Stoelzit in reining zadel

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Antwoord op onderwerpPlaats een reactie
 
 
SmartBH
Berichten: 1191
Geregistreerd: 29-07-12
Woonplaats: België

Stoelzit in reining zadel

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 05-07-15 21:57

Hoi allemaal,

Momenteel kan ik niet rijden wegens blokkades in mijn schouders en bekken, waardoor ik nu meer tijd heb om meer mijn filmpjes van het rijden te bekijken.

Ik probeer heel erg aan mijn houding te werken deels zal dit misschien ook verbeteren wanneer mijn bekken terug in orde is. Ik kan het maar niet helpen om steeds in een stoelzit terecht te komen. Ik let er heel erg op dat de lijn tussen schouders, bekken en been op één lijn komt maar mijn zadel dwingt mij min of meer om in die houding te blijven zitten. Ik moet veel druk zetten op mijn stijgbeugels om deze naar achteren te krijgen waardoor alles op één lijn komt te staan. Ik vermoed dat mijn stijgbeugels lang genoeg staan.

Hierbij een filmpje van mijn zit. Hierop was ook de spanning van mijn paard te zien. Er reed een tractor op de weide naast ons en hij was zeer gespannen maar bleef braaf wat voor ons al een hele verbetering is. Mochten jullie daar tips omtrent hebben, laat maar weten.

Graag wat tips, maar hou het vriendelijk ik rij nog maar 3 jaar, met af en toe wat tussenpauzes waarin ik niet kon rijden wegens medische redenen :) ik krijg les en we doen het rustig aan.

Filmpje is onbewerkt dus je zal me af en toe horen praten tegen mijn grootvader



SmartBH
Berichten: 1191
Geregistreerd: 29-07-12
Woonplaats: België

Re: Stoelzit in reining zadel

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 07-07-15 19:30

Bedankt allemaal voor de reacties, ik ga ze even proberen door te nemen. Het is misschien niet het ideale filmpje vanwege de extra spanning, maar het geeft toch een beeld weer.

Dubbeldun: bedankt voor de heldere uitleg, ik vermoedde wel dat ergens deze houding als standaard zou gezien worden. Echter had ik de indruk dat het bij mij zeer erg was en dus niet de acceptabele houding zou zijn. Vaak zie ik ruiter die in een reiningzadel zitten toch net iets rechter zitten of meer op één lijn. Zou dit bij mij ook het geval zijn?

Tamo: ik zal het even opzoeken, mijn zadel is nog geen jaar oud en nieuw aangeschaft. Ik wil niet onmiddellijk een nieuwe aanschaffen, maar zou het wel overwegen mocht het beter voor mij zijn. Qua houding tijdens het rijden voor mijn schouders en bekken.

Gaucho: als ik mijn been los laat hangen dan hangt mijn stijgbeugel net op de hoogte van mijn enkel. Ik weet niet of dit dan te kort is? Als ik ze langer zet dan speel ik mijn stijgbeugels gemakkelijk kwijt. Het zit hem inderdaad in de spierkracht die ik mis op die stijgbeugel op zijn plaats te houding. Misschien als de blokkades weg zijn dat dit een verbetering zou kunnen opleveren.

Popke: bedankt voor de informatie, wist eigenlijk niet welke invloed het zadel eigenlijk had. Mijn paard is reining geschoold dus we doen wel deze manoeuvres weliswaar op laag niveau :) Mijn paard doet het ook niet zo goed op vreemd terrein, dus ik weet eigenlijk niet welke tak we zouden opgaan. Wandelingen lukken nog vrij goed, tot nu toe vond ik mijn zadel vrij comfortabel om 3 uur op wandeling te gaan.

Elcid: bedankt, de foto's geven een heel duidelijk beeld weer. Ik ga het eens bespreken met mijn lesgever wat hij eventueel erover denkt.

Superpony: specifiek zitles niet, maar als ik les krijg dan let mijn lesgever wel erg op mijn houding. Ik probeer voornamelijk als ik zelf rij hieraan te werken. Ik vraag dan ook vaak filmpjes of foto's te maken. Vraag regelmatig aan mijn grootvader of hij die lijn zit (schouders, bekken, benen). Ik probeer ook zonder stijgbeugels te rijden om hieraan te werken.


SmartBH
Berichten: 1191
Geregistreerd: 29-07-12
Woonplaats: België

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 08-07-15 07:02

tamo schreef:
Als je wilt onderzoeken of een ander zadel beter voor jou in jouw situatie zou zijn, kan je ook contact opnemen met Evelien (Eurohorse). Ze komt aan huis met haar mobiele winkel. Als je aan uitlegt wat jouw fysieke problemen zijn, denkt ze super met je mee. En kan je eventueel een ander zadel proberen. Er is geen verkoopverplichting (betaal je alleen haar bezoek geloof ik). Het is ook mogelijk je zadel bij haar in te ruilen. Ik heb nog een heel schappelijk bedrag voor mijn zadel terug gekregen.
Nee, ik heb geen aandelen in haar :D Maar ze heeft mij zo goed geholpen. Het rijden gaat nu ook gelijk beter. Dat gun ik iedereen. Succes!


Ik woon in België, ik vermoed dat zij in Nederland actief is?

SmartBH
Berichten: 1191
Geregistreerd: 29-07-12
Woonplaats: België

Re: Stoelzit in reining zadel

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 08-07-15 19:32

Om even aan te tonen waarom ik hierop ben gekomen, twee foto's van mij maar in een ander zadel:

Mijn oud zadel, ook een reining zadel maar een ander type:
Afbeelding
Afbeelding

Mijn nieuw zadel, idem reining zadel maar anders gebouwd:
Afbeelding
Afbeelding

SmartBH
Berichten: 1191
Geregistreerd: 29-07-12
Woonplaats: België

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 08-07-15 20:09

mindful schreef:
In je nieuwe zadel vind ik je beter zitten, meer relaxe houding.
Ben benieuwd wat de kenners ervan vinden :)


Tussen beide foto's zit er wel een serieuze periode :p ongeveer een jaar. Daaraan kan het ook liggen.

SmartBH
Berichten: 1191
Geregistreerd: 29-07-12
Woonplaats: België

Re: Stoelzit in reining zadel

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 08-07-15 21:09

Maar welke houding zou meer schokken absorberen die niet in je rug terecht komen? vind het erg moeilijk, heb reeds enkele zadelpassers aangeschreven.

Ik mag volgende week eens proberen rijden, ben erg benieuwd hoe ik me zal voelen...

SmartBH
Berichten: 1191
Geregistreerd: 29-07-12
Woonplaats: België

Re: Stoelzit in reining zadel

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 09-07-15 22:15

Wordt hier om de oren geslagen met tips. Ik zal ze allemaal even uitproberen en laat dan ook mijn ondervindingen weten

SmartBH
Berichten: 1191
Geregistreerd: 29-07-12
Woonplaats: België

Re: Stoelzit in reining zadel

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 16-07-15 20:33

Marlien5: ik zal alvast even meevolgen in jouw topic :)

SmartBH
Berichten: 1191
Geregistreerd: 29-07-12
Woonplaats: België

Re: Stoelzit in reining zadel

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 16-07-15 20:38

Even een kleine update van mezelf.

Ik heb reeds twee pogingen tot rijden achter de rug. De eerste keer was 10 min waarvan ik elk spiertje in mijn rug voelde en heeft erg zoekend was naar een houding waarin ik pijn vrij was. Tot mijn verbazing zat ik blijkbaar erg netjes. :)

Vandaag opnieuw gereden, maar ontspanning was heel erg ver te zoeken. Mijn paard staat nu enige tijd stil en om op zijn zachtst te zeggen had hij er geen zin in. Ik was helemaal niet van plan om lang te rijden, maar doordat hij zo opstandig was heb ik een uur gereden tot we beiden tot een akkoord zijn gekomen...

Mijn grootvader heeft het even kunnen filmen, waarop ik zie dat mijn houding best wel ok is maar door de spanning beweeg ik wel veel. Ik heb reeds contact gehad met een andere mogelijk lesgever die mij graag wil begeleiden met enkele zitlessen :) even een andere kijk kan ook al eens helpen.

SmartBH
Berichten: 1191
Geregistreerd: 29-07-12
Woonplaats: België

Re: Stoelzit in reining zadel

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 01-08-15 19:01

Na nog eens te rijden met mijn zadel na jullie tips begrijp ik dat ik inderdaad te ver zat naar achteren. Het helpt al een heel stuk om gewoon zoals de tip van miss ariein hhet zadel te gaan zitten.

Gezien mijn rug zo gevoelig is, voel ik al snel als ik niet correct zit. Het is moeilijk om dit in alle gangen te doen maar daar werken we dan gewoon wel aan.

De informatie die superpony me gaf, heeft me doen inzien dat ik inderdaad probleem heb met deze spier. Indien ik niet correct zit krijg ik net op die plaats pijn. De oefeningen in de link zijn niet gemakkelijk maar maken mij er zeer bewust van tijdens het rijden.

Elcid: vandaag heb ik een ander zadel uitgeprobeerd met een diepere zit. Meer een roping type. Ik voel me er net iets comfortabeler in. Ik ga dit zadel nog enkele keren proberen maar voor lange ritten denken ik dat het mij meer comfort zal geven. Ik ga deze week eens afwisselend rijden met mijn eigen zadel en dan mijn bevindingen delen.

SmartBH
Berichten: 1191
Geregistreerd: 29-07-12
Woonplaats: België

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 01-08-15 22:25

Dubbel dun: ik heb er niet zoveel verstand van dus miss dat ik verkeerde termen gebruik maar ik voel me een stuk steviger, rechter en meer ondersteunt zitten. Ik voel dat ik mooi op mijn zitbeenknobbels zit.

In mijn eigen zadel heb ik meer ruimte gevoel en het idee dat ik veel meer kan verkeerd doen met mijn zit. Heb veel ruimte om te bewegen. Moet ook net iets meer moeite te doen om de juiste houding te vinden.

Het is echter nog maar de eerste keer en was zeer kort vandaar dat ik het nog even wil verder uitproberen. Ik zal foto's nemen de volgende keer.


Antwoord op onderwerpPlaats een reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 43 bezoekers