FQHA enHolly

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Jolande

Berichten: 1835
Geregistreerd: 05-04-01
Woonplaats: Dichtbij Eindhoven

FQHA enHolly

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-06-02 20:19

Om te kijken of Holly opgenomen zou kunnen worden in het FQHA (Foundation QuarterHorse Association) heb ik een aanvraag daar ingediend om dit uit te zoeken. En wat bleek? Holly was geschikt! Ze viel met het percentage dat aangeeft hoeveel of hoe weinig thouroughbred er in de bloedlijn zit vanaf 1940 binnen de marges! Om op genomen te kunnen worden in het stamboek mag het percentage volbloed maar maximaal 10% zijn. Ik denk wel dat we haar nu nu ook daadwerkelijk gaan inschrijven, alleen moet ook een hoogte en gewicht opgegeven worden en ze is pas 1 jr oud en dus nog niet uitgegroeid. Dus daar moet ik nog een keer over mailen.
Zijn er hier nog meer die hun paard ingeschreven hebben bij de FQHA?

DubbelFun

Berichten: 88633
Geregistreerd: 12-04-01
Woonplaats: 1 km van het midden van Nederland

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-02 20:33

Er schijnt ergens op internet een lijst te staan met een hoop paarden met hun %, zodat je makkelijk zelf kunt narekenen op hoeveel % je paard komt om in aanmerking te komen voor registratie.

Het is jammer dat het Foundation-gebeuren in Nederland maar zo weinig bekend is. Zelf ben ik een groot voorstander van de visie die erachter steekt. In Duitsland schijnt er wel meer mee gedaan te worden en is er ook meer vraag naar Foundation-gefokte paarden.

Toen ik Missy kocht heb ik er wat onderzoek naar gedaan en gezien haar voorouders komt ze er met gemak in; ik kwam al op 98% en miste nog één voorvader ver weg met een spaans-aandoende naam Haha!
Maar de aanmelding etc. was niet echt goedkoop, dus heb ik het nooit doorgezet. Misschien dat het interessant is als er ooit nog eens een foundation-veulen uitkomt. *LOL*

Sugar kan het met haar Impressive-achtergrond wel schudden Knipoog

Cassidy

Berichten: 75551
Geregistreerd: 08-08-01
Woonplaats: Purmerend

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-02 21:30

Sugarmiss schreef:
Er schijnt ergens op internet een lijst te staan met een hoop paarden met hun %, zodat je makkelijk zelf kunt narekenen op hoeveel % je paard komt om in aanmerking te komen voor registratie.

Het is jammer dat het Foundation-gebeuren in Nederland maar zo weinig bekend is. Zelf ben ik een groot voorstander van de visie die erachter steekt. In Duitsland schijnt er wel meer mee gedaan te worden en is er ook meer vraag naar Foundation-gefokte paarden.

Toen ik Missy kocht heb ik er wat onderzoek naar gedaan en gezien haar voorouders komt ze er met gemak in; ik kwam al op 98% en miste nog één voorvader ver weg met een spaans-aandoende naam Haha!
Maar de aanmelding etc. was niet echt goedkoop, dus heb ik het nooit doorgezet. Misschien dat het interessant is als er ooit nog eens een foundation-veulen uitkomt. *LOL*

Sugar kan het met haar Impressive-achtergrond wel schudden Knipoog


Ik heb ook een merrie waar ik zeker van ben dat die er wel inkan. ER staat een halfbroer van haar in Nederland met maar liefst 91% Foundation Bloed. Maar ook ik heb uiteindelijk niet doorgezet met de registratie omdat ik de kosten voor definitieve inschrijving toch te hoog vond. Daar komt ook nog bij dat er 3 verschillende organisaties zijn waar je je paard kunt laten inschrijven. De een wil 90% Foundation zien, de ander is tevreden met 80%. Dan is er nog een registry die 75% accepteerd. Dus eigenlijk stelt het woordje "Foundation" dan nog niet veel voor...

Ook ik onderschrijf het doel waar deze Foundation Quarter Horse Organisaties naar streven. En ik hoop dat er in Nederland genoeg belangstelling is om het Foundation Quarter Horse te promoten.

cl@udia

Berichten: 229
Geregistreerd: 28-02-01
Woonplaats: Bredoah

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-02 22:20

hey leuk! ik heb mijn paardje geregistreert bij de foundation quarterhorse registration ( http://www.nfqha.com )
hij is bijna 97% foundation Knipoog
ik denk niet dat hij er veel aan heeft, aangezien er inderdaad weinig mee gedaan wordt in nederland, maar ik vond het erg leuk om deze papieren aan te vragen
er is nog een andere foundation club, foundation quarterhorse registration, ( http://www.fqhrregistry.com )

Jeddah

Berichten: 14474
Geregistreerd: 17-03-02
Woonplaats: Golden Valley, USA

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-02 23:23

Nou moet ik zeggen dat ik er waarschijnlijk niet genoeg van weet, maar waarom mogen de 'foundation' paardjes niet zoveel tb bloed hebben?

Als je kijkt naar bijvoorbeeld de paarden in boekenserie "The Legends" valt het je snel op hoeveel tb bloed al die 'oudjes' hadden. En die paarden hebben zeker een zeer positieve bijdrage geleverd aan de Quarter van vandaag.

Toen ik de link hierboven volgde en las hoe zij vinden dat een 'foundation' paard eruit moet zien/gedragen/performen, lees ik daar ook zo bijv Impressive in. Hij was zeer zeker buldog type, fokte ook allround paarden, al staat hij beter bekend als halter hengst.

En zo zijn er zeer veel Three-Bars zonen en dochters die erg veelzijdige paarden gefokt hebben en van het buldog type zijn.

Mijn vraag luidt dus eigenlijk, waarom weinig tb? En wat 'mankeert' er aan de moderne paarden?

Ods
Forumcoordinator

Berichten: 38680
Geregistreerd: 01-02-02
Woonplaats: Achterhoek

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-02 23:26

Gefeliciflip!! Ik ben zelf bezig geweest maar ben op een gegeven moment in de knoop geraakt. Nu wil ik het wel weer op pakken, gewoon omdat ik het leuk vind. Het lijkt me een grote eer een Foundation papier erbij te hebben, hoewel ze er erg foundation uitziet Haha! moet ik met de bloedlijnen nog maar afwachten.

Maar gezien ik volgend jaar er een Jack Over Dun It erbij heb lopen...waar zat de Foundation hoofdzakelijk bij Holly? Bloos Haha!

Jeddah, bij de Foundation Ass. gaat het er meer om om de "Volbloed" Quarter Horses. Dus paarden met Zuiver Quarterbloed. Verder zullen ze best een bepaald type preffereren maar de oorspronkelijke types waren toch de breedere, rondere types.

Jeddah

Berichten: 14474
Geregistreerd: 17-03-02
Woonplaats: Golden Valley, USA

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-02 23:37

Ods schreef:
Jeddah, bij de Foundation Ass. gaat het er meer om om de "Volbloed" Quarter Horses. Dus paarden met Zuiver Quarterbloed. Verder zullen ze best een bepaald type preffereren maar de oorspronkelijke types waren toch de breedere, rondere types.


Maar feitelijk gezien bestaat een zuivere Quarter niet! Die is juist ontstaan, mede met de TB, door verschillende rassen...

Ods
Forumcoordinator

Berichten: 38680
Geregistreerd: 01-02-02
Woonplaats: Achterhoek

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-02 23:46

Feit, ieder ras is ontstaan uit diversen rassen! bij de Foundation Ass. moet je 10 generaties terug kijken. De som daarvan mag niet meer dan 10% of 20% zijn. Over een bepaalde periode kan je dus spreken over een zuivere Quarter.

Dit probleem is bij veel rassen. Wij hebben jaren geleden Haflingers gefokt, daar hebben ze een tijdje Arabieren bloed doorheen gefokt, jammer hoor, maargoed, dan ben je ook jaren bezig met de Haflinger weer zuiver te maken. Ik ben ook echt een Zuiver Rassen mens. Een ras is een ras....en behoor je niet te mixen.

Jeddah

Berichten: 14474
Geregistreerd: 17-03-02
Woonplaats: Golden Valley, USA

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-02 23:59

Een ras is een ras, daar hoor je niet mee te mixen, dat ben ik helemaal met je eens!! Maar je hebt om te beginnen al een mix! Een mix die juist door toedoen van TB bloed zo'n fantastisch "ras" geworden is.

Dont get me wrong, Knipoog ik ben gek op Quarters, maar ik realiseer me dat we die TB kennelijk erg hard nodig hadden!

Ook las ik net dat er twee paarden zijn waarbij "net gedaan wordt alsof het 100% Quarters zijn". Te weten Joe Reed en Oklahoma Star.
Joe Reed is meer dan 50% TB, Oklahoma Star is 50% TB. Maar dat tellen ze niet, omdat die wel in het eerste stamboek ingeschreven stonden... Frusty

En als je kijkt naar Three Bars, hij heeft paarden als Sugar Bars, Zippo Pat Bars, Lightning Bar voort gebracht.

Zonder hem hadden we geen Doc Bar gehad, en als er 1 paard is die een echte Quarter is dan is hij dat wel...

Cer

Berichten: 30151
Geregistreerd: 22-10-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-02 11:01

Over dat 'makkelijk' zelf uitzoeken, dat heb ik ook es gedaan, heb eerst de hele bloedlijn tot op de eerste QH uitgeplozen, en toen teruggegaan in iedere lijn tot je de eerste TB tegenkomt, uit die berekingen kwam een percentate foundation blood van boven de 90%. Uiteindelijk heb ik de registratiepapieren aangevraagd en mn merrie laten registeren, wat schetst mijn verbazing dat ze uiteindelijk maar 84% foundation is. Ergens heb ik toch iets over het hoof gezien blijkbaar, en dat telde flink aan. Dus ik denk dat het niet zo eenvoudig is om dat zelf te doen (en ja, ik heb me er wel in verdiept, en de percentageregels naar mijn weten goed toegepast).

Verder zou ik zo snel niet weten wat de toegevoegde waarde van een Foundation registratie is, maar ik vond het gewoon leuk! Lachen

Overigens, ergens moeten mensen beginnen met het vaststellen van een rasstandaard, voor alle dieren zijn ze daar eens mee begonnen (jaja, de teckel heeft er ook niet altijd zo uitgezien Lachen ). Bij de QH hebben ze een aantal stamvaders aangewezen die ondanks hun TB registratie toch van zodanige invloed zijn geweest op het QH ras, dat ze als volledig QH gezien worden. Ik zie het probleem niet zo?? Als je het zo gaat bekijken is er helemaal niets raszuiver, dus dan kan je alle stamboeken en registraties wel opheffen, toch?

Het bulldogtype is op zich wel mooi, maar persoonlijk hou ik niet van te zware types. Uit ervaring weet ik dat een te hoog TBpercentage wel es problematisch kan zijn (niet ALTIJD, maar KAN wel). En met een koop oid kan je daar dan wel naar kijken, of je een bepaald bloed wel of niet wilt. Maar er zijn altijd uitzonderingen die de regel bevestigen. Haha!

Jolande

Berichten: 1835
Geregistreerd: 05-04-01
Woonplaats: Dichtbij Eindhoven

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-06-02 13:07

Ik heb het ook alleen laten kijken omdat ik het gewoon leuk vind vind. Onze andere quarter zal zeker niet voldoen want haar opa van moeders kant is Hempen een Thouroughbred. Thouroughbred is voor een quarter niet echt nodig, maar is voornamelijk erbij gefokt voor renpaarden. Raci ziet er dus ook echt uit als een kruising quarter x volbloed. Holly is veel compacter en gespierder (zelfs op haar 1jarige leeftijd!).
Holly kwam uit op zo´n 91% waarvan 90% van vader en 92% van moeder.
Maar nou loop ik tegen de volgende vraag aan: hoeveel is 1 hand precies? Ze vragen bij de inschrijving hoe hoog ze is en dat moet tussen de 14 en 15 hand zijn. Ik dacht dat het zo´n 10 cm is, maar ik moet het natuurlijk preciezer weten.

DubbelFun

Berichten: 88633
Geregistreerd: 12-04-01
Woonplaats: 1 km van het midden van Nederland

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-02 13:48

Jolande: misschien heb je hier iets aan:
http://www.admiralmetals.com/metric_conv.htm

Het is vreemd dat iedereen er van uit gaat dat een foundationquarter dus het bulldogtype is. Als dat zo zou zijn dan is Sugar meer foundation dan Missy Haha!
Ik heb 2 quarters die qua bouw zo zeer verschillen dat je niet meer kunt zeggen wat nu de specifieke quarter-bouw-eigenschappen zijn.

Ik zie als foundation een paard wat in balans gebouwd is, wat staat op stevige benen met normale hoeven, niet over/onder-bouwd is en wat geschikt is voor alle voorkomende verrichtingen. Dus niet specifiek reining of pleasure of halter. Hiermee bedoel ik dan niet de bloedlijnen, maar puur de bouw. Dat je van zo'n paard niet mag verwachten uit te blinken in één onderdeel mag logisch zijn, maar dat is dus ook niet de opzet van het foundationgebeuren.

En idd er zijn 3 TB's toegelaten alszijnde 100% quarter omdat ze zo'n grote invloed hebben gehad op het ras, ergens moet je een lijn trekken. En laten we eerlijk zijn, geen enkel paard is 100% raszuiver want elk ras is ergens begonnen zichzelf ras te noemen. Haha!

cl@udia

Berichten: 229
Geregistreerd: 28-02-01
Woonplaats: Bredoah

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-02 16:47

heb je gelezen hoe de foundation wedstrijden in elkaar zitten?
je kan het vinden onder "class purpose",
working pleasure, ranch reining, hartstikke leuk!
wat dat betreft zou het wel leuk zijn als het hier in nederland ook van de grond zou komen

Cassidy

Berichten: 75551
Geregistreerd: 08-08-01
Woonplaats: Purmerend

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-02 18:02

Wat mij vooral aantrekt aan de pure foundationwedstrijden is het element van "geen franje". Halter met nette en schone paarden, maar de neus niet geschoren en ook de oren niet geschoren, wel uitgeknipt. Geen spierbundels van Halterpaarden die zo zwaar zijn dat de gewrichten op hele jonge leeftijd versleten zijn. Geen zilverbeslag op het zadel of hoofdstel, geen pleasureoutfit waar de kapitalen aan besteed geld aan af te zien is. Gewoon, no nonsense, nette werkkleren en verder alleen kijken wat de paard-ruiter combinatie kunnen.

Als dit soort wedstrijden in Nederland van de grond zouden komen, ben ik de eerste die meedoet.

Jeddah

Berichten: 14474
Geregistreerd: 17-03-02
Woonplaats: Golden Valley, USA

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-02 21:20

Ods schreef:
Feit, ieder ras is ontstaan uit diversen rassen! bij de Foundation Ass. moet je 10 generaties terug kijken. De som daarvan mag niet meer dan 10% of 20% zijn. Over een bepaalde periode kan je dus spreken over een zuivere Quarter.

Dit probleem is bij veel rassen. Wij hebben jaren geleden Haflingers gefokt, daar hebben ze een tijdje Arabieren bloed doorheen gefokt, jammer hoor, maargoed, dan ben je ook jaren bezig met de Haflinger weer zuiver te maken. Ik ben ook echt een Zuiver Rassen mens. Een ras is een ras....en behoor je niet te mixen.


Hier heb je uiteraard volkomen gelijk in.
Alleen vind ik dat de TB nog steeds wat toe te voegen heeft aan de AQHA's.. Maar dat is uiteraard persoonlijk.

En natuurlijk zullen, als er weinig tot niet met TB gekruisd wordt (het wordt al steeds minder), over en paar generaties vrijwel alle quarters genoeg 'puur' bloed hebben om 'foundation' te zijn. Dan wordt 'foundation' dus 'gewoon'.

Maar het is altijd leuk, dat zeg ik ook niet. Ik heb alleen vaak mijn vraag tekens bij nog een regristratie.
Je hebt tegenwoordig zelfs een "Bay Horse Registry Of Amerika" Frusty

Adrienne

Berichten: 1535
Geregistreerd: 10-04-01
Woonplaats: Geldrop

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-02 23:16

Nou ik weet niet of je daar gelijk in zult krijgen Jeddah, hoewel ik wel hoop dat je gelijk krijgt.
Maar er worden steeds meer quarters gefokt voor een bepaalde discipline. De pleasure paarden bv zien er echt niet meer als "quarters" uit, maar zijn vaak meer van het volbloed type.

Dit is denk ik ook de rede voor het oprichten van de FQHA, het behoud van het echte basis paard. Dat verwatert inmiddels zo erg dat je sommige quarters niet meer als quarter herkend. Ik denk dat het willen behouden van het "originele" ras een goede zaak is.
Het is niet zo dat de niet meer dan 90% quarters daarom minder zijn.

Mensen die een kleur stamboek gaan oprichten zijn wat mij betreft niet goed wijs, wat voor rasstandaard heb je dan... hij is , hu..... bruin Verward Verward Verward
Nee dat vind ik ook echt flauwe kul.

Maar de FQHA is iets heel anders denk ik. En ook van belang voor de AQHA, want er komt misschien wel een dag dat de disciplines en het uitzien van de quarter zo naar elkaar zijn gegroeid dat je binnen dit ras zeker een stuk of 5 subgroepen krijgt en dan zijn ze waarschijnlijk blij dat de FQHA het originele ras nog in haar registry heeft.
Want de dag dat dat gebeurd (al die subgroepen) is de dag dat de AQHA op houd te bestaan. Want dan is er geen eenduidige rasstandaard meer die het ras omschrijft.

Ods
Forumcoordinator

Berichten: 38680
Geregistreerd: 01-02-02
Woonplaats: Achterhoek

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-02 01:13

Jeddah, waarom hebben we dat TB Bloed nog nodig volgens jou?

Ik denk namelijk van niet, er is nu zoveel diversiteit in de bouw van een Quarter dat IK denk borduur daar op voort. Als ik kijk naar de Pleasure, Hunter en Allround paarden (waar een hoop TB bloed nog in gefokt word) denk ik dat er genoeg "vreemd" bloed is om het ras te verfijnen....tenminste, DAT is wat ze willen. TB bloed voor het gangwerk en de bouw van die paarden. Man we hebben toch genoeg van dat soort paarden. Daarvoor hoeft er toch niet nog meer "Vreemd" bloed bij?

Nee hoor, van mij mag het dicht, dat vreemde bloed. Maargoed, zoveel mensen, zoveel meningen....GELUKKIG.

En ja, toen ik het ras pas leerde kennen schrok ik van all die verschillende types, Boy o Boy, je ziet door de bomen haast het bos niet meer. Het zou inderdaad makkelijker om het de splitsen in catarogiën....net als bij het KWPN bijvoorbeeld!

Trouwens....LEUK topic!!

Jeddah

Berichten: 14474
Geregistreerd: 17-03-02
Woonplaats: Golden Valley, USA

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-02 06:20

(zeker leuk topic!)

Ik had het over de Quarter in het algemeen (dat er minder met tb gefokt werd) niet over de Hunters e.d. Daar ben ik het met jullie eens, veel Hunters zijn inmiddels bijna 100% TB en dat is zeker de bedoeling niet! (had ik natuurlijk moeten vermelen).

Ik bedoel, kijk naar veel 'grote' paarden, juist ook in de cutting/reining. Veel van de "stam-ouders" waren 1/2 TB!
Dwz dat de TB heel wat meer dan alleen mooie gangen, verfijnde type, inbrengt, gebracht heeft.

Een paardje (Delta, APHA, maar met 2 AQHA ouders) dat onlangs in de "hall of Fame" van de solidhorses communitie werd voorgesteld, ruim 400 (!) cutting punten heeft van moeders kant zeker 50% TB...

En zo geldt dat voor veel paarden, nogmaals bijvoorbeeld Doc Bar.

Jolande

Berichten: 1835
Geregistreerd: 05-04-01
Woonplaats: Dichtbij Eindhoven

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-06-02 14:33

Hee Sugermiss, bedankt voor die hele handige link! Tussen de 14 en 15 hand komt overeen met tussen de 1.42m en 1.52 dus ik denk (hoop) dat Holly daar wel tussen zal blijven,al verwacht ik dat ze wel richting de 1.52 zal gaan. De hoogte is overigens niet van belang voor het opgenomen worden in het stamboek, alleen wel voor de speciale FQHA wedstrijden.

Greetz!

Himyar

Berichten: 4538
Geregistreerd: 14-08-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-02 12:54

Stel dat het mogelijk zou zijn alle Thoroughbreds met terugwerkende kracht uit de roots van het Quarterhorse te verwijderen. En we zouden dus paarden als Van Tromp TB, Sir Archy TB, Janus TB, Big Nance TB, Blackburn's Whip TB, Speckleback TB, Nora M TB, Katie Wawekus TB, Grey Eagle TB, Blinkey TB en misschien zelfs wel Traveler (TB?) en Peter McCue (TB?) zoals sommigen geloven, niet meer in de bloedlijnen van de Quarterhorses hebben zitten. Wat zouden we dan heden ten dage over houden, zonder de foundation Thoroughbreds? Dat kan niemand precies zeggen, maar ik denk dat we niet veel goeds over zouden houden, in ieder geval iets compleet anders.
Als er mensen zijn die geen Volbloed meer in hun Quarters willen zien na 1940, prima. Maar ontneem Volbloeds niet de ereplaats die ze hebben in het onstaan van het ras, want zonder Volbloeds hadden we helemaal in de verste verte niet een ras gehad als het hedendaagse Quarterhorse. Kijk maar naar de pedigrees van Quarterhorses (tot aan hun roots, voor zover die bekend zijn) in http://www.dmtc.com/pedigree/allbreed en oordeel voor jezelf. Vroeg of laat wemelt het van de TB's. Het is niet voor niets dat ook tegenwoordig de Volbloed nog het enige ras is waarmee mag worden gekruisd bij de Quarterhorse fokkerij, want het is geen "vreemd" bloed, zoals velen wel denken. Zo lang de Volbloed niet helemaal wordt uitgesloten van alle QH fokkerij, heb ik er absoluut geen moeite mee als mensen zich strikt bij "foundation" fokkerij willen houden. Maar laten deze mensen dan niet voor doen komen dat er in hun paarden geen of nauwelijks TB voorkomt, want dat is zeer zeker niet waar.

Cassidy

Berichten: 75551
Geregistreerd: 08-08-01
Woonplaats: Purmerend

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-02 13:17

Himyar"]
Als er mensen zijn die geen Volbloed meer in hun Quarters willen zien na 1940, prima. Maar ontneem Volbloeds niet de ereplaats die ze hebben in het onstaan van het ras, want zonder Volbloeds hadden we helemaal in de verste verte niet een ras gehad als het hedendaagse Quarterhorse. .
[/quote]

Niemand ontkent dat het Quarter Horse ras is ontstaan met behulp van het Engels Volbloed ras.

[quote="Himyar"]
Zo lang de Volbloed niet helemaal wordt uitgesloten van alle QH fokkerij, heb ik er absoluut geen moeite mee als mensen zich strikt bij "foundation" fokkerij willen houden.
[/quote]

Ik denk dat niemand van ons als individu daar direct invloed op gaat hebben. Uiteindelijk zal het de vraag zijn die de markt dicteert. Met de vraag naar hoogbenige en in het huntertype staande paarden die je op dit moment in de wedstrijdring ziet, en ook de belangstelling in America die voor het koersen met Quarters bestaat, hoef jij niet bang te zijn dat de vraag naar TB in de Quarter zal afnemen.

Bij het fokken van bijvoorbeeld een nieuwe appelsoort kunnen er altijd nog zaadjes van de oorspronkelijke rassen worden ingevroren in de zaadbank van Wageningen. Mocht het kruisingproduct op een gegeven moment zo afwijken van wat met wil, kan er altijd op de oorspronkelijke rassen worden teruggegrepen.

Met dieren is dat niet mogelijk. "Extinct is forever". Daarom waardeer ik het heel erg dat er mensen zijn die bijvoorbeeld oude huisdierrassen gaan behouden door ermee te gaan fokken.

Ik beschouw een Foundation Quarter als een oud huisdierras dat behouden moet worden voor het nageslacht. Als Genenpool voor toekomstige generaties, waar na 1940 geen noemenswaardig aandeel van TB in is gefokt. Het zijn geen specialisten die uitblinken in één bepaalde tak van de sport. Het zijn goede allroundpaarden, en een super maatje voor de dagelijkse omgang. Maar ik denk dat de Foundation stroming daarom zo''n opgang aan het maken is. Steeds meer mensen
willen
een maatje voor alledag. Geen primadonna van de showring. Geen Engels Volbloed met een Quarter papier. Als ik dat zou willen, kan ik voor veel minder geld een Engels volbloed kopen.

[quote="Himyar schreef:
Maar laten deze mensen dan niet voor doen komen dat er in hun paarden geen of nauwelijks TB voorkomt, want dat is zeer zeker niet waar.


Ik denk niet dat iemand die de historie van het Quarter ras echt kent, zal ontkennen dat er Engels Volbloed in zit. Foundation registries al helemaal niet. Het enige dat gevraagd wordt is dat er na 1940 geen volbloed meer aan is toegevoegd. En dat is een heel andere insteek...

Ods
Forumcoordinator

Berichten: 38680
Geregistreerd: 01-02-02
Woonplaats: Achterhoek

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-02 21:09

HEAR HEAR Cassidy, goed gezegd. Wat jij ook al zegt, er is geen TB bloed meer nodig om een fijne Quarter te fokken.

Ik heb geen moeite met het fokken met Quarters met TB bloed, veel of weinig maar wel met TBers. Als je een QH hebt zoek dan een leuk QH erbij....als je een TBer hebt....zoek dan een leuk Tber.

Himyar

Berichten: 4538
Geregistreerd: 14-08-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-02 01:44

Een kruising tussen beide rassen kan ook nu nog hele gave nakomelingen geven, die aan alle eisen voldoen waaraan een Quarterhorse maar moet voldoen. Ook veelzijdigheid en de juiste uiterlijke kenmerken. Iedereen zijn eigen vrije keuze hierin, dat is juist het mooie aan het huidige systeem. Iedereen mag zelf bepalen waaraan hij of zij de voorkeur geeft in een Quarterhorse. Maar laat een voorstander van het ene niet het andere afkraken of afkeuren, want het kan vreedzaam naast elkaar bestaan.

Jolande

Berichten: 1835
Geregistreerd: 05-04-01
Woonplaats: Dichtbij Eindhoven

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-06-02 13:17

Ik denk niet dat het iemands bedoeling is om de combi quarter x tb af te kraken. Ik in elk geval niet: ik heb er zelf een! Een schat van een merrie die ik echt niet kwijt wil. Dit is Raci:
Afbeelding

Ik vind het alleen geweldig dat we nu een quarter jaarling erbij hebben en harstikke leuk dat ze in het FQHA kan.

Cassidy

Berichten: 75551
Geregistreerd: 08-08-01
Woonplaats: Purmerend

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-02 13:24

Jolande, wees eens eerlijk. Als jij een Quarter merrie zou hebben, zou je kiezen voor een Quarter hengst of een Engels Volbloed hengst?

Ik heb het nu niet over jouw paard. Deze heb jij waarschijnlijk gekocht en niet zelf gefokt. Je ziet een kant en klaar resultaat voor je en raakt er verliefd op. Dan is de ratio uitgeschakeld, en laat je je hart spreken.

Maar nogmaals: zou je als fokker bewust voor deze combinatie (TBxQuarter) kiezen of hebben gekozen?