Neusriem nodig?

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Antwoord op onderwerpPlaats een reactie
 
 
ElCid

Berichten: 9199
Geregistreerd: 28-01-02
Woonplaats: Friesland

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-04 15:10

Een paard zal dat echt niet doen om te "sarren", waarschijnlijk heeft het dier een goeie reden om de druk te ontwijken.
Ik rijdt zelf nooit met neusriem, zelfs toen ik dressuur reed deed ik dat ding zo los mogelijk. Jonge paarden willen wel eens de tong over het bit gooien uit onwennigheid, maar bij juist gebruik van de teugel zal dit zich vanzelf oplossen, anders is er een ander probleem.
Overigens begrijp ik uit het verhaal ( tongboogje) dat het hier om een stangbit zou moeten gaan, die zou ik zowiezo al nooit combineren met een neusriem!


ElCid

Berichten: 9199
Geregistreerd: 28-01-02
Woonplaats: Friesland

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-04 19:30

Als een paard zijn mond open doet is er een rijtechnisch probleem, zie ook reactie van Cornelie e.a. Dat mag een paard best laten zien, als je zo hard inwerkt met een stang dat de paardenmond opengaat is er een probleem en heb ik medelijden met het paard wiens mond dan ook nog is dichtgesnoerd met een riem zodat hij helemaal geen kant meer op kan.

Volgens mij zijn de reacties duidelijk genoeg:
Mond open/ tong over bit etc, etc = rijtechisch probleem of je nu met stang / trens of wat dan ook rijdt.

Ik gebruik dus nooit een neusriem, niet met stang/ trens of wat dan ook en 3x raden; mijn paard doet nooit zijn mond open, gooit nooit zijn tong over het bit.


ElCid

Berichten: 9199
Geregistreerd: 28-01-02
Woonplaats: Friesland

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-04 20:30

Overigens ga je er vanuit dat een paard dat op stang gereden wordt ook een bepaalde africhtingsgraad heeft en dus kan de neusriem achterwege blijven. Soms kan bij een jong paard, dat voor het eerst een trens in zijn mond krijgt een, niet te strak zittende riem, hem de 1e paar keer duidelijk maken dat hij zijn mond dicht zou moeten houden. Jonge paarden kunnen soms reageren op het ijzer in hun mond door hun mond, ook zonder teugeldruk open te sperren of hun tong over het bit te gooien.
Dit lost zichzelf altijd op als het paard eraan gewend is, maar een neusriem kan dan wel eens handig zijn.
Ik gebruik ook bij jonge paarden eigenlijk nooit een neusriem, maar bovenstaande kan daar dus een reden voor zijn.


Antwoord op onderwerpPlaats een reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 11 bezoekers