Back up correctie?

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Moosie

Berichten: 341
Geregistreerd: 18-04-01
Woonplaats: Amsterdam

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-06-01 15:07

Ik las net ergens dat back up als correctie word gebruikt. Ik dacht dat dit was om de achterhand er beter onder te krijgen en bv om het prille begin van een stop te leren? Verward
Krijgt je paard dan juist geen aversie tegen het back uppen?

nooit te oud om te leren *LOL*

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-01 15:39

Die reactie heb ik inmiddels al vaker gekregen, en ik ben er ook heel benieuwd naar wat anderen daar van vinden.
Ik heb het nl. zo geleerd, dus als mijn paardje bv stout is of te hard gaat oid, dan moest ik haar streng backup zetten. Dit is inderdaad vrij vernederend en erg hard voor het paard. Dit is een van de redenen dat ik een nieuwe instructeur zoek!

Sonja

DubbelFun

Berichten: 88633
Geregistreerd: 12-04-01
Woonplaats: 1 km van het midden van Nederland

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-01 15:40

Ja, sommige mensen doen dat. Ik vind het ook geen goed gebruik. Je wekt inderdaad tegenstand op tegen het achteruit gaan. Wat wel goed is om bij elke 'wow' het paard één stapje naar achteren te laten gaan om de achterhand er weer onder te hebben, maar ook dit mag het paard alleen doen op commando en niet uit zichzelf.

DubbelFun

Berichten: 88633
Geregistreerd: 12-04-01
Woonplaats: 1 km van het midden van Nederland

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-01 15:40

Ja, sommige mensen doen dat. Ik vind het ook geen goed gebruik. Je wekt inderdaad tegenstand op tegen het achteruit gaan. Wat wel goed is om bij elke 'wow' het paard één stapje naar achteren te laten gaan om de achterhand er weer onder te hebben, maar ook dit mag het paard alleen doen op commando en niet uit zichzelf.

Jos
Berichten: 4059
Geregistreerd: 14-06-01
Woonplaats: beets

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-01 16:58

Je kunt je paard ook eerst netjes stilzetten , hoofdje laag en dan achterwaarts.
Het is dan wel een correctie maar tevens een nette backup, zodat je paardje er geen tegenzin aan over houd.Je kan dit goed gebruiken als je paard te snel wil en als hij op het bit hangt. Dit hoeft inderdaad niet ruw en snel, zoals jij het denk ik hebt gezien. Dan is het inderdaad een STRAF. Mijn ervaring is dat straffen op deze manier maar kort werkt en je paard er geen plezier aan beleefd. je hebt wel snel resultaat, maar eerlijk duurt het langst.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-01 17:05

Nou, ik moet haar als de sodemieter naar achteren jagen als ze stout is. Niks nette backup, maar NU naar achteren en ik moet ook boos BACK roepen.
Maar afijn, deze instructrice is inmiddels exit en als we volgende maand op de andere stal staan, mag ik lekker weer zelf weten bij wie ik ga lessen! Jammer dat Willem niet verder naar het zuiden afzakt, hoor erg goede berichten over hem!

Sonja

Caballo

Berichten: 1160
Geregistreerd: 17-04-01
Woonplaats: Texas, USA

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-01 17:51

Als die van mij erg lastig is, dan trek ik haar hoofd met 1 teugel naar rechts en dan laat ik haar een paar rondjes lopen. Dat is haar straf. En meestal gaat het daarna wel weer goed.
groetjes, Caballo

vikki

Berichten: 14286
Geregistreerd: 21-02-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-01 20:39

Als Escala "stout" is zet ik haar op een "klein" cirkeltje (niet zo'n heel klein rondje, gewoon een klein voltetje Knipoog), dan wordt ze vanzelf weer rustig/braaf en gaan we riustig weer een grote volte oppakken ofzo. Is ze weer vervelend, dan gaan we gewoon weer aan het werk op een kleine cirkel, niet als een gek de back-up in dus. Party!!

Caballo

Berichten: 1160
Geregistreerd: 17-04-01
Woonplaats: Texas, USA

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-01 22:00

Zo doe ik het ongeveer ook Vikki. Alleen soms heb ik daar geen tijd voor en dat weet ze en dan gaat ze lekker lopen etteren *LOL* .
groetjes, Caballo