een volte in de westernsport??

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Bonnigje

Berichten: 2296
Geregistreerd: 27-06-02
Woonplaats: Biezenmortel

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-03 09:28

Laat je niet opnaaien Fabske, dat doe ik ook niet. Ach gut
De mensen zullen het beste met ons voor hebben Haha!
Ik begrijp je heel goed hoor. Ik wil ook vast alles weten, ben gewoon heel enthousiast met het westernen!
Ben wel benieuwd naar de trainer die je hebt gevonden! Kan je me daarover PB'en?

Jolande

Berichten: 1835
Geregistreerd: 05-04-01
Woonplaats: Dichtbij Eindhoven

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-03 13:52

Ik ben het met Blaze eens. Er wordt gevraagd naar twee enorme basis dingen: cirkels en achteruit. Prima, goede vragen. Bij zulke vragen denk ik direct: iemand die pas begonnen is met westernrijden. Dus de volgende vraag over hoe een sliding stop gemaakt moet worden verraste mij ook. Er worden ineens een aantal leerstappen overgeslagen. Een paard moet eerst aan een paar 'eisen' voldoen voordat een sliding stop goed geoefend kan worden. Maar dat is mijn mening.
Verder ben ik het met Rinus eens dat het enorm moeilijk is om iets als een slidingstop hier te beschrijven. Niet ieder paard reageerd het zelfde en niet iedere ruiter voert het goed uit. Het perfect beschrijven van zwaardere manouvres zoals de sliding stop dusdanig dat het voor iedereen bruikbaar is, is imo niet mogelijk.

Funnygirl
Berichten: 579
Geregistreerd: 13-01-03
Woonplaats: Limburg

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-03 14:18

Hoi Fabske.

Op jou vraag over het achterwaarts gaan. Mijn paardje heeft een tijdje gehad dat ze ,als ik achterwaart wilde gaan, stil bleef staan als ik de druk naar achter verlegde. Via mijn engelse rijstijl heb ik altijd geleerd om een paard het aan te leren door de zit iets te verlichten. Hierdoor ontlast je de rus geloof ik. Dit ben ik eens gaan uit proberen en zowaar mevrouw ging rustig naar achteren. Van hieruit ben ik langzaam maar zeker de druk weer wat naar achteren gaan leggen. IEdere keer een beetje meer. Nu gaat mevrouw vrolijk achterwaart als ik zwaarder ga zitten en de benen iets aanleg. De druk op de teugel gebruik om te zorgen dat ze nagefelijk wordt, maar niet expliciet om haar naar achteren te krijgen. Het heeft wel wat weken gekost, maar ja. Het resultaat is erna.
Mischien dat je hier iets aan hebt.

Trixy

Berichten: 336
Geregistreerd: 09-03-03
Woonplaats: Leeuwarden

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-03 21:02

Ik ben ook wel geinteresseerd in de hulpen voor bepaalde oefeningen. Als je een boek leest, dan is het net alsof dat DE hulp is voor die oefening, maar ik heb (ook via les) allang gemerkt dat er ontzettend veel (goeie) hulpen kunnen zijn voor diezelfde oefening. Ik ben gewoon benieuwd hoe anderen het doen.

Fabske, ik kon uit je verhaal niet helemaal opmaken op welke hulpen je paard precies gaat steigeren, maar ik heb Amy het achteruitlopen op de volgende manier geleerd:
In het begin heb ik gewoon de teugels zachtjes opgenomen en vastgehouden tot ze achteruit ging. Dit vergezeld met het commando "backup" en ook nog iets met mijn gewicht verleggen, maar das moeilijk uitleggen hiero, dan moet ik het eerst weer doen voordat ik me herinner hoe dat gaat, is een automatisme.
Later heb ik geoefend op zonder teugels achteruitlopen: elke keer na het halthouden paar stapjes achteruit vragen door teugels opnemen, gewicht naar achteren, en benen voor de singel aanleggen. Zodra de achterwaartse beweging werd ingezet teugels loslaten, maar de rest vasthouden. Nu weet ze het verschil tussen benen voor of achter aanleggen en kan ik ook zonder hoofdstel en zadel (dus helemaal naakt zeg maar) achterwaarts met haar.
Pffff moeilijk uitleggen zo hoor! Haha!

Niet dat wij er al aan toe zijn, maar ik ben ook erg benieuwd naar de hulpen voor sliding en spin. Ook ben ik benieuwd naar de hulpen die anderen geven voor het achterwaarts gaan. Gewoon interesse.

Verder werd er nogal wat kritiek gegeven (zo kwam het op mij over tenminste, zeg het maar als ik het verkeerd heb) op het feit dat er om hulpen werd gevraagd voor een oefening waar die persoon nog lang niet aan toe zou zijn. Ik denk, juist omdat er zoveel manieren zijn voor een bepaalde oefening, dat het wel handig is om te weten hoe die verre-toekomst-oefeningen gereden moeten worden, omdat je daar je basis op kunt afstellen. Want stel je voor dat ik voor het achterwaarts rijden precies dezelfde hulpen geef die normaal gesproken voor een spin gebruikt worden. (Belachelijk voorbeeld ik weet het Frusty maar doe maar even alsof Schijnheilig ) Hoe moet ik dan later de spin gaan rijden?? Maar als ik nu de hulpen ken voor de spin (ook al pas ik die nog niet toe), dan kan ik iets anders gebruiken voor het achterwaarts rijden.

cornelie

Berichten: 9349
Geregistreerd: 11-06-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-03 21:32

Op zich een 'engels' boek maar ik gebruik het regelmatig nog als naslagwerk, het boek Ruiters en Rechters van Ernest van Loon. Hij dringt er juist op aan dat iemand die bv nog niet eens B (of bijv beginners) is zich al zeker wel verdiept in oefeningen voor bv M niveau (of bv top reining oid). Juist dan kan je al voorbereidende oefeningen doen en loopt het trainingstraject mooi gelijkmatig. Dat is dan beter dan dat je er 'ineens' achter komt dat je bij je volgende wedstrijd nog 'even een spin' moet doen etc. Het kunnen al heel simpele dingen zijn die je tijdens het losstappen aan een lange teugel kunt doen.