Paint (sorrel-overo) merriexQuarter hengst (bay)=?

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Antwoord op onderwerpPlaats een reactie
 
 
Mac

Berichten: 11649
Geregistreerd: 09-07-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-04 09:42

1 ouder is bont; 1 ouder is dat niet. Dan heb je idd 50% kans op bont, en wel overo (tobiano is uitgesloten, want geen van de ouders draagt het). Effe moeilijk doen nu: in de categorie "overo" heb je ook weer verschillende soorten vlekken en daarvan kan een paard er 1 of meerdere dragen. Ik weet het zo niet uit mijn hoofd (zo even kijken of er een foto van Bold in je profiel staat) maar volgens mij is Bold zowel frame als sabino. Theoretisch zou je kans op vlekken dan groter moeten zijn dan als ze alleen frame of alleen sabino is. Ik zeg dus: theoretisch Haha! .

Vwb kleur "rond de vlekken":
Bold is sorrel, dat is een redelijk eenvoudige kleur Haha!
Paps is bay, wat er op neerkomt dat hij zwart is met daaroverheen het agouti-gen, wat zorgt voor de bruine kleur op het lijf met zwarte "uiteinden" (oren, manen, staart, benen).
Het veulen kan dus sorrel zijn, net als mams
Of zwart; de kleur van pa zonder agouti
Of bay, de kleur van pa met agouti
Sorrel met een agouti-gen doet niks, dus sorrel blijft sorrel
Overigens kan paps ook sorrel doorgeven. Zijn basiskleur is zwart en dat is dominant. Oftewel: als een paard een zwart-gen heeft, zal hij het ook laten zien. Daaronder kan nog een sorrelgen zitten. Dit is recessief en laat zich alleen zien als er geen dominant gen overheen zit. Als pa zijn zwartgen niet doorgeeft, geeft hij dus zijn sorrelgen door. Tenzij hij 100% zwart is (homozygoot), dus zonder onderliggend sorrelgen. Dan heeft hij twee zwartgenen en kan hij dus alleen maar zwart doorgeven. Dit weet je alleen door naar de kleuren van zijn vader en moeder te kijken. En dan nog weet je het niet 100% zeker Clown .

Geleerd van Jeddah Schijnheilig . Die zit denk ik op het moment op het NK. Daar ga ik vanmiddag ook vlekjes kijken Vingers aflikken .



Mac

Berichten: 11649
Geregistreerd: 09-07-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-04 09:58

Oh ja, en het resultaat is uiteraard een volledig registreerbare Paint. Met vlekken is het een regular Paint en zonder vlekken een breeding stock.

Mac

Berichten: 11649
Geregistreerd: 09-07-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-04 10:50

DJQuarter schreef:
En als de merrie nou een bonte half-quarter/half-paint (overo) is en je dekt met een overo hengst hoe groot is dan de kans op een bont veulen? En als je dekt met een quarter?

Puur statistisch gezien ...
overo x overo - 75%, afhankelijk van het soort overopatroon (als een paard meerdere overopatronen over mekaar heeft is er theoretisch meer kans)
overo x solid (quarter, breeding stock, whatever): 50%

Mac

Berichten: 11649
Geregistreerd: 09-07-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-04 10:52

Bold is zo te zien idd zowel frame als sabino overo. Theoretisch ( Haha! ) gezien heb je dan iets meer kans op vlekjes, omdat Bold zowel het frame als het sabino door kan geven. Hetzij afzonderlijk, hetzij gecombineerd, zoals zij zelf.

Mac

Berichten: 11649
Geregistreerd: 09-07-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-04 10:56

PS: Sabino overo afgeleid aan de rafelige hoogoplopende randjes langs haar sokken (vooral aan haar achterbeen) en langs haar bles.
Frame omdat de vlekken aan de zijkant van haar lichaam, op haar hals en op haar flanken zitten.
Sabino uit zich trouwens ook vaak minimaal, omdat het zich "vastplakt" aan blessen en sokjes. Lee is daar een goed voorbeeld van. Is dus wel sabino, maar dat is niet genoeg om zich te kwalificeren voor een registratie als "regular" bij het APHA.

Mac

Berichten: 11649
Geregistreerd: 09-07-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-04 11:19

Bonnigje schreef:
Ik zou dus geen overo met overo kruisen.....

Een overo is niet altijd OLWS positief. Frame overo's zijn vaak positief, maar ook niet altijd. Splash en sabino zijn meestal niet positief.Gewoon laten testen!

Dat er veel Quarter in een pedigree zit maakt niet uit. Het gaat er puur om wat de ouders zelf door kunnen geven. In het geval van minimale kenmerken (zoals Lee's sabino) kan het zijn dat een veulen "ineens" gevlekt is. Maar dat kan dus een grotere uitvoering zijn van haar sabinogen.

Mac

Berichten: 11649
Geregistreerd: 09-07-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-04 18:25

ahintofte schreef:
Frame overo,s zijn ALTIJD olws positief!!

Ja, dat hebben ze nu wel met zekerheid vast kunnen stellen, maar ik doelde er meer op dat een ander overopatroon zich op zo'n manier kan uiten dat het frame lijkt. Dan is een paard dus NIET positief voor het OLWS gen. Het KAN dus ook een keer in je voordeel werken als je test Haha! . Misschien moest je het zo zeggen: als een paard positief is voor OLWS is hij daarmee zeker frame overo.

Overigens schijnt het ook nog zo te zijn dat bepaalde bloedlijnen frame overo's procentueel meer lethal whites geven dan andere. Hoe dat zit Verward ...?

Mac

Berichten: 11649
Geregistreerd: 09-07-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-04 21:42

Effe muggeziften: red roan?? Zou dat stiekem een sabino zijn geweest?

Mac

Berichten: 11649
Geregistreerd: 09-07-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-04 11:58

Paintje schreef:

De combinatie bay-overoxpalomino-tovero (PepsixGhost) levert trouwens wel leuke statistieken op:
21% palomino tobiano
14% buckskin tovero
14% buckskin solid
en daarna 7% voor alle andere combinaties. Laten we hopen dat dit klopt Knipoog .
Sorrel solid x sorrel overo (LeexJoey) levert trouwens 57% sorrel overo op uit 9158 "matings". Dat klinkt ook hoopvol (fingers crossed)!

Mac

Berichten: 11649
Geregistreerd: 09-07-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-04 21:42

Wowsers! Knappe pa zeg Vingers aflikken !

Mac

Berichten: 11649
Geregistreerd: 09-07-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-04 22:17

Dat zusje lijkt wel echt enorm veel op Bold zeg!
Gezien de afstamming is het best vreemd dat er twee zulke gestroomlijnde paarden uit zijn gekomen ... je zou idd meer massa verwachten. Maar het zou idd best kunnen dat je er in volgende generaties iets van terugziet.
Hoe zit dat precies eigenlijk? Hoe het met kleur zit weet ik nu wel een beetje, maar wat bouw en beweging betreft heb ik geen idee ...
Laatst bijgewerkt door Mac op 04-11-04 22:19, in het totaal 1 keer bewerkt

Mac

Berichten: 11649
Geregistreerd: 09-07-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-04 02:01

Hee Boldly, ik ben daar wel heel benieuwd naar! Bold en haar zusje lijken nl. wel verdacht veel op elkaar en absoluut niet op pa, dus ze moeten haast wel op mams lijken dan ...
Leuk hoor al die foto's ... dat mis ook toch wel heel erg van Lee. Van haar oudes heb ik helemaal niks Scheve mond
Van de fokkers van Pepsi heb ik ook een hele stapel foto's gekregen. Echt OK dan! . Pepsi lijkt heel veel op haar moeder.

Mac

Berichten: 11649
Geregistreerd: 09-07-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-04 10:09

Ik vraag me af of ze daar nog foto's van hebben; van het showen. Dat zou natuurlijk helemaal leuk zijn!

Mac

Berichten: 11649
Geregistreerd: 09-07-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-04 10:25

Boldly schreef:
Mac, je moet denk ik gewoon af en toe proberen te zoeken op de ouders van Lee. Je moet net de mazzel hebben dat er iets te koop staat op een site. Dat had ik nu ook. Want ik had wel een eerder gezocht en had toen niks gevonden..

Ja, ik hou vol Cool . Van "verder weg" in de stamboom heb ik inmiddels eea gevonden (Annita had geloof ik een uitvergroting van Lee's opa in de kantine hangen), maar haar directe ouders, daar weet ik nog altijd niks van. Heb ook de fokker al geschreven, maar ook daar geen antwoord. Ik denk dat ik nu toch maar de registratiefoto's van pa op ga vragen. Hij is de enige in haar stamboom met vlekken en ik ben heel benieuwd hoe hij eruit ziet (of zag, waarschijnlijk Knipoog )!


Antwoord op onderwerpPlaats een reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Amazonbot en 2 bezoekers