quarters of paints met pssm?

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Mac

Berichten: 11649
Geregistreerd: 09-07-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-14 11:54

Dat is wel een leuke discussie, want wat nou als een paard bijvoorbeeeld n/Hrd of OLWS positief is. Dit paard is dan drager van ("heeft") een genetische aandoening, maar niet erdoor aangedaan en dus ook geen risicofactor voor de verzekering.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-14 11:57

Ik zou inderdaad eens met je dierenarts overleggen slootje. Veel sterkte!

Het is idd een leuke discussie. Ik ben ook wel benieuwd hoe het in de situatie zou zijn die jij aankaart Mac. Wat als je van niets wist en je je paard laat gaan vanwege veel spierbevangenheid.
Het zou me niets verbazen als in de toekomst DNA tests verplicht worden voor je je paard kunt verzekeren.

DubbelFun

Berichten: 88663
Geregistreerd: 12-04-01
Woonplaats: 1 km van het midden van Nederland

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-14 11:58

dat ligt er aan onder welke reden je de verzekering zou willen laten uitkeren; een beenprobleem zal niet gerelateerd zijn aan herda/olws (en wat niet weet dat niet deert ;) ). maar bijv zware spierklachten en het dier blijkt hypp te hebben...
een verzekering kán dus een test-uitslag vragen

slootje
Berichten: 181
Geregistreerd: 22-10-03
Woonplaats: Zaandam

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-14 12:07

In de voorwaarden staan de volgende relevante dingen hierover:
Ziekte ;
Een aantasting van de gezondheid door een andere oorzaak dan ongeval ouderdom slijtage of kreupelheid
Wij vergoeden geen schade:
a. als gevolg van een ziekte, ongeval, kreupelheid of gebrek waarvan de oorzaak voor ingang van de dekkingstermijn ligt;
artikel 1 D omvang van de dekking:
blijvende ongeschiktheid overeenkomstig het op het polisblad
omschreven gebruik, voor zover deze ongeschiktheid een
gevolg is van een ziekte, ongeval of kreupelheid

De uitkering is dan 90% van het verzekerd bedrag bij arbeidsongeschiktheid



Het gaat er mij inderdaad om dat ik hier niet vanaf wist en Hippo destijds ook niet.
Sterker nog; een maand of 3 terug hebben we contact gehad met Hippo en hadden ze geen idee waar we het over hadden. We kregen toen te horen dat we de stukken in konden sturen met een dierenartsverklaring en dat het dan zou worden afgehandeld.

Ik heb ze vorige week een mail gestuurd met alle stukken en ze gewezen op de 5 panel test bij de AQHA met de aanbeveling om hier voortaan naar te verzoeken bij aanvraag van nieuwe verzekeringen....vond ik wel aardig van mezelf :o

Er zou gewoon dekking zijn bij arbeidsongeschiktheid als gevolg van ziekte maar in dit geval spreekt men over een genetisch defect en dus een oorzaak voor aanvang van de dekking.
In de voorwaarden heb ik niets kunnen vinden over genetische aandoeningen.
De vraag is alleen; kun je bij nieuwe ontwikkelingen op gebied van genetica met terugwerkende kracht van dekking worden uitgesloten???

Mac: dat zou dan inderdaad ook gevolgen kunnen hebben voor andere genetische aandoeningen...

dubbeldun: Dat zou wel heel toevallig zijn net na afwijzing van de schade :+

DubbelFun

Berichten: 88663
Geregistreerd: 12-04-01
Woonplaats: 1 km van het midden van Nederland

Re: quarters of paints met pssm?

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-14 12:14

@slootje: je hebt nu idd een slapende hond wakker gemaakt.

al het genetische valt onder deze kreet : de oorzaak voor ingang van de dekkingstermijn

Sannanasje

Berichten: 1574
Geregistreerd: 24-04-09
Woonplaats: Oosterhout NB

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-14 19:30

Helaas vallen genetische afwijkingen inderdaad niet onder de dekking van de verzekering. Daar ben ik met Reddy ook tegenaan gelopen.
Het schijnt ook nog specifiek genoemd te zijn in de voorwaarden, alleen heb ik niet de moeite genomen om het op te zoeken omdat ik teveel bezig was met het verlies van Reddy.
Het banketstaaf is dat het dus niet uitmaakt of je het wel of niet wist voordat je paard de verzekering in ging. Het gaat erom of je het had KUNNEN weten.
De DNA test bestond al ten tijde van het afsluiten van de verzekering, dus had je het kunnen weten, dus krijg je niks. Had de DNA test nog niet ter beschikking geweest ten tijde van afsluiten van de verzekering dan had je misschien nog wat kunnen doen.

Mac

Berichten: 11649
Geregistreerd: 09-07-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-14 19:38

slootje schreef:
De vraag is alleen; kun je bij nieuwe ontwikkelingen op gebied van genetica met terugwerkende kracht van dekking worden uitgesloten???

Interessante vraag idd.
In het geval van PSSM gaat dat je helaas niet helpen, omdat PSSM op zich al wel bekend en testbaar was in 2010. Edit: wat Sannanasje zegt dus en in de praktijk heeft meegamaakt. . Je wordt dus eigenlijk slachtoffer van de resultaten die je zelf met veel pijn en moeite boven water hebt weten te krijgen ...

Ik vrees dus dat de manier waarop zij het hebben geformuleerd in dit geval idd hun achterwerkt dekt om het zo maar te formuleren.

Citaat:
Mac: dat zou dan inderdaad ook gevolgen kunnen hebben voor andere genetische aandoeningen...

Vraag is hoe de verzekering maar ook de eigenaar precies allemaal kan weten wat een bepaald paard van een bepaald ras uit bepaalde bloedlijnen allemaal zou-kunnen-mankeren. En waar trekken ze de grens vwb testen? PSSM1 is eenvoudig met DNA aan te tonen, maar met PSSM2 heb je het alweer over een spierbiopt. Ook het recessief/dominant gebeuren zullen ze dan per aandoening moeten definieren denk ik. Bij de westernrassen heb je al een 5 panel, maar hoe zit dat bij andere rassen? Of mixjes? Of is en blijft het een soort onderzoeksplicht door de koper?

DubbelFun

Berichten: 88663
Geregistreerd: 12-04-01
Woonplaats: 1 km van het midden van Nederland

Re: quarters of paints met pssm?

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-14 21:02

een verzekering kan bij bepaalde rassen wel eisen dat er eerst een test wordt gedaan alvorens er een verzekering kan worden afgesloten. waarschijnlijk door Impressive-paarden en hypp wijzer geworden.

freeride
Berichten: 1639
Geregistreerd: 21-06-11

Re: quarters of paints met pssm?

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-14 20:02

Een aantal van jullie weten het al, maar toch wil ik het nog even vertellen:
Mijn Great Starlight, Duda dus, en Starlights Silverado, Mike dus, zijn zondag 19 januari heel rustig op hun vertrouwde hof ingeslapen. Ik hoop echt dat ze al wat gewend zijn achter de regenboog, en dat ze me zullen vergeven, ik mis ze ontzettend, echt een hele hap uit mijn dagelijks leven, ze woonden hier bij ons aan huis, en ik hoor ze nog regelmatig hinniken als ik de hof op kom uit mijn werk bijvoorbeeld, ik probeer mezelf dan te vertellen dat ze even gedag komen zeggen. Duda en Mike, bedankt dat ik jullie mens mocht zijn, tot ooit.

hobbelheks

Berichten: 8844
Geregistreerd: 11-09-01
Woonplaats: donkerbroek

Re: quarters of paints met pssm?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-01-14 20:50

Heel veel sterkte freeride

Mac

Berichten: 11649
Geregistreerd: 09-07-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-14 20:52

Ik had het idd ook al op FB gelezen. Waanzinnig verdrietig dat het zo heeft moeten lopen. Heel moedig van je dat je ze samen hebt laten gaan. Heel veel sterkte met het verlies ...

simodi

Berichten: 8609
Geregistreerd: 21-04-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-14 20:54

Wow ... wat vreselijk zeg, allebei .... Heel veel sterkte, dit moet ook dubbel zoveel verdriet geven .... ;( :(:)

Anoniem

Re: quarters of paints met pssm?

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-14 21:49

Ook hier een hele dikke knuffel freeride! :(:)

silvester

Berichten: 2275
Geregistreerd: 29-12-04
Woonplaats: Maarsbergen

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-14 21:59

Ook van mij heel veel sterkte Freeride. :(:)

Vickelientje
Berichten: 1618
Geregistreerd: 18-12-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-14 01:25

Heel veel sterkte Freeride...

jottum

Berichten: 1125
Geregistreerd: 30-06-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-14 13:21

Wat enorm verdrietig Freeride... en wat een dappere beslissing.
Veel sterkte

dalawestern
Berichten: 56
Geregistreerd: 19-02-12

Re: quarters of paints met pssm?

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-14 00:07

veel sterkte!!

hutch84

Berichten: 2503
Geregistreerd: 22-01-09
Woonplaats: zeeland

Re: quarters of paints met pssm?

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-14 08:48

Heel veel sterkte freeride

Sannanasje

Berichten: 1574
Geregistreerd: 24-04-09
Woonplaats: Oosterhout NB

Re: quarters of paints met pssm?

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-14 08:51

Ik had het via fb al gedaan, maar ook hier nogmaals heel veel sterkte geweest, het zal nooit makkelijk worden vrees ik

Romkabouter

Berichten: 21721
Geregistreerd: 25-06-02
Woonplaats: Donkerbroek

Re: quarters of paints met pssm?

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-14 09:39

Veel sterkte...

Ryder
Berichten: 1491
Geregistreerd: 30-01-13

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-14 10:45

Tjee Freeride, veel sterkte!

Ik wil even met jullie delen dat ik contact heb (gehad) met de APHA. Ik heb een uitgebreide mail gestuurd dat ik me zorgen maak om het beleid van het moederstamboek om hengsten noch merries te laten testen 'before breeding'. Ter illustratie voegde ik een samenvatting toe van hoe het KWPN te werk gaat om ziektes het stamboek uit te werken. (Ik ben niet direct fan van het KWPN maar ze nemen wel hun verantwoordelijkheid.)

Diezelfde avond nog kreeg ik een hele prettige reactie van executive director Billy Smith, inclusief wat concrete tips om mijn zorgen op de juiste plek gehoord te laten worden.

Nee, ik verwacht niet dat hier nu direct iets mee gebeurt. Wel heb ik het stamboek gemaild opdat mijn zorgen gehoord zouden worden. Een structurele verbetering bereiken we alleen als we gehoord worden daar waar degenen zitten die (in theorie) ook echt iets kunnen betekenen voor het stamboek. Daarom wilde ik jullie ook even op de hoogte stellen - wellicht dat we gezamenlijk de Amerikaanse moederstamboeken kunnen contacteren om zo een verandering te bewerkstelligen? Ik ben me er heel erg van bewust dat dat een ideaal is, en dat de werkelijkheid niet zo rooskleurig is. Maar ik ben er ook van overtuigd dat als we niks doen, er niks verandert.

Mac

Berichten: 11649
Geregistreerd: 09-07-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-14 11:10

Wat goed zeg Ryder _/-\o_ !!
Wat voor tips had Billy Smith? Voelde hij zich zelf ook nog een beetje geroepen om er actief iets mee te doen vanuit het APHA?
Misschien dat er iets gedaan kan worden vanuit de Europese clubs? Een gecombineerd initiatief?
De EU mag wat mij betreft ook best het testen van importpaarden verplicht stellen - en paarden die positief zijn voor een dominant gen (heb het dan mn over HYPP en PSSM) weigeren. Geen idee hoe je dat zou moeten aanpakken overigens :o

Ryder
Berichten: 1491
Geregistreerd: 30-01-13

Re: quarters of paints met pssm?

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-14 11:41

Ik heb een antwoord gestuurd met wat vragen, zodra ik meer weet stuur ik het door Mac!

Hij opperde idd om een breed draagvlak te creëren ism de Europese clubs en om gezamenlijk een voorstel te doen mbt een mogelijke beleidswijziging. Ik heb inderdaad een mail teruggestuurd met vragen als, of het wellicht mogelijk is om een voorstel te doen mbt het instellen van een louter Europese verplichting wat betreft het testen van hengsten voor ze mogen dekken. Dit omdat de populatie van Paint Horses (en QH, en Appies) in Europa een stuk dunner is dan in de USA.

Ik gaf ook aan dat ik met name PSSM1 veel zie voorkomen nu er meer paarden getest worden en dat dit in principe makkelijk uit te roeien is door toch een verplichting in te stellen mbt bijvoorbeeld het testen van in elk geval de hengsten en bij voorkeur de merries (en dat van de importpaarden vind ik ook een hele goede!!!). Maar dat ik niet direct weet hoe we dit moeten doen en of hij tips heeft mbt 'who to contact'.

Anoniem

Re: quarters of paints met pssm?

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-14 16:45

Goed initiatief Ryder! Ik hoop met de website meer kennis en daarmee meer draagvlak te creëren in Europa en wil daarom ook contact gaan leggen met andere clubs in Europa. Misschien een idee om er gezamenlijk wat aan te doen? Soort van projectteam?

hobbelheks

Berichten: 8844
Geregistreerd: 11-09-01
Woonplaats: donkerbroek

Re: quarters of paints met pssm?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-02-14 12:47

Is het ook bekend of pssm bij fjorden voorkomt? Weet iemand dat?