hoeveel hooi/kuil voor "westernrassen"?

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Mac

Berichten: 11649
Geregistreerd: 09-07-01

hoeveel hooi/kuil voor "westernrassen"?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-10-04 21:45

Nav een discussie elders op bokt en in het verlengde van de bekende voerdiscussie Knipoog de volgende vraag: hoeveel hooi/kuil voeren jullie je Quarters/Paints/Appies (dus eigenlijk de rassen die er bekend om staan dat ze niet te eiwitrijk voer moeten krijgen).

Ik was nl. vastberaden mijn paarden alleen echt hooi te gaan voeren, omdat ze dit onbeperkt kunnen eten. Na overleg met de voerboer heb ik toch besloten te gaan voor speciaal voor paarden geproduceerd kuil. Het is dus hele droge kuil, niet van de eerste snede maar wel verpakt in plastic baaltjes. Ik ben heel erg gul met mijn kuil. Ze kunnen in principe dus van 's avonds 9 tot 's ochtends 9 lekker kuil eten. Ik vind het nl. belangrijk dat mijn paarden zich niet vervelen en goed ruwvoer is goed voor de spijvertering. Overdag staan ze op een kaal weitje.

PS: voor degene die zich afvraagt waarom kuil werd aanbevolen en niet hooi ... de kuil van deze voerboer is gegarandeerd Jacobskruiskruidvrij. JKK komt in deze regio veel voor en dus is het oppassen geblazen met hooi kopen van een bron die je niet kent.

DubbelFun

Berichten: 88633
Geregistreerd: 12-04-01
Woonplaats: 1 km van het midden van Nederland

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-04 21:54

Als een paard zich niet overeet kan je best de hele dag door hooi voeren. Met kuil zou ik persoonlijk wel iets voorzichtiger zijn.

Maar elk paard is anders, die van mij zou ik echt niet een hele baal kunnen geven, want die vreet zich echt klem.

Dus krijgen ze 3 a 4 dikke plakken per dag p/paard.

Ik maak het wel altijd nat, omdat Missy gevoelig op de longen is.

Mac

Berichten: 11649
Geregistreerd: 09-07-01

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-10-04 23:26

Is dat gewoon hooi of (voordroog)kuil?

Jeddah

Berichten: 14474
Geregistreerd: 17-03-02
Woonplaats: Golden Valley, USA

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-04 23:37

Ik voer hooi (ook gegarandeer JJK vrij) en geen kuil. In principe geef ik ze net zo veel als ze op kunnen zonder dat ze te dik worden, dat betekend dat de een wat minder dan de ander krijgt, maar voer graag veel hooi!

vrolijk
Berichten: 1822
Geregistreerd: 17-06-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-04 08:44

wij krijgen kuilgras op stal
maar ik geef face niet zoveel
want hij krijgt dikke benen en diaree ervan.
het liefst heb ik dus hooi.

Jester
Berichten: 352
Geregistreerd: 13-05-03
Woonplaats: Noortmoor Duitsland voorheen Noordwijkerhout

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-04 09:13

Wij hebben kuilgras op stal van eigen weiland. Gelukkig zijn de weilanden van de boer JJK vrij, maar in kuil zit veel meer voedingstoffen dan hooi. De kuil die bij ons van het land afkomt is erg rijk. Naast de kuil (ongeveer 2 flinke plakken per paard per dag) krijgen ze een 1 kg (2x daags) muesli die speciaal is samengesteld om naast kuil te voeren. Tevens wat wortels/appels e.d. Dit als ze volledig op stal staan. Op dit moment krijgen ze geen kuil omdat ze de hele dag op het weiland lopen. Verder is het een kwestie van goed naar je paard kijken (wordt hij dik of valt hij terug) en het voer aanpassen.
Kuil uit verschillende gebieden kan qua voedingsstoffen erg verschillen. Het kan best zijn dat jouw kuil een stuk armer is dan de kuil die wij hier voeren.

piggeljay

Berichten: 1997
Geregistreerd: 01-06-04
Woonplaats: op de plek waar paarden nog naar je zwaaien

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-04 10:05

voor ieder paard is dat verschillend, sommige paarden worden al dik van de lucht en andere eten zich echt klem en worden dan een beetje gevuld, dus het is een beetje aftasten wat je paard nodig heeft.
wij voeren huilhooi van gras van onze eigen weidens we laten het drogen tot het hooi is en dan verpakken we het in grote balen met plastic. en dat kunnen we eigenlijk aan alle paarden voeren, het is mooi droog en ziet er uit als hooi, maar is niet zo stoffig als hooi.
een vast regel bij het voeren bij ons is "ze hoeven geen melk te geven" dus matig voeren en het liefst over meerdere voer beurten per dag een klein beetje.
wat ik vaak ook doe is, omdat je zelf je paarden elke dag ziet, vraag ik aan andere eens per maand of ze even in de boxen willen kijken of er wat aan te merken valt op mijn paarden, en dan hoor ik soms: dat paard zou ik wat minder geven want hij begint nu wat gevuld te raken of geef die wat meer want die wordt minder.
dat kan je natuurlijk alleen maar doen met iemand die je vertrouwd en die ook western ras paarden heeft omdat ik vaak zie dat ander paarden mensen graag zien dat hun paarden er modder vet bij staan ( dit is geen critiek op andere hoor)

DubbelFun

Berichten: 88633
Geregistreerd: 12-04-01
Woonplaats: 1 km van het midden van Nederland

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-04 10:09

Mac"]
Is dat gewoon hooi of (voordroog)kuil?
[/quote]Dat is gewoon hooi.

[quote="Jester schreef:
.. maar in kuil zit veel meer voedingstoffen dan hooi.
Waarop baseer je dit ??
Kuil is gewoon hooi, waar meer vocht in zit, het is alleen niet uitgefermenteerd.
Omdat meestal van de eerste snee (met graszaad) kuil gemaakt wordt is het eiwitrijker, dan de 2e snee (die men langer laat groeien en dus grover wordt).
Qua hoeveelheid vitaminen en mineralen ben je afhankelijk van de grondsoort en het soort bemesting. Dat heeft dus niets met kuil of hooi te maken.

dirkje
Berichten: 712
Geregistreerd: 21-05-03
Woonplaats: friesland

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-04 11:48

wy voeren 5 keer per dag. 3 keer hooi,geen kuil,want een van onze paardjes kan er niet tegen,en 2 keer 2 kilo muesli. wy hooien zelf,en weten dus precies wat er in zit,qua bemesting enzo.hooi geven we 3 keer dikke plakken van.

dirkje
Berichten: 712
Geregistreerd: 21-05-03
Woonplaats: friesland

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-04 11:59

ik zal er nog even by vermelden dat ze zomers by ons op de wei staan,van 8 tot 8 (s'avonds op stal)en dan ook 3 tot 4 kilo muesli krygen.het gaat hier om twenters.

DubbelFun

Berichten: 88633
Geregistreerd: 12-04-01
Woonplaats: 1 km van het midden van Nederland

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-04 13:20

piggeljay schreef:
wij voeren huilhooi van gras van onze eigen weidens we laten het drogen tot het hooi is en dan verpakken we het in grote balen met plastic. en dat kunnen we eigenlijk aan alle paarden voeren, het is mooi droog en ziet er uit als hooi, maar is niet zo stoffig als hooi.

Groot misverstand van 'stof' in hooi. Dat is dus geen stof (als in huisstof), maar zijn schimmelsporen die zijn opgedroogd. Voor een paard wat er niet gevoelig voor is kan dit absoluut geen kwaad.

In kuil zit dus precies hetzelfde 'stof' alleen in vochtige toestand. Het is dus niet gedroogd en dus zweeft het niet.

Een paard wat op de longen gevoelig is voor 'stof' kan beter geen droog hooi eten, natgemaakt is het geen enkel probleem, want ook dan 'zweeft' het stof niet meer.
Een paard wat in de maag/darmen gevoelig is voor stof c.q. schimmelsporen kan ook niet tegen kuil.
---------------------------------------------------------------
[EA-TK] WN: Toklat CoolBack pad
Laatst bijgewerkt door DubbelFun op 02-10-04 14:05, in het totaal 1 keer bewerkt

_Vanes_

Berichten: 3664
Geregistreerd: 12-02-01
Woonplaats: Limburg

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-04 13:39

Hier krijgen ze hooi en/of voordroog(paarden kuilgras) zoveel ze opkrijgen.

Nu op het gras gebruik ik dus niet zo heel veel hooi/voordroog voor de paarden die s'nachts binnen komen.S'Winters is dit dus veeeel meer!

Ik ben ze nu weer van droog hooi naar voordroog om het zetten ,en dat doe ik beetje bij beetje meer voordroog wisselen met hooi ,omdat ze er inderdaad flinke spuitpoep van kunnen krijgen.

Ik heb dit jaar gemerkt dat droog hooi fijn is voor de zomer,wordt niet slecht en minder voedingsrijk,dus gaat goed met het verse gras samen.
In de winter is voordroog fijn,dan kan je gerust een pak open laten liggen ,zonder dat het slecht wordt en het voedingsrijkere vind ik dan wel een goed iets,nu ze veel minder gras krijgen.

Ik heb de luxe dat ik hooi en voordroog zelf oogst,kan ook nog kiezen tussen koeien- en paardengras! OK dan!

cornelie

Berichten: 9349
Geregistreerd: 11-06-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-04 13:53

Onbeperkt hooi en geen kuil. Gaat al jaren goed.

Sonja_vR

Berichten: 27462
Geregistreerd: 12-07-02
Woonplaats: Dusschen

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-04 17:40

maakt niet uit wat voor paard
maar ik voer het liefste hooi

ibikus
Berichten: 20688
Geregistreerd: 15-05-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-04 20:03

Ik vind overigens dat geen enkel paard veel eiwitten nodig heeft, of het nu een Quarter, Shet, KWPNer of Arab is.

Bij mij krijgen ze nu allemaal voordroogkuil, vinden ze toch het allerlekkerste. Zomers krijgen ze hooi.
Ozep, merrie en veulen krijgen zo goed als onbeperkt, de Friezen en Triumph vreten langer door en laatstgenoemde wil dan ook nogal snel 'uitbuiken'. Dan krijgt hij echt zo'n hangpens.

kjcm

Berichten: 888
Geregistreerd: 04-06-03
Woonplaats: ergens waar jij niet bent.....

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-04 22:15

voordroogkuil??!!! hoe werkt dat? misschien een stomme vraag hoor. maar bij ons krijgt zowat ieder paard op stal kuilgras van eigen land en het is prima kwaliteit, zeker geen koeienkuil maar wat schraler gras. bemesten doet de eigenaar gelukkig niet te vaak alleen als er gegrasd is of gehooid, want hooi heeft hij ook voor een paard bij ons op stal dat dus ziek(?!) wordt van te veel gras, vers of droog maakt niet uit ziek wordt hij evengoed.

Mac

Berichten: 11649
Geregistreerd: 09-07-01

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-10-04 00:33

kjcm schreef:
voordroogkuil

vraag me niet waarom dat zo heet, maar voordroogkuil is beduidend droger dan "gewone" kuil. Misschien ligt dit hooi langer op het land te drogen voordat het gebaald wordt Verward ?

Margee

Berichten: 5711
Geregistreerd: 19-08-01
Woonplaats: Kortenhoef

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-04 13:19

Mac schreef:
vraag me niet waarom dat zo heet, maar voordroogkuil is beduidend droger dan "gewone" kuil. Misschien ligt dit hooi langer op het land te drogen voordat het gebaald wordt Verward ?


Ze laten het langer doorgroeien en ze laten het, na het maaien, langer liggen.
Kuil voor koeien moet nml heel veel voedingstoffen bevatten voor de melkgift. Die boeren willen dus voorjaarsgras. Wij, paardenvolk, niet. Liever langstengelig, grof en weinig eiwit.
Gezegde; in het voorjaar een handvol is in het najaar een mandvol.

radicalM

Berichten: 689
Geregistreerd: 14-02-03
Woonplaats: Capelle a/d IJssel

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-04 12:12

Vraag ik me ook wel eens af, hoe zie je dat Moon teveel eiwitten binnen krijgt. Kort geleden overgestapt naar een ander merk voer en om zeker te weten dat het het juiste voer was, heb ik even door hun voedingsadviseur laten kijken. Moon krijgt buiten Marstall-E nog Luzerne en volop kuil, waar hij dol op is. Hij blijft ervan eten. Nooit problemen eigenlijk mee gehad. Maar iemand anders bij mij op stal, die ook een quarter heeft, vertelde me, dat ze niet zoveel kuil voert omdat ze bang is voor hoefbevangenheid. Toen ik dit die adviseur vertelde, keek hij eens naar dat paardje en bevestigde dat deze gevoeliger hiervoor was, zag het aan zijn gedrag en het blauw in zijn ogen...iemand enig idee wat hij hiermee bedoelde??

Vera

Berichten: 12175
Geregistreerd: 10-04-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-04 12:40

radicalM schreef:
en het blauw in zijn ogen...iemand enig idee wat hij hiermee bedoelde??

Nooit geweten dat Moon maanogen had Knipoog

DubbelFun

Berichten: 88633
Geregistreerd: 12-04-01
Woonplaats: 1 km van het midden van Nederland

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-04 12:41

Elk paard heeft bij een bepaalde lichtinval een blauwig waas over de ogen.
Ribbels in de hoeven zijn voor mij eerder een indicatie.

banish

Berichten: 965
Geregistreerd: 09-03-01
Woonplaats: Leiderdorp

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-04 12:53

Banish (quarterxpaint) kreeg bij jos armen vol kuil, omdat hij te mager was. Nooit problemen mee gehad.
En nu bij cees krijgt hij meestal 3 plakken hooi (en dat zijn echt van die hele grote balen die je niet kan tillen zeg maar) en ook daarmee geen probleem.
Ik denk dat het meer aan het individu ligt dan aan het ras of het er gevoelig voor is.

radicalM

Berichten: 689
Geregistreerd: 14-02-03
Woonplaats: Capelle a/d IJssel

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-04 10:29

Vera...Duuuuhhhh!! Moon heeft geen maanogen nee...de MM (Marshallman) koekeloerde in de oogjes van een andere quarter die bij ons op stal staat. Moon heeft wel Moonoogjes Knipoog !! Nou jij weer!!

Ga de volgende keer toch eens vragen wat hij daar nou precies mee bedoelde...

Jeddah

Berichten: 14474
Geregistreerd: 17-03-02
Woonplaats: Golden Valley, USA

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-04 11:17

radicalM schreef:
Vraag ik me ook wel eens af, hoe zie je dat Moon teveel eiwitten binnen krijgt. Kort geleden overgestapt naar een ander merk voer en om zeker te weten dat het het juiste voer was, heb ik even door hun voedingsadviseur laten kijken. Moon krijgt buiten Marstall-E nog Luzerne en volop kuil, waar hij dol op is. Hij blijft ervan eten. Nooit problemen eigenlijk mee gehad. Maar iemand anders bij mij op stal, die ook een quarter heeft, vertelde me, dat ze niet zoveel kuil voert omdat ze bang is voor hoefbevangenheid. Toen ik dit die adviseur vertelde, keek hij eens naar dat paardje en bevestigde dat deze gevoeliger hiervoor was, zag het aan zijn gedrag en het blauw in zijn ogen...iemand enig idee wat hij hiermee bedoelde??


Aan het blauw in zijn ogen?? Ik ben ook wel benieuwd wat ie daarmee bedoelde. Senna haar ogen zijn namelijk zo donker dat ze zwart zijn Verward .

Vera

Berichten: 12175
Geregistreerd: 10-04-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-04 11:23

Ik ben altijd heel huiverig voor kuil. Digger kan er absoluut niet tegen. Hij raakt enorm aan de schijterij, ookal meng ik het eerst met hooi, probeer het 14 dagen, hij blijft diarree houden.

Tijdens een voedingsclinic is ook eens uiteen gezet wat kuil allemaal in zich heeft en doet bij een paard.....dat samengevoegd met Diggers resultaat zou ik nooit kuil aan een paard meer voeren.