Springen met een westernzadel slecht?

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Equisync

Berichten: 5285
Geregistreerd: 22-05-09
Woonplaats: Zuid Limburg

Springen met een westernzadel slecht?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-11-16 14:57

Ja, hoort dit nou bij western of springen..? :')

Ik vraag me dus af.. Is het schadelijk of belastend(er) om met een westernzadel te springen? Ik heb het dan over het paard..

Ik heb namelijk ruim een jaar geleden de overstap gemaakt naar westernrijden waar mijn paard en ik mega blij mee zijn, echter mis ik het springen soms wel. Ik heb mijn Engelse zadel nog, echter vind ik het nu heel onprettig hiermee te rijden omdat ik naar mijn idee veel balans mis in dit zadel nu. Het is dus niet fijn om hier dan mee te springen.

Ik heb een topic hierover gevonden echter dit is een erg oud topic en gaat meer over wie er wel eens springt met een westernzadel.
Voor de duidelijkheid: ik wil echt geen 2x per week gaan springen. Zal voor ongeveer 1x per maand zijn, soms wellicht nog minder. Overigens spring ik nooit hoog, zal dus om max. 60/80cm gaan :)

Dus, wat denken jullie? Kan dit gewoon of beter van niet? En dan ook graag onderbouwd als het even kan :)
Laatst bijgewerkt door Equisync op 16-11-16 14:58, in het totaal 1 keer bewerkt

Azmay

Berichten: 17990
Geregistreerd: 01-01-09
Woonplaats: Geldrop

Re: Springen met een westernzadel slecht?

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-16 14:58

Met een passend zadel lijkt me dit totaal geen probleem, zal alleen wat lastiger zijn om goed mee te zitten voor jou.

Samy24
Berichten: 470
Geregistreerd: 07-11-11

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-16 14:59

Ik doe wel kleine sprongen met mijn westernzadel, wij zijn wel niet zo een groot springtalent dus hoger als 60/70 cm doen we niet en de knop komt dan wel in de weg zitten

ElCamino

Berichten: 8930
Geregistreerd: 01-03-05
Woonplaats: Naarden

Re: Springen met een westernzadel slecht?

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-16 15:04

Voor het zadel maakt het niks uit
Voor je paard maakt het niet zoveel uit mits je redelijk mee kunt komen in de sprong met je houding....
Voor je buik en de zadelknop maakt het wel uit .... die kunnen elkaar goed raken als het even niet zo soepel gaat :D
Ik vind het niks in ieder geval....

Equisync

Berichten: 5285
Geregistreerd: 22-05-09
Woonplaats: Zuid Limburg

Re: Springen met een westernzadel slecht?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-11-16 15:07

Bedankt voor de reacties al :)

Mijn zadel is zeker passend en wordt ook ieder jaar netjes gecontroleerd(zelfs pasgeleden zadelpasser langsgehad en die vond het onzin dat ik nu al belde :') )

De knop is gelukkig niet zo groot en daar heb ik sneller last van als hij weer eens begint te bokken :')
Houding valt ook nog wel mee, ik kan naar mijn gevoel even goed meekomen met mijn paard als met een engels zadel. Al blijf ik inderdaad wel bij die knop uit de buurt :+

superpony
Berichten: 25398
Geregistreerd: 25-02-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-16 15:09

Het kan inderdaad, maar het ligt wel aan meer dan alleen je zadel.

Heeft je paard ervaring en een goede techniek?
Kun jij goed de afzet bepalen en goed meekomen?

Als je zegt weinig balans te hebben in je engels zadel, zou ik daar aan gaan werken. Voor verlichte zit, is een goede balans belangrijk. Dat moet je in elk zadel hebben.

Voorheen maakte ik weleens een sprongetje met mn westernzadel, maar ben niet hoger gegaan dan 80cm. Mn ruin heeft een goede techniek, maar is alleen western gereden en mist wel spring ervaring. We zijn dus ook weleens iets verkeerd uitgekomen, wat een flinke plek veroorzaakte in mn buik.

In de trail hoort het er eigenlijk wel een beetje bij dat je over een boomstammetje kan springen. Dus buiten gaan we weleens over een takje heen, maar is vaak slechts een huppeltje.

MissYvette4u

Berichten: 2985
Geregistreerd: 15-11-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-16 15:12

Een westernzadel is groot en vrij zwaar, en belemmert in de springbewegingen.
Lage sprongetjes (tot ong een kleine meter) zijn te doen maar wil je hoger zou ik dat toch met een ander (spring)zadel doen.

Daarnaast raad ik je aan om de knop vast te houden tijdens het springen :P

soesita

Berichten: 5165
Geregistreerd: 09-10-04
Woonplaats: Herzogenrath (Duitsland)

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-16 15:19

Ik deed vroeger wel eens een klein sprongetje, boomstammetje en zo. Dat kan prima met een westernzadel. :j Al kan die knop inderdaad behoorlijk in de weg gaan zitten. Ben gezegend met een grote cupmaat en mijn BH is er wel eens aan blijven hangen. Dat was behoorlijk genant toen ik weer rechtop ging zitten. :=

Het zadel kan er wel tegen. Het paard... ik neem aan dat het er geen last van heeft. Tenslotte moet het voor stops, rollbacks en dergelijke ook zijn rug kunnen bollen. Als het zadel dit niet toelaat past het niet.

Als je echt hoog wil gaan springen zou ik toch aanraden een springzadel te nemen.

brittkalijn

Berichten: 77
Geregistreerd: 18-01-16

Re: Springen met een westernzadel slecht?

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-16 15:28

Als het zadel goedligt lijkt me dat het paard er geen last van zal hebben, moet wel vaker bollende bewegingen maken. Of jij er lekker op zit kan je zelf bepalen, die knop lijkt me inderdaad niet lekker. En als het niet 100% fijn voelt, misschien steeds even en steeds vaker in je engelse zadel gaan zitten?

Equisync

Berichten: 5285
Geregistreerd: 22-05-09
Woonplaats: Zuid Limburg

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-11-16 15:49

Bedankt!

@Superpony: ik had voorheen wel een goede balans in mijn engelse zadel, nooit problemen mee gehad. Het is puur nu ik enkel nog in mijn westernzadel rij dat ik vind dat ik erg weinig balans heb(en dat mijn voeten continu door de beugels schieten door weinig houvast haha). Heb laatst op een vreemd paard met engels zadel gereden en dat is dan geen enkel probleem. Het is puur de beweging van mijn paard icm het zadel.

Vaker in mijn engelse zadel rijden, tsja dat vind ik eigenlijk onnodig. Ik rij veel liever met mijn westernzadel en zou ook niet weten of ik weer regelmatig engels zou willen rijden.
Weet ook niet of dit zadel nog (goed) past. Het is niet meer nagekeken door een zadelpasser namelijk, en mijn huidige doet alleen westernzadels geloof ik.

En zoals gezegd, ik spring absoluut niet hoog(durf ik ook niet haha), paard heeft veel ervaring met springen(en ik ook wel, zolang het laag blijft haha) en ik heb gemerkt dat ik qua houding prima mee kom, dus dit moet wel goed komen :)

Eileen_

Berichten: 4822
Geregistreerd: 16-02-11
Woonplaats: Omgeving Zwolle

Re: Springen met een westernzadel slecht?

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-16 16:12

Nee hoor kan gewoon. Neem zelf ook wel vaak een sprongetje met westernzadel.
Alleen is t voor jezelf niet zo fijn als je paard hoog springt. Dan krijg je nml de knop in je maag :D dat is waarom ik het engelse zadel erop gooide die keer dat ik met Mud sprong. En tis altijd goed om weer eens in een engels zadel te rijden :)
Maar als jij je comfortabeler voelt met een western zadel, waarom niet? Je kan t altijd later nog weer met engels zadel rijden om je zelf te verbeteren! Weet zeker dat je t wel kan hoor. T zag er goed uit toen je Mud met t engelse zadel reed.

momentje
Berichten: 35
Geregistreerd: 30-09-16

Re: Springen met een westernzadel slecht?

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-16 14:15

je komt wat minder uit het zadel wat het lastig maakt. maar kleine sprongetjes kunnen wel hoor. wil je echt springlessen of wedstrijden gaan doen zou ik nog een springzadel bij nemen

SayaJones

Berichten: 11928
Geregistreerd: 12-03-09
Woonplaats: Almere

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-16 14:20

Soesita, zo'n geval wilde ik net vertellen :')
Toen ik nog op school zat is m'n vriendin te paard naar school geweest met westernzadel. Die wilde een sprongetje laten zien voor de klas, is met bh blijven hangen san de knop en is door midden gegaan. Hele klas dubbel en zij een rood hoofd :')

Azmay

Berichten: 17990
Geregistreerd: 01-01-09
Woonplaats: Geldrop

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-16 14:21

Just_Sannee schreef:
Soesita, zo'n geval wilde ik net vertellen :')
Toen ik nog op school zat is m'n vriendin te paard naar school geweest met westernzadel. Die wilde een sprongetje laten zien voor de klas, is met bh blijven hangen san de knop en is door midden gegaan. Hele klas dubbel en zij een rood hoofd :')


Hoe ik ook ga zitten bij mij komt die knop echt niet voorbij mijn navel hoor :')

mrie
Berichten: 6443
Geregistreerd: 08-06-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-16 14:23

Let je wel effe op, gebeurt nooit maar mij wel. Tijdens het springen is mijn riem over de hoorn geschoven, ik kwam dus niet meer overeind. Voor mijn paard reden om nog eens lekker aan te zetten voor de volgende omgevallen boom... Sindsdien draag ik geen riem meer om mijn rijbroek, zolang ik op het paard zit zakt hij toch niet af. :+
Mijn bh houd ik wel aan, ben toch niet meer zo lenig. :D

LindyH

Berichten: 11259
Geregistreerd: 02-07-05
Woonplaats: The Buckle of the Bible Belt

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-16 14:27

Ik heb die knop bij het springen (voor het ruiterbewijs nota bene) eens goed tegen mijn borstbeen gehad en heb daar nog weken last van gehad. En dat was maar een hindernis van 30 cm ofzo. Ging nergens over. Toch levensgevaarlijk, die knop.

Als jij en je paard ervaren springers zijn en je maakt een klein sprongetje dan zou het moeten kunnen. Maar als je paard geen ervaren gecontroleerde springer is en bijvoorbeeld veel hoger springt dan nodig, zou ik absoluut geen westernzadel gebruiken.

EDIT: Overigens landen de beste ruiters wel eens op de hals van hun paard. Bedenk even waar die knop dan zit... ;)

pol013

Berichten: 8994
Geregistreerd: 18-05-04
Woonplaats: Omg breda

Re: Springen met een westernzadel slecht?

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-16 14:35

Ik zou er echt niet aan moeten denken. Om fijn is balans te kunnen blijven rondom een sprong heb je echt een heel andere houding nodig dan je hebt in een westernzadel. Alles kan natuurlijk maar in tegenstelling tot de anderen hier denk ik dat het dus wel 'kwaad' kan voor je paard omdat jij nooit zo onbelemmerd mee kunt gaan als vanuit een veelzijdigheids of springzadel.

Babootje

Berichten: 26248
Geregistreerd: 25-06-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-16 14:43

pol013 schreef:
Ik zou er echt niet aan moeten denken. Om fijn is balans te kunnen blijven rondom een sprong heb je echt een heel andere houding nodig dan je hebt in een westernzadel. Alles kan natuurlijk maar in tegenstelling tot de anderen hier denk ik dat het dus wel 'kwaad' kan voor je paard omdat jij nooit zo onbelemmerd mee kunt gaan als vanuit een veelzijdigheids of springzadel.


ik kan me ook niet voorstellen dat het goed is voor je paard om te springen met een westernzadel.
Je paard moet zijn rug niet alleen basculeren (bollen) boven de sprong, maar ook hollen bij de landing.
Dat laatste lijkt me moeilijk met een westernzadel Je belemmert de flexibiliteit van de rug en je zit ook nog eens op het zwaarste punt. Een boomstammetje zal best kunnen, maar 60/70 cm is echt al te hoog om dat verantwoord te doen.

superpony
Berichten: 25398
Geregistreerd: 25-02-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-16 14:50

Als je kijkt naar trail, wat eigenlijk een route met obstakels rijden is, kun je altijd een tak of boomstammetje tegenkomen, waar je netjes over heen moet kunnen.

Zoals ik al eerder schreef; als je paard niet goed getraind is qua springen en je zelf niet ervaren genoeg bent, gaan de afzet en sprong misschien problemen geven.

Ook in een western zadel kun je een nette verlichte zit aannemen. Je balans moet ten alle tijden goed zijn. Of daar moet je aan werken. Als je geen verlichte zit beheerst, is je zit gewoon nog niet zo goed.

60/80cm is echt niet zo hoog, maar dan moet je het wel netjes aan kunnen rijden, de afzet goed kunnen regelen etc.
Onder een goed passend zadel, die goed opgelegd is, kan een paard zich prima bewegen voor een lage hindernis.

Westernzadels komen in verschillende type's en modellen. Niet elk type zadel heeft een flinke knop. Bij mijn zadel, moet je echt moeite om de knop met je buik te raken.
Een vorig zadel, lang geleden, ben ik weleens vast blijven zitten aan de knop met mn jas. Ik had een spijkerjack met knopen en met afstijgen, kwam de onderste rand vast te zitten.
Met datzelfde zadel heb ik ooit een sprongetje gemaakt, toen ik mn oude ruin pas had. Die had nog geen springervaring en sprong wat vroeg. Dat is de enige keer in 23 jr western zadels dat ik een beetje last van mn buik heb gehad.

Een springzadel betekent niet dat je opeens wel kan springen. De principes blijven hetzelfde, het moet nog steeds goed gebeuren.

mrie
Berichten: 6443
Geregistreerd: 08-06-03

Re: Springen met een westernzadel slecht?

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-16 20:32

Polo en Babootje, ik vind jullie argumenten een beetje ongefundeerd, een westrenzadel is er niet voor gebouwd maar het is ook geen houten plank op een paardenrug.
Als je je echt op het spingen toe wilt leggen denk ik dat je vrij snel al op zoek gaat naar een makkelijker zadel. Dus waar hebben we het nu over?

BrittS

Berichten: 1723
Geregistreerd: 06-03-11
Woonplaats: Elburg

Re: Springen met een westernzadel slecht?

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-16 20:45

Ik spring ook wel eens wat met mijn westernzadel, nooit heel hoog, denk max 60 cm en ook niet vaak. Merk nooit dat mijn paard de dagen daarna gevoelig is op de rug, wat hij bij verkeerde belasting wel vrij snel is.

Mocht je vaker/hoger gaan springen dan zou ik wel gaan kijken voor een springzadel, dit vooral voor je houding, bewegingsvrijheid en de bewegingsvrijheid van het paard.

superpony
Berichten: 25398
Geregistreerd: 25-02-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-16 00:33

BrittS schreef:
Ik spring ook wel eens wat met mijn westernzadel, nooit heel hoog, denk max 60 cm en ook niet vaak. Merk nooit dat mijn paard de dagen daarna gevoelig is op de rug, wat hij bij verkeerde belasting wel vrij snel is.

Mocht je vaker/hoger gaan springen dan zou ik wel gaan kijken voor een springzadel, dit vooral voor je houding, bewegingsvrijheid en de bewegingsvrijheid van het paard.


Dat hoeft natuurlijk niet door het zadel te komen. Springen is ook een echte sport en moet je voor trainen. Zomaar over wat hindernissen gaan kan heel slecht zijn.

mrie
Berichten: 6443
Geregistreerd: 08-06-03

Re: Springen met een westernzadel slecht?

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-16 01:50

Oh kom op superpony, ze zijn niet van glas hoor.

Melanie_B

Berichten: 4091
Geregistreerd: 20-11-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-16 02:00

Hmm.. Echt een antwoord durf ik je er niet op te geven, maar ik ben wel van mening dat er niet voor niets ''Dressuur-/spring-/western'' zadels bestaan en deze dan ook echt specifiek bedoeld zijn voor deze onderdelen. Deze zadels zijn zo gemaakt dat ze tijdens deze disciplines de juiste druk en pas gevoel geven. Mocht je dressuur rijden en springen dan is een veelzijdigheidszadel ideaal.

Het zal hoogst waarschijnlijk geen kwaad kunnen als je zo nu en dan springt met een ander zadel dan een springzadel, maar fijn zal het voor paard en ruiter niet zijn.

Eileen_

Berichten: 4822
Geregistreerd: 16-02-11
Woonplaats: Omgeving Zwolle

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-16 02:19

Melanie_B schreef:
Hmm.. Echt een antwoord durf ik je er niet op te geven, maar ik ben wel van mening dat er niet voor niets ''Dressuur-/spring-/western'' zadels bestaan en deze dan ook echt specifiek bedoeld zijn voor deze onderdelen. Deze zadels zijn zo gemaakt dat ze tijdens deze disciplines de juiste druk en pas gevoel geven. Mocht je dressuur rijden en springen dan is een veelzijdigheidszadel ideaal.

Het zal hoogst waarschijnlijk geen kwaad kunnen als je zo nu en dan springt met een ander zadel dan een springzadel, maar fijn zal het voor paard en ruiter niet zijn.

Lol, western is niet een discipline maar een manier van rijden. Je hebt reiningzadels, roping zadels, trail zadels, pleasure zadels, allround zadels, cutting zadels, barrel race zadels, show zadels etc.
Net als met engelse zadels is er verschil met hoe t je in een houding zit. Elk zadel heeft dus zn kwaliteit, maar natuurlijk kan je met elk zadel ook dingen doen waar t niet specifiek voor gemaakt is. Zoals ik rij in een roping zadel, maar rope (nog) niet. Wel veel werk met cattle, rijden in de bak (wat jullie dressuur noemen. Maar dan wel op een western manier), soms een sprongetje, buitenrijden, paarden trainen etc.
Dus ja, je kan zeker weten iets met een zadel doen waar t nier specifiek voor gemaakt is. Meestal. Zolang je niet te hoog in t niveau gaat. Je kan niet 1.20 meter parcour springen met western zadel of dressuur zadel. Sprongetje van 30 cm is geen probleem. Je kan geen stier ropen met je reining zadel, wel een kalfje (als de knop groot genoeg is). Etc..
Ik denk dat deze zadels meer gemaakt zijn voor wanneer je t veel en 'serieus' doet. Maar om eens iets anders een keer te doen, dat kan echt geen kwaad.

Voor de mensen die beweren dat een western zadel te moeilijk, stijf, hard, zwaar of wat dan ook is voor springen.. origineel zijn deze zadels gemaakt om voor de ruiter een hele dag in t zadel te zitten. En dus ook een sprongetje te kunnen maken, want soms heb je een boomstam waar je overheen moet springen ;) dus dat is absoluut niet waar.