Dom vraagje :+

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Brendahorseslover

Berichten: 545
Geregistreerd: 16-01-02
Woonplaats: Zeist

Dom vraagje :+

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-10-02 21:25

Tja, ik ben geen westernruiter, maar ik rijd gewoon op een normale, engels gereden manege...
Nu ken ik iemand die western rijd, ze heeft een westernverzorgpaardje en rijd alleen nog maar western, dat vind ze geweldig... Goed, ik weet er verder dus niets van, maar spreek haar wel af en toe.
Nu vertelde ze dat ze op een engels paard van iemand ging en de eigenaar kreeg het paard nooit nageeflijk. Nu ging ze het bos in (dat meisje dus) met dat paard en binnen 10 minuten was hij nageeflijk. Ze zegt dat het komt door de manier van westernrijden, dan moet je namelijk eerst heel veel aandrijven en dan spelen met de hand om het op te vangen. Ik zei, maar dat moet bij dressuur/engels toch ook? Ja, maar dat is toch anders zei ze...
Nu zal ik geen westernruiter worden, aangezien er ook geen westernmanege is en ik het met het engels rijden wel naar mijn zin heb, maar ik ben toch wel nieuwschierig... wat is er anders aan, wat is de reden dat het op zijn westerns wel lukt en op zijn engels niet?
Ik ben gewoon benieuwd
Brenda

banish

Berichten: 965
Geregistreerd: 09-03-01
Woonplaats: Leiderdorp

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-02 21:51

Ik denk dat gewoon de ene ruiter wat handiger is dan de andere.
Ik heb een western gereden paard, maar ook een "engelse" ruiter kan mijn paard meestal wel naar verzameling rijden.
Je moet maar net effe de truukjes beheersen...

VillaNeusjes

Berichten: 6097
Geregistreerd: 03-09-02
Woonplaats: Villa neusjes on tour

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-02 22:02

ik vind dat je bij elke manier van rijden een dezelfde paard nagefelijk kunt rijden... je moet alleen je paard aanvoelen om te zien hoeveel je moet drijven en wat je met je handen of dergelijke doet . elk paard is anders en daarom moet je bij elk paard je hulpen aanpassen...
dat zij het paard nageeflijk kreeg hoeft niets te maken te hebben met dicipline maar waarschijnlijk gaf zij het paard duidelijker hullpen dan die eigenaar dan deed.. voel het aan....

XoNo

Berichten: 21435
Geregistreerd: 28-12-01
Woonplaats: Assen

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-02 22:53

Precies. Ik krijg nagenoeg ieder paard wel redelijk nageeflijk, ook al heeft de ene wat meer werk nodig dan de andere Knipoog Het is gewoon goed voorwaarts rijden, kont eronder, dan laten ze vanzelf het bit los, en kun je ook bijvoorbeeld een wat langzaam tempo aannemen. Een hoop mensen denken dat een paard nageeflijk rijden in de krul betekent...maar dat is dus je reinste flauwekul Knipoog

Brendahorseslover

Berichten: 545
Geregistreerd: 16-01-02
Woonplaats: Zeist

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-10-02 20:18

Aha, dat dacht ik dus ook, had ik toch gelijk Knipoog
Niet dat ik mijn gelijk wil hebben ofzo hoor Haha! ik wil het alleen wel graag weten, hihi, ik was benieuwd of het nou echt zo anders was... maar ik denk al, bij dressuur moet je toch ook je paard goed voorwaarts rijden en dat in je handen opvangen, dan zie ik het verschil niet Haha!

XxreneexX

Berichten: 660
Geregistreerd: 12-10-02
Woonplaats: Maastricht

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-02 20:22

Het ligt denk ik ook helemaal aan het paardje...de ene luistert weer goed naar de teugels vrij los, andere moetje meer spelen enz