een lichtend voorbeeld hebt gegeven. Je zou eens kunnen proberen je onmetelijke professionele kennis met de mensheid te delen, ter bevordering van het western rijden. Daar is een forum toch voor, niet om mensen met vragen af te katten? Er is al teveel arrogantie onder "paardenmensen".
Behandel je paarden die iets niet snappen ook zo subtiel? Of ben jij er zo eentje die niet normaal kan communiceren met de eigen diersoort en daarom maar met beestjes aan de slag is gegaan? Zullen de beestjes errug blij mee zijn!

Veel sterkte dan maar Bar Blazertje, en wind je niet op. Oude mensen mogen zich niet te druk maken bij hoge temperaturen, dat is erg gevaarlijk.

caballera
Berichten: 5
Geregistreerd: 25-07-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-01 14:15

Sprite, wat een mooi antwoord, heel helder, en paard en mensvriendelijk. Daar heeft een mens iets aan.

De methode die je gebruikt (de kleinste actie van het paard in de goede richting onmiddelijk belonen/bevestigen) spreek me erg aan. Het is fijn om zo te werken, en het is zeer effectief.

Kom eens langs op mijn site http://www.klix.nu

BlazeBars
Berichten: 90
Geregistreerd: 30-07-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-01 16:11

caballera Haha! ben even langs je site gerend(en snel weer terug).nu begrijp ik ook je antwoord. Cool
clicker jij maar mooi verder met je paarden }>
steek mijn energie liever in dat wat ik nu doe,geeft mij een heel tevreden gevoel te weten dat mensen hoe dan ook nadenken over wat ik schrijf Cool
ja ook jij *LOL*

Jos
Berichten: 4059
Geregistreerd: 14-06-01
Woonplaats: beets

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-01 16:17

*LOL* *LOL* *LOL*
ben je op vakantie geweest.


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 7 bezoekers