Even een vraagje over westernrijden van een niet-westernruit

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Antwoord op onderwerpPlaats een reactie
 
 

Mieke
Berichten: 6925
Geregistreerd: 09-02-01
Woonplaats: NH

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 11-05-01 11:33

Bij het Engels rijden rijd je je paard in draf los terwijl je daarbij voornamelijk lichtrijdt.

Dit zie ik bij westernrijden niet, men zit altijd door, ook als je net begint met draven. Nou is mijn vraag: kan dit kwaad voor de paardenrug? En voor de ruiters die zowel engels als western rijden, ervaar je een verschil bij het door de rug komen?

Was even benieuwd! Ik ben helemaal niet nieuwsgierig, ik wil alleen alles weten! *LOL*

Groetjes en tot maandag (ga weekend vieren!)

Mieke


Mieke
Berichten: 6925
Geregistreerd: 09-02-01
Woonplaats: NH

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 14-05-01 14:19

Wauw wat een reacties!

Dus: de goede westernruiter rijdt zijn paard in jog (langzame draf) en zit dan door, of rijdt in trot (arbeidsdraf) en rijdt dan licht. Losrijden doe je ook in jog of niet?

De westernruiters die ik bezig heb gezien, reden hun paarden los in jog en zaten door. Het betrof vierjarige dieren die nog helemaal niet bespierd waren.

Ik vroeg me dus af hoe dat voor de paardenrug zou zijn. Zelf heb ik mijn twijfels, maar ik ben dus niet de enige begrijp ik uit jullie reacties. Ik wil niet te snel oordelen omdat ik geen verstand heb van westernrijden, vandaar mijn vraag.

Groetjes Mieke

Mieke
Berichten: 6925
Geregistreerd: 09-02-01
Woonplaats: NH

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 14-05-01 14:45

Lijkt mij ook, maar nogmaals: ik wil niet oordelen over een tak van sport waar ik geen verstand van heb. Ik kijk met ogen van een paardenliefhebber en constateer dingen die volgens mij niet zo goed zijn en vroeg me af of dit kenmerkend was voor de westernsport. Dit blijkt dus niet zo te zijn.

Uiteraard zie je in het Engels rijden ook sommige ruiters direct doorzitten en hun paard hoog instellen. Zitten ze er net twee minuten op... Frusty

In iedere tak van sport zijn er verschillende opvattingen, dat zul je altijd houden denk ik.

Maar we zijn het er dus met z'n allen over eens dat je een paard in principe voorwaarts los moet rijden en daarbij het beste kan lichtrijden. als het paard los is kun je gaan doorzitten en verzameld dan wel in jog gaan rijden.

Groetjes Mieke


Antwoord op onderwerpPlaats een reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 33 bezoekers