[VOLG] **Nova** chases butterfly van jaarling tot showpaard

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

 
 
Emita

Berichten: 3242
Geregistreerd: 16-12-11

[VOLG] **Nova** chases butterfly van jaarling tot showpaard

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 04-03-18 00:28

Hoi allemaal :wave:

Aangezien een aantal bokkers mij al hadden gevraagd om een volgtopic, komt 'ie bij deze :D In dit volgtopic wil ik graag voor mijzelf en voor jullie de ontwikkelingen van Nova gaan bijhouden. Als het lukt met voorbereiden dan wil ik in september met haar gaan starten in Halter en Showmanship. Mijn plan voor de toekomst ziet er in grote lijnen als volgt uit: tot 3 jarige leeftijd in-hand onderdelen (halter, showmanship, in hand trail). Na 3 jaar inrijden en het eerste jaar voornamelijk buitenritjes maken en walk & trot onderdelen trainen/starten (pleasure, horsemanship, trail). Daarna (rond 4 jaar) wil ik haar bij een trainer laten doortrainen in de reining. Het lijkt me look leuk om in de toekomst koeienclinics te volgen aangezien ze veel cutting bloed heeft :D Maar dat is allemaal nog heel erg ver vooruit.

Paspoortje:
Roepnaam: Nova
Stamboeknaam: Diamon Dina
Geboortedatum: 13-03-2017
Sire: Especial Diamond (Like A Diamond)
Dam: NW Spat Pavune (Spat Olena)
Cutting/Reining gefokt.

De naam Nova betekent 'chases butterfly' in Native American. <3 (in andere talen betekent het onder andere ster en nieuw, maar de Native American betekenis vond ik het mooist en dat was voor mij de doorslag om haar deze roepnaam te geven :D ).

Nova een paar dagen oud:
Afbeelding


Haar afstamming (linksboven Especial Diamond -> papa, in het midden Like A Diamond -> opa, onderin Spat Olena -> vader van moeder).
Afbeelding

En Nova nu:
Afbeelding


Ze staat momenteel nog in Italië bij de fokker. De fokker heeft me beloofd updates te sturen dus die zal ik hier dan ook posten. Misschien ga ik nog met mijn moeder op vakantie in april en dan gaan we er eventjes langs. In de zomer komt ze naar Nederland :D Precieze datum volgt uiteraard allemaal in dit topic.

Volgen jullie mee? :D :D

Throw me to the wolves and I will come back leading the pack


Emita

Berichten: 3242
Geregistreerd: 16-12-11

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 04-03-18 12:02

Zamora schreef:
Wat een knapperd! Wij hebben een Paint ruin van I Cee Diamonds.



Wat leuk! I Cee Diamonds is haar oom :D Hoe zijn karakter? Ben altijd wel benieuwd naar het karakter van paarden met soortgelijk bloed :)

xDenies Haha dat schijnt veel voor te komen :’) ik wilde eigenlijk een ruin, maar haar hoofdje en zacht karakter heeft me overtuigd <3

Leuk dat jullie allemaal gaan volgen!
Ik zal deze dagen nog wat video’s hier posten die ik van de week heb gemaakt. :D

Ook heb ik een Parelli instructor in de buurt gevonden die mij gaat helpen met jaarling-grondwerk, dus echt voor baby’s :D kan echt niet wachten tot ze eindelijk in Nederland is!

Throw me to the wolves and I will come back leading the pack

Emita

Berichten: 3242
Geregistreerd: 16-12-11

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 04-03-18 23:24

Fotsy, ik wil met haar voornamelijk bij de Paints (APHA/DPHC) gaan starten. Bij deze club heb ik met mijn bijrijdpaard ook al twee jaar gestart en ik vind de sfeer erg prettig op wedstrijden :) Het liefst zou ik ook NRHA starten, maar met mijn werk is het lastig om op meerdaagse shows te gaan. Dus misschien kunnen we in de toekomst wel DRHA On Tour starten. Maar dat zien we tegen die tijd wel :D Mijn favoriete onderdeel is reining en gelukkig is ze reining/cutting gefokt. Haar volle broers en zusjes hebben er ook talent voor, en haar vader is ook succesvol uitgebracht in de reining, zie deze video:




Ik ben wel van het afwisselen, dus ook grondwerk en lekker buitenritten maken. En natuurlijk is het ook maar afwachten waar ze uiteindelijk echt talent in gaat tonen.


Bellatrix, uiteraard *\o/* Ik hoooooop dat ze er rond juli is. Maar ik ga m'n best doen om haar eerder hierheen te halen :o


Als jullie mijn fototopic hebben gezien, dan hebben jullie deze video vast ook al gezien. Maar voor de bokkers die het gemist hebben, hier hadden we even knuffeltijd:
<3

En hier draaft ze aan de hand met de fokker:

Throw me to the wolves and I will come back leading the pack

Emita

Berichten: 3242
Geregistreerd: 16-12-11

Re: [VOLG] **Nova** chases butterfly van jaarling tot showpaard

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 04-03-18 23:28

Oh ja, ik weet dat het halster te groot is op de laatste video. Haar halster lag nog op stal en we hadden dr uit de groep gehaald, dit was het enige beschikbaar :+

Throw me to the wolves and I will come back leading the pack


Emita

Berichten: 3242
Geregistreerd: 16-12-11

Re: [VOLG] **Nova** chases butterfly van jaarling tot showpaard

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 10-03-18 09:26

Jaaaa leuk!! :D ik ga 23 april nog een keertje op bezoek bij dr (zou met Mn moeder op vakantie gaan, dus heb haar toen voorgesteld om naar Milaan te gaan... geen specifieke reden :’) maar ze vindt het ook wel leuk om even bij haar te komen kijken).

Ik weet niet of ik het al eerder genoemd had, maar ze meet nu ongeveer 1.30 en ze wordt op 13 maart 1 jaar oud. Zal de fokker even vragen of ze wat update foto’s naar me kan sturen :D

Throw me to the wolves and I will come back leading the pack

Emita

Berichten: 3242
Geregistreerd: 16-12-11

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 10-03-18 15:55

Bellatrix schreef:
Ik kom snel kijken als ze in NL is hoor. :D


Jaaaaa :D


Fotsy schreef:
Oh 1m30 das al een mooie maat voor een jaarling.

Wat leuk dat je toch nog eens op bezoek kan gaan voor ze naar Nederland komt.


Is dat een beetje gemiddeld bij quarters? Ik hoop dat zr niet groter wordt dan 1.50, maar goed dat zien we dan wel weer :’) ben meer fan van kleine quarters/paints


Haarbal schreef:
Bloed kruipt waar het niet gaan kan? ;) Gefeliciteerd!


Heeee familie! Ik wist niet dat je nog actief was op bokt :P kom je ook kijken als ze er is? <3

Throw me to the wolves and I will come back leading the pack

Emita

Berichten: 3242
Geregistreerd: 16-12-11

Re: [VOLG] **Nova** chases butterfly van jaarling tot showpaard

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 13-03-18 13:25

Wat is de afstamming van jouw paint Joey?

Scheelt gelukkig dat reiners meestal niet zo groot zijn. Nova haar vader is ook niet heel erg groot.

Vandaag is Nova jarig!
Afbeelding

1 jaar oud :)

Throw me to the wolves and I will come back leading the pack

Emita

Berichten: 3242
Geregistreerd: 16-12-11

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 14-03-18 14:40

Jeeej leuk, nog meer volgers! Excuses alvast dat de eerste paar maanden niet zo hard lopen omdat ze nog in Italië staat (alle updates die ik door krijg post ik hier uiteraard wel :D ), maar vanaf dat ze in Nederland staat zullen we zo veel mogelijk updates doen in dit topic *\o/*

Ik wil graag met Nova grondwerk lessen nemen van Elena Bacchini (zie link: https://www.facebook.com/ElenaBacchiniP ... nstructor/ ). Zij woont bij mij in de buurt en ze heeft ervaring met jonge paarden. Het gaat dan echt puur om de basis dingetjes zoals wijken voor druk en spreken met lichaamstaal. De lessen zullen ook aangepast worden op het niveau van een jaarling. Kijk er nu al ontzettend naar uit!

Ze is trouwens een merrie :o :o

Throw me to the wolves and I will come back leading the pack

Emita

Berichten: 3242
Geregistreerd: 16-12-11

Re: [VOLG] **Nova** chases butterfly van jaarling tot showpaard

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 14-03-18 14:46

Deze hoed heb ik trouwens aangeschaft voor de wedstrijd in september van de DPHC. Het plan is om in ieder geval halter en showmanship te starten. Het blauw/turquoise van de hoed past goed bij Nova haar blauwe oog <3

Afbeelding


En nog een slaapfoto van Nova en de fokker:
Afbeelding

Zo schattig :D <3

Throw me to the wolves and I will come back leading the pack

Emita

Berichten: 3242
Geregistreerd: 16-12-11

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 23-03-18 17:34

Deze foto kreeg ik door van de fokker :D

Afbeelding


(Ze lijkt zo groot ineens := )

Throw me to the wolves and I will come back leading the pack

Emita

Berichten: 3242
Geregistreerd: 16-12-11

Re: [VOLG] **Nova** chases butterfly van jaarling tot showpaard

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 23-03-18 19:37

Fotsy waarschijnlijk komt het inderdaad ook door de foto Haha. Het is een screenshot uit een video. Helaas ga ik er niet heen met Pasen; maar wel eind april! Over precies een maand vlieg ik die kant op :D

Gimme_Spurs ik heb een showhalster maar vermoed dat die nu nog te groot is, dus misschien wel interesse maar even wachten tot ze hier is (voordat ze daar ook al uitgegroeid is :P )

Throw me to the wolves and I will come back leading the pack

Emita

Berichten: 3242
Geregistreerd: 16-12-11

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 27-03-18 19:14

Ik kreeg vandaag foto’s van de fokker, ze hebben spelenderwijs een beetje in hand trail geoefend met Nova :D ze durfde uiteindelijk op het pallet te gaan staan! Nu voel ik me net zo’n trotse mama :’)

Met een been:
Afbeelding

Met twee benen:
Afbeelding

En helemaal *\o/*
Afbeelding


Knapperd is ze ook wel een beetje vies maar dat mag ze zijn :')

Throw me to the wolves and I will come back leading the pack

Emita

Berichten: 3242
Geregistreerd: 16-12-11

Re: [VOLG] **Nova** chases butterfly van jaarling tot showpaard

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 27-03-18 21:18

Jaaa :D Ben heel blij dat de fokker af en toe iets met d'r doet. Zo kunnen we ook sneller aan de slag als ze straks hier is, want ik wil graag in september met haar een wedstrijd starten. Halter en showmanship, en als ze er dan al klaar voor is ook in hand trail, maar dat hangt ervan af hoe ze is op het moment dat ze in Nederland aan komt :)

Throw me to the wolves and I will come back leading the pack

Emita

Berichten: 3242
Geregistreerd: 16-12-11

Re: [VOLG] **Nova** chases butterfly van jaarling tot showpaard

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 31-03-18 18:30

Nog een foto van vandaag :D samen met een andere jaarling

Afbeelding

Throw me to the wolves and I will come back leading the pack

Emita

Berichten: 3242
Geregistreerd: 16-12-11

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 01-04-18 10:26

Fotsy schreef:
Keileuk dat je vaak foto’s krijgt.
Ze ziet er goed uit.

Komt ze bij je thuis te staan, alleen of met vrienden, of heb ik er over gelezen. :o


Ik woon in een appartement, dus aan huis wordt lastig := maar vlak bij, zo’n 5 minuten lopen, zit een pensionstal. Daar hebben ze heel veel weiland, en in de winter een paddock met schuilstal. Er is daar een kudde met drie shetjes en een C/D pony. Een van die shetjes wordt binnenkort ook 1 jaar, dus ongeveer dezelfde leeftijd. De andere pony’s zijn ouder. Als het goed is komt ze in deze groep te staan, kan ze lekker opgroeien! En er zijn wel pensionstal-faciliteiten (buitenbak, binnenbak, longeercirkel en balken om trail proeven uit te stippelen) dus we kunnen gewoon oefenen voor de in hand onderdelen :D


Bedankt allemaal! Over 3 weken ga ik er weer naartoe :D

Throw me to the wolves and I will come back leading the pack

Emita

Berichten: 3242
Geregistreerd: 16-12-11

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 11-04-18 23:05

Vandaag zijn de testresultaten van animal genetics binnengekomen! (Ruim 1,5 maand geleden verstuurd, heeft echt super lang geduurd... de resultaten van deze test waren nog het enige twijfelpunt waarop ik het koopcontract eventueel ongedaan zou kunnen maken). Maaaaaar..... Nova is 5 panel negatief :D :D :D

Afbeelding

Throw me to the wolves and I will come back leading the pack

Emita

Berichten: 3242
Geregistreerd: 16-12-11

Re: [VOLG] **Nova** chases butterfly van jaarling tot showpaard

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 11-04-18 23:14

Ja dat hoorde ik van meerderen... de fokker had al deze week opnieuw haren opgestuurd omdat we maar geen uitslag kregen. Hopen dat ze het niet dubbel van Mn creditcard af gaan schrijven als ze de tweede test ontvangen... :D

Throw me to the wolves and I will come back leading the pack

Emita

Berichten: 3242
Geregistreerd: 16-12-11

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 12-04-18 00:23

Overigens nog wat fotootjes van vorige maand toen ik er was :D

Dit was in de roudpen (er wordt nog geen grondwerk met haar gedaan hoor, maar ik wilde een video van haar dravend/galopperend. Draven is gelukt, galop niet :+ )
Afbeelding

D'r bruine oogje van dichtbij
Afbeelding

Blauwe oog
Afbeelding

Afbeelding

Overal aan likken :9
Afbeelding

Throw me to the wolves and I will come back leading the pack

Emita

Berichten: 3242
Geregistreerd: 16-12-11

Re: [VOLG] **Nova** chases butterfly van jaarling tot showpaard

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 12-04-18 09:24

Leuk Namiro, ik volgde jou al wel :D :P

Over 1,5 week ga ik erheen! Heb er echt onwijs veel zin in, uiteraard veel foto’s maken en hopelijk dit keer in het zonnetje (vorige maand was het daar zoooooo koud en het sneeuwde...)

Throw me to the wolves and I will come back leading the pack

Emita

Berichten: 3242
Geregistreerd: 16-12-11

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 12-04-18 23:57

:D

Voor alle duidelijkheid: de 5 panel test houdt de volgende ziektes in:
- PSSM (spieraandoening)
- HYPP (spieraandoening, komt voort uit de bloedlijn van Impressive)
- GBED (fatale ziekte, iets met glucose, weet er de details niet van)
- HERDA (huidaandoening, deze paarden kunnen vaak niet eens het gevoel van een zadel op de rug verdragen. De ziekte komt voort uit Poco Bueno bloedlijnen)
- MH (ook iets met spieren geloof ik, weet er de details niet van)

Op al deze genetische ziektes is Nova dus negatief *\o/* Als je ooit een paint/quarter/appaloosa/amerikaans ras koopt, is het echt belangrijk dat je dit altijd laat testen.



Dan het gedeelte van overo: er zijn verschillende type overo. Je hebt frame (zoals Nova), splash en dan bestaat er ook nog sabino. Overo hoeft zich echter niet altijd te uiten: ook solids (paints, maar ook quarters) kunnen het gen dragen. Vaak kan je het wel zien door een brede bles of hoge witte benen, maar er zijn ook geheel solids zonder enige aftekeningen die overo zijn.

Frame: je mag nooit twee paarden op elkaar zetten die het frame-gen (OLW of OLWS, ook wel Overo Lethal White Syndrome genoemd) dragen. Zoals iemand eerder al in dit topic zei, twee keer het OLWS gen geeft 25% kans op een veulen die binnen 24 uur zal sterven na geboorte. Deze veulens worden geheel wit geboren (lethal white). Nova is frame, en mijn vorige paard Rayo was ook frame. Ik vind de vlekken echt geweldig. Deze paarden zijn verder ook gewoon gezond. Alleen met fokken moet je ervoor zorgen dat een van de ouders in ieder geval negatief is voor OLW. Bij het frame-gen is doofheid GEEN kenmerk.
Rayo, mijn vorige paard:
Afbeelding

en Nova:
Afbeelding

Deze vlekken zijn typerend voor frame. Ze worden loud colored genoemd omdat ze veel wit hebben. Maar er bestaan ook frame paarden met een kleine buikvlek, of alleen een brede bles, of helemaal solid.


Dan heb je dus Splash, zoals Titan (de foto van het paard wat Gimme_Spurs postte). Bij splash lijkt het alsof je paard van onderen in de verf is gedoopt. Stel je hebt een frame merrie, dan mag je er wel een Splash hengst op zetten. Het splash-gen heeft namelijk verder niks te maken met OLWS. Het risico bij splash is inderdaad zoals eerder genoemd dat je een doof veulen kan krijgen. In de westernsport is heel veel gefokt met Colonels Smoking Gun (Gunner), deze hengst was ook doof. Hij heeft heel erg veel nakomelingen (iets te veel naar mijn idee, ik zie namelijk de naam 'Gun' wel honderd keer per dag voorbij komen :') ) maar hij was wel echt heen hele gave hengst. Splash geeft vaak witte hoofden, maar Splash kan ook over bijna het hele lijf gaan (en bijvoorbeeld alleen bruine oren of een bruine staart).

Zie in de posts van Gimme_Spurs dus een foto van Titan, die Splash is (is ook een zoon van Gunner geloof ik), en zie hieronder een foto van Gunner:
Afbeelding

Aan de stand van zijn oren kon je al zien dat hij doof was. Gunner was trouwens dubbel geregistreerd, zowel Quarter als Paint.

In dit filmpje zie je een zoon van Gunner, die zowel Splash als Frame is geloof ik. Hij is ook doof, maar ik vind hem wel echt een hele gave hengst. Let maar op de stand van die oren.



Over het sabino-overo gen weet ik eigenlijk niet zo veel, dus daar kan ik niks over vertellen :=
Wat ik mooi vind aan alle typen overo, is dat het vaak blauwe ogen met zich meebrengt <3

Throw me to the wolves and I will come back leading the pack

Emita

Berichten: 3242
Geregistreerd: 16-12-11

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 13-04-18 00:48

Ryder schreef:
Splash 2 kan doofheid geven maar alleen als er geen pigment zit in het middenoor. Dat is van de buitenkant niet zichtbaar maar vaak is het ‘hoe meer wit op de kop, hoe groter de kans op doofheid’. Titan is idd duidelijk doof, orenspel is niet hetzelfde als dat van een horend paard.

Emma ze is gaaf <3 ik volg jullie al op insta en fb :D


Jaaaaa leuk! :D doe jij nog wat met paarden eigenlijk?

Ik vind doofheid ook niet een reden om niet te fokken hoor, maar een doof paard is niet voor iedereen geschikt. Je moet toch op een andere manier met ze communiceren. Vroeger wilde ik heeeeeeeel graag een gunner (het liefst een kopie van Color My Gun :D ), maar de laatste paar jaar poppen de gunners als champignons uit de grond en dat vind ik dan weer jammer. De bloedlijn is iets te populair geworden naar mijn mening. Al moet ik zeggen, soms zie ik gunner nakomelingen te koop voorbij komen en dan gaat het toch kriebelen... want er zitten wel hele leuke tussen!


maar toch stiekem heel blij dat ik een kleindochter van Like A diamond heb := en de enige dochter van Especial Diamond in Nederland *\o/*


EDIT: ik heb het idee dat de 5 panel test in Nederland en Duitsland best wel bekend is. Maar in Frankrijk bijvoorbeeld wordt er nog super veel gefokt zonder te testen, en in Italië ook... de meeste fokkers hebben zelfs geen idee (of doen alsof ze geen idee hebben)

Throw me to the wolves and I will come back leading the pack

Emita

Berichten: 3242
Geregistreerd: 16-12-11

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 13-04-18 21:05

23 april vlieg ik naar Milaan, maar pas 25 april gaan we naar de ranch toe. Het was nog even spannend of het wel door kon gaan omdat mijn vader op de intensive care terecht is gekomen. Hij ligt nog steeds op de IC maar zijn toestand lijkt nu redelijk stabiel dus mijn moeder en ik gaan er gewoon voor. :)

Vanmiddag nog een hoofd-foto van Nova gekregen, niet heel interessant, maar toch leuk om even haar hoofdje te zien :') :* Wil haar weer opmeten als we daar zijn... Hoeveel zou ze gegroeid zijn in 2 maanden tijd?

Afbeelding

Throw me to the wolves and I will come back leading the pack

Emita

Berichten: 3242
Geregistreerd: 16-12-11

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 13-04-18 21:22

Bedankt :) Was een hele heftige periode.. Paar dagen terug hadden we al afscheid van hem genomen. Maar toen heeft hij zich bedacht (niet dat hij er invloed op had ofzo, maar zijn wilskracht heeft hem wel geholpen), en sinds woensdag gaat het heel langzaam aan een heel klein beetje beter. Dus we hebben weer hoop :) En we hebben het vertrouwen dat het vanaf nu de goede kant op gaat. Annuleren kan altijd last-minute nog als het echt nodig is
Laatst bijgewerkt door Emita op 13-04-18 21:24, in het totaal 1 keer bewerkt

Throw me to the wolves and I will come back leading the pack

Emita

Berichten: 3242
Geregistreerd: 16-12-11

Re: [VOLG] **Nova** chases butterfly van jaarling tot showpaard

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 13-04-18 21:32

Ja echt <3 De eyeliner maakt het af! (Blauwe ogen met een roze huid ziet er vaak meteen een heel stuk anders uit :P )

Throw me to the wolves and I will come back leading the pack

Emita

Berichten: 3242
Geregistreerd: 16-12-11

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 13-04-18 21:40

Haarbal schreef:
Hey Emma, gaat je moeder ook weer mee naar Italie? Heftig hoor, zo snel!


Ja, we gaan samen. We hebben ook allebei echt een vakantie nodig. Als de toestand van mijn vader weer fragiel wordt of achteruit gaat, dan blijven we uiteraard gewoon in Nederland. Maar als het zo door gaat als nu dan mag hij hopelijk snel van de IC af en naar een normale/revalidatie afdeling :j

Enneh.... Kom je een keer langs als Nova in Nederland is? :D

Throw me to the wolves and I will come back leading the pack


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 42 bezoekers