Slide to stop

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Clarinette

Berichten: 6
Geregistreerd: 14-09-04
Woonplaats: Tielt-Winge - Belgie

Slide to stop

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-09-04 10:32

Ik rijd nu sinds 25 jaar. Zondag, toen ik vertrok met mijn nieuw paard, heb ik onverwachts een slide stop gedaan. Mijn kat volgde net toen ik vetrok. Daarom heb ik rechtsomkeer gedaan, een start in galop om het diertje weer naar huis te jagen, maar net op tijd stop.. en dat on the rodeo way.
Mijn merrie is een kruising appaloosa-quarter. Heeft dit belang of niet, ik weet het niet, maar ik vond het super leuk en zou het graag gecontroleerd willen doen.
Mijn vroegere merrie was een belgisch warmbloedpaard. Ze kon van een gestrekte galop dadelijk stoppen of rechtsomkeer doen, maar het resultaat was nogal effectief.. na het merken dat het paard onder mij verdwenen was eindigde ik altijd plat op de grond. Na 25 jaar en dit dikwijls meegemaakt te hebben gebeurde het nog steeds.
Misschien zou ik dit daarom graag in de hand hebben. Heeft iemand raad en ervaring om dit aan te leren en toe te passen ?
Groetjes en dank bij voorbaat. Verward OK dan!
Clarinette

Pocahontas

Berichten: 593
Geregistreerd: 26-12-03
Woonplaats: Belgie

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-09-04 17:41

Hahaha,waarom moet ik nu lachen over dat verhaal van je belg!? Haha!
Ik denk dat je deze vraag beter op het western-forum had kunnen stellen.
Ik vind die stops ook geweldig en wil het met mijn tinkertje ook allemaal leren. *LOL*
Lessen nemen misschien?
Ik weet niet waar in belgiƫ je zit,maar ik heb iemand die komt aan huis.
Wil je meer info stuur je maar een p.b.
Groetjes en succes ermee! OK dan!

Cassidy

Berichten: 75551
Geregistreerd: 08-08-01
Woonplaats: Purmerend

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-09-04 17:44

Het helpt als je een westernzadel hebt, dat geeft al meer houvast.
Ik weet niet of je ver weg woont bij Herentals, maar daar zit de Rawhide Ranch en ze kunnen je daar zeer zeker verder helpen.

Adres:Ann Poels, Rawhide Ranch Dikberd 29, 2200 Herentals - Belgium Tel 32-477-333752, Mobile 32-479-209474

Clarinette

Berichten: 6
Geregistreerd: 14-09-04
Woonplaats: Tielt-Winge - Belgie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-09-04 19:39

Dank voor jullie antwoord, pocahontas en cassidy. Ik ben van het Leuvense.
Western ride heeft me al steeds aangesproken. Ben namelijk een paar keer naar Texas gegaan en heb ginder met lokaal getrainde Quarters gereden. Die waren wel super getraind. Je kon op een cm na zeggen waar die hun hoeven moesten leggen, dit enkel door je houding.
Maar de laatste jaren heb ik 2 zware ongevallen gehad (3-voudige enkelbreuk -> nu 12 schroeven en een plaat d'erin, en ervoor nog coma met breuk in binnenoor -> constant gefluit in mijn binnenoor). Het wilde is daarom een beetje uit mij. De leeftijd zal ook wel spelen. Neemt niet weg, die slide vond ik super! En ja, ik heb een western zadel. Maar met mijn vroegere merrie heb ik ook een tijdje met een Wsaddle gereden en daar vloog ik toch uit hoor. Het is gewoon anders.
Hier ben ik gewoon niet van mijn zadel geweest. Ik was gewoon een verdiep lager. De remsporen van Fencing zijn beperkt gebleven tot 10 cm dus uitschuiven heeft ze ook niet gedaan. Het enigste ietwat anders als anders dat ik gedaan heb, is mijn handen vrij hoog houden bij het remmen en mij klaarhouden uit gewoonte bij mijn oude merrie van dan te vliegen. Blokkeren met mijn lichaam doe ik sowieso, dus het moet aan de remtaktiek liggen, vermoed ik.
Clarinette

Mimi

Berichten: 110
Geregistreerd: 20-09-04
Woonplaats: Noord-Holland Medemblik

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-09-04 19:41

Zo kan je zien dat je kat echt van je houd!!

Cassidy

Berichten: 75551
Geregistreerd: 08-08-01
Woonplaats: Purmerend

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-09-04 23:42

Ik denk dan idd dat het de manier van stoppen is die je moeilijk kunt uitzitten. Ook een paard moet leren hoe hij goed moet stoppen, hij moet de achterhand laten staan en met de voorbenen doorlopen. De achterhand kan ook alleen maar doorglijden als je de goede bodem hebt en het correcte beslag. Wat paarden doen die niet kunnen glijden is dat ze allevier de benen in de grond rammen en je haast uit het zadel wordt gecatapulteerd. Voordat een paard de stop goed beheersd gaat er een hoop oefening aan vooraf (het helpt natuurlijk wel als je paard er talent voor bezit...sommige paarden kunnen het gewoon al) .

Je kunt een paar goede slidings bekijken op de site van paardentv.

Ga naar: www.paarden.tv, klik op sport, aansluitend reining en klik op de NRHA Futurity Finals.

Veel plezier met kijken, het is echt de moeite waard.
Laatst bijgewerkt door Cassidy op 22-09-04 00:27, in het totaal 1 keer bewerkt

Ukster

Berichten: 2773
Geregistreerd: 04-06-04
Woonplaats: Barendrecht

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-09-04 00:01

ik heb tot nu toe alleen maar het eerste filmpje gezien maar ik vond dat echt al een heel stoer filmpje! echt mooi gedaan en hoe ze de informatie er ook bij uitlegt. cassidy echt fantastisch dat je deze link er bij heb gezet:P

Cassidy

Berichten: 75551
Geregistreerd: 08-08-01
Woonplaats: Purmerend

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-09-04 00:03

Commentator is trouwens Simone de Geus (voor wie haar stem niet meteen had herkent)
De films van de NRHA Futurity Finals zijn echt de creme de la creme...

Heike
Mede-oprichtster

Berichten: 17804
Geregistreerd: 09-01-01
Woonplaats: Gemert

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-09-04 02:03

Ik verplaats je topic even naar western. Daar krijg je vast nog meer goede adviezen.

Moest wel lachen om je sliding stop-plat op je bek verhaal.

Mac

Berichten: 11649
Geregistreerd: 09-07-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-09-04 10:00

Hihi ... ja, sliding stops zijn altijd een uitdaging!!
In het begin hebben we heel wat stuiterstops gemaakt met onze merrie (niet fijn voor man, vrouw en paard Scheve mond ), tot we op een gegeven moment de magische combinatie hadden gevonden: een betrouwbare reactie op het woord "WHOA", het willen stoppen op je zit + een goede verzameling. Een echte "slider" zal ons paard nooit worden en die ambitie (en het niveau) hebben we ook niet, maar zo konden we iig netjes en voor iedereen comfortabel stoppen.

Clarinette

Berichten: 6
Geregistreerd: 14-09-04
Woonplaats: Tielt-Winge - Belgie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-09-04 10:31

Hartelijk dank voor de site !!. Het is verdomd indrukwekkend en geeft zin !! OK dan! OK dan!
Die paardjes van de nieuwe wereld zijn verdomd hanteerbaar. Ik denk niet dat je dat zo maar moet proberen met een belgisch warmbloedpaard. Knipoog
Nu, het vergt veel training ook, maar het is mooi samenwerken met de diertjes.
Als je de voeten en de houding van de ruiter goed opvolgt, merk je inderdaad hoe ze te werk gaan. Meer tips zijn welkom (hou van zo'n tips).
En ja.. het is inderdaad de bedoeling te kunnen stoppen. Mijn merrie stopt niet graag als er verschillende paarden samen galoperen. Als ze zo'n slide stop tof vindt, kan dat haar misschien wat stimuleren. Het is een stoere op dat gebied al is ze maar 1.56m. En show is meegenomen. Haha!
Groetjes
Clarinette

Cassidy

Berichten: 75551
Geregistreerd: 08-08-01
Woonplaats: Purmerend

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-09-04 10:51

Voordat je ook maar kunt denken aan sliding stops is er nog meer wat bevestigd moet worden. Ik zou toch even kijken of je western instructie kunt vinden, zodat je begeleiding hebt. Het ziet er allemaal zo makkelijk uit, maar dat is het niet. Belangrijk om blessures te voorkomen is ook de gesteldheid van de bodem en het beslag van het paard. Als je niet het goede beslag hebt kun je je paard er flink mee bezeren. En dat kan nooit de bedoeling zijn.

Mac

Berichten: 11649
Geregistreerd: 09-07-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-09-04 10:59

Absoluut waar Cassidy. Het is nooit bewezen, maar ik ben nog steeds van mening dat ik mijn paard een paar jaar geleden een blessure in heb gereden omdat ik (in de les!!) stops heb geoefend zonder sliding plates onder. Onwetendheid van mijn kant. Zal die fout nooit meer maken!!

Clarinette

Berichten: 6
Geregistreerd: 14-09-04
Woonplaats: Tielt-Winge - Belgie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-09-04 12:01

OK. Volgens jullie aanraden kan ik het dan best uitlaten. Ik ben nogal tegen het beslagen van een paard. Bij het wandelen vind ik het schuiven ietwat te gevaarlijk. Fence rijdt op blote voet en haar hoeven kunnen het ook heel goed aan. Ik wil haar zeker niet kwetseren.
Clarinette

XoNo

Berichten: 21435
Geregistreerd: 28-12-01
Woonplaats: Assen

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-09-04 20:19

Het is niet erg als je het af en toe doet, Clarinette, als je het maar niet elke dag doet en intensief stops gaat trainen. In de wei stoppen paarden ook vaak genoeg, zonder dat ze een cm glijden en lopen daarbij ook geen blessures op (nja, meestal niet natuurlijk, ongeluk zit in een klein hoekje). Een goede rem is nooit verkeerd!

Clarinette

Berichten: 6
Geregistreerd: 14-09-04
Woonplaats: Tielt-Winge - Belgie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-09-04 12:47

Dank u Xono. Mijn bedoelingen waren sowieso niet om er een specialiteit van te maken. Ik dacht gewoon.. het kan zijn dat ze het graag doet en dan kan dat enthousiasme brengen in het stoppen. Ik ben eerder een wandelende ruiter dan een stunter, maar ik durf wel soms ietwat ruigere truukjes aan. Dit leek me gewoon tof. Mijn nieuwe merrie heeft een neiging, als we in groep galoperen, pas 20 m verder dan de rest te stoppen. Dus is dat soms al op straat, of op een veld van buren. Nu, mijn vroegere merrie deed dat ook en ik was al gewoon 50 m voor het eind van een stoppelveld te remmen om toch wel op tijd tot stilstand te geraken. Ik hou van paarden met karakter, maar ja dat zijn dan kleine nadelen. Je zou zeggen.. het ligt aan mij.. maar de paar vriendinnen die met beide dieren gereden hebben en ook ervaren ruiters waren zaten er ook mee hoor, dus het ligt wel echt aan de wil van het paard.
Groetjes
Clarinette

Cassidy

Berichten: 75551
Geregistreerd: 08-08-01
Woonplaats: Purmerend

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-04 00:04

XoNo, toch kan die goede rem alleen maar komen als je het regelmatig traint. Ho is ho hebben ze snel door, maar het echte glijgevoel komt toch echt pas als ze de nodige stops uit een redelijk tempo hebben gemaakt. Anders blijf je het "ram-vier-benen-in-de-grond-en-ik-sta" effect houden...