scherper bit nemen? (achterwaarts gaan)

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Alice

Berichten: 3136
Geregistreerd: 10-03-01
Woonplaats: Doornenburg

scherper bit nemen? (achterwaarts gaan)

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-04-02 19:10

Ik rij nu bij Margot met een d-trens, maar omdat ik vaak echt flinke kracht moet zetten om haar achterwaarts te krijgen, zit ik te denken om een scherper bit te nemen, wat raden jullie me aan?



Titel aangepast door Sugarmiss vanwege feitelijke vraag inzake achterwaarts gaan (01-05-2002)

dimmelim

Berichten: 2777
Geregistreerd: 21-02-01

Re: scherper bit nemen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-04-02 19:19

Alice schreef:
Ik rij nu bij Margot met een d-trens, maar omdat ik vaak echt flinke kracht moet zetten om haar achterwaarts te krijgen, zit ik te denken om een scherper bit te nemen, wat raden jullie me aan?


Ik zou het niet in het bit zoeken. als je kracht moet zetten ben je verkeerd bezig en dat los je juist niet op met een scherper bit. Zoek een goede instructeur om eraan te werken

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-04-02 19:21

Om je paard fatsoenlijk te leren wijken voor druk. Daar heb je geen scherp bit voor nodig, maar een beetje opvoeding.
Rustig aan de hand aanleren, gewoon op een halstertje. Touw op spanning, commando 'Back' geven en evt. vinger tegen de borst. Je hand met het touw op exact dezelfde plaats laten staan, zodat als het paard achterwaarts stapt (dus wijkt voor de druk), de druk direct van het touw af is. Meteen belonen.
Niet gaan klooien met scherpere bitten, al helemaal niet als je nog steeds geen goede instructeur gevonden hebt.
Eerst leren rijden, dan pas (indien nodig Haha! ) ander materiaal erin hangen.

DubbelFun

Berichten: 88638
Geregistreerd: 12-04-01
Woonplaats: 1 km van het midden van Nederland

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-04-02 19:28

Als je een paard op een te scherp bit naar achteren 'trekt' resulteert dit er alleen maar in dat je paard zijn hoofd omhoog zal gooien. Dit houdt in dat ie zijn rug hol maakt waardoor achterwaarts gaan nog moeilijker wordt. Dit alles levert dus alleen maar nog meer weerstand op.
Verder ga ik met Sonja mee.

Pril

Berichten: 1831
Geregistreerd: 13-02-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-04-02 19:32

Het is ook niet de bedoeling dat je hem achterwaarts TREKT!

Beide benen wat verder naar achter leggen, jezelf wat lichter in het zadel maken door een klein beetje je bovenlichaam naar voren te brengen en op het moment dat je drijft, bied je weerstand met je hand. Op het moment dat je paard naar achteren stap, onmiddelijk je hand ontspannen. Voor de volgende stap achterwaarts hetzelfde verhaal. Wil je stoppen, breng je bovenlichaam weer meer naar achteren waardoor jejezelf weer wat zwaarder maakt in het zadel.

Cowgirl

Berichten: 23739
Geregistreerd: 04-03-01
Woonplaats: Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-04-02 19:58

misschien een beetje off topic.

Maar wat pril beschrijft heb ik dus precies andersom geleerd.
terwijl dat eigenlijk niet werkt Haha! .
Ik rijd dus net als pril beschrijft en dat gaat goed.

Miran

Berichten: 4451
Geregistreerd: 10-08-01
Woonplaats: Woubrugge

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-04-02 20:56

Ik ben hier ook pas met Sheril aan begonnen, en het gaat heel goed. Eerst zorgen dat ze ontspannen en aan het been is. De eerste keren stond mijn instructrice ervoor, en die liet haar achteruit gaan zoals je dat op de grond ook zou doen. Ondertussen gaf ik haar de hulpen. Daarna nam ze iets meer afstand, zodat ze nog wel kon helpen. Nu gaat het prima alleen, zowel op de hoefslag als in het midden. Zodra je moet gaan trekken, zit er iets verkeerd, en moet je les gaan nemen. Met een scherper bit bereik je alleen maar dat je je paard pijn doet, en zelfs kan verwonden. Is ook niet nodig, ik rijd met een dubbelgebroken KK trens, de dikste maat die er was.

BBL

Berichten: 288
Geregistreerd: 22-01-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-02 13:44

..oeps, ik heb dus juist geleerd dat je gewoon in je zadel moet blijven zitten, een beetje achterover zelfs.... en dan inderdaad drijven met je benen en een beetje druk op de teugels. Zodra je paard achterwaarts gaat de druk loslaten en wel met je benen blijven drijven... Bij ons werkt het echt geweldig. Ik heb het mijn paardje ook geleerd zoals hierboven staat: met behulp van instructie die tegen de borst duwt. Dit hoefde maar 1x, daarna had-ie het al door, de slimmerik Lovers

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-02 13:57

De beste manier om erachter te komen of je paard aan de hulpen is is het achterwaarts gaan!!!
Dus..........misschien zegt dit genoeg, goede instructie nemen, en de fout bij jezelf gaan zoeken.,

XoNo

Berichten: 21435
Geregistreerd: 28-12-01
Woonplaats: Assen

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-02 14:50

Het is juist veel logischer om naar achteren te gaan zitten bij het achterwaarts gaan. Zo wijk je namelijk af van het...uhmm...hoe heet het ook alweer Verward evenwichtspunt! Haha! Als jij naar voren gaat zitten, zal het paard in de meeste gevallen (licht er net aan hoe je je paard hebt afgericht, of laten richten) naar voren gaan om evenwicht te behouden. Dat geldt ook voor het achterwaarts gaan waar je het evenwichtspunt verplaatst en het paard die dus weer op gaat zoeken door achterwaarts te gaan, als jij achterover gaat zitten.

Ik hoef bij de arabier waar ik op rijd, alleen maar achterover te leunen (niet overdreven ofzo) en ze gaat achteruit. Als ze goed op mij geconcentreerd is, hoef ik daar niet eens voor aan de teugels te zitten of te drijven.

youngster

Berichten: 26261
Geregistreerd: 21-03-02
Woonplaats: Utrechtse Heuvelrug!

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-02 16:04

zo hoort het, ben zelf nog heel hard aan het oefenen, maar het gaat steeds beter. Wil binnenkort misschien zelfs een wedstrijdje gaan proberen!! help!!
Ach ja als je niet ergens begint kom je er ook nooit!!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-02 14:11

De reden dat je niet achterover gaat zitten met achterwaarts is omdat, je paard zijn rug extra moet welven ( rondmaken) als je iets in de verlichte zit gaat zitten, bij een jong paard, maak je het werk wat lichter, en dus makkelijker voor hem. zodat hij zijn rug mooi rond maakt en niet bang word en dus zijn rug weg drukt.
XoNo schreef:
Het is juist veel logischer om naar achteren te gaan zitten bij het achterwaarts gaan. Zo wijk je namelijk af van het...uhmm...hoe heet het ook alweer Verward evenwichtspunt! Haha! Als jij naar voren gaat zitten, zal het paard in de meeste gevallen (licht er net aan hoe je je paard hebt afgericht, of laten richten) naar voren gaan om evenwicht te behouden. Dat geldt ook voor het achterwaarts gaan waar je het evenwichtspunt verplaatst en het paard die dus weer op gaat zoeken door achterwaarts te gaan, als jij achterover gaat zitten.

Ik hoef bij de arabier waar ik op rijd, alleen maar achterover te leunen (niet overdreven ofzo) en ze gaat achteruit. Als ze goed op mij geconcentreerd is, hoef ik daar niet eens voor aan de teugels te zitten of te drijven.

XoNo

Berichten: 21435
Geregistreerd: 28-12-01
Woonplaats: Assen

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-02 14:13

Maar een goed verzameld paard loopt toch vanzelf al met een ietwat gebolde rug? Hier tenminste wel hoor.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-02 14:21

Ja absoluuut, maar om dus een jong paard achterwaarts aan te leren, doe je iets verlicht zitten, om juist te stimuleren om zijn rug te bollen, en met achterwaarts moet ie als je het goed doet, behoorlijk veel bollen. Als is ouder is en hij kan het al, ga je weer gewoon heel stil zitten.

XoNo schreef:
Maar een goed verzameld paard loopt toch vanzelf al met een ietwat gebolde rug? Hier tenminste wel hoor.

XoNo

Berichten: 21435
Geregistreerd: 28-12-01
Woonplaats: Assen

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-02 14:32

Oh ok, was mij even ontgaan dat we het hier over jonge paardjes hadden Haha!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-02 14:35

JOng, weet ik niet, GROEn wel,
XoNo schreef:
Oh ok, was mij even ontgaan dat we het hier over jonge paardjes hadden Haha!

Vippie
Berichten: 10408
Geregistreerd: 11-01-01
Woonplaats: Lalaland

Re: scherper bit nemen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-02 15:32

dimmelim"]
[quote="Alice schreef:
Ik rij nu bij Margot met een d-trens, maar omdat ik vaak echt flinke kracht moet zetten om haar achterwaarts te krijgen, zit ik te denken om een scherper bit te nemen, wat raden jullie me aan?


Ik zou het niet in het bit zoeken. als je kracht moet zetten ben je verkeerd bezig en dat los je juist niet op met een scherper bit. Zoek een goede instructeur om eraan te werken
[/quote]

Helemaal mee eens. Toevoeging: heeel veel geduld hebben, ineens hebben ze het knopje. Veel belonen bij ieder stapje wat goed gaat.

Viv

lolo
Berichten: 10
Geregistreerd: 28-04-02
Woonplaats: Oss

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-02 15:51

Wat ook werkt is eerst druk zetten op de linkerteugel en drijven met het rechterbeen en daarna druk zetten op de rechterteugel en drijven met het linkerbeen. Dit werkt perfect met mijn pony en je hoeft allen maar druk te zetten op de teugel en dus niet te trekken, en is dus niet zielig. ( en het comanddo geven wat je normaal ook geeft als hij of zij achteruit moet )

Adrienne

Berichten: 1535
Geregistreerd: 10-04-01
Woonplaats: Geldrop

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-02 16:47

Nooit en dan bedoel ik nooit . Eerst links en dan rechts druk gaan geven op het bit. Altijd met twee handen tegelijk werken!
Je zadelt jezelf op met een probleem als je het op die manier doet. Je paard leert om achteruit te gaan op het van links naar recht door de mond bewegend bit. Buiten dat je je paard achteruit moet laten gaan!! niet trekken!! Krijg je ook nog eens een probleem als je met 1 hand gaat rijden. Want hoe wil je dan eerst links en dan rechts aan je teugel trekken????

Gewoon druk op beide teugels, niet gaat trekken maar gewoon druk geven. Zodra je je paard richting achteruit voelt shiften breng je je been er bij en zodra hij achterwaards gaat belonen door de druk en been weg te halen. Het kost tijd en heel veel geduld.

Maar als het eenmaal lukt krijg je een paard wat achteruit stapt en niet schuift. Want dat laatste zie je bij paarden die achteruit worden getrokken. Ze skieen achteruit en tillen hun voeten amper op. Niet echt mooi om te zien.

Heel veel succes.
Laatst bijgewerkt door Adrienne op 06-05-02 16:48, in het totaal 1 keer bewerkt

XoNo

Berichten: 21435
Geregistreerd: 28-12-01
Woonplaats: Assen

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-02 16:48

Ben het helemaal met je eens Adrienne!

lolo
Berichten: 10
Geregistreerd: 28-04-02
Woonplaats: Oss

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-02 20:56

Dat is dus mijn probleem. De vorige eigenaars hebben mijn pony op de hulpen van het achteruit gaan aan geleerd dat ze moet steigeren Boos! en dat is dus een groot probleem. En we krijgen het er niet helemaal uit ze moet er echt zin in hebben anders gaan die voorbenen de lucht in. En we hebben het al geprobeerd met een tikje met de zweep geven, of het opnieuw aanleren en het dus eerst doen zonder dat je erop zit maar het werkt allemaal voor geen donder. Boos! Boos! Boos! Boos! Boos! Boos! Boos! Boos! Boos! Boos! Boos! Boos!

Dundee
Berichten: 36
Geregistreerd: 22-04-02
Woonplaats: Leiden

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-02 10:19

Een scherper bit is niet de oplossing!!!! Eerst aan de hand werken en je paard aan het commando "back", "back up" of "terug" laten wennen, je kan door druk op zijn borst met je hand of een klein rijzweepje(niet meppen) duidelijk maken wat je wilt. Zodra het paard een pasje achterwaarts zet dan gelijk overdreven belonen (ook al was het maar een half pasje). Je paard moet het leuk gaan vinden om voor je te werken. Als je dan op je paard gaat beginnen met het achterwaarts heb je niet zoveel strijd meer. Het paard in het begin al naar achter drijven is niet de manier omdat je later het drijven nodig hebt om het achterwaarts te versnellen als je reining wilt doen. Ikzelf leer het paarden door mijn bekken licht te kantelen, de druk in de mond oncomfortabel te maken (niet trekken maar je handen laten staan op die plek) en af te wachten. De eerste reactie van het paard is meestal het hoofd omhoog te brengen of te kijken of er onderuit te kunnen komen door links of rechts aan de teugel te gaan hangen. Maar uiteindelijk zal hij een pasje achteruit gaan en laat ik de teugels gelijk los en beloon ik het paard. Na een paar keer hoef je alleen nog maar te gaan "zitten" en je commando te geven en dan gaat hij al. Bij sommige paarden duurt langer als bij het andere paard maar als je eerlijk blijft tegen je paard zal hij het ook leuk blijven vinden om voor je te blijven werken. Paarden leren het beste van belonen naar mijn mening, natuurlijk mogen ze niet over je heen lopen maar laat ze weten wanneer ze iets goed doen, i.p.v. alleen maar boos te worden als het een keer niet allemaal zo goed gaat! Party!!