Stoelzit in reining zadel

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
SmartBH
Berichten: 1191
Geregistreerd: 29-07-12
Woonplaats: België

Stoelzit in reining zadel

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-07-15 21:57

Hoi allemaal,

Momenteel kan ik niet rijden wegens blokkades in mijn schouders en bekken, waardoor ik nu meer tijd heb om meer mijn filmpjes van het rijden te bekijken.

Ik probeer heel erg aan mijn houding te werken deels zal dit misschien ook verbeteren wanneer mijn bekken terug in orde is. Ik kan het maar niet helpen om steeds in een stoelzit terecht te komen. Ik let er heel erg op dat de lijn tussen schouders, bekken en been op één lijn komt maar mijn zadel dwingt mij min of meer om in die houding te blijven zitten. Ik moet veel druk zetten op mijn stijgbeugels om deze naar achteren te krijgen waardoor alles op één lijn komt te staan. Ik vermoed dat mijn stijgbeugels lang genoeg staan.

Hierbij een filmpje van mijn zit. Hierop was ook de spanning van mijn paard te zien. Er reed een tractor op de weide naast ons en hij was zeer gespannen maar bleef braaf wat voor ons al een hele verbetering is. Mochten jullie daar tips omtrent hebben, laat maar weten.

Graag wat tips, maar hou het vriendelijk ik rij nog maar 3 jaar, met af en toe wat tussenpauzes waarin ik niet kon rijden wegens medische redenen :) ik krijg les en we doen het rustig aan.

Filmpje is onbewerkt dus je zal me af en toe horen praten tegen mijn grootvader


DubbelFun

Berichten: 88633
Geregistreerd: 12-04-01
Woonplaats: 1 km van het midden van Nederland

Re: Stoelzit in reining zadel

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-15 08:38

Vergeet niet dat 'stoelzit' een redelijk geaccepteerde houding is binnen het westernrijden. De bedoeling is dat je de hele dag comfortabel in een zadel zou moeten kunnen zitten zonder de gedwongen 'engelse' houding.
Verder is het met reining de bedoeling om in een stop de voorwaartse beweging te kunnen opvangen door je benen naar voren te doen.
Ook de zadelopbouw van de zitting is daar op gemaakt.

Dus zowel beugelophanging als zadel zijn er op gebouwd. Jij werkt - met de beste bedoelingen- het zadel dus tegen :)

Nu kun je bij sommige zadels de beugelriemen iets naar achteren schuiven in hun slots zodat je een andere beenligging krijgt. Áls dat al lukt bij jouw zadel is het maar de vraag of ze daar dan ook blijven liggen :)

Wil je toch de meer engelse zithouding dan zul je op zoek moeten naar een zadel dat daar meer op gebouwd is.

Overigens heb ik 1x een zadel gehad dat rond de fender een riempje had zitten (onder de seatjockey) die de fender naar voren of naar achteren vast hield. Zodat je duidelijk een keus kon maken die ook blijvend was (zonder dat het telkens terugschoof :) ) Maar ik denk dat dit op zeer weinig zadels het geval zal zijn.

tamo
Berichten: 33
Geregistreerd: 19-07-11
Woonplaats: Midden van het land

Re: Stoelzit in reining zadel

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-15 08:58

Eens met het verhaal hierboven. Maar je hebt ook een western equitation zadel, dat is een allround zadel, waarbij de fenders wat meer naar achteren zijn geplaatst (ten opzichte van een reining zadel). Ik ben daarmee een stuk rechterop gaan zitten. informeer eens bij Evelien van Eurohorse.

gaucho

Berichten: 9517
Geregistreerd: 29-10-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-15 09:09

Ik heb inderdaad een equitation reiner van Triple Horn en ben daar een stuk rechter op van gaan zitten.

Ik heb wel het idee dat je beugels aan de korte kant zijn. Je ziet dit vaker bij reiners, maar die maken dan wel meer buiging in hun knie zodat de onderbenen wat meer naar achter komen te liggen. Dat kost wel een stukje meer spierkracht.

tamo
Berichten: 33
Geregistreerd: 19-07-11
Woonplaats: Midden van het land

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-15 09:17

Dat is grappig. Ik heb dus ook een equitation reiner van Triple Horn. Bevalt erg goed.
En dat was mede mijn probleem, ik heb in 1 been niet de spierkracht om het onderbeen naar achteren te houden. Ik vermoed dat dat ook meespeelt bij TS, die blokkades in schouders en bekken heeft. Bij een equitation zadel kost dat veel minder moeite vanwege de plaatsing van de fenders.

Jinthe1

Berichten: 1918
Geregistreerd: 31-03-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-15 09:21

Je geeft al aan dat het een reining zadel is. De meeste zitten daar op zoals jij er ook op zit of inderdaad zelfs korter.
Als je beugels langer zouden staan dan zit je rechter maar ook meer op je binnen dijbenen en je knieën zullen meer aangesloten zitten. Om de bewegingen oo te vangen (bijv stops) wil je dit juist niet. Ook bij de rollback of spin geef je het paard de ruimte met je been. Het kost wat oefening maar een reiningzadel dwingt je niet voor niets in die houding.
Wellicht een pleasure zadel iets voor jou?

ElCid

Berichten: 9221
Geregistreerd: 28-01-02
Woonplaats: Friesland

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-15 09:23

Ik heb alleen maar western zadels die me niet in een stoelzit zetten. Ik kan niet rijden als ik zo zit............Er zijn western zadels te koop die je meer in een "dressuur" zit zetten, dus met de benen meer onder je lijf.
Ik ben dan ook geen reining ruiter, maar in een reining zadel zit ik te ver naar achteren en door de beugelophanging kan ik geen behoorlijke beenhulpen geven. Ik rijdt meestal met wat kortere zadels, max. 15 inch seat, daarbij zit je al veel rechter. Ook de "ouderwetse" zadel modellen ( A- fork en de meeste Wade types, barrel racers en kortere zadels in het algemeen) zullen je rechter op neer zetten, de beenhouding meer op de "dresuur" plek en dus geen stoelzit creëren.

Ik vond het juist in een reining zadel minder prettig om lange ritten te maken, door die stoelzit! In de echte ranch/ werkzadels zit je ook al veel meer rechtop.

Op deze foto zie je dat de beugelophanging bij deze "old -timer" veel meer recht onder de seat zit. http://www.grizzlysaddlery.com/images/3 ... salia1.jpg
Wade model : https://ranchsaddle.c13.hesecure.com/im ... 3_1280.jpg
Bij dit ranch saddle ook : http://doublejsaddlery.com/images/F64022747.jpg
en reiners met de seat verder naar achter en de beugel dus meer naar voren: http://ep.yimg.com/ay/thesaddleshop/15- ... -811-1.jpg / http://www.horsebasic.com/western/saddl ... saddle.jpg

superpony
Berichten: 25398
Geregistreerd: 25-02-05

Re: Stoelzit in reining zadel

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-15 15:35

Heb je wel al eens zitles genomen? Zoals je zelf zegt, rij je kort, weinig en was er spanning.

Wij hebben zelf reiningseat zadels. Wij hebben een paar keer een ander zadel gehad en zowel mn man als ik vonden het naar zitten. Dat is ook pure gewenning. Maar wij vinden dat je naar voren wordt gedrukt voor ons gevoel dan.
Mijn man zit meer in stoelzit dan ik, maar ik rij met kortere beugels en hou mn onderbenen verder naar achteren.

Onze bodem van de bak wil weleens slecht zijn en ik ben enkele jaren geleden nogal hard gevallen met mn ruin. Als er nu dus slechte plekken zitten, kan ik ook nogal eens gaan klemmen. Dan zit je sowieso al erg rot, maar ik heb daarna veel last van mn rug en heup.

Als ik iemand die dressuur rijdt op mn zadel laat zitten nemen de meesten hun ''eigen'' dressuur houding aan en komen niet eens bij de cantle in de buurt. Anderen gaan hangen en krijgen enorme stoelzit, maar dat zijn meestal de mensen die geen nette zit hebben.

SmartBH
Berichten: 1191
Geregistreerd: 29-07-12
Woonplaats: België

Re: Stoelzit in reining zadel

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-07-15 19:30

Bedankt allemaal voor de reacties, ik ga ze even proberen door te nemen. Het is misschien niet het ideale filmpje vanwege de extra spanning, maar het geeft toch een beeld weer.

Dubbeldun: bedankt voor de heldere uitleg, ik vermoedde wel dat ergens deze houding als standaard zou gezien worden. Echter had ik de indruk dat het bij mij zeer erg was en dus niet de acceptabele houding zou zijn. Vaak zie ik ruiter die in een reiningzadel zitten toch net iets rechter zitten of meer op één lijn. Zou dit bij mij ook het geval zijn?

Tamo: ik zal het even opzoeken, mijn zadel is nog geen jaar oud en nieuw aangeschaft. Ik wil niet onmiddellijk een nieuwe aanschaffen, maar zou het wel overwegen mocht het beter voor mij zijn. Qua houding tijdens het rijden voor mijn schouders en bekken.

Gaucho: als ik mijn been los laat hangen dan hangt mijn stijgbeugel net op de hoogte van mijn enkel. Ik weet niet of dit dan te kort is? Als ik ze langer zet dan speel ik mijn stijgbeugels gemakkelijk kwijt. Het zit hem inderdaad in de spierkracht die ik mis op die stijgbeugel op zijn plaats te houding. Misschien als de blokkades weg zijn dat dit een verbetering zou kunnen opleveren.

Popke: bedankt voor de informatie, wist eigenlijk niet welke invloed het zadel eigenlijk had. Mijn paard is reining geschoold dus we doen wel deze manoeuvres weliswaar op laag niveau :) Mijn paard doet het ook niet zo goed op vreemd terrein, dus ik weet eigenlijk niet welke tak we zouden opgaan. Wandelingen lukken nog vrij goed, tot nu toe vond ik mijn zadel vrij comfortabel om 3 uur op wandeling te gaan.

Elcid: bedankt, de foto's geven een heel duidelijk beeld weer. Ik ga het eens bespreken met mijn lesgever wat hij eventueel erover denkt.

Superpony: specifiek zitles niet, maar als ik les krijg dan let mijn lesgever wel erg op mijn houding. Ik probeer voornamelijk als ik zelf rij hieraan te werken. Ik vraag dan ook vaak filmpjes of foto's te maken. Vraag regelmatig aan mijn grootvader of hij die lijn zit (schouders, bekken, benen). Ik probeer ook zonder stijgbeugels te rijden om hieraan te werken.

tamo
Berichten: 33
Geregistreerd: 19-07-11
Woonplaats: Midden van het land

Re: Stoelzit in reining zadel

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-15 21:44

Als je wilt onderzoeken of een ander zadel beter voor jou in jouw situatie zou zijn, kan je ook contact opnemen met Evelien (Eurohorse). Ze komt aan huis met haar mobiele winkel. Als je aan uitlegt wat jouw fysieke problemen zijn, denkt ze super met je mee. En kan je eventueel een ander zadel proberen. Er is geen verkoopverplichting (betaal je alleen haar bezoek geloof ik). Het is ook mogelijk je zadel bij haar in te ruilen. Ik heb nog een heel schappelijk bedrag voor mijn zadel terug gekregen.
Nee, ik heb geen aandelen in haar :D Maar ze heeft mij zo goed geholpen. Het rijden gaat nu ook gelijk beter. Dat gun ik iedereen. Succes!

SmartBH
Berichten: 1191
Geregistreerd: 29-07-12
Woonplaats: België

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-07-15 07:02

tamo schreef:
Als je wilt onderzoeken of een ander zadel beter voor jou in jouw situatie zou zijn, kan je ook contact opnemen met Evelien (Eurohorse). Ze komt aan huis met haar mobiele winkel. Als je aan uitlegt wat jouw fysieke problemen zijn, denkt ze super met je mee. En kan je eventueel een ander zadel proberen. Er is geen verkoopverplichting (betaal je alleen haar bezoek geloof ik). Het is ook mogelijk je zadel bij haar in te ruilen. Ik heb nog een heel schappelijk bedrag voor mijn zadel terug gekregen.
Nee, ik heb geen aandelen in haar :D Maar ze heeft mij zo goed geholpen. Het rijden gaat nu ook gelijk beter. Dat gun ik iedereen. Succes!


Ik woon in België, ik vermoed dat zij in Nederland actief is?

Hobbyhorse

Berichten: 1318
Geregistreerd: 18-01-14
Woonplaats: Ja

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-15 11:00

Op hun site staat ook grensstreek Duitland en Belgie SmartBH http://euro-horse.nl

Zie hun agenda, morgen zijn ze in de omgeving van Geel ;)

canisia

Berichten: 788
Geregistreerd: 13-10-12
Woonplaats: Brielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-15 12:16

Ik heb al regelmatig mensen om mij heen gezien die tijdens een wedstrijd de opmerking kregen van de jury dat zij in een stoelzit zaten. Dit was dan wel bij horsemanship en pleasure, disciplines waar je rechtop zit en puur vanuit je zit rijd.

Voor goed zit contact en goede hulpen is het geen doen vanuit een stoelzit.
Bij een stoelzit zal je altijd met een bolle onderrug zitten en je bekken naar voren hebben gekanteld, hierdoor 'push' je je paard continue onder je vandaan naar voren. De druk op de paardenrug zal stukken beter verdeeld worden wanneer je zelf rechtop zit en alle druk verdeeld over beide zitbeenknoppels en je doos :+ Hierdoor kan je veel subtielere hulpen geven en gemakkelijker een heup laten zakken om zo een buiging in te zetten.

Bij de reining wordt er sowieso wat minder op gelet hoe je zit en met een sliding stop wordt het toch lastig om netjes rechtop te blijven :')

Edit: Voor een ander zadel zal ik ook naar Eurohorse gaan. Voor les in je zit is Paulette Zorn echt fantastisch, maar ben bang dat dat niet te doen is voor jou, aangezien zij uit noord NL komt.

DubbelFun

Berichten: 88633
Geregistreerd: 12-04-01
Woonplaats: 1 km van het midden van Nederland

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-15 12:26

canisia schreef:
....Bij een stoelzit zal je altijd met een bolle onderrug zitten en je bekken naar voren hebben gekanteld, ....
Volgens mij heb je dit bij stoelzit juist niet en bij een dressuur zit wel.

Jinthe1

Berichten: 1918
Geregistreerd: 31-03-06

Re: Stoelzit in reining zadel

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-15 12:41

DD ik denk dat een dressuurruiter eerder met een holle rug zit ;-)
In vergelijking dan..
Maar anyway, in de rening krijg je geen punten voor houding. De gedachte is dat het paard niet de juiste bewegingen kan maken als je als ruiter het paard belemmert. Je komt er dus vanzelf wel achter als je zit niet juist is ;-)

superpony
Berichten: 25398
Geregistreerd: 25-02-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-15 12:44

Carnisia, niet mee eens........Je gebruikt in de reining wel je zit. Heb je weleens een goede speedcontrol gezien? En een sliding stop als je niet goed zit? Sommige ruiters zitten niet altijd even netjes en ik zie juist vaak mensen scheef zitten. Maar je vliegt je zadel uit bij een flinke sliding als je niet goed zit.

DubbelFun

Berichten: 88633
Geregistreerd: 12-04-01
Woonplaats: 1 km van het midden van Nederland

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-15 13:21


canisia

Berichten: 788
Geregistreerd: 13-10-12
Woonplaats: Brielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-15 13:43

@superpony, helemaal gelijk, maar als je in de 'nette, lange pleasure houding' je sliding uit wil blijven zitten wordt het denk ik toch wel lastig :Y)
Je zal dieper moeten zitten, wel recht en nog steeds is je zit van groot belang, maar wel meer met een bolle rug. Hierdoor komen automatisch je benen naar voren en zal je meer in een stoelzit komen. Het is per onderdeel dus afhankelijk of dit noodzakelijk/gewenst is.

Iig kan je er bij pleasure/hms wel iets op worden afgerekend.

Sinds ik heb geleerd op me zitbeenknobbels te zitten ipv achterop me billen, zit je automatisch meer recht. Was even wennen, maar een zadel wat me nu in stoelzit gooit kan ik echt niet mee rijden (zoals bijv. overgrote deel van de BM's _-:( maar dat is offtopic haha).

Er vanzelf achter komen of je zit niet juist is klopt absoluut, maar of iedereen hier zelf achterkomt vraag ik me af :') Vaak worden problemen toch via het paard geprobeerd op te lossen. Maar zoals ts zegt, super goed dat je instructeur hier iig wel op let en wellicht helpt een ander zadel ook al een hoop.

Edit: Haaaha jaa dat filmpje! Zag het van de week voorbij komen _O-

SmartBH
Berichten: 1191
Geregistreerd: 29-07-12
Woonplaats: België

Re: Stoelzit in reining zadel

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-07-15 19:32

Om even aan te tonen waarom ik hierop ben gekomen, twee foto's van mij maar in een ander zadel:

Mijn oud zadel, ook een reining zadel maar een ander type:
Afbeelding
Afbeelding

Mijn nieuw zadel, idem reining zadel maar anders gebouwd:
Afbeelding
Afbeelding

mindful

Berichten: 3556
Geregistreerd: 24-09-08
Woonplaats: Zaventem - België

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-15 20:05

In je nieuwe zadel vind ik je beter zitten, meer relaxe houding.
Ben benieuwd wat de kenners ervan vinden :)

SmartBH
Berichten: 1191
Geregistreerd: 29-07-12
Woonplaats: België

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-07-15 20:09

mindful schreef:
In je nieuwe zadel vind ik je beter zitten, meer relaxe houding.
Ben benieuwd wat de kenners ervan vinden :)


Tussen beide foto's zit er wel een serieuze periode :p ongeveer een jaar. Daaraan kan het ook liggen.

Sure_lee

Berichten: 10385
Geregistreerd: 19-03-13
Woonplaats: Harderwijk

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-15 20:11

Ik vind je in je nieuwe zadel ook beter zitten :=

mindful

Berichten: 3556
Geregistreerd: 24-09-08
Woonplaats: Zaventem - België

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-15 20:17

Je bekken en beenhouding zijn beter. Zoals je zegt kan het door het tijdverschil zijn, ik vind je filmpje ook niet echt verkeerd.

DubbelFun

Berichten: 88633
Geregistreerd: 12-04-01
Woonplaats: 1 km van het midden van Nederland

Re: Stoelzit in reining zadel

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-15 20:23

De eerste houding is voor de pleasure, de 2e zie je meer bij reining.

SmartBH
Berichten: 1191
Geregistreerd: 29-07-12
Woonplaats: België

Re: Stoelzit in reining zadel

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-07-15 21:09

Maar welke houding zou meer schokken absorberen die niet in je rug terecht komen? vind het erg moeilijk, heb reeds enkele zadelpassers aangeschreven.

Ik mag volgende week eens proberen rijden, ben erg benieuwd hoe ik me zal voelen...