zwaarte westernzadels

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Antwoord op onderwerpPlaats een reactie
 
 
DubbelFun

Berichten: 88475
Geregistreerd: 12-04-01
Woonplaats: 1 km van het midden van Nederland

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-02 19:50

Ten eerste is 15 kg voor een westernzadel niet zwaar, maar een gemiddeld gewicht. Westernzadels heb je vanaf 12 tot 25 kg en die laatste zou ik ook niet graag op een paard hoeven tillen. Voor mij is 18 the max Huilen

Over een zadel aanpassen het volgende:

een zadelboom bestaat uit 4 onderdelen: 2 bars, een brug(fork) en een rugleuning(swell of cantle)
door de manier waarop je de bars aan de brug en het ruggedeelte verbind bepaal je de pasvorm van het zadel. Dicht bij elkaar onder een stijle hoek is voor een smal paard, ver uit elkaar en platter en uitlopend aan de voorkant is voor een paard met een brede rug en brede schouders. Hier tussen in heb je dus verschillende mogelijkheden.

Om dus een bestaand zadel passend te maken zul je het dus helemaal moeten slopen. Een leuke klus en ik hoop dat je geen schroefjes overhoud Knipoog

Om wat van de boom af te halen daar ben ik geen voorstander van, want hiermee verzwak je de draagconstructie. Ook zijn houten bomen vaak in hars gegoten of met rawhide bekleed om de constructie nog sterker te maken. Dit haal je dan dus ook weg als je iets van de boom af gaat halen.

Helaas hebben veel mensen te weinig verstand van zadels en daarbij passende paarden (of was het andersom Verward ) en komt het regelmatig voor dat een jong paard een passend zadel krijgt aangemeten en daar binnen no time door groeien en trainen uitgroeid.

Misschien zou er eens een clinic zadelpassen gegeven moeten worden of aandacht hiervoor vrijgemaakt bij het lessen.

Als ik vroeger (op engels) mijn paard niet goed had opgezadeld kon ik hem mooi in de les opnieuw gaan zadelen, dit ging wel van je lestijd af en dat deed je dus maar één keer.
Huilen



DubbelFun

Berichten: 88475
Geregistreerd: 12-04-01
Woonplaats: 1 km van het midden van Nederland

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-02 20:18

Ja er is kortgeleden een zadelpasklinic geweest in Kesteren of zo Verward .

Het is jammer dat zadels niet doorzichtig zijn. Het zou mooi zijn als er doorzichtige bomen waren in verschillende afmetingen en die dan op verschillend gevormde paarden leggen. Dan kun je tenminste zien wat er precies niet aan past. Nu blijft het altijd een kwestie van voelen en dat is niet voor iedereen duidelijk te onderscheiden.

Ik weet wel een leuke site waar ze de diverse stadia van het zadelmaken laten zien, maar dat zegt niks over de pasvorm.

DubbelFun

Berichten: 88475
Geregistreerd: 12-04-01
Woonplaats: 1 km van het midden van Nederland

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-02 20:26

Dat verhaal over dat frame is leuk, maar werkt alleen bij een stilstaand paard. Je vergeet dat een lopend paard zijn schouders beweegt en daar dus ruimte voor nodig heeft. Een zadel moet dus altijd ruimer zijn dan het frame c.q. paard.

Het 2e gevaar bij een pasframe is dat je de plaats waar je het frame gebruikt onder het zadel heel precies moet kunnen inschatten, want op een verkeerde plek gemeten resulteert ook in een niet passend zadel.

De beste paspop is toch altijd het paard waar het zadel voor bedoeld is Haha! en niet alleen passen, maar ook rijden! Niet alle verkopers zullen hier blij mee zijn, zeker niet als het zadel nieuw is.


Antwoord op onderwerpPlaats een reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 12 bezoekers