Waarom western?

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Pril

Berichten: 1831
Geregistreerd: 13-02-01

Waarom western?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-05-02 09:11

Wat heeft jullie doen besluiten western te gaan rijden? Mijn eigen QH merrie wordt volgend jaar eindelijk 3 (ik heb haar al vanaf dat ze 6 weken was Lovers ) en ik kan niet wachten om haar western te gaan beleren. Ik ben dat gedressuur zo zat (gaat wel weer over denk ik, zit in een dip Haha! ) altijd dat apepakkie, dat gezwoeg en gezweet voor die 5 minuten, loeihoge inschrijfgelden om vervolgens een lintje te winnen Misselijk (hier dan) en al die kouwe kak, zucht..

Ik blijf er wel mee doorgaan natuurlijk, want ik vind dressuur een mooie discipline en een goede manier om je paard beter en mooier te maken. Daarnaast pak ik alleen de noodzakelijke wedstrijden voor punten en champs. Maar ik wil me nu ook veel meer op de westernsport gaan storten. Zoveel gezelliger! Lekker de hele dag met je paard klooien, verschillende klassen rijden.

XoNo

Berichten: 21435
Geregistreerd: 28-12-01
Woonplaats: Assen

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-02 09:41

Sja...toen ik dressuur reed werd er altijd al gezegd dat ik me laat rijden, en dat ik niet fanatiek genoeg was. Toen ben ik er weggegaan, en heb ik eens een westernlesje geprobeerd. Dat beviel me veel beter, ik denk dat het me ook veel beter ligt. Dat is dus de reden dat ik dit ben gaan doen.
And I'm loving every minute of it Knipoog

rhynstoner
Berichten: 146
Geregistreerd: 21-04-02
Woonplaats: Purmerend

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-02 09:45

ja ach ik heb nooit dressuur gereden! mn zus reed al western (en had een eigen paard) dus ik ben een keer meegegaan en ik vond het cool! (terwijl ik in mn leven voor de rest nog nooit een paard van dichtbij had gezien!) maar ik doe het nu 2,5 jaar en ik zie de lol er nog steeds van. Ik heb in het begin wel tegen mn zus gezegt:als jij met western stopt, stop ik er helemaal mee! dressuur is niets voor mij, tenminste ik zie mezelf niet in een paardrijbroek lopen! Haha! veel liever mn wrangler!

Cassidy

Berichten: 75551
Geregistreerd: 08-08-01
Woonplaats: Purmerend

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-02 10:02

Ik heb jarenlang op maneges gereden, en altijd dressuur (of wat daarvoor door kon gaan). En ik had er op een gegeven moment ook schoon genoeg van, mede ook doordat de manegepaarden mij absoluut niet konden bieden wat ik zocht. Ik kon redelijk rijden, maar het gevolg was dat ik op handelspaarden moest die af en toe net van de vrachtwagen kwamen, ik er een uurtje op rondreed, er een koper stond te kijken terwijl ik reed en het paard na de les met dezelfde vaart weer op de trailer stond. Ik heb de nodige levensgevaarlijke paarden meegemaakt, en het eind van het liedje was dat ik er iedere les wel gemiddeld één keer aflag. Ik vond het allemaal te gespannen, en ik moest te zeer op druk rijden. En iedere keer dat ik reed, reed ik mezelf compleet stuk. Zo erg, dat het op een gegeven moment helemaal niet meer wilde genezen. De instructie veranderde op een gegeven moment ook, en ik moest wat dat betreft niet één maar vier stappen terug...Ik had er gewoon zwaar de p... in.
Nu ben ik na een paar lelijke smakken wat voorzichtiger geworden (ik MOEST op een gegeven moment van de instructrice iedere keer op die wat lastigere paarden) dus daar was ik goed klaar mee, ben zelf niet zo groot en had iedere keer een opstapje nodig voor die kastelen van paarden die bij ons op stal stonden. Ik wilde kleinere paarden, maatje E-pony, die er ook wel stonden, maar daar mocht ik niet op.
Nu had je kunnen zeggen: zoek een andere manege, maar dit was al de beste in de omgeving.... Lips are sealed
Ik stond weer eens kort voor het punt om even een complete stop qua rijden in te lassen, maar op onze manege werden ook westernlessen gegeven en ik ben toen daar wat lessen gaan volgen. Het was een openbaring voor me. De paarden konden meer, waren gevoeliger, liepen niet te klooien en te bokken, en het zadel zat heerlijk. Je werkt meer vanuit de ontspanning, de gangen van het paard waren vlakker, en ik reed mezelf niet meer stuk.
Ik heb één jaar daar gelest, en toen kwam mijn eigen paard. Een Quarter Horse, 4 jaar en western ingereden. Ik ben doorgegaan met western rijden en heb niet meer omgekeken....

Heel veel succes met het inrijden van je paardje Pril. Ik hoop dat je je stijl vindt waar je je prettig bij voelt, maar ik denk dat je in de USA wat minder struikelblokken tegenkomt dan wij in Nederland. En je zou de eerste niet zijn die de dressuur kompleet vaarwel zegt.
Laatst bijgewerkt door Cassidy op 23-05-02 13:31, in het totaal 1 keer bewerkt

germie

Berichten: 25923
Geregistreerd: 02-04-02
Woonplaats: Ergens

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-02 10:07

Is westernrijden zoveel relaxter en goedkoper???
Ik rij alleen engels en vind het ook veel gedoe, hoge inschrijfgelden, dure startkaart enz.
Hoe zit dat met western?? Ook pissige mensen als het niet goed gegana is?

Ik heb 1 week westernervaring, maar merkte niet zo heel veel verschil tussen engels en western. De paarden waren op dezelfde manier gereden, ik kon ook met die westernpaarden zo ene galopwissel maken.
Maar die zadels?? Oh wat ben ik daar stijf van geweest, vreselijk gewoon. Misschien is dit wennen, maar prettig vond ik het niet, en het waren van die dure amerikaanse zadels, dus daar lag het niet aan. De laatste dag heb ik een westernpaard gewoon met kunstof engels zadel gereden.

Cassidy

Berichten: 75551
Geregistreerd: 08-08-01
Woonplaats: Purmerend

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-02 12:02

germie schreef:
Is westernrijden zoveel relaxter en goedkoper???
Ik rij alleen engels en vind het ook veel gedoe, hoge inschrijfgelden, dure startkaart enz.
Hoe zit dat met western?? Ook pissige mensen als het niet goed gegana is?

Ik heb 1 week westernervaring, maar merkte niet zo heel veel verschil tussen engels en western. De paarden waren op dezelfde manier gereden, ik kon ook met die westernpaarden zo ene galopwissel maken.
Maar die zadels?? Oh wat ben ik daar stijf van geweest, vreselijk gewoon. Misschien is dit wennen, maar prettig vond ik het niet, en het waren van die dure amerikaanse zadels, dus daar lag het niet aan. De laatste dag heb ik een westernpaard gewoon met kunstof engels zadel gereden.


Paardrijden is en blijft een hele dure sport, maakt niet uit wat voor zadel je erop legt. Ik durf zelfs te zeggen dat westernrijden duurder is dan dressuur. Voor een beetje goed westernzadel ben je toch al gauw tgen de 3000 fl,- kwijt, en wil je een beetje gereden Quarter ben je ook niet onder de 15.000 fl klaar. Wedstrijden zijn er maar een paar per jaar, dus veel wedstrijden zul je niet kunnen rijden. Je zult over het algemeen wat verder moeten reizen, en daar dan een box huren (wat soms ook flink in de papieren kan lopen) Dat ik net met de western begon heb ik de nodige wedstrijden gezien, en ik vond de sfeer zeker rustiger en de mensen minder hatelijk tegenover elkaar. Maar ook hier, als je twee keer kijkt, kom je hetzelfde tegen.

Maar neem nu eens de gemiddelde dressuur wedstrijd. Ik lig al in een deuk als er overal bordjes staan van: stilte tijdens de proef. Ga eens kijken bij een westernwedstrijd, het applaus en de kreten als waardering van een goede proef is niet van de lucht, en op de achtergrond draait meestal nog ook nog (country) muziek. Wij lopen niet op kousevoeten rond als er een proef gereden word, en zo krijg je makkelijke paarden.

Als jij nu één week "westernervaring" hebt en vind dat de paarden hetzelfde gereden worden, heb ik mijn vraagtekens daarbij. Want je kunt ook op een dressuurpaard "western" rijden, het ligt aan de manier waarop je rijdt en niet aan het zadel wat je erop hebt gelegd. Als jij last hebt van stijfheid na het rijden op het westernzadel, vraag ik me af wat voor zadel dat is geweest, en of jij niet vreselijk gespannen hebt gezeten.

Linda

Berichten: 3350
Geregistreerd: 26-11-01
Woonplaats: Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-02 12:25

*klap klap klap* voor de wijze woorden van Cassidy. Knipoog Knipoog
Nee, serieus, ik ben het met je eens. Als je echt wilt weten wat western rijden is, moet je eens een tijd lang verschillende paarden, zadels en instructeurs proberen.

Het is hetzelfde wanneer je iemand op een groen paard zit met geweldige ouders die hoog in de dressuur lopen, dus een aankomend dressuurpaard en dat paard doet niets anders dan bokken. Dan zeg je toch ook niet: "Nee, dat dressuur is niets voor mij, al dat gebok". Misschien een kromme vergelijking, maar het is wel hoe ik het zie.

germie

Berichten: 25923
Geregistreerd: 02-04-02
Woonplaats: Ergens

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-02 14:39

Nou, waarom ik stijf werd?? De zitting van een westernzadel is veel breder, en je benen gaan voor een engelse ruiter te ver naar voren. Dus als je op de 'normale' manier wilt zitten zoals ik altijd gewend ben, dan krijg je dus spierpijn. Dit heeft niets met krampachtig zitten te maken hoor. Ik kan nog wel eens foto's laten zien waaar ik met m'n rijlaarzen en rijbroek op een westernzadel zit (we moeten niet meteen ALLES gaan aanpassen aaan de juiste styl)Bovendien reden we soms wel 8 uur per dag, dus stijf word je dan wel. Het waren verder goede zadels hoor, dat heb ik wel gezien, ook als niet westernkenner zie ik wel wat goed en niet goed van kwaliteit is.
Toch was het daar echt zo: de hulpen voor de galop waren eigenlijk gelijk aan die van het engelse rijden, alleen geen extra been bij elke pas. Verder was dat dus met wijken e.d. ook zo. We hebben geen spins of slidingstops gemaakt, maar wel gewoon relaxed gereden.

DubbelFun

Berichten: 88633
Geregistreerd: 12-04-01
Woonplaats: 1 km van het midden van Nederland

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-02 14:56

germie schreef:
Nou, waarom ik stijf werd?? De zitting van een westernzadel is veel breder, en je benen gaan voor een engelse ruiter te ver naar voren.


Ik denk dat je nog wat aan je houding moet werken Knipoog Het is beslist voor een pleasure-houding niet de bedoeling dat je benen naar voren steken. Hooguit bij een full-stop (sliding) tijdens de reining.
[img]http://www.endoria.net/upload/index.php/1253124252 [/img]

Cassidy

Berichten: 75551
Geregistreerd: 08-08-01
Woonplaats: Purmerend

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-02 15:10

germie"]
Nou, waarom ik stijf werd?? De zitting van een westernzadel is veel breder, en je benen gaan voor een engelse ruiter te ver naar voren. Dus als je op de 'normale' manier wilt zitten zoals ik altijd gewend ben, dan krijg je dus spierpijn. Dit heeft niets met krampachtig zitten te maken hoor. Ik kan nog wel eens foto's laten zien waaar ik met m'n rijlaarzen en rijbroek op een westernzadel zit (we moeten niet meteen ALLES gaan aanpassen aaan de juiste styl).
Bovendien reden we soms wel 8 uur per dag, dus stijf word je dan wel. .
[/quote]

Niets is minder comfortabel dan met dressuurlaarzen op een westernzadel te gaan zitten. Been there, done that. Bovendien heb ik ervaren dat je minder grip hebt met een gladde dressuurbroek dan met een spijkerbroek. Bovendien durf ik haast te wedden dat , als jij ineens één week 8 uur per dag in het zadel zit, dat je ook vreselijk stijf bent aan het eind van die week.

[quote="germie"]
Toch was het daar echt zo: de hulpen voor de galop waren eigenlijk gelijk aan die van het engelse rijden, alleen geen extra been bij elke pas. .
[/quote]

En dàt is nu het begin van het lekkere ontspannen westernrijden. Het paard op zijn eigen benen laten lopen en niet ieder pas hoeven aandrijven.

[quote="germie schreef:
Verder was dat dus met wijken e.d. ook zo. We hebben geen spins of slidingstops gemaakt, maar wel gewoon relaxed gereden.


Ik begrijp dat je op vakantie bent geweest in Amerika of Canada? Ik denk toch echt niet dat je een week lang dagtochten en buitenritten op een paard kunt gaan vergelijken met een volledige westerntraining met zwaartepunt reining.... Lips are sealed Ik durf zelfs te beweren dat je géén western hebt gereden, en alleen op een westernzadel hebt rondgehobbeld.

germie

Berichten: 25923
Geregistreerd: 02-04-02
Woonplaats: Ergens

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-02 15:14

Duitsland, soms 2 uur per dag, maar ook 2 keer 8.5 uur. Meestal in de bossen, soms les.
Ik kan niet oordelen of het 'rondhobbelen' was of niet, maar echt veel verschil was er niet tussen wat ik gewend was bij ons ana mangepaarden en daar (en ik reed een quarter, en soms een arabier). Heb ik dan pech gehad en de standaard manegeknollen getroffen????

germie

Berichten: 25923
Geregistreerd: 02-04-02
Woonplaats: Ergens

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-02 15:31

zit wat in, thuis lesssen, maar we wilden eens wat anders, en ja, toen kwam dat westernrijden om de hoek kijken. Maar het valt toch niet overal tegen die lessen?? Als ik die reisgidsen van Pegasus en Pferd und Reiter mag geloven kun je zelfs t/m Z niveau les krijgen op sommige plaatsen.

Cassidy

Berichten: 75551
Geregistreerd: 08-08-01
Woonplaats: Purmerend

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-02 15:54

Ik vraag me toch serieus af hoe rëeel jou eisen zijn als je naar een vakantieadres gaat. Denk je echt dat je dan op manegepaarden komt te zitten die "top of the bill"zijn? Zelfs al zou een manege zich dat kunnen permitteren, dan zijn de paarden het òf heel snel kwijt, òf ze zijn binnen de kortste keren verkocht aan een ruiter die er dan de sport weer mee ingaat. Ik denk dat je, om op Z-niveau les te kunnen krijgen, je toch echt je eigen paard mee moet nemen, en niet moet verwachten dat je hetzelfde op een manegepaard voor elkaar krijgt. Mensen trainen jaren naar de Z toe, en jij denkt dat even in een weekje voor elkaar te krijgen? Vind ik heel knap van je..... Lips are sealed

germie

Berichten: 25923
Geregistreerd: 02-04-02
Woonplaats: Ergens

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-02 15:57

Nee, ik dacht het ook niet, maar je komt soms verrassende dingen tegen. Hier in Duitsland ook, ik vond de lessen ook niet super (heb waarschijnlijk dus ook niet echt western geleerd), maar bijvoorbeeld iets aparts:
de paarden, ze waren er super zuinig op, tenminste met opzadelen, alles werd gecontroleerd. Maar na afloop van het rijden werdne ze afgezadeld en losgelaten, niet meer geborsteld of uitgekrabd.

Maar goed, dit is offtopic, ik rij dus geen western, en mijn ervaringen zijn niet super.

Cassidy

Berichten: 75551
Geregistreerd: 08-08-01
Woonplaats: Purmerend

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-02 16:00

Ik ben ook heel slecht voor mijn paard. Als ik heb gereden borstel ik haar ook niet meer. Ik borstel vóór het rijden, niet erna.... *LOL*

germie

Berichten: 25923
Geregistreerd: 02-04-02
Woonplaats: Ergens

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-02 16:03

Maar dump jij je paard zo vanuit een drafje de wei in?? zou ik in ieder gval niet doen, eerst goed afzadelen en zeker na ene buitenrit hoeven uitkrabben.

Cassidy

Berichten: 75551
Geregistreerd: 08-08-01
Woonplaats: Purmerend

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-02 16:10

Vertel mij het verschil eens tussen afzadelen en goed afzadelen?

germie

Berichten: 25923
Geregistreerd: 02-04-02
Woonplaats: Ergens

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-02 16:12

goed, paard op adem laten komen, hoeven uitkrabben, rustig afzadelen en dan naar het land brengen.
Hier werden ze zo vanuit een draf, zonder uitstappen dus afgezadeld, en ook al haddne ze door grind gelopen, geen hoeven uitgekrabd ofzo. Bovendien was het warm, dus afsponzen zou ook niet verkeerd geweest zijn, maar goed, wei ben ik?

Linda

Berichten: 3350
Geregistreerd: 26-11-01
Woonplaats: Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-02 16:25

Oke, we zitten hier even vreselijk offtopic te gaan volgens mij, maar ik kan het niet laten... Knipoog

Citaat:
We hebben geen spins of slidingstops gemaakt, maar wel gewoon relaxed gereden.


Spins en sliding stops kom je tegen in de reining, reining wordt vergeleken met grand prix dressuur. Je zult eerst de basis onder de knie moeten hebben voordat je changementen, passage en dat soort toeren gaat uithalen. Met westernrijden is dat hetzelfde...

Simonus
Berichten: 47
Geregistreerd: 01-05-02
Woonplaats: Rotterdam

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-02 17:24

Toch grappig hoe (sommige) mensen over Western rijden denken. En begrijp me goed, ik beoordeel niemand op het feit of ze recreant willen zijn of wedstrijden mee willen doen en op welk niveau. Maar het 'lekker aan een lange teugel' lopen, het de hele dag 'klooien' met je paard zijn geen uitspraken waarbij ik direct aan western rijden denk. Ikzelf hou het meest van reining en wil daar op mijn niveau (amateur) super in worden met de middelen die tot mijn beschikking staan. Dus voor mij is het lang laten lopen aan de teugel geweldig, maar ik wil wel dat hij verzameld blijft, dat hij zijn neusje erin houdt, dat ie goed reageert op de neckreining etc. AL deze kwaliteiten heeft een paard niet als hij het daglicht voor het eerst aanschouwt. Een paard goed trainen/rijden kost jaaaaaren. En als ik de hele dag zou 'klooien' met mijn paard, zal hij mij meer gaan uitproberen. En als je met 'klooien' bedoelt dat je in meerdere onderdelen kan starten: prima, maar echt uitblinken in een onderdeel zit er dan niet in. Of je moet een allround titel okay vinden.

Ik vind het grootste verschil met het engelse dressuur (want reining is in principe ook dressuur maar dan amerikaans): de opvoeding. Of je nu een merrie, ruin of hengst heb: altijd alert blijven, niet jou voorbij laten lopen aan de hand, niet gezellig laten 'neuzen' met elkaar en dan een knal uitdelen omdat ze ineens lelijk tegen elkaar doen. Want dat is toch wat je vaak ziet: de ene dag iets toelaten en de andere dag het vervelend vinden en afstraffen. Zeer verwarrend. Maar ik denk ook dat in de engelse dressuurtop opvoeding hoog in het vaandel zal staan.

Wellicht dat dit voor veel mensen te hoogdravend klinkt, maar door zo'n opvoeding kan je meer plezier met je paard beleven. En wat ik al eerder zei: ieder kan kiezen hoever je wilt komen in welk onderdeel en ik ben er toevallig één die graag de punten op de i wil zetten.

steeffie

Berichten: 2347
Geregistreerd: 23-05-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-02 19:41

Ik denk niet dat je na een week westernrijden meteen veel verschil merkt. Toen ik net begon merkte ik ook niet veel verschil, ik bedoel, je zit wel anders (langere beugels), het sturen ging een beetje anders en je hoefde niet meer de hele tijd aan te sporen, maar we reden nog ongeveer dezelfde oefeningen en later pas leerden we meer 'western' dingen, zoals met losse teugels rijden, je paard verzamelen, roll-back, enz.
maja........zal ook nog wel ff reageren op het eigenlijke onderwerp Pling ik ben gaan westernrijden omdat ik op de manege waar ik eerst reed niets meer leerde, en de les werd steeds drukker dus ik wou welles wat anders. Via via kwamen we toen bij de western horse stables en ik besloot dat maar eens te proberen..........en nu wil ik nooit meer dressuurrijden Knipoog
kuzz
stephanie

Pril

Berichten: 1831
Geregistreerd: 13-02-01

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-05-02 23:59

Zo, veel reply`s zeg! Ik ga de dressuursport niet compleet vaarwel zeggen, maar ik ga zeker meer western rijden en dan ook grote western wedstrijden doen(ik blijf prestatie gericht Knipoog ). Ik vind het gewoon een mooie sport and last but not least, QH`s en Paints zijn zo mooi Lovers speirbundels met die coole karakters, dat mag ik wel!