hoe zit het met de wedstrijden?

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
wes2009
Berichten: 95
Geregistreerd: 04-03-13

hoe zit het met de wedstrijden?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-12-13 16:45

Binnekort start ik met westernlessen en daar heb ik onwijs veel zin in!

Ik ben een echt westernleek, maar vraag me al een hele tijd iets af.
Als je in de dressuurwereld mee wilt doen aan het NK of het EK moet je enorm goed zijn, een lange weg voor je er bent, en dan hoor je ook gewoon echt bij de beste. Dat is natuurlijk meestal in de topsport zo.
Maar bij western heb ik nog steeds het idee dat je daar heel makkelijk punten rijdt en iedereen met een eigen quarter aan hogere wetstrijden mee kan doen zonder al te veel moeite.
Bijvoorbeeld een kennis rijdt al maanden niet vanwege blessure
paard staat stil, maar doet volgend jaar wel mee aan het ek. Toen ik er naar vroeg zei ze zelfs dat ze maar een wedstrijd in een bepaald onderdeel moest starten anders kun je niet medoen aan het EK. Dat is toch raar??
Het komt op mij over alsof iedereen daar zo heen kan gaan. Niets geen selectie ofzo.. :Y)
Wie kan me vertellen hoe het zit? Is het echt zo anders als de dresssuur?

MarcR
Berichten: 1418
Geregistreerd: 10-01-08

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-13 09:25

Voor wedstrijden op nationaal niveau en lager kan je gewoon inschrijven in de klasse die je zelf wil : jonge paarden, beginneling, amateur, open.
Er zijn wel beperkingen voor bv mensen die professioneel met paarden bezig zijn of voor jonge paarden.
Na een of twee wedstrijden zal je wel snel weten of je het gekozen niveau aan kan.

Voor kampioenschappen zal het een beetje afhangen van de federatie waarvoor je wil rijden : NRHA, AQHA, APHA, enz.
Je moet ook rekening houden met het feit dat er hier niet zoveel ruiters en paarden zijn die het daar gevraagde niveau aankunnen en zo het niet noodzakelijk is om te selecteren.

Romkabouter

Berichten: 21721
Geregistreerd: 25-06-02
Woonplaats: Donkerbroek

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-13 11:27

wes2009 schreef:
Als je in de dressuurwereld mee wilt doen aan het NK of het EK moet je enorm goed zijn, een lange weg voor je er bent, en dan hoor je ook gewoon echt bij de beste. Dat is natuurlijk meestal in de topsport zo.

Niet waar, je kan ook nederlands kampioen in de L2 dressuur worden bijvoorbeeld :)

wes2009 schreef:
Maar bij western heb ik nog steeds het idee dat je daar heel makkelijk punten rijdt en iedereen met een eigen quarter aan hogere wetstrijden mee kan doen zonder al te veel moeite.

Vaak is inschrijving inderdaad vrij, maar dit wil absoluut niet zeggen dat je mee kan komen met het niveau.
Inschrijving voor grote wedstrijden kosten ook veel geld, dus als je zo ver bent dat je er over nadenkt om mee te doen, kun je je eigen niveau ook wel goed genoeg inschatten.

wes2009 schreef:
Bijvoorbeeld een kennis rijdt al maanden niet vanwege blessure
paard staat stil, maar doet volgend jaar wel mee aan het ek. Toen ik er naar vroeg zei ze zelfs dat ze maar een wedstrijd in een bepaald onderdeel moest starten anders kun je niet medoen aan het EK. Dat is toch raar??

Waarom is dat raar? Waarom zou niet iedereen een kans mogen hebben om mee te mogen doen aan een kampioenschap?


wes2009 schreef:
Het komt op mij over alsof iedereen daar zo heen kan gaan. Niets geen selectie ofzo.. :Y)
Wie kan me vertellen hoe het zit? Is het echt zo anders als de dresssuur?

Er zijn wel regels aan of je wel of niet mee mag doen, maar dat is per vereniging anders.
Je vind het zo te lezen gek dat er geen selectie is, maar dit is niet perse waar.
Voor een NK samengestelde wedstijd kun je je ook zo opgeven (althans, dat was zo)

Bij de dressuur is de selectie noodzakelijk omdat er veel meer ruiters zijn en deze niet allemaal in één wedstrijd afgehandeld kunnen worden.

wes2009
Berichten: 95
Geregistreerd: 04-03-13

Re: hoe zit het met de wedstrijden?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-12-13 12:30

bedankt voor de reacties!
Je hebt dus zeg maar niet het winstpunten systeem als ik het goed begrijp.
Ik ben gewoon nog teveel een dressuurmuts denk ;) Donderdag tweede priveles western en heb er heel veel zin in!

Romkabouter

Berichten: 21721
Geregistreerd: 25-06-02
Woonplaats: Donkerbroek

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-13 13:17

Bij de rassenverenigingen zoals de APHA en AHQA heb je sowieso geen punten voor promotie/degradatie
Dan ben je bv "amateur" of "novice". Je mag dan amateur wanneer je maar wilt, novice mag je dan alleen starten als je voldoet aan criteria (verschilt per vereniging)
Daarnaast heb je bv de NRHA, daar hebben ze een system op geld gericht.

Bij de wran heb je wel punten, maar die krijg je voor je plaatsing en niet voor je prestatie.

Biskwie
Berichten: 2310
Geregistreerd: 22-12-08

Re: hoe zit het met de wedstrijden?

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-13 00:49

Als startende westernruiter, inmiddels L3 met een voorkeur voor alle rijdende onderdelen, zwaartepunt reining/plessure... Bij welke federatie kan ik het beste me aansluiten als ik verder wil kijken in de westernsport dan enkel de WRAN. Ik start met een breedingstock paint.

Romkabouter

Berichten: 21721
Geregistreerd: 25-06-02
Woonplaats: Donkerbroek

Re: hoe zit het met de wedstrijden?

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-13 09:00

Reining & pleasure zijn niet zo'n goede combinatie, je wilt bij reining namelijk graag snelle reacties. In pleasure wil je juist dat e.e.a. zo rustig mogelijk gaat.
Als je verder wilt kijken dan de WRAN kun je voor de reining bij de Dutch Reining Horse Assocaiation, de DRHA (www.drha.nl) terecht.
Met je Solid Paint Bred (de term breedingstock is de oude benaming en zou niet meer gebruikt moeten worden) kun je bij de Dutch Paint Horse Club, de DPHC (www.dphc.nl) terecht. Hier zijn onderdelen pleasure en reining ook uitgeschreven.