Western hoofdstel met gewoon bit?

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Horseland93

Berichten: 522
Geregistreerd: 29-09-09

Western hoofdstel met gewoon bit?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-11-13 18:28

Hoi hoi !!
:)
ik heb niet zo heel veel verstand van western rijden, maar ik vroeg mij af (na het lezen van een aantal andere topics) of je ook met een gewoon bit (dubbel gebroken, trens/stang, pellham bit) kunt rijden, of uberhouft kunt bevestigen aan een western hoofdstel!

Ik ben benieuwd, ! :+
Heb nog veel te leren, dus kom maar met de tips!
(recreatie ruiter met stock zadel, 'mijn soort western rijden' :o )

Groetjes

annemerel

Berichten: 590
Geregistreerd: 11-05-11
Woonplaats: apeldoorn

Re: Western hoofdstel met gewoon bit?

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-13 18:29

ik heb geen idee of het hoort, maar ik heb wel gewoon mijn dubbel gebroken watertrensje erin hangen haha, je kunt het gewoon bevestigen :)

Sure_lee

Berichten: 10388
Geregistreerd: 19-03-13
Woonplaats: Harderwijk

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-13 18:31

Kijk maar naar de eerste foto in mijn profiel. Ik heb een gewoon bit aan mijn western hoofdstel gemaakt.

speurneusc

Berichten: 5370
Geregistreerd: 06-08-12
Woonplaats: Veldhoven

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-13 18:32

ja hoor dat kan alleen de meeste westernhoofdstellen werken niet met gespen maar met schroeven dus stop wel een schroevedraaier in je poetskist, regelmatig even loshalen en weer vastdraaien, ook tussendoor even kijken of ze nog vast zitten..

Diva_Jenny

Berichten: 861
Geregistreerd: 23-12-05
Woonplaats: TT city

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-13 18:36


Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-13 18:36

Ja hoor dat kan!
Een westernbit (snaffle) is ook een gewone trens eigenlijk.
Pas als je gevorderd bent ga je met shanks (scharen bit) rijden :)
Je kan er eigenlijk alles wel in hangen.

princequillo
Fotograaf

Berichten: 2450
Geregistreerd: 12-10-05
Woonplaats: Amersfoort

Re: Western hoofdstel met gewoon bit?

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-13 18:38

Ik zou niet weten of een pelham erin past, maar een doorsnee Engels bit past prima hoor.

_Royal

Berichten: 21
Geregistreerd: 25-11-13

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-13 00:55

Toen ik western reed heb ik ook altijd met een "gewoon" bit gereden. Dit kan dus gewoon hoor. Zoals hier boven al gezegd werken de meeste westernhoofdstellen niet met gespen, dus een schroevendraaier heb je wel nodig om je bit te kunnen bevestigen aan het hoofdstel, maar dit kan verder gewoon net als bij een Engels hoofdstel.

TurdusMerula

Berichten: 23903
Geregistreerd: 09-04-05

Re: Western hoofdstel met gewoon bit?

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-13 01:12

Je kunt ook een Australisch hoofdstel kopen als je dat mooi vind, dan ben je helemaal in stijl! :)

Horseland93

Berichten: 522
Geregistreerd: 29-09-09

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-11-13 13:54

TurdusMerula schreef:
Je kunt ook een Australisch hoofdstel kopen als je dat mooi vind, dan ben je helemaal in stijl! :)


Oeeh leuk :D heb je meer info of foto.. ?

Horseland93

Berichten: 522
Geregistreerd: 29-09-09

Re: Western hoofdstel met gewoon bit?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-11-13 13:55

Bedankt allemaal :D voor de tips en info !
Denk dat met een gebroken bit ik het verste kom!

ElCid

Berichten: 9226
Geregistreerd: 28-01-02
Woonplaats: Friesland

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-13 18:53

Shona schreef:
Ik zou niet weten of een pelham erin past, maar een doorsnee Engels bit past prima hoor.


Ja, hoor, geen probleem.
Alle bitten passen aan een westernhoofdstel, net als alle bitten aan een dressuur/ spring/ endurance hoofdstel passen.
Sommige Engelse scharenbitten passen minder goed aan western hoofdstellen met brede bakstuk einden omdat de bevestigings ringen van die bitten soms erg klein zijn en je dan in de knel kan komen met het kinriempje.

TurdusMerula

Berichten: 23903
Geregistreerd: 09-04-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-13 01:29

Horseland93 schreef:
TurdusMerula schreef:
Je kunt ook een Australisch hoofdstel kopen als je dat mooi vind, dan ben je helemaal in stijl! :)


Oeeh leuk :D heb je meer info of foto.. ?


Zoek op Australian bridle :)

Afbeelding


Ik vind de hoofdstellen op zich niet zo heel mooi, maar een passend plaatje is wel érg gaaf!
(en oh oh oh wat is een compleet plaatje móói!)

Refagreni
Berichten: 1003
Geregistreerd: 16-06-03
Woonplaats: Apeldoorn

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-13 01:45

Afbeelding

Bij de ijslanders kennen we dat model ook.

TurdusMerula

Berichten: 23903
Geregistreerd: 09-04-05

Re: Western hoofdstel met gewoon bit?

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-13 01:50

Is dat echt een soort IJslands hoofdstel? Want daarbij heb ik dan meer zo een hoofdstel in gedachten met een los kopstuk en evt met een losse lage neusriem. :)

tamary

Berichten: 29176
Geregistreerd: 19-06-02
Woonplaats: Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-13 01:52

Hier ook mix & match. Als de combi het past en er fijn mee kan werken boeit het me niks bij welke rijstijl het moet horen. :D

Westernzadel en ruiter met cap, engels hoofdstel met western bit, endurance beugels met korf, enz. Het past ons en het werkt.

Refagreni
Berichten: 1003
Geregistreerd: 16-06-03
Woonplaats: Apeldoorn

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-13 02:03

TurdusMerula schreef:
Is dat echt een soort IJslands hoofdstel? Want daarbij heb ik dan meer zo een hoofdstel in gedachten met een los kopstuk en evt met een losse lage neusriem. :)


Traditional headstall, handmade by Ástund
Brass or steel fittings, high quality leather.
www.astund.is

Maar ook in nederland te krijgen, o.a. bij stoeterij van het ilperveld

superpony
Berichten: 25398
Geregistreerd: 25-02-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-13 04:50

tamary schreef:
Hier ook mix & match. Als de combi het past en er fijn mee kan werken boeit het me niks bij welke rijstijl het moet horen. :D

Westernzadel en ruiter met cap, engels hoofdstel met western bit, endurance beugels met korf, enz. Het past ons en het werkt.


Je moet toch niet te makkelijk denken. Ik zie af en toe wel mensen rijden met western zadel en engels hoofdstel, maar eigenlijk zijn dan gewone teugels te kort. Als je je lus en handen goed voor de knop houdt kan het geen kwaad. Maar als er iets gebeurt en lus komt achter de knop, kan het toch lelijk mis gaan, vooral voor het paard. Voor de ''westernmanier'' van vasthouden zijn ze helemaal te kort, maar dat is dan vaak niet van toepassing als mensen at niet van plan waren. Ik raad het mensen altijd af. ER zijn prima lange dichte teugels te koop natuurlijk.
Ik zeg niet dat jij doet hoor, maar als mensen het lezen gaan ze het misschien juist zo doen, omdat ze lange split reins vaak lastig vinden. Ze vinden de westernmanier van vasthouden lastig, maar als je dat niet doet, hou je nog meer over. Helemaal als een paard niet laag in zijn hals loopt.

ElCid

Berichten: 9226
Geregistreerd: 28-01-02
Woonplaats: Friesland

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-13 18:44

Roping teugels zijn ook dicht en nog veel korter dan Engelse teugels. Ik heb ook vaak genoeg met Engelse teugels gebruikt op mijn western zadel, geen enkel probleem. Als je veel lengte in de teugels wil is het wat lastig maar als je met wat aanleuning wil rijden kan het prima.

Op buiten rit kunnen Engels of Roping teugels soms wel erg prettig zijn, juist omdat ze dicht zijn.

superpony
Berichten: 25398
Geregistreerd: 25-02-05

Re: Western hoofdstel met gewoon bit?

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-13 21:32

Maar mensen die moeten leren hebben nog problemen met de knop etc. Je moet echt je handen goed op de plek kunnen houden.
Ik heb ook gesloten teugels gehad, maar wel langer dan een set engelse teugels.
Het ligt wel aan de wens van mensen. Als het alleen voor een buitenrit is, maakt teugelvoering en legte misschien niet uit. Maar wil je wedstrijden gaan rijden is het wel handig om te leren omgaan met split reins. De brug kan mensen helpen juist te sturen en handen op de juiste plek te houden.
Ik leer mensen wel direct aan om de teugels achter de knop te leggen als ze de teugels even loslaten. Bijv als je een staartje vastmaakt, jas uitdoet etc.

Ieder zo zijn ding, maar persoonlijk vind ik standaard engelse teugels te kort als men met de handen nog in de knoei zit met de knop.