Overgang shank naar snaffle!

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Wildgirl

Berichten: 11662
Geregistreerd: 14-11-03
Woonplaats: Drenthe

Overgang shank naar snaffle!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-09-16 19:18

Juist, de omgekeerde wereld!
Mijn paard is in het verleden wat grover gereden op een voor het ras gebruikelijk ongebroken scharenbit met kinketting.
Op dit moment loopt ze bij mij op een dubbel gebroken aurigan snaffle.
Heel fijn zacht bitje wat ze goed aanneemt echter, ze loopt er bij tijd en wijle dwars doorheen.
Laat ook duidelijk zien er totaal geen respect voor te hebben.
Dit zorgt ervoor dat ik af en toe de handrem flink moet aantrekken, wat niet mijn stijl is en waar ik ook niet blij mee ben.
Na overleg met instructeur(reining) die al wat hardhandiger is dan ikzelf kwamen we uit op de optie om er nu een dubbel of enkel gebroken shank voor in de plaats te nemen om wat dichter bij het referentiekader van paard lief te blijven.
Ik kom er nl het liefst zo min mogelijk aan maar als het dan een keer moet dan weet mijn merrie iig wat ik bedoel.
Ze is overigens in het verleden niet "dressuurmatig" western getraind.
Mijn doel is om, wanneer deze basis er goed in zit, langzaam weer over te stappen naar een snaffle.
Heeft iemand hier ervaring mee?

Hilary

Berichten: 9203
Geregistreerd: 22-05-04

Re: Overgang shank naar snaffle!

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-16 19:31

Ik heb in de VS een merrie teruggeschoold naar een snaffle. Het doel voor de merrie was om een leuk buitenrijpaard te worden, beetje trail rides en trektochtjes, met haar niet al te handige eigenaar (iets te lomp, niet erg subtiel).

De eigenaar had haar in eerste instantie weggebracht naar een reiningstal waar ze haar zadelmak gemaakt hebben en haar vooral veel reining-dressuur-achtige dingen hebben laten doen. Ik weet niet of ze eerder op een snaffle is gereden, maar de eigenaar kreeg haar mee met shank.
Op de eerste trail ride is het beest aan de kletter gegaan en was niet meer te stoppen. Conclusie: ze was op de reiningstal de bak niet uitgeweest, dus alle dingen die ze onderweg tegenkwam waren eng. Vervolgens ging de eigenaar proberen haar te laten stoppen door aan de teugel te gaan hangen, en ging ze alleen maar harder.

Daarna werd ze op advies van een vriend van de eigenaar gebracht bij de stal waar ik stage liep. Hij heeft laten zien met welke optoming ze gereden werd en verteld wat er was gebeurd tijdens de ritten.
Samen met mijn stage-begeleider hebben we het inrijden als het ware opnieuw gedaan; niet het zadelmak maken, want dat was ze wel, maar vooral haar reactie op het bit. Enig contact was namelijk gelijk hoofd omhoog in paniek. Ik heb haar gereden op een touwhalster i.cm. het zachtste bitje wat ik kon vinden (D-trens, zeemleer eromheen gewikkeld).

Ik moet zeggen dat door de tijd te nemen en vooral ook door schriktraining in de bak, wandelen / als handpaard mee de prairie op ze eigenlijk een heel fijn paard is geworden. De eigenaar dook wel steil achterover toen mijn stage-begeleider na de tweede volle week een fotootje stuurde dat ik zonder zadel en met een touwhalstertje door de bak aan het sturen was over een zeiltje tussen ballonnen en vlaggen door :+
Hij heeft na de omscholing eerst les gehad op een paard met veel trail ervaring en heeft dat paard ook de eerste keren meegenomen om zelf handiger te worden. Daarna heeft hij lessen gevolgd met zijn eigen paard zodat hij haar 'gebruiksaanwijzing' onder de knie kreeg.

Wranglerbutt

Berichten: 10377
Geregistreerd: 24-04-04
Woonplaats: Kamp'n

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-16 09:47

Beste manier om 'terug te schakelen' vind ik ook via touwhalster. Je moet het paard eigenlijk opnieuw leren wijken voor druk. Als hij met heel lichte druk (lateraal) kan inbuigen met touwhalster of sidepull, stap je pas over naar snaffle. Wat dat betreft is het heel zinnig terug te gaan naar de basis!

Als je daarbij begeleiding kunt gebruiken, kan ik je van harte de het trainingsprogramma (online video abonnement) van Warwick Schiller aanraden.

Als je op YouTube zoekt naar Warwick Schiller + lateral flexion of leg yield (ja, die gaat ook over contact en nageven) krijg je een idee of het bruikbaar voor je is.

gaucho

Berichten: 9523
Geregistreerd: 29-10-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-16 20:08

ik ben mijn criollo (geimporteerd uit Argentinie, ingereden op scharenbit) eerst een tijd bitloos gaan rijden en van daar uit op snaffle. En daarna uiteindelijk weer op bit, maar hij was net zo makkelijk weer op snaffle te rijden. Belangrijk is dat je zelf heel consequent bent en op tijd los laat.

Wildgirl

Berichten: 11662
Geregistreerd: 14-11-03
Woonplaats: Drenthe

Re: Overgang shank naar snaffle!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-10-16 09:19

Thanks voor de reacties, voor nu besloten om toch nog even door te gaan op het sprengerbitje en eerst vanuit stap door te werken op haar reactie op mijn hand.

Popstra
Berichten: 13743
Geregistreerd: 21-06-08

Re: Overgang shank naar snaffle!

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-16 15:10

Wellicht liep dit paard toch het best op een shank bit wat overigens heel niet onvriendelijk hoeft te zijn zolang je maar licht bent in je handen.
Sommige paarden blijven gewoon Bere sterk op een snaffle bit en dat maakt het rijden voor zowel ruiter als paard er ook niet fijner op.