Verschil hulpen t.o.v engels rijden?

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Antwoord op onderwerpPlaats een reactie
 
 
Rennie89
Berichten: 37212
Geregistreerd: 18-07-08
Woonplaats: Den Haag

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-18 18:06

Naar mijn mening ziet juist western er veel vriendelijker uit omdat he dan met vrijwel geen teugeldruk rijd en je benen niet klemt om een paard heen maar veel ontspanner... ik reed altijd met shank en sporen en het zag er echt niet storend uit naar mijn mening, nooit iets gehoord in elk geval haha. Heb je een voorbeeld van een foto waar mensen een drama over maakte?


Rennie89
Berichten: 37212
Geregistreerd: 18-07-08
Woonplaats: Den Haag

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-18 18:15

MarlindeRooz schreef:
Ik vraag mij bij deze post ook af waarom je na 2 maanden met sporen moet rijden... Neem aan dat dat bij de basis nog niet nodig is?

Nog niet eens bij stilgestaan maar dat is inderdaad wel apart...

Ik reed wel met spoor maar gezien mijn minuscule beentjes en ik toch amper bij de buik kwam was het wel nodig lol :+ voor visueel beeld check Mn profiel haha. Maar reed liever zonder, puur omdat ik het eigenlijk niet nodig vind. Rijd wel met mijn energie haha (deed enkel buitenritten recreatief en elke maand een les )

Maar sporen zonder kennis van sturen op de western manier dragen (met je benen en teugels tegen hals) lijkt mij niet de juiste manier van beginnen...


Rennie89
Berichten: 37212
Geregistreerd: 18-07-08
Woonplaats: Den Haag

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-18 17:09

Popstra schreef:
Fout nummer 1 is dat mensen denken dat ,,Western,, rijden gewoon lekker ontspannen zitten en meer niet is.
Eer het paard ontspannen verzameld loopt is er eerst een hoop werk met hulp van de teugels en ja ook been om het paard zijn buik naar boven te liften zodat zijn rug kan bollen. Ziet er in moment opnames wellicht niet zo vriendelijk uit maar bij ons is het zwart wit, dus los of vast zeg maar. Als het paard daar loopt waar je wil dan laat je los. Laten ze dan op dat moment eens een foto schieten ;)

Klopt zeker hoor, het is alleen wel echt een compleet andere manier dan Engels rijden. Ke houding alleen al is heel anders. Je rijd meer met je gewicht en druk van been en teugels dan dat je trekt aan teugels en de hele tijd been geeft, maar ook hier moet je naar toe werken, mijn lessen gingen er ook niet altijd even vriendelijk aan toe in het begin maar wanneer hij goed loopt dan houd je dit vast maar laat je het paard wel meer los.

Rennie89
Berichten: 37212
Geregistreerd: 18-07-08
Woonplaats: Den Haag

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-18 17:12

poes schreef:
Dressuur zou ook geen trekken en constant been moeten zijn :+ Daar ben ik veel te lui voor :D

Maar je hebt wel constante druk. Dat is met western niet zo, je hebt contact maar op een andere manier. Ik reed altijd met wat zwaardere split reins aan mijn shank en liet ze altijd in een boog hangen, nooit strak, tenzij het een moment van correctie zou zijn maar verder dus in een boog.


Antwoord op onderwerpPlaats een reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 3 bezoekers