BOOS op Cornelie (zadels)

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
sablou
Berichten: 816
Geregistreerd: 09-08-01

BOOS op Cornelie (zadels)

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-05-02 22:43

Cornelie: Natuurlijk ben ik niet boos over je (terechte) opmerking bij een (alweer) bericht over niet passende zadels. Je hebt grotendeels gelijk. Daar doe ik wel wat aan hoor. Want binnenkort ga ik mijn 1e westernzadel maken. Tree (hout/rawhide) is al besteld (USA), gereedschap is onderweg en werkplaatsje wordt langzaam ingericht.

Over niet-passende zadels kan ik (en jullie) ondertussen een boek aanleggen. Daarover wil ik dus (voorlopig) niet meer schrijven, want ik begin in herhaling te vallen.

Mijn mening over flexibele bomen kennen jullie ook. Die mening deelt ook mijn vriend (EN wel zadelmaker) Willem Muijs en wordt nog eens bevestigd door de vele gebroken exemplaren. Er zijn degelijke, maar ook daarvan kan volgens mij het principe niet werken. Maar goed.

Mijn reactie is eigenlijk ingegeven door de opmerkingen over aanpassen van bomen. Want ze moeten mij een uitleggen (ik leer graag), hoe je een tree, waarop een seat rotsvast zit (genageld EN gelijmd), uit elkaar kunt halen om te verbreden. Dat MOET allemaal los gemaakt worden. Nou neem van mij aan dat je daarmee je hele zadel verpest. Eerst helemaal uit elkaar (dat GAAT al niet), rawhide er af, vervolgens de fork aanpassen (stuk hout er tussen zetten), daarna de rawhide er weer omheen (oei; kapot en te klein) seat weer vast maken (oei; OOK te klein) en dan maar bidden.

Ik krijg graag uitleg.

Overigens kijk ook even bij het nieuwe onderwerp “Old Joe”.

Groetjes LOUIS

titel aangepast 27-05-2002

DubbelFun

Berichten: 88670
Geregistreerd: 12-04-01
Woonplaats: 1 km van het midden van Nederland

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-02 23:21

Louis zou het misschien een leuk idee zijn om als je je zadel gaat maken om in een soort fotosessie hier zichtbaar te maken wat je vorderingen zijn. Zodat wij een zadel eens vanaf de start kunnen zien 'groeien'. Bijv. een wekelijks overzicht van de stand van zaken met wat foto's en een verhelderend verhaaltje erbij *LOL*

cornelie

Berichten: 9349
Geregistreerd: 11-06-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-02 07:37

Hoi louis, ik schrok me dood vanmorgen om half 8 toen ik het topic zag staan Haha! Die man waar ik het over heb doet voornamelijk van alles met engelse zadels. Verbreden is dan een routine klus aangezien in nl het breedste zadel maat 32 is (wat in de winkels te vinden is) en de meeste paarden maat 33/34 hebben. Mijn paard dus ook. Zodra hij weer tijd heeft ga ik mijn westernzadel met houten boom bij hem brengen. Ik ben ook benieuwd hoe hij dat gaat doen maar ik heb voldoende vertrouwen in hem. Ook zegt hij het rustig als hij het niet ziet zitten oid. Het enige wat hij er meestal over kwijt wil is dat je voldoende materialen kennis moest hebben Lachen Overigens kon de Horseman Outfitter ook evt een nieuwe bredere boom in je zadel zetten. Kost wel een paar honderd gulden. Ik heb nu 3 zadels voor 1 paard en om maar weer een 4e te kopen vind ik ook zo wat. Het zadel met houten boom ligt al 3 jaar in de huiskamer voor de sier. Het is een bloedmooi handgemaakt en handbewerkt zadel die ik dolgraag passend zou willen hebben. Bovendien is ie het ook wel waard vind ik. Ik heb het tweedehands gekocht voor 1000 piek en Outfitter taxeerde het laatst op zo'n 2500 piek. Wil ik dus best nog wat geld insteken. Mijn andere zadel wat ik nog geen jaar heb moet ik dan maar weer verkopen. Het is altijd wel een drama zeg die zadels.

sablou
Berichten: 816
Geregistreerd: 09-08-01

Foto´s maken / Cornelie...

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-05-02 08:58

Sugar,
Dat is een goed idee. Ik zal mijn best doen.

Overigens duurt het nog wel een maandje voordat mijn werkplaatsje klaar is en ook het zadel zal maar langzaam vorderen, omdat ik met al mijn paarden niet te veel tijd in wil en kan steken.

Cornelie. Ik hoop echt dat het lukt. Hou me op de hoogte wil je.

MVG LOUIS

cornelie

Berichten: 9349
Geregistreerd: 11-06-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-02 09:39

Ik ben van plan om sowieso (hoe schrijf je dat eigenlijk) Voor en Na foto's te maken. Ik weet wel dat hij het laagje voor laagje uit elkaar haalt en natuurlijk ook weer in elkaar zet Haha! Hij gaat een compleet nieuwe houten boom maken en als het rawhide niet meer past (zadel is maat 29) zet hij ook dat er weer nieuw op. Hij had ook nog een goede oplossing voor de schuurplekken op de rug van de pad. Ik geloof dat er meer zijn die hier last van hebben Verward Het zadel lag te ver naar voren waardoor hij aan de voorkant en aan de achterkant op de rug drukte en dus schuurde. Nu ik het zadel verder naar achter heb liggen (achter de schouder) volgt het de ruglijn mooier en ben ik van de schuurplekken af.

Cowgirl

Berichten: 23743
Geregistreerd: 04-03-01
Woonplaats: Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-02 13:30

Wat is je mening over boomloze zadels?

Zoals de Torsion of de Bob Marschall treeless.

ben benieuwd Haha!

Hey dat boek over zadels moet je schrijven, misschien wordt men hier in nederland dan eens wakker.

"de puinhopen van de zadelmakery" Haha! Haha!

Jos
Berichten: 4059
Geregistreerd: 14-06-01
Woonplaats: beets

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-02 13:36

Cowgirl schreef:
misschien wordt men hier in nederland dan eens wakker.


wat bedoel je hier mee Verward

Cowgirl

Berichten: 23743
Geregistreerd: 04-03-01
Woonplaats: Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-02 13:44

pff we hebben het er eigenlijk al heel vaak over gehad.


Dat we eens verder moeten kijken dan de standaard zadels die hier in nederland worden verkocht.
Met andere woorden, meer richten op nieuwe technieken kwa flex zadels, boom loos etz etc.

Ik ben namelijk van mening dat paarden altijd veranderen, al is het door een blessure o.i.d.
Een boom van een maat dat niet mee veert veroorzaakt op deze manier drukkingen.
Ik ben vandaag bij een voor mij bekende bokker geweest, die nog niet zolang geleden(2/3 maanden) een toen passend zadel kocht, inmiddels staat hij stil wegens blessure van de baas, is dikker geworden en voila zadel past niet meer.
Het zelfde geld voor mijn paard, nu zo goed als slachtrijp, maar misschien met andere rijtechniek weer rijdbaar. Ik heb geen zadel en ben ook wat huiverig om er een te kopen, omdat hij dan nu past en als hij dan wel weer gaat lopen toch weer een andere bouw krijgt waardoor het zadel niet meer zal passen.
En een zadel is toch ook niet iets wat je zomaar ff kunt kopen aangezien de prijskaartjes.


Dus in mijn ogen zou er best wat meer gepromoot mogen worden met de Flex zadels en natuurlijk verdere uitwerking hiervan.

Sibold
Berichten: 1817
Geregistreerd: 10-07-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-02 14:36

Cowgirl schreef:
Ik ben vandaag bij een voor mij bekende bokker geweest, die nog niet zolang geleden(2/3 maanden) een toen passend zadel kocht, inmiddels staat hij stil wegens blessure van de baas, is dikker geworden en voila zadel past niet meer.


Dat was ik dus (die bokker, niet dat ik dikker ben geworden Haha!) Meng me op zich nooit in western-discussies maar aangezien ik zaterdag naar een westernstal vertrek vond ik wel dat ik het recht had Schijnheilig

Ik heb hier met Cowgirl ook de nodige discussies over gehad. Weet niet exact hoe techniek van een western-zadel precies in elkaar steekt, maar een zadel moet passen, that's it. Of je nu dressuur western of weet ik veel wat rijd.

Ik ben dus het levende bewijs dat een zadel wat vandaag goed ligt morgen al niet meer hoeft te passen... voor mijn paard (ijslander met korte rug) is het nagenoeg onmogelijk om iets te vinden wat zowel ruiter als paard past. Als je dan denkt dat je het zadel gevonden hebt en in de winter "goed" ligt (maar past het dan ook, een zadel passen blijft een moment opname en ik vind dat je pas kan zeggen dat het "past" als je er een paar keer mee hebt gereden, maar dan heb je het meestal al gekocht Boos! ), blijkt opeens dat paard ook in de breedte uit kunnen zetten en dat de boom te smal is.

Nu kan ik dus een zadel kopen met een bredere boom, dat waarschijnlijk ook nog wel eens lekker zit, maar heb ik daar het geld voor over (dan had ik inmiddels al 1 paard erbij kunnen kopen)? Daar komt ook nog eens bij dat ik een zadel nodig heb voor een paard met korte rug en dat daar dan 9 van de 10 keer mijn eigen kont niet in past. Koop ik een zadel waar mijn kont wel in past, dan blijkt het voor het paard te lang omdat ze zonodig bijna alleen maar ijslanderzadels kunnen ontwerpen waar stegen aanzitten. Je paard help je dan in de vernieling.

Ik ben nu aan mijn derde zadel bezig in 2 jaar tijd en zit er nu echt over te peinzen om boomloos te gaan. Verhalen over teveel druk op de ruggegraat vind ik uit de lucht gegrepen, ik denk dat een zadel wat niet past (in hoeverre dat dan mogelijk is) veel meer schade aanricht of kan aanrichten dan een boomloze.

Op ijsland worden veel paarden getraind met boomloze zadels, opdat de ruiter meer voelt en daar op in kan spelen. Ik heb daar nog nooit iemand gehoord over paarden met een "rugprobleem" of drukkingen (heb jij ze gezien Cowgirl?). Kom je hier, dan hoor je het gros van de ijslanderbezitters klagen over zadels die niet passen of niet lekker zitten. Boomloze zadels zijn er wel voor ijslanders en kunnen ook geleverd worden door ijslanderspeciaalzaken, maar worden afgeraden (in Nederland=conservatief) opdat ze de paardenrug te veel zouden belasten... nu vraag ik je... ik heb nog nooit iemand gesproken die zelf boomloos gereden heeft op een ijslander, maar mij wel weet te vertellen dat het niks is.

Wie trekt me over de drempel?

Cassidy

Berichten: 75551
Geregistreerd: 08-08-01
Woonplaats: Purmerend

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-02 14:42

Ik wil je wel over de drempel trekken. Maar alleen als jezelf weet dat je jezelf niet verder met je rug in de vernieling helpt...

Een barbackpad, is dat in jouw geval niets? Kost niet veel, en waarschijnlijk heel veel minder als een boomloos zadel...

En kun je niet ergens een boomloos zadel te leen krijgen?

Cowgirl

Berichten: 23743
Geregistreerd: 04-03-01
Woonplaats: Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-02 14:48

Het nadeel van een bareback pad vind ik dat de goedkope modellen gaan schuiven.
Wil je een goed model dan ben je al snel een paar honderd gulden kwijt en we zijn vanmorgen samen op i-net gaan zoeken en liet ze me ff een barebackpad zien van 2000 gulden!!!!

In mijn ogen kun je dan beter gaan voor een torsion zadel(www.gotreeless.com), Ik denk dat je zelf ook wat meer steun hebt aan deze zadels en deze toch nog iets beter zijn omdat er een uitsparing inzit voor de ruggegraat.
Er worden endurance ritten mee gereden in de hoogste klasse(160 km)

Op ijsland snapte ik al niet dat deze paarden geen drukkingen hebben, er wordt bijna een willekeurig zadel op het paard gelegd en daar wordt zo 3 uur mee gereden. Maar ik heb geen een paard gezien met drukkingen of tekenen daartoe.
En dan vind ik het toch raar dat zadels hier niet passen, veel worden toch ook wel geimporteerd??

Sjimmy

Berichten: 17797
Geregistreerd: 09-03-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-02 14:50


Cowgirl

Berichten: 23743
Geregistreerd: 04-03-01
Woonplaats: Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-02 14:53

Dat is nou precies wat ik bedoel. Haha!
Voorwoordt zojuist gelezen.

Sibold
Berichten: 1817
Geregistreerd: 10-07-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-02 15:04

Cassidy"]
Een barbackpad, is dat in jouw geval niets? Kost niet veel, en waarschijnlijk heel veel minder als een boomloos zadel...
[/quote]

De boomloze-ijslander modellen zijn niet echt veel goedkoper dan een gewoon ijslandzadel. Boomloos werd mij op de clinic wel aangeraden (door IJslandse dame), opdat je je paard er echt mee kan helpen en een slechte zithouding er niet mee kunt verdoezelen *LOL*

[quote="Cowgirl schreef:
En dan vind ik het toch raar dat zadels hier niet passen, veel worden toch ook wel geimporteerd??

Die zadels of die paarden?
Van de paarden kan ik alleen maar zeggen, het meerendeel van de ijsco's is te dik, op ijsland zijn ze iets schraler. Dat zie je aan die van mij, die is ook veel te dik (nu nog). Heeft jouw stalgenoot trouwens ook niet 2 zadels voor haar ijsco?

Sjimmy; Foei! Schijnheilig
Ik kende de zadels van Marit al, jammer dat dat nooit wat geworden is. Dat bedoel ik dan met conservatief Nederland Haha!

Cowgirl

Berichten: 23743
Geregistreerd: 04-03-01
Woonplaats: Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-02 15:15

Ik zie in die zadels van marit ook iets wat OF gebruikt. Alleen heeft OF panelen en heeft Marit het IN haar zadel verwerkt.

system 3 van OF komt wel aardig in de buurt.

Inderdaad jammer dat Marit haar zadel niet op de markt is gekomen, maar misschien komt dat nog.
Ik denk dat mensen nog teveel vast klampen aan de huidige zadels.
En zich nog niet echt openstellen voor andere types.
Hoe meer we het er in de winkel eens over gaan hebben , mischien worden de zadelmakers dan ook meer geintresseerd in dit soort zadels.

DubbelFun

Berichten: 88670
Geregistreerd: 12-04-01
Woonplaats: 1 km van het midden van Nederland

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-02 17:52

Die site van Marit is erg interssant, maar bedenk wel dat het een hersenspinsel is, een afstudeerproject. Er heeft voor zover ik weet nog geen paard langer dan een jaar met zo'n zadel rondgelopen. Hierdoor kun je er dus geen wetenschappelijk bewijs aan verbinden dat deze zadels het helemaal zouden zijn.
Dat deze zadels zich naar de rug vormen is prima, maar bij zware belasting (lees een stevig iemand) kijg je wel piekbelasting op één plek omdat er geen drukverdeling plaats vind zoals met een conventioneel zadel.

Zelfs rijd ik al meer dan 4 jaar op 2 heel verschillend gebouwde paarden met mijn OrtHoFlex en beide hebben geen last van witte haren, druk plekken of wat dan ook.
Ook niet iedereen is weg van dit systeem en het is zeker geen oplossing voor ALLE paarden, maar die van mij doen het er goed onder Knipoog

Er zijn ondertussen al engelse zadels waarvan de boom in breedte te verstellen is en zelfs OrthoFlex heeft één model waar dat mogelijk is zodat er nog meer paarden hetzelfde zadel passen.

Er is niks mis met een goed passend traditioneel zadel. Als je je zadel iets breder neemt dan normaal nodig is, dan kun je dmv een dikkere of een dunnere pad die zomer/winter verschillen goed opvangen.

Als je niet wilt dat je paard 's zomers te dik wordt van al dat gras doe hem dan een zgn grazing muzzle om. Dit is een soort bakje voor de snuit met gaten, hierdoor komt wel gras maar niet zoveel dat ze met grote happen tegelijk kunnen eten. Drinken is ook geen probleem. In Amerika wordt hier veel gebruik van gemaakt bij paarden tijdens een trailtocht waarbij 'stal'paarden die niet gewend zijn aan teveel gras nu buiten overnachten. Ook voor paarden die snel hoef/spierbevangen raken is dit een oplossing.

Overigens zijn we wel weer heel erg oftopic geraakt. Knipoog maar dat is ook op te lossen Haha!