Echt palomino , regels ?

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
pmarena

Berichten: 48082
Geregistreerd: 09-02-02
Woonplaats: Onderste eiland van ZH

Echt palomino , regels ?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-07-03 20:48

Dat vroeg ik me ineens af daarnet toen ik de staart van een kreupele Rena stond uit te pluizen. Ze heeft een paar beste zwarte haren in die staart zitten zo her en der.

Is ze dan volgens de regeltjes eigenlijk wel een ECHTE palomino ,
en wat is er zoal toegestaan in die kleur ?

Zijn daar nog regeltjes voor , hoe licht/donker alles mag zijn ,
wat als er door de vacht / manen / staart andere kleurtjes zitten ?

Denk dat sommige mensen hier op western dat wel weten

black_kelpie

Berichten: 7815
Geregistreerd: 28-03-03
Woonplaats: Twente

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-03 21:05

echt bijzonder veel verstand ervan heb ik niet.. maar aan die foto's op je profiel te zien is rena volgens mij echt wel palomino. volgens mij is palomino een min of meer goudkleurige vacht met zilverwitte manen en staart. een zwart haartje hier en daar maakt volgens mij niet uit maar ik kan het mis hebben...

pmarena

Berichten: 48082
Geregistreerd: 09-02-02
Woonplaats: Onderste eiland van ZH

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-07-03 21:17

Tot op een meter afstand is het zeker weten palomino

Ik vraag me alleen af of dat binnen die meter (dat je die zwarte haren ziet) nog zo is Lachen

Het maakt mij verder geen fluit uit natuurlijk hoe men Rena wil noemen , maar ben benieuwd waar de grens ligt Lachen

Misschien is het wel net zoiets als een Fries die wat witte haartjes heeft Verward

DubbelFun

Berichten: 88656
Geregistreerd: 12-04-01
Woonplaats: 1 km van het midden van Nederland

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-03 21:20

Ik ken meerdere palo's die in de huid opeenhopingen hebben van zwart. Soms zijn dit vlekken ter grootte van een gulden (2 Eurostuk Lachen ). Niet te verwarren met 'appeltjes', want hiervoor is het patroon niet terugkerend genoeg.
Dus een paar haren in staart en manen is zeker niet ingewoon.

pmarena

Berichten: 48082
Geregistreerd: 09-02-02
Woonplaats: Onderste eiland van ZH

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-07-03 21:26

En wat nu als er een streng / handbreedte zwart ofzo inzit , erin verwekt door een bonte opa ofzo Haha!

Zoiets heb ik nog nooit gezien , maar zal vast bestaan Lachen

Blijft interessant hoor die kleuren.

Overigens kam ik die manen en staart nauwelijks , Rena loopt echt als het
donzige koetspaardje van Barbie en Ken in de wei nu *LOL*

steeffie

Berichten: 2347
Geregistreerd: 23-05-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-03 22:19


pmarena

Berichten: 48082
Geregistreerd: 09-02-02
Woonplaats: Onderste eiland van ZH

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-07-03 22:23

Haha!

Wat een apart ding joh Lachen

Maar dat is toch zeker niet echt officieel een palomino Verward

Wel errug leuk moet ik zeggen Vingers aflikken

Jeddah

Berichten: 14474
Geregistreerd: 17-03-02
Woonplaats: Golden Valley, USA

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-03 03:13

Een paard is Palomino als hij de creme gen draagt. Zo te zien is jou paard Palomino. De PHBA heeft wel regels, de manen en staart mogen niet meer dan 15% donker haar hebben, dus grijs, vos, zwart bruin enz.

Maar de natuur heeft z'n eigen regels, het paard wat steefie als voorblled geeft is een genetisch een palomino. Zo zijn er ook hele donkere en hele lichte palomino's, terwijl men het liefst echt de gouden ziet.

Kijk anders ook op de site van de PHBA http://www.palominohba.com/ en als je dan bij registration forms and info weer op registration rules klikt, zie je daar hun regels.

Peterina
Berichten: 9148
Geregistreerd: 13-06-03
Woonplaats: Neerpelt, België

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-03 20:01

Je paard is palomino.
Officieel mogen tot 5 % ! zwarte of vos gekleurde haren er tussen zitten. Dit betekend 5 haartjes zwart op de 100, die zie je niet staan in een volle staart.

Grijs haren kan niet want dat zo betekenen dat het een schimmel is; pas op een palomino kan ook een schimmel gene erven en dus ook een schimmel worden maar dan valt het onder schimmel en niet palomino. Bruine staat haren bestaan niet, het zijn altijd een donkere of lichte versie van vos of zwart.

Wat betreft de vacht kleur ... deze kan verschillen van de zeer lichte bijna creme kleur (in nederland de z.g. Isabel), door de licht geels tot de diepe goud kleur, tot wat ze noemen een 'chocolate palomino' (deze heeft de kleur van een koffie vos/zweet vos maar heeft het wit behang).

De palomino die op de link staat heeft inderdaad zwarte manen en een witte staart en men is ook dit aan het onderzoeken in de USA. Ze denken dat het aan een Agouti gene mutatie ligt maar hebben daar nog geen bewijs voor. De Agouti gene bepaald de bruin/bay kleur. ALLE bruin/bay gekleurde paarden hebben deze gene, vosse en zwarte niet.

Palomino is een fascinerend kleur en moeder natuur blijft ons verrassen! De enige 100% manier om zeker te zijn van een palomino gekleurd veulen is om een vos x een cremelo te fokken maar welke palomino 'shade' het veulen gaat krijgen bepaald moeder natuur en blijft tot het EERST jaar haar wissel een verrassing !!!

pmarena

Berichten: 48082
Geregistreerd: 09-02-02
Woonplaats: Onderste eiland van ZH

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-07-03 21:54

Kijk , dat is nog eens info , geweldig

Het schijnt dat Rena in Belgie gefokt is , maarja dat is al minstens 5 eigenaren terug dat of dat waar is...moeilijk te achterhalen Lachen

Peterina , ze komt je niet toevallig bekend voor , Margarena , nu 8 jaar oud ?
Lachen
Je weet het niet , proberen kan altijd Knipoog

Overigens , Rena is echt een toverballetje.

Ze varieert van heel bleekjes gelig , tot behoorlijk donker-vosachtig , en tussendoor wordt ze schitterend goed in diverse varianten , om in het najaar een lijfje vol appeltjes te hebben.

Aan de vorige eigenaresse werd regelmatig gevraagd door mensen die haar eventjes niet hadden gezien , of ze een nieuwe pony gekocht had Haha!

Is wel leuk , alleen vloeken je dekjes ineens in bepaalde jaargetijden Tong uitsteken

Peterina
Berichten: 9148
Geregistreerd: 13-06-03
Woonplaats: Neerpelt, België

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-03 19:52

Weet je misschien, of iets gehoord, van waar in Belgie ze vandaan kwam? Het zou het zoeken wat makkelijke maken. Heb je een idee welke ras of types erin zitten? Ik zou wel een aanknopings punt moeten hebben.

Palo's zijn echte toverballen ! Zomers en 'swinters heb je twee verschillende paarden *LOL* En de veulens die kunnen licht creem tot vos kleur geboren worden en dan wat blijkt bij de haar wissel van een jaarling ... een palomino ! Bij sommige ziet je het meteen bij andere is het een jaartje wachten.
Ik heb nu een koffievos/zweet vos kleurig veulen van 3 mnd die ik zelf niet met 100% kan zeggen of het een 'gewone' vos is of een chocolate palomino.

DubbelFun

Berichten: 88656
Geregistreerd: 12-04-01
Woonplaats: 1 km van het midden van Nederland

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-03 19:58

Peterina schreef:
Ik heb nu een koffievos/zweet vos kleurig veulen van 3 mnd die ik zelf niet met 100% kan zeggen of het een 'gewone' vos is of een chocolate palomino.

Een palominoveulen hoort sowiesoe al lichte/witte manen te hebben anders is het geen palo. Een veulen van 3 maanden is nog niet uit de veulenverharing en hiervan kun je dus de kleur nog niet vaststellen. Een palo-veulen is altijd een bepaalde 'geel'tint of deze nu donker of lichtgeel is. Choklat-palo's worden ook licht geboren en verkleuren pas op hun 2 soms zelfs 3e jaar.

Peterina
Berichten: 9148
Geregistreerd: 13-06-03
Woonplaats: Neerpelt, België

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-03 20:40

Sorry maar dat is niet waar. Een palomino veulen kan eruit zien als een vos, hetzij wel een lichte vos, en kan zo blijven zelfs na de veulen haar wissel van +/- 3 maanden. Wel moet er bij gezegt worden dat er waarschijnlijk witte haartjes te zien zijn in de manen. Er zijn ook palo veulens die donker 'goud' geboren worden en deze behouden hun kleur.

Normale wijze wordt een palomino iedere jaar donkerder tot zijn 4e zomer. Op deze leeftijd wordt algemeen aangenomen dat het zijn 'volwassen' kleur heeft !

In UK worden de veulen NIET opgenomen in de stamboek tot ze 1 jaar oud zijn en na de haarwissel om zo zeker te zijn dat ze palomino's zijn omdat er zoveel verschillende 'geboorte' 'schades' kunnen zijn. Je kan daar wel registratie papieren krijgen maar geen stamboek opname tot 1 jaar.

Ook wat betreft chocolaat palo's kunnen als donkerder gekleurd dan normaal palo's geboren worden ... die van mijn is zelfs als ZEER licht vos (ik dacht zelfs op een donker goud palo) op de wereld gekomen en is nu koffievos a la zweetvos kleur met enkele witte haartjes in zijn manen Verward
Ik zou hem kunnen laten testen op het cremello gene maar zie daar op deze leeftijd niet de nut ervan in.

DubbelFun

Berichten: 88656
Geregistreerd: 12-04-01
Woonplaats: 1 km van het midden van Nederland

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-03 20:44

We verschillen duidelijk van mening over hoe een palo eruit moet zien Lachen
Misschien dat een 'kenner' uitsluitsel kan geven.
Eén ding staat als een paal boven water: zonder creme-gen (CR) geen palo Lachen

pmarena

Berichten: 48082
Geregistreerd: 09-02-02
Woonplaats: Onderste eiland van ZH

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-07-03 21:02

Peterina schreef:
Weet je misschien, of iets gehoord, van waar in Belgie ze vandaan kwam? Het zou het zoeken wat makkelijke maken. Heb je een idee welke ras of types erin zitten? Ik zou wel een aanknopings punt moeten hebben.


Geen flauw idee Lachen

Ze zou van een fokkerij (maar wat voor fokkerij dat weet ik dan weer niet) vandaan gekomen zijn , op haar derde jaar.
Dan weet ik ook nog niet of ze daar dan ook daadwerkelijk gefokt is hoor.
En daarna is ze , met tussenpozen , een aantal keren weer doorverkocht.
Is ook grofweg heel Nederland doorgegaan.

Ik heb haar uit Laag-Soeren , daarvoor kwam ze uit...weet ik niet meer Haha! ,
en daarvoor ergens bij Amsterdam uit de buurt.

Maarja als een paardje zo versleept is dan blijven er alleen nog wat flardes van verhalen over , is allemaal niet echt betrouwbaar ook.

Het lijkt mij dat er van Welsh K ofzo in zit , maar ik kom ook mensen tegen die er Quarter in zien Tong uitsteken

Het is eigenlijk wel een heel leuk , mooi , sportief typje om te zien , zou wat dat betreft best een heel leuk ras kunnen zijn

Maar haar verleden is nogal wazig , weet er weinig van Lachen

Peterina
Berichten: 9148
Geregistreerd: 13-06-03
Woonplaats: Neerpelt, België

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-03 22:15

Ik denk dat meer dan 11 jaar palomino's fokken, meer dan 30 jaar paarden fokker en het feit dat ik bestuurslid ben en 'opnemer' (beschrijving van palomino's en andere paarden met cremello gene voor opname in het stamboek) ben voor de R.B.P. dat ik mijzelf als 'kenner' mag aanbevelen ! Ach gut

Het zijn juist die mensen die een keertje een palomino veulen toevallig hebben gehad die denken dat ze meer weten en andere mensen verkeerde informatie doorgeven.
Trouwens wij hadden het niet over wat een palomino is maar hoe een veulen eruit kan zien. Ik geef toe dat de meest veulens licht of goud worden geboren maar het gebeurt meermaals dat een 'palomino' veulen voskleurig (inclusief manen en staart!) wordt geboren. Deze 'vosse' veulens hebben ook meestal later de mooiste donker gouden kleur.

Het donker veulen waarover ik spreek is 3 mnd en heeft zijn veulen haar al veranderd van zeer licht vos naar deze zeer apart kleur. Hij blijft een twijfel geval omdat hij chocolate is tot net onder zijn knieen voor en hakken achter om dan over te gaan naar palomino goud op zijn pijpen en kogels, met enkele witte haartjes in zijn manen en een licht vosse staart.

DubbelFun

Berichten: 88656
Geregistreerd: 12-04-01
Woonplaats: 1 km van het midden van Nederland

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-03 22:23

Peterina schreef:
Ik denk dat meer dan 11 jaar palomino's fokken, meer dan 30 jaar paarden fokker en het feit dat ik bestuurslid ben en 'opnemer' (beschrijving van palomino's en andere paarden met cremello gene voor opname in het stamboek) ben voor de R.B.P. dat ik mijzelf als 'kenner' mag aanbevelen ! Ach gut

Tja daar kan ik niet aan tippen Lachen

Maar een veulen van een paar maanden oud moet toch al wel lichte/witte manen krijgen Verward

Peterina
Berichten: 9148
Geregistreerd: 13-06-03
Woonplaats: Neerpelt, België

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-03 22:24

Pmarena, ja het zal moeilijk of onmogelijk zijn om na te gaan waar zij vandaan komt. Op eerste zicht van de foto's dacht ik ook dat het een Quarter of halfbloed was ! Ik weet van een fokker in Meerhout (B) die vroeger S.B.S. palo's fokten om dan over te gaan naar Quarters en halfbloeden daarvan. Hij verkochte ook regelmatig via een nederlandse handelaar naar klanten in Nederland. Misschien komt ze daar vandaan maar zonder enige informatie is het gokken en gissen.

Peterina
Berichten: 9148
Geregistreerd: 13-06-03
Woonplaats: Neerpelt, België

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-03 22:46

Sommige palomino veulens worden creem kleurig met blauwe ogen geboren om pas naar de winter (1e jr wissel) een lichte gele haar kleur te tonen. Deze wordt elke jaar donkerde tot de 4e (soms 5e) zomer wanneer men van 'volwassen' kleur kan spreken. En ja, de ogen blijven niet blauw maar worden 'shades' of bruin.

Sommige worden 'geel' geboren, vacht en manen en staart, met bruine ogen of blauwe ogen die veranderen.
Sommige worden 'apricot' kleur geboren, v + m + s, met bruine ogen.
Sommige worden 'licht goud' kleur geboren, v+m+s, met bruine ogen.
Bij de apricot en goud kleur veulens kan je alles van 2 tot 3 enkele witte haartjes zien in de manen tot een 'witte' schaduw.

Bij vos kleurig veulens, kan de manen blonde zijn of voskleurig maar nooit wit. Er is wel een duidelijke verschil tussen de vachte kleur en de kleur van de manen (lichtere schijn). Als deze veulens +/- 9 mnd (!) zijn kan je de 'toekomstige' palomino meestal eruit halen maar bij sommige, die bijvoorbeeld veel vos haren houden tussen de witte manen, kan je het echt pas zien in het voorjaar. De manen haren zijn dan 'gevlamd' met vosse uiteinden en witte wortels en dit groeit verder 'uit' in de loop der jaren.

Als het echt van belang is, bijvoorbeeld bij een toekomstige dekhengst, kan een genetische test gedaan worden op een 'vos' gekleurde veulen of de cremello gene aanwezig is. Deze 'gene' test wordt gedaan in een labo in Frankrijk of bij de UCL in U.S.A.. Het is ook pas vanaf dit jaar dat deze test beschikbaar is want daarvoor hadden ze de gene 'creme' nog niet 'ontdekt'.

Cassidy

Berichten: 75551
Geregistreerd: 08-08-01
Woonplaats: Purmerend

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-03 23:42

Peterina, waar je ook voor uit moet kijken is dat je de uitwerkingen van het champagne gen niet gaat verwarren met de uitwerkingen van het cremegen. Ook bij Champagnekleurige paarden worden de paarden geboren met blauwe ogen die later amber of lichtbruin kunnen worden. Voor het Champagnegen bestaat nog geen test.
Champagnekleurige veulens worden donker geboren en worden naar gelang ze ouder worden lichter. Volwassen paarden met het Champagnegen zijn erg moeilijk van een palomino te onderscheiden.

Ik vraag me af waarom je je paard (mits vos of verdenking van palomino) eigenlijk zou laten testen. Als je de nodige tijd wacht zul je vanzelf zien of je paard een vos is of Palomino wordt (behalve dan bij smokey black) En bij stamboeken waar een cremello of perlino (dubbel creme) niet zo graag gezien wordt, moet je even goed uitkijken welke ouderdieren je met elkaar combineert...

De AQHA heeft intussen zijn stamboek er gewoon voor opengesteld....ein-de-lijk....

Peterina
Berichten: 9148
Geregistreerd: 13-06-03
Woonplaats: Neerpelt, België

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-03 10:16

Daar er geen Champagne gene voorkomt in mijn paarden of die van de hengst is het in mijn geval geen probleem. Maar u hebt gelijk vroeger, en zeker in het geval van de AQHA, werden paarden met de champagne gene die veel op palomino's leken ingeschreven als palomino's. Dit is nog het geval ! maar nu kan men wel vragen dat er een opmerking geplaatst wordt op de registratie dat het paard champagne is.

Tot nu toe onder mijn kennissen heb ik maar van 2 mensen gehoord dat ze de gene test hebben laten uitvoeren. In een geval ging het over een hengstenveulen die vos geboren is, en blijkt toch nav test, een palomino te zijn (zou je niet zeggen als je hem ziet) ... vanwege aanwezigheid van creme gene! Reden voor de test : heel eenvoudig ... vos hengstje met goede papieren = +/- 2000 euro MAAR palomino hengstje met goede papieren = +/- 8000 euro !!! Een hele verschil *LOL* . Het beestje was na bekendmaking van de test meteen al verkocht naar USA !

Bij de Royal Belgian Palomino stamboek is/zijn er aparte 'boekdelen' voor het registreren van cremello's, perlino's en smokeys ... omdat het vaak juist deze paarden die als ouders voorkomen bij het fokken van palomino's en valk/buckskins (nb ook een aparte boekdeel). Er is ook GEEN EEN ENKEL reden waarom men niet met cremello's enz zouden fokken. Je hebt soms de mooieste paarden er tussen lopen. Er is ook geen reden waarom je niet 2x cremello's zou fokken! 'Beauty is in the eye of the behouder' .. het ligt uiteindelijk aan wat je zelf mooi vindt.

Cassidy

Berichten: 75551
Geregistreerd: 08-08-01
Woonplaats: Purmerend

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-03 11:54

Helemaal mee eens. En nog iets: quality goes in before color goes on. Ik snap nog steeds niet waarom een palomino kleurtje zo'n verschil in prijs oplevert.

Peterina
Berichten: 9148
Geregistreerd: 13-06-03
Woonplaats: Neerpelt, België

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-03 13:03

Het is een niet veel voorkomend kleur en ook niet makkelijk te fokken. Sommige palo merries geven iedere keer hun creme gene door met gevolg dat je bijna iedere keer een palo veulen hebt maar in de meeste gevallen is dit niet het geval want het blijft een recessive gene.

In de hele wereld zijn er maar 4 goedgekeurde (duits) warmbloed hengsten met de palomino kleur : 2 in DL, 1 in USA en 1 in IRE !!

Zelfzaamheid heeft ook zijn prijs. Maar zoals U zei, conformatie en karakter gaan ALTIJD voor en als je hier op kan troeven met daarbij een 'gouden' jasje mag er m.i. voor betaald worden.

pmarena

Berichten: 48082
Geregistreerd: 09-02-02
Woonplaats: Onderste eiland van ZH

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-07-03 18:58

Dat Champagne - gen waar jullie het over hebben ,

dat komt als ik het goed begrijp dus neer op een paard dat er eigenlijk gewoon uitziet als een palomino , maar dan in feite genetisch gezien niet echt palomino is , en de kleur ook niet doorgeeft ?

Snap ik het nu goed Verward

Of is een paardje met dat champagne-gen ook al zo op het oog te herkennen ?

Mijn Rena heeft toen ze een jaar of 3 was overigens een hengstveulentje gekregen is me verteld , ook een palominootje Lachen

Cassidy

Berichten: 75551
Geregistreerd: 08-08-01
Woonplaats: Purmerend

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-03 22:46

Nee, champagne is voor het oog moeilijk te herkennen. En Champagne is niet dominant, zoals het creme gen (als een paard het cremegen heeft, dan laat hij het zien, bij champagne is dat niet het geval)

Champagne: Gold Champagne
Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Amber Champagne

Afbeelding

Afbeelding

En meer info vind je hier: http://www.ichregistry.com/ichr_index.htm