(western)training.. vervolgstappen

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
radicalM

Berichten: 689
Geregistreerd: 14-02-03
Woonplaats: Capelle a/d IJssel

(western)training.. vervolgstappen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-09-10 13:30

Toevallig had ik het er met een aantal stalgenootjes over. Zij rijden dressuur en regelmatig wedstrijden.
In de dressuur heb je allerlei proeven die je moet rijden...B, L1, L2...enz. Lijkt me ontzettend fijn om op die manier steeds een stapje verder te komen met trainen.
Jammer dat je dat met het westernrijden niet hebt..of wel? De WRAN heeft tegenwoordig geloof ik ook iets dergelijks..
Hoe bouwen ze daar de trainingsstappen op? Iemand enig idee?
Ben momenteel eens hééél serieus bezig met rijden...maar mis een beetje een "leidraad"... En voor mensen die gelijk brullen dat ik les moet nemen...ik rij al heel wat jaartjes, heb veel les gehad en nog regelmatig begeleiding.
Ik zoek gewoon een lekkere trainingsvolgorde.

Dana82

Berichten: 1658
Geregistreerd: 01-07-08
Woonplaats: De Klinge - Oost-Vlaanderen: België

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-10 13:38

Wel eigenlijk zit ik met dezelfde vraag. In een reiningproef zitten bv altijd wissels, spins, rollbacks, stops in. Op wat voor niveau ook. Ik ken van dressuur niet veel, maar ik weet wel dat er in een B-proefje geen wissels in voorkomen (zelf geen galop geloof ik?). Nu ja, galop moet je in mijn ogen wel beheersen vooraleer je wedstrijden gaat doen. Maar wissels, da's al heel iets anders natuurlijk.

radicalM

Berichten: 689
Geregistreerd: 14-02-03
Woonplaats: Capelle a/d IJssel

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-09-10 13:40

...zelf zat ik wat meer "allround" te denken....
Maar ok..leuk overigens dat er meer mensen met die vraag rondlopen...

Romkabouter

Berichten: 21721
Geregistreerd: 25-06-02
Woonplaats: Donkerbroek

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-10 15:53

Voor reining:
In het begin kun je nog niet alles, maar dat is niet erg. Je krijgt gewoon een lage score. Kunnen galopperen is natuurlijk wel handig ;)
Alles een beetje onder de knie hebben is goed genoeg voor bv GAG. Ga anders kijken wat ze rijden en kijk of jij dat ook al kunt.
Zo niet, oefen dan nog even door.

Bij de wran heb je verder verrichtingen die wel en niet mogen in de levels. Zie regelboek ;)
Bij aqha/apha heb je ook beginners, wat daar gevraagd wordt is het minimum wat je moet kunnen als je op show gaat.
Kun je dat nog niet, dan moet je dus nog niet op show gaan.

Rebel_Gloe

Berichten: 338
Geregistreerd: 28-10-08
Woonplaats: Hengelo (OV)

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-10 17:38

Ik denk dat je binnen het western rijden vooral je persoonlijke score in de gaten moet houden en je scoresheet aanvragen na een proef. Kijk waar daar je minpunten en penalties zitten en hier dien je vervolgens thuis mee aan de slag te gaan.

Bij de wran begin je in de L5 (nog geen wissels of zelfs galop) je stroomt dan door naar de L4, daarin zit wel galop maar nog geen wissels omdat simpelweg de reining nog niet wordt uitgeschreven voor de L4. Dus in wezen heb je wel een dergelijke indeling als bij engels denk ik.

En als je je bij de wran lekker op je gemak voelt en toe bent aan iets nieuws kun je vervolgens aqha/apha starten, of DRHA GaG etc. Opbouw qua "moeilijkheids graad" genoeg lijkt me zo.

spatter

Berichten: 14454
Geregistreerd: 17-08-05
Woonplaats: Bocholt-belgie

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-10 08:29

tja, erg origineel zijn ze niet in de reining, daar heb je gelijk in
beginners hebben dezelfde proef als de proffs, je kunt alleen de maneuvres beter leren uitvoeren

wat dat betreft heeft trail en horsemanship veel meer variatie

dan heb je nog western riding, ook niet gemakkelijk en als je het nog wat moeilijker wil, heb je nog versatile horse, dat is een aardige kluif als proef

Romkabouter

Berichten: 21721
Geregistreerd: 25-06-02
Woonplaats: Donkerbroek

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-10 10:13

Rebel_Gloe schreef:
je stroomt dan door naar de L4, daarin zit wel galop maar nog geen wissels omdat simpelweg de reining nog niet wordt uitgeschreven voor de L4.

Andersom hoor :D
Je hebt geen reining omdat er niet van je verwacht kan worden dat je bepaalde oefeningen kunt. Bv van galop naar stop.

quarterH

Berichten: 6716
Geregistreerd: 23-01-09

Re: (western)training.. vervolgstappen

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-10 11:01

spatter, de verschillende diciplines bepalen niet de voortgang hoor maar je voorkeur voor dicipline.

ja bij western is dit anders dan bij de dressuur. fijn toch? verschil moet er zijn :P

bij western begin je ook gewoon al veel vroeger aan moeilijkere dingen (paarden van 3 lopen al goede reining of western riding patterns terwijl deze manouvres in de dressuurvariant pas veeeeeeel later en verder worden gevraagd).
het gaat om het verfijnen hiervan wat de uitdaging zou moeten zijn.

Rumpleteaser

Berichten: 5610
Geregistreerd: 04-09-09
Woonplaats: Randstad

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-10 11:24

Bij ons op stal hebben we een eigen diploma-systeem opgericht.
Voor onze manegeruiters die dus nog niet officieel starten.

Wij organiseren minimaal vier onderlinge wedstrijden per jaar.
Elke wedstrijd een andere discipline; Pleasure, HSM, Trail.
Elk kwartaal staan de lessen dus in het teken van een andere discipline.
En dat kwartaal wordt dan afgesloten met een onderlinge wedstrijd.

In principe is 'ons' systeem heel erg gebaseerd op dat van de WRAN.
Door mee te doen en prijzen te winnen verdien je punten (even simpel gezegd).
En bij voldoende punten stroom je door naar een hogere klasse (en krijg je natuurlijk een mooi diploma :D ).
Je kunt pas meedoen met Reiningonderdelen vanaf een bepaalde 'klasse'.
Gewoon omdat je daar een bepaalde rijvaardigheid voor nodig hebt.

Werkt erg goed en het is leuk voor de leden. Het werkt immers motiverend!
En we brengen wat differentiatie in onze onderlinge wedstrijden aan qua niveau.

Romkabouter

Berichten: 21721
Geregistreerd: 25-06-02
Woonplaats: Donkerbroek

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-10 11:25

quarterH schreef:
bij western begin je ook gewoon al veel vroeger aan moeilijkere dingen (paarden van 3 lopen al goede reining of western riding patterns terwijl deze manouvres in de dressuurvariant pas veeeeeeel later en verder worden gevraagd).

Ja, maar dat is natuurlijk omdat amerikanen idioten zijn.

quarterH

Berichten: 6716
Geregistreerd: 23-01-09

Re: (western)training.. vervolgstappen

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-10 11:30

waarom?
waarom wachten tot een paard 8 is om hem een galopwissel te leren terwijl hij dit met 3 al kan? op een leeftijd waarop nieuwe dingen leren van nature veel beter gaat (mensen leren ook beter op 18 jarige leeftijd dan op 40 jarige leeftijd).

Rumpleteaser

Berichten: 5610
Geregistreerd: 04-09-09
Woonplaats: Randstad

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-10 11:33

Ehm, niet afdwalen hoor! :)
Anders verzanden we straks nog in een discussie over leeftijd en inrijden enzo.
Daar is al heel veel over te vinden op Bokt :D

Romkabouter

Berichten: 21721
Geregistreerd: 25-06-02
Woonplaats: Donkerbroek

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-10 11:34

quarterH schreef:
waarom?

Omdat ze amerikaan zijn :D

TurdusMerula

Berichten: 23903
Geregistreerd: 09-04-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-10 03:02

De discussie leeftijden hoeft voor mij niet...

Wat mijzelf opvalt is dat er in de dressuur vaak wordt vastgepind aan die onderdelen, in de L moet het paard achterwaarts en wijken, aan de teugel lopen, in de M komt dat er bij, M2 zus en zo, enz.
Vaak wordt het nut van de hele oefening 'vergeten', terwijl deze volgorde wel ergens vandaan komt... ;)

Toch denk ik dat je globaal gezien ook weet hoe de opbouw bij Western is, zoveel vind ik dat niet verschillen.
Een groot deel is toch logica, en vooral ook kijken naar (de bouw van) je paard. :)
Houvast qua showen heb je aan de onderdelen en wat uitgeschreven zou mogen, inderdaad.

Paintless

Berichten: 5654
Geregistreerd: 20-01-04
Woonplaats: Drachten

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-10 15:11

pien.. niet zo happen....

rom.. niet zo klieren.. :D

western en dressuur zijn verschillende onderdelen. daarom zijn ze ook verschillend opgebouwd. als jij denkt dat je paard iets moet kunnen gaan leren, ga je het hem leren. simpel. niet omdat dat dan pas in een proefje gevraagd wordt. mijn paard kon met 2 al achteruit lopen. :j (eigenlijk veel eerder al, maar toen op commando)

radicalM

Berichten: 689
Geregistreerd: 14-02-03
Woonplaats: Capelle a/d IJssel

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-09-10 15:06

kindertjes kindertjes toch... := }>
Ok..ik zal even iets meer vertellen. Ik rij al langer..nooit echt wedstrijdminded. Wel veel gebakridderd...
Moon is nu 8, pleasure gefokt (Justa Tad Rad)..en altijd serieus gereden.
Sinds kort staat hij dichterbij en ben ik eigenlijk wat fanatieker gaan rijden. Echt puntjes op de i..zogezegd.
Ik sta nu tussen dressuurruiters..en met veel plezier kijk ik hoe zij fanatiek rijden naar de volgende wedstrijd/proef.
Vandaar dat ik me afvroeg..is er in het westerngebeuren nu eigenlijk ook zoiets?
Moon kan best al veel...basis dan. Ben bezig met schouder- en heupcontrole. Verzameling... Hij kan heel netjes lopen!
Maar toch zou ik het leuk vinden als ik een soort trainingshandleiding zou hebben..hoe krijg je je paardje leuk allround.
Want ik realiseer me dat het belangrijk is om oefeningen anatomisch op te bouwen. Toch?

Romkabouter

Berichten: 21721
Geregistreerd: 25-06-02
Woonplaats: Donkerbroek

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-10 15:23

Natuurlijk, maar dat is niet in wedstrijdverband gegoten.

Je antwoord is dus: Nee, dat is er in westernrijden niet in wedstrijd in die vorm

De wran heeft wel wat verrichtingen die in een bepaald level wel of niet gevraagd kunnen worden. Denk dan aan bepaalde overgangen (stap->galop bijvoorbeeld) of min/max waardes voor bv de doorsnee van een cirkel of jog-over.

Signe

Berichten: 5812
Geregistreerd: 15-08-02
Woonplaats: Kraaienest

Re: (western)training.. vervolgstappen

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-09-10 23:13

Yup achterin het regelboekje (ook online) staan de richtlijnen.
L5 stappen en draven, twee handen
L4 stap draf galop en alleen opvolgende overgangen, twee handen
L3 stap draf galop, moeilijkere overgangen keuze uit 1 of twee handen
L2 `alles` en op 1 hand voor paarden ouder dan 6
L1 dito maar alles net iets krapper en moeilijker dan L2

Bovenstaan is heeeel kort en bondig, maar wel een indicatie. Wel wordt er in alle levels zijwaarts en achterwaart en wending om achterhand gevraagd. Oh en stilstaan, dat is heel anders dan bij dresuur. Maar er zit dus wel degelijk een opbouw in.

TurdusMerula

Berichten: 23903
Geregistreerd: 09-04-05

Re: (western)training.. vervolgstappen

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-09-10 23:26

Zit sidepass ook in L5, ik dacht van niet?

Maar kan het helemaal mishebben natuurlijk. :j

Romkabouter

Berichten: 21721
Geregistreerd: 25-06-02
Woonplaats: Donkerbroek

Re: (western)training.. vervolgstappen

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-10 00:04

Yep.

Recht zijwaarts wel. Leg Yield (wijken) dan weer niet.

TurdusMerula

Berichten: 23903
Geregistreerd: 09-04-05

Re: (western)training.. vervolgstappen

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-10 00:06

Aha, bedankt voor de opheldering. :)

Signe

Berichten: 5812
Geregistreerd: 15-08-02
Woonplaats: Kraaienest

Re: (western)training.. vervolgstappen

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-10 08:55

Ik heb ook alle onderdelen op een bult gegooid, er zal geen sidepass in een pleasure zitten natuurlijk :p en niet heel snel in een L5 WHS proefje, maar L5 trail zeker.

radicalM

Berichten: 689
Geregistreerd: 14-02-03
Woonplaats: Capelle a/d IJssel

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-09-10 10:28

Aha...kijk eens aan...er is wel degelijk een wedstrijdopbouw. En dat geldt dan voor de onderdelen trail en horsemanship neem ik aan. Ook voor pleasure? Dank je wel..ik ga dat regelboekje gelijk online eens bekijken..thanx!

Signe

Berichten: 5812
Geregistreerd: 15-08-02
Woonplaats: Kraaienest

Re: (western)training.. vervolgstappen

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-10 18:30

Ja ook voor de pleasure, daar zit het hem in de overgangen die ik in het schema ook al noemde. Op de hogere levels krijg je van stap naar galop en andersom. De L3 heeft extended jog, de L2 extended lope. Ook dit staat in de lijst achterin..
Blijf gerust vragen hoor.

radicalM

Berichten: 689
Geregistreerd: 14-02-03
Woonplaats: Capelle a/d IJssel

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-09-10 13:13

...ik dacht: goh..toch handig dat regelboek eens door te spitten for 'a rainy afternoon'...en besloot 'm "effe te printen"... _O- ... ach..maar 127 pagina's ... :=
Maar IK HEB 'M!! En leuk dat er allerlei patterns in staan...goed oefenmateriaal.... daar kan ik lekker mee aan de slag...
En ja hoor...als ik vragen heb hoor je het wel... :j