Gebruik "Spinning" bij bokken?

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Danijelle

Berichten: 344
Geregistreerd: 02-09-01
Woonplaats: Rotterdam

Gebruik "Spinning" bij bokken?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-05-03 19:26

Ik weet niet zeker of het spinning heet, volgens mij wel. Het paard draait om zijn achterbenen. Klopt dit?

Maargoed, mijn vraag: mijn verzorgpaard heeft alleen maar buiten gereden. Nu hij hier naartoe is gekomen, rijdt hij ook binnen. Alleen is dat een groot probleem. Zodra wij op de lange stukken komen (bij mij, ik weer niet of hij ook op andere stukken dit doet bij de eigenaar) dan gaat hij dribbelen en bokken. Slaan is niet de oplossing (hij gaat alleen maar erger bokken), ik moest hem bezig houden van mijn instructeur. Dat ging wel aardig, maar hij bleef toch vervelend doen. Nu heeft iemand erop gereden die western rijdt (ik was er niet bij) zodra hij ging bokken / vervelend doen, deed ze haar benen wijd en de teugels minder strak zodat hij zich niet ergens aan vast kon houden. Daarna heeft ze hem in een spin gezet. Daarna een kwartier gegaloppeerd en hij heeft de rest van de les prima gelopen. Nu hoorde ik dat dit vaker werd gedaan bij westernpaarden die bokken, klopt dit?! En als het helpt, misschien is het ook iets voor mij om te leren, maar voordat ik dingen ga doen, wil ik graag jullie mening hierover! Mocht dit helpen e.d. dan is het misschien een optie om wat western met hem te gaan rijden. Misschien vind hij dit leuker? Ik weet het niet.

Groetjes
Danielle

DubbelFun

Berichten: 88660
Geregistreerd: 12-04-01
Woonplaats: 1 km van het midden van Nederland

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-03 19:43

Een westernpaard wordt wel eens gecorrigeerd door hem 'om te trekken', dwz een heel klein rondje om zijn as laten lopen, maar dat zou ik geen spinnen willen noemen.
En van 15 minuten galopperen zou elk paard rustig worden Schijnheilig . Je bereikt er alleen het tegendeel mee, nl dat het paard nog meer konditie krijgt en dan is het eind (van het galopperen) zoek.

Margee

Berichten: 5711
Geregistreerd: 19-08-01
Woonplaats: Kortenhoef

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-03 20:57

Ik heb dat "rond" trekken destijds geleerd omdat een paard dat rond is, niet kan bokken. Dus alleen om het te stoppen. Zodra hij weer recht is, kan hij het natuurlijk weer wel. Eigenlijk een noodoplossing voor eventjes.

Gisela
Berichten: 1513
Geregistreerd: 14-06-01
Woonplaats: Venray

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-03 23:12

Kans is ook groot dat, als je dit altijd doet op het moment dat hij gaat bokken, dat je dan het gevolg hebt dat als je paard maar denkt aan bokken dat hij dan gelijk anticipeert door te gaan draaien, omdat dat toch altijd moet (volgens de gewoonte).

Groetjes, Gisela