Cutting lijnen => karakter?

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
2a54z6e45r6r

Berichten: 3850
Geregistreerd: 25-01-12

Cutting lijnen => karakter?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-08-12 19:56

Joo!

Hoe zijn paints en quarters uit cutting bloedlijnen van karakter?
Hoe kan je ze het best omschrijven?
Pittig, vurig, werklustig: hoe uit zich dat?

Thanx :)

Rumpleteaser

Berichten: 5610
Geregistreerd: 04-09-09
Woonplaats: Randstad

Re: Cutting lijnen => karakter?

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-12 08:40

De mijne heeft op afstand wat cuttingbloed in zich zitten.
Het is mij wel eens verteld dat cutting paarden soms heethoofden kunnen zijn.
Toevallig merk ik daar bij mijn paard helemaal niks van, dat is een heerlijk stabiel beest.
De bloedlijn is denk ik ook maar voor een deel bepalend, een goede opvoeding bijvoorbeeld speelt ook een grote rol.

Backup

Berichten: 1404
Geregistreerd: 06-10-07
Woonplaats: Nabij Leeuwarden

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-12 14:41

Paarden waar veel cutting bloed in zitten, zijn werklustig, vervelen zich snel, kijkerig en heethoofden :-)
En uiteraard hier geldt dan ook weer voor, er zijn altijd uitzonderingen!

girly66
Berichten: 70
Geregistreerd: 17-10-10
Woonplaats: ergens in het noorden

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-12 21:57

Ben ik het niet helemaal mee eens, een goed cutting paard is echt geen heethoofd.
Een goed cutting paard moet cool in zijn hoofd zijn maar zeker erg werklustig.
Met een heethoofd kan je niks beginnen in de cutting

troi
Berichten: 17002
Geregistreerd: 12-09-08
Woonplaats: Boven Zwolle

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-12 22:19

Ik ken 1 paardje met aardig wat cuttingbloed en wat wat aan haar opvallend vond was dat ze zeer alert was, alles zag en behoorlijk eigengereid was. Schat van een paard maar zeker niet een allemansdier.

My_Little_P

Berichten: 1242
Geregistreerd: 25-02-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-12 22:24

Misschien wordt dat heethoofdig een beetje verward met verveling en intelligentie. Ik heb zelf een puur cuttinggefokt paard (v Omo Lena) gestart in de reining, zonder veel succes haha. Hij vond het echt helemaal niet interessant en verzon altijd dingen om 'zich te vermaken'. In je voet gaan bijten bijvoorbeeld of hij werd rennerig of hij deed helemaal niks meer :+

Heet was ie niet echt, maar hij kon zich wel behoorlijk opfokken.

troi
Berichten: 17002
Geregistreerd: 12-09-08
Woonplaats: Boven Zwolle

Re: Cutting lijnen => karakter?

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-12 22:30

Intelligent vind ik ook wel een goede. Ik heb weliswaar ervaring met 1 paardje, maar intelligent was ze zeker! Lijk me in de reining niet handig, is toch wat simplistisch, met het kleine aantal oefeningen.

My_Little_P

Berichten: 1242
Geregistreerd: 25-02-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-12 22:35

Dat beest is echt niet normaal. Hij moet aan 2 touwen vastgezet worden, anders is ie binnen een paar minuten los.Als je een skippybal bij 'm in de bak gooit gaat ie tekeer zoals je nog nooit hebt gezien! Heb er foto's van, maar het is niet mijn paard, dus mocht iemand belangstelling hebben, dan zet ik ze een uurtje op mijn website.

dofuzz
Berichten: 1272
Geregistreerd: 22-02-06
Woonplaats: woonachtig in vlaanderen

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-12 07:31

tot op heden erg accurate reacties. wat ik er nog aan wil toevoegen buiten intelligent en attent en alert is dat de meeste cutting gefokte paarden ook veel eigenwaarde hebben. de combinatie van hoge eigenwaarde, intelligentie en alertheid zorgt ervoor dat je ze echt moet bezig houden tijdens het werk zodat ze zich niet gaan vervelen maar bovenal dat ze zich niet laten intimideren.
een cutting gefokt paard zal werken met hart en ziel als je het ze op de juiste manier vraagt, maar ga je ze dwingen en forceren of ongehoord hard worden is het einde verhaal. dan krijg je een gevecht dat weinigen kunnen winnen.

Backup

Berichten: 1404
Geregistreerd: 06-10-07
Woonplaats: Nabij Leeuwarden

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-12 08:06

Ik ben het idd eens met de intelligentie, daarom vervelen ze zich ook snel!
Je moet ze in hun mind goed bezig houden!
En misschien is heethoofd dan geen goede omschrijving!

ElCid

Berichten: 9221
Geregistreerd: 28-01-02
Woonplaats: Friesland

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-12 11:02

dofuzz schreef:
tot op heden erg accurate reacties. wat ik er nog aan wil toevoegen buiten intelligent en attent en alert is dat de meeste cutting gefokte paarden ook veel eigenwaarde hebben. de combinatie van hoge eigenwaarde, intelligentie en alertheid zorgt ervoor dat je ze echt moet bezig houden tijdens het werk zodat ze zich niet gaan vervelen maar bovenal dat ze zich niet laten intimideren.
een cutting gefokt paard zal werken met hart en ziel als je het ze op de juiste manier vraagt, maar ga je ze dwingen en forceren of ongehoord hard worden is het einde verhaal. dan krijg je een gevecht dat weinigen kunnen winnen.


Hier kan ik me alleen maar bij aansluiten. mijn Paint hengst ( Colonel Freckles, Sonitas Last, Decatur Doc, Cuttin for Cash, etc.) komt van een ranch in New Mexico waar hoofdzakelijk ranchpaarden werden gefokt, stuk voor stuk met "cowwy" bloedlijnen. Mijn hengst is dan ook een echt werkpaard, verveelt zich snel, wil altijd uitgedaagd worden met leuke dingen maar is ook zeer aanhankelijk, veel behoefte aan aandacht en niet de makkelijkste met rijden. Bij een verkeerde benadering kan hij flink boos worden, maar als je hem maar in zijn waarde laat is het een heerlijk paard om mee te werken. Hij denkt zelf mee en doet, als je hem dus op de juiste manier rijdt en benaderd, vrijwel alles voor je, is nergens bang voor. Cutting paarden zijn te vergelijken met Border collies, echte werkdieren die voor je door het vuur gaan.

Gisela
Berichten: 1513
Geregistreerd: 14-06-01
Woonplaats: Venray

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-12 12:28

Wij zijn in het bezit van een schat van een hengst, zijn vader was Little Peppy Four (een King-Ranch cuttinghengst). Maar precies wat hier is gezegd, ze zijn alert (zien alles), intelligent, werklustig en behandel ze eerlijk. Als je oneerlijk zal bestraffen (aan de hand of onder het zadel), krijg je een gevecht dat je niet gaat winnen. Overigens, die van ons kon prima mee doen in de NRHA reining klassen.

Adrienna
Berichten: 330
Geregistreerd: 30-04-05
Woonplaats: Eindhoven de gekste ;)

Re: Cutting lijnen => karakter?

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-12 18:41

Ik heb een op het eerste oog reining gefokte merrie. Ga je echter een generatie of 2 terug in papier, zie je 75% cutting lijnen.
Ze vind reining niks, verveelt zich enorm snel, leert ook enorm snel, en heeft echt karakter. Ook zeker geen allemanspaard, ze is nu blij met mij maar iemand anders erop, dan wordt ze zuur. En die ene keer dat ik met haar op de koeien heb gewerkt was ze echt helemaal in haar sas, nog nooit een paard zo happy gezien.
Ter vergelijking, op de stal waar ik werk staan voornamelijk echte reiners. Die zijn echt totaal anders van karakter, ze denken veel minder zelf na lijkt het wel.
Overal zijn uitzonderingen op de regel voor, maar zo komt het in ieder geval op mij over.

My_Little_P

Berichten: 1242
Geregistreerd: 25-02-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-12 21:15

dofuzz schreef:
tot op heden erg accurate reacties. wat ik er nog aan wil toevoegen buiten intelligent en attent en alert is dat de meeste cutting gefokte paarden ook veel eigenwaarde hebben. de combinatie van hoge eigenwaarde, intelligentie en alertheid zorgt ervoor dat je ze echt moet bezig houden tijdens het werk zodat ze zich niet gaan vervelen maar bovenal dat ze zich niet laten intimideren.
een cutting gefokt paard zal werken met hart en ziel als je het ze op de juiste manier vraagt, maar ga je ze dwingen en forceren of ongehoord hard worden is het einde verhaal. dan krijg je een gevecht dat weinigen kunnen winnen.


Spot on!

rina

Berichten: 10147
Geregistreerd: 23-03-02
Woonplaats: Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-12 23:09

dofuzz schreef:
tot op heden erg accurate reacties. wat ik er nog aan wil toevoegen buiten intelligent en attent en alert is dat de meeste cutting gefokte paarden ook veel eigenwaarde hebben. de combinatie van hoge eigenwaarde, intelligentie en alertheid zorgt ervoor dat je ze echt moet bezig houden tijdens het werk zodat ze zich niet gaan vervelen maar bovenal dat ze zich niet laten intimideren.
een cutting gefokt paard zal werken met hart en ziel als je het ze op de juiste manier vraagt, maar ga je ze dwingen en forceren of ongehoord hard worden is het einde verhaal. dan krijg je een gevecht dat weinigen kunnen winnen.


Leest nu de karakterbeschrijving van mijn Clips :') :j _/-\o_ Jep een cutter is idd een paard apart, maar ik wil nooit meer anders.
Heerlijk zon paard die altijd allert houdt, veel te slim zijn, en het lang niet voor iedereen willen doen.

dofuzz
Berichten: 1272
Geregistreerd: 22-02-06
Woonplaats: woonachtig in vlaanderen

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-12 07:29

nog een belangrijke eigenschap van cutting gefokte paarden : hoe meer je ze respecteert, hoe meer ze jou respecteren.

en inderdaad, de meeste reining bloedlijnen komen van "geflopte" cutting paarden. je zou haast denken dat wanneer een fysisch getalenteerd paard niet intelligent genoeg is om een koe te lezen, hij nog een mooie toekomst in de reining tegemoet kan zien.

mits de goede aanpak kunnen intelligente cutting gefokte paarden het heel ver brengen in de reining. zo weet ik bv dat Sweet Hatchet (San Hatchet x Haidas Little Pep dochter) onder Jan Boogaerts een europese titel AQHA junior reining behaalde, en bij de Reiniacs doen de producten van San Jo Freckles (San Jo Lena x Colonel Freckles) het heel erg goed.

mijandap

Berichten: 196
Geregistreerd: 13-09-07

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-12 10:39

dofuzz schreef:
tot op heden erg accurate reacties. wat ik er nog aan wil toevoegen buiten intelligent en attent en alert is dat de meeste cutting gefokte paarden ook veel eigenwaarde hebben. de combinatie van hoge eigenwaarde, intelligentie en alertheid zorgt ervoor dat je ze echt moet bezig houden tijdens het werk zodat ze zich niet gaan vervelen maar bovenal dat ze zich niet laten intimideren.
een cutting gefokt paard zal werken met hart en ziel als je het ze op de juiste manier vraagt, maar ga je ze dwingen en forceren of ongehoord hard worden is het einde verhaal. dan krijg je een gevecht dat weinigen kunnen winnen.



Wat een goede omschrijving, mijn Reminic is ook zo. Zeker niet altijd gemakkelijk! Wat zijn jullie trainigs methodes om er voor te zorgen dat ze zich niet snel vervelen?

Mii_Jessica

Berichten: 1275
Geregistreerd: 02-08-07
Woonplaats: Hoorn

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-12 10:42

Ik had een cutting gefokte merrie.
Was geen makkelijk paard eigenlijk. Vrij dominant en niet altijd even makkelijk met rijden. Erg slim paard was het wel!

My_Little_P

Berichten: 1242
Geregistreerd: 25-02-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-12 11:24

dofuzz schreef:
en inderdaad, de meeste reining bloedlijnen komen van "geflopte" cutting paarden. je zou haast denken dat wanneer een fysisch getalenteerd paard niet intelligent genoeg is om een koe te lezen, hij nog een mooie toekomst in de reining tegemoet kan zien.
.


_O- Ik zal het maar niet tegen mijn Sjaak zeggen... Krijgt ie dadelijk nog een minderwaardigheidscomplex...

dofuzz
Berichten: 1272
Geregistreerd: 22-02-06
Woonplaats: woonachtig in vlaanderen

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-12 08:44

mijandap schreef:
Wat een goede omschrijving, mijn Reminic is ook zo. Zeker niet altijd gemakkelijk! Wat zijn jullie trainigs methodes om er voor te zorgen dat ze zich niet snel vervelen?


nooit lang op dezelfde oefening blijven drammen. wanneer ze erg veel "try" geven, en je krijgt meer van ze dan bij het begin van de oefening, doorgaan naar een andere oefening.

een cutting machientje aanschaffen of iemand laten lopen zodat ze kunnen spelen als beloning helpt ook veel.

Backup

Berichten: 1404
Geregistreerd: 06-10-07
Woonplaats: Nabij Leeuwarden

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-12 09:16

Ik wissel heel veel af idd, dus nieuwe oefening 2 a 3 x inzetten en dan direct weer terug naar iets wat ze snapt
Ze heeft een sterke will to please en raakt snel gefrustreerd als ik door dram!
Maar ook veel afwisseling in de training zelf, grondwerken met of zonder balkjes, beetje trail ( vind ze eigenlijk geen klap aan ) , buiten rijden, los spelen in de bak ( haar favoriet )

ElCid

Berichten: 9221
Geregistreerd: 28-01-02
Woonplaats: Friesland

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-12 09:23

of een cutting machientje maken...., daar zijn wij nu mee bezig. In de bak hebben we ook trail hindernissen staan, die we regelmatig even tussendoor doen, als zijn die al snel te makkelijk. Dus moeilijker maken, veel variatie; buiten rijden, etc.
Ik ga met Spot nu ook Working Equitation starten, de 1e wedstrijs is 31/8 en 1/9. Daarbij doe ik dan een "dressuurproef" , een stijltrail en cattlepenning. In een later stadium komt daar ook een speedtrail bij. Hij pakt dat ook heel goed op, WE is per slot van zake een sport voor "werkpaarden"!

En inderdaad, nieuwe oefeningen kort doen, niet teveel op doorgaan. Tussendoor iets anders doen wat makkelijk voor ze is en dan even kijken of de 1e oefening is blijven "kleven" , niet teveel druk uitoefenen maar het ze zelf laten uitzoeken wat de bedoeling is. Heel veel geduld hebben en heel veel gevoel, timing.

Iris82

Berichten: 39848
Geregistreerd: 04-10-02
Woonplaats: Tilburg

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-12 09:37

Als ik t zo lees, lijken ze me een beetje de border collies onder de paarden?

Backup

Berichten: 1404
Geregistreerd: 06-10-07
Woonplaats: Nabij Leeuwarden

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-12 09:39

Ja daar vergelijk ik ze zelf ook altijd mee
Nu is mijn merrie niet helemaal cutting gefokt, maar ik ken er wel een paar die aan beidde kanten veel cutting bloed hebben, en daar moet je wel mee om kunnen gaan!
Borders zijn ook niet voor iedereen geschikt :D

ElCid

Berichten: 9221
Geregistreerd: 28-01-02
Woonplaats: Friesland

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-12 10:02

Iris82 schreef:
Als ik t zo lees, lijken ze me een beetje de border collies onder de paarden?

Zo had ik ze ook al omschreven; mijn favoriete trainer ( Jean Claude Dysli) zegt dat ook altijd, die heeft altijd paarden gefokt met veel "cow" en bordercollies, omdat hij zo weg is van de karakters van deze paarden en honden /3 }:0