hoe denkt de westernsport over een Torsion?

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

 
 
Banjer
Lid Nieuwsredactie

Berichten: 48327
Geregistreerd: 09-06-02
Woonplaats: Daar waar het land eindigt en het water begint

hoe denkt de westernsport over een Torsion?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 20-06-03 11:28

Zie titel.. Haha!:D

Omdat Banjer regelmatig van vorm wisselt wil ik een Torsion / Barefoot zadel gaan kopen..... Omdat mijn westernzadel wat ik nu nog heb niet goed meer ligt (zelfs niet met Build Up pad) rijd ik al weken zonder zadel... en dat bevalt prima. Banjer loopt er ontspannen op, is goed aan het been... en lijkt er zelf ook plezier aan te beleven...

Ik wil wel op de westernmanier blijven rijden en heb geen wedstrijd-ambities....


qhman
Berichten: 164
Geregistreerd: 21-02-03
Woonplaats: amsterdam

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-03 12:11

SmithsGirl schreef:
Zie titel.. Haha!:D

Omdat Banjer regelmatig van vorm wisselt wil ik een Torsion / Barefoot zadel gaan kopen..... Omdat mijn westernzadel wat ik nu nog heb niet goed meer ligt (zelfs niet met Build Up pad) rijd ik al weken zonder zadel... en dat bevalt prima. Banjer loopt er ontspannen op, is goed aan het been... en lijkt er zelf ook plezier aan te beleven...

Ik wil wel op de westernmanier blijven rijden en heb geen wedstrijd-ambities....



Brown 17" Western Trekking Saddle, Western, Merino wool pad with wool inserts, 2" contour leathers & E-Z Ride nylon stirrups

Demo saddle requires a $35 demo fee and a security deposit of $1,000. {refundable} Saddle may be used for 10 days and comes ready to ride. User pays shipping to return saddle and insure it for $1,000.
all prices in USD

dit is een Torsion, saddle western, een kennis van ons rijd er mee
ik heb er zelf ook eens op gezeten, en dat voelde heel erg goed.
het beeld staat me alleen niet aan, maar dat is persoonlijk.
ik denk als een paard zou mogen kiezen, zullen er waarschijnlijk meer van dit soort zadels verkocht worden.

de beste voetballers staan langs de kant !!

DubbelFun

Berichten: 88603
Geregistreerd: 12-04-01
Woonplaats: 1 km van het midden van Nederland

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-03 12:54

Ik heb er heel kort op gereden, meer als probeersel om eens te voelen.
Het zit lekker (zacht), maar ik mis tegelijkertijd de 'stevigheid' die een 'echt' westernzadel me geeft.

Sugar liep er 'normaal' mee zoals ze ook met mijn OF loopt in tegenstelling tot een ander boomloos zadel wat er ooit op gelegen heeft. Toen ging meteen het hoofd omhoog en was ze duidelijk niet ontspannen.

Het heeft ook nog even op Missy gelegen, die heeft een veel hogere schoft en een ietwat ingezakte rug (ouderdom Haha! )
Het zadel lag hier duidelijk te strak op de schoft. Al had ik niet de speciale pad met ruggegraat-vrijheid erbij om te proberen.

Ik heb ooit het relaas van een springruiter gelezen die een Torsion gekocht had en hem dus weer gekocht omdat bij het paard waar hij voor bedoeld het zadel te strak op ge schoft drukte ondanks deze speciale pad.

Al met al ben ik nog niet overtuigd Haha!

Verder zul je -er als je wedstrijden wilt rijden- toch iets van een knop op moeten (laten) zetten, want anders zal het zeker niet gezien worden als een verplicht 'western' zadel.

Banjer
Lid Nieuwsredactie

Berichten: 48327
Geregistreerd: 09-06-02
Woonplaats: Daar waar het land eindigt en het water begint

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 20-06-03 12:59

SugarMiss.......... als je Banjer ziet vanaf de foto... schat jij dan de kans groot dat een Torsion goed ligt op haar?

Afbeelding
Afbeelding

DubbelFun

Berichten: 88603
Geregistreerd: 12-04-01
Woonplaats: 1 km van het midden van Nederland

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-03 13:12

Tja vanaf een foto moeilijk te zien Lachen
Hij heeft wel een iets hogere schoft als de 'doorsnee' quarter, maar vergeleken met Missy valt het nog best mee.
Ik snap ook niet dat je geen passend westernzadel kunt vinden Verward
Zo breed is ie niet en zadels met een hogere brug zijn er best wel.

Heb je al eens naar een Ortho-Flex gekeken Haha!

Kun je bij VMR niet een oproep plaatsen of iemand bij jou in de buurt niet een Torsion/Barefoot zadel heeft om eens te proberen.

Banjer
Lid Nieuwsredactie

Berichten: 48327
Geregistreerd: 09-06-02
Woonplaats: Daar waar het land eindigt en het water begint

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 20-06-03 14:16

SM: OF heb ik ook naar gekeken... maar mijn portemonee is er niet blij mee... Haha!

En bij Buitenzinnig kan e een testritje maken met een Torsion van hun.... Lachen Dus dat wil ik ook gaan doen....

De foto's vertekenen... Banjer is breder dan dat hier lijkt... Haha!

Ropers

Berichten: 527
Geregistreerd: 18-06-03
Woonplaats: markelo

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-03 14:27

Wegens rugproblemen van mijn paardje ,die nu inmiddels opgelost zijn. rijd ik, met een westernzadel en een torsion.
om de dag rijd ik ,met een ander zadel dit bevalt mij heel goed.
Alleen echt westernrijden doe je met een westernzadel.
Voor het buitenrijden is een torsion heel geschikt het zit namelijk heerlijk, en het kontakt met je paardje,is ook meer als met een westernzadel dus voor recreatie is het perfect.
Wat het passen van de torsion betreft ,hij past altijd mits er een dikke pad onder zit.

De beste leerlingen hebben de moeilijkste opdrachten!

_Vanes_

Berichten: 3664
Geregistreerd: 12-02-01
Woonplaats: Limburg

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-03 14:53

hoe ziet dat uit zo'n torsion zadel?

Banjer
Lid Nieuwsredactie

Berichten: 48327
Geregistreerd: 09-06-02
Woonplaats: Daar waar het land eindigt en het water begint

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 20-06-03 14:58

het ziet er NIET uit..... Haha!:D maar het schijnt heel prettig te zitten...
en het heeft geen boom, en dat is voor mij heel makkelijk... Banjer verandert regelmatig van vorm... Haha!

cornelie

Berichten: 9349
Geregistreerd: 11-06-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-03 16:01


DubbelFun

Berichten: 88603
Geregistreerd: 12-04-01
Woonplaats: 1 km van het midden van Nederland

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-03 16:40

Ze hebben beiden geen boom, maar wel een 'brug' en ook die moet ruim op de schouder zitten. Bij een Bob Marshall is hij 'ingebouwd' en moet dus passen tussen de schouders. Bij de Torsion/Barefoot kun je hem verwijderen c.q. op maat maken.

Banjer
Lid Nieuwsredactie

Berichten: 48327
Geregistreerd: 09-06-02
Woonplaats: Daar waar het land eindigt en het water begint

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 20-06-03 23:42

Cornelie.... weet jij in welke prijsklasse die Bob Marshal zadels vallen?
ze klinken zeer interessant ook.... zeker omdat ik toch western wil blijven (proberen) rijden... Lachen

En zit er een dealer ofzo in Nederland?

cornelie

Berichten: 9349
Geregistreerd: 11-06-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-03 10:44

Ja, in de bit adverteert uhm.... Alida van der Hoff altijd met de bob marshal zadels. Misschien haar eens vragen?

Banjer
Lid Nieuwsredactie

Berichten: 48327
Geregistreerd: 09-06-02
Woonplaats: Daar waar het land eindigt en het water begint

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 21-06-03 10:55

cornelie schreef:
Ja, in de bit adverteert uhm.... Alida van der Hoff altijd met de bob marshal zadels. Misschien haar eens vragen?

Dankje!!! Lachen

denz

Berichten: 3103
Geregistreerd: 29-05-02
Woonplaats: brielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-03 22:13

Bij mij op staal heeft iemand zo'n bob marshal zadel, heb er op gezeten en het zit ook super, je voelt iedere beweging Lachen Ik weet wel dat die van haar niet goedkoop was }>

En waarom ziet de Torsion er niet uit? Ok als ik de mogelijkheid had, had ik ook een westernzadel, maar lelijk zijn ze niet hoor(vind ik dan)

Banjer
Lid Nieuwsredactie

Berichten: 48327
Geregistreerd: 09-06-02
Woonplaats: Daar waar het land eindigt en het water begint

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 21-06-03 23:30

hehe... ik vind ze er echt niet uit zien Denz... Haha!:D maar het comfort voor paard en ruiter is voor mij belangrijker dan hoe een zadel eruit ziet... Lachen

Leuk detail... ik pas met mijn achterste nog in een 14 inch kinder-torsion... en ik heb gehoord dat die er in ROOD-WIT-BLAUW zijn... Haha!:D

pmarena

Berichten: 48038
Geregistreerd: 09-02-02
Woonplaats: Onderste eiland van ZH

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-03 23:36

YES !! Meteen kopen Knipoog

Lijkt me niet prettig rijden hoor in een 14 inch , heb je het geprobeerd dan ? Lachen

Banjer
Lid Nieuwsredactie

Berichten: 48327
Geregistreerd: 09-06-02
Woonplaats: Daar waar het land eindigt en het water begint

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 21-06-03 23:43

ik heb nog niks geprobeerd.... ik moet eerst mijn westernzadel verkopen voor ik geld heb om een testrit op een Torsion te maken... (of iemand moet een testritje aanbieden.... Schijnheilig )

ff serieus... ik wil eerst een testrit maken op een Torsion... een Barefoot is ook heel aantrekkelijk... maar het is vrijwel onmogelijk om in NL er een testrit op te maken... er zijn er simpelweg te weinig.... (dat heeft Torsion in z'n voordeel.... er zijn er meer)

Pmarena... hoe erg is het verschil tussen Torsion en Barefoot? (en voor de kenners... hoe erg is het verschil tussen Torsion en Bob Marshal?)

DubbelFun

Berichten: 88603
Geregistreerd: 12-04-01
Woonplaats: 1 km van het midden van Nederland

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-03 23:53

Kijk eens op Ebay
Ebay

Ik zou er ook wel eens één willen uitproberen.

Banjer
Lid Nieuwsredactie

Berichten: 48327
Geregistreerd: 09-06-02
Woonplaats: Daar waar het land eindigt en het water begint

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 21-06-03 23:55

ze zijn geweldig Sugarmiss... maar ik durf niet ongezien een zadel te kopen... stel dat het niet past.....

pmarena

Berichten: 48038
Geregistreerd: 09-02-02
Woonplaats: Onderste eiland van ZH

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-03 11:18

SmithsGirl schreef:
ff serieus... ik wil eerst een testrit maken op een Torsion... een Barefoot is ook heel aantrekkelijk... maar het is vrijwel onmogelijk om in NL er een testrit op te maken... er zijn er simpelweg te weinig.... (dat heeft Torsion in z'n voordeel.... er zijn er meer)

Pmarena... hoe erg is het verschil tussen Torsion en Barefoot? (en voor de kenners... hoe erg is het verschil tussen Torsion en Bob Marshal?)


Sjips , dit had ik dus helemaal uitgelegd op mijn site , de verschillen Scheve mond
Maarja dat mocht niet meer van Torsion *LOL*

Afijn , dit is dus wat ik vind :

De Torsion en Barefoot , dat komt in feite op hetzelfde neer.
Het is allebei niet meer dan een kussentje (bovenkant nubuckleer/onderkant fleece) in zadelvorm. 2 harde boogjes aan voor en achterkant zitting erin verwerkt. Torsion van hout , Barefoot van fiberglas. (iets lichter van gewicht en moderner dus Knipoog )

Het gevoel is hetzelfde qua zit , omdat de zadels van hetzelfde type zijn.
De verschillen zitten hem in de afwerking. Ik merk ook eigenlijk geen verschil tussen de 2 Torsions en de Barefoot qua rijden , behalve dan dat ik nu met mijn billies heerlijk zit op m'n verbeterde seatsaver Lachen
DAT is het grpptste voordeel van Barefoot , samen met de prijs natuurlijk Lachen

Idd het grote voordeel van Torsion (zoals ook mijn site te lezen WAS Boos! )
is dat ze veel groter zijn , veel bekender , veel meer keuze hebben.
Maarja daardoor is die prijs daarvan ook meteen zo hoog....

Ik heb nog een paar bestellingen via mij nodig om een test-zadel aan te kunnen bieden , ik zit eigenlijk te hopen dat dat over een maandje kan Lachen

Het maakt eigenlijk niet echt uit op welk type boomloos-zadel je proefrijdt ( de Torsion , Barefoot , Tuend , of die van Horseman) omdat het in de basis allemaal hetzelfde is. Pas wat betreft de aankoop komt het overwegen welk merk , door de kleinere verschilletjes Lachen

Maar je woont in Schiedam zie ik , kom je niet toevallig de kant van Oostvoorne wel eens uit ?

Ik kan mijn eigen Barefoot (oeps Bloos ik typte per ongeluk Torsion *LOL* )
best wel een dag of 2 missen voor 1 keertje , en dan kun je ook 3 verschillende dekjes proberen als je wilt , ze moeten toch in de was Tong uitsteken

Maar omdat het m'n enige zadel is hooguit 2 dagen hoor , dan hoef je er verder niks voor te betalen ofzo Lachen

Kun je naderhand kiezen welk merk het wordt , maar heb je vast een indruk.

Dus ik weet niet of je (regelmatig) hier in de buurt komt ?

Een Bob Marshal of whatever van een heel andere bouw is natuurlijk weer iets heel anders , dat is niet echt te vergelijken qua zit denk ik.

denz

Berichten: 3103
Geregistreerd: 29-05-02
Woonplaats: brielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-03 11:25

Afbeelding
Deze heeft diegene van m'n stal, maar dan met andere versieringen(graferingen)
Zit goed hoor, maar zelf vind ik de barefoot lekkerder zitten(zachter)

Het zadel is van Anneke Sas(ook zadelmaakster) dus misschien kun je haar er eens over bellen? en eventueel om uit te proberen, kun je meteen die van pmarena uitproberen Lachen
Pb maar als je haar telnummer wilt.

DubbelFun

Berichten: 88603
Geregistreerd: 12-04-01
Woonplaats: 1 km van het midden van Nederland

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-03 12:04

Het probleem met alle boomloze zadels is dat ze met opstijgen sneller gaan schuiven, zeker als je een paard hebt met wat minder schoft. Strakker aansingelen kan helpen (maar of dit voor het paard prettiger is Verward ) en een neopreensingel wil ook wel iets helpen.
Of opstijgen via een blok iod natuurlijk Haha!

denz

Berichten: 3103
Geregistreerd: 29-05-02
Woonplaats: brielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-03 12:09

Sugarmiss schreef:
Het probleem met alle boomloze zadels is dat ze met opstijgen sneller gaan schuiven, zeker als je een paard hebt met wat minder schoft. Strakker aansingelen kan helpen (maar of dit voor het paard prettiger is Verward ) en een neopreensingel wil ook wel iets helpen.
Of opstijgen via een blok iod natuurlijk Haha!


Kan best begrijpen dat dit gebeurt, maar vreemd genoeg is dit nog geeneen keer met m'n barefoot gebeurt, terwijl michelle aardig rond is, zonder schoft, dus daar ben ik wel blij mee Lachen

DubbelFun

Berichten: 88603
Geregistreerd: 12-04-01
Woonplaats: 1 km van het midden van Nederland

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-03 12:12

De ene keer dat ik op een Barefoot gereden heb is dit bij Sugar ook niet gebeurd, maar ik lees dat het veel gebeurt. Overigens heb ik het met mijn OF ook wel eens. Kwestie van 15 meter lopen en een gaatje bijsingelen.


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 31 bezoekers