wat zijn de termen

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
rakkertje

Berichten: 271
Geregistreerd: 21-03-04
Woonplaats: ergens in een hutje op de veluwe

wat zijn de termen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-06-04 21:13

ik heb een vraagje wat zijn de termen om een western paardje te laten lopen en stoppen. zoals de stap de draf de galop en hoe doe je je benen .

als je het weet vertel het dan eve pleas

Anya
Berichten: 32776
Geregistreerd: 01-02-02
Woonplaats: Hengelo

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-04 21:38

stap = walk
draf = trot of jog (jog wordt vaker gebruikt).
galop = lope of canter (lope wordt vaker gebruikt)

stop = stop en je gebruikt een stemcommando erbij: bijvoorbeeld Whoa!
als je alleen langzamer wilt, zeg je iets als easy...

Francis

Berichten: 10665
Geregistreerd: 17-11-01
Woonplaats: Zutphen

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-04 21:58

Als je bedoelt wat je tegen je paard zegt... net wat jij wilt!
Anya schreef de officiƫle benamingen op zoals ze bijvoorbeeld op de wedstrijden gevraagd worden. Trot en jog zijn overigens twee verschillende dingen... trot is een voorwaardse arbeidsdraf zoals in de Hunter gevraagd wordt en jog is een langzamere, meer verzamelde draf.
Zo ook bij de canter en de lope... canter is voorwaardse handgalop, lope is langzamer en verzameld.

Maar wat jij tegen je paard zegt als je deze overgangen wilt rijden moet je helemaal zelf weten.... al zeg je 'fietsen' als je wilt draven...'t is maar net wat je prettig vindt en wat je je paard leert.

DJQuarter

Berichten: 1115
Geregistreerd: 28-09-03
Woonplaats: Hellevoetsluis

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-04 12:30

Francis schreef:
al zeg je 'fietsen' als je wilt draven...'t is maar net wat je prettig vindt en wat je je paard leert.


Whahaha... Sorry moest het even kwijt Haha! Knipoog Deze vind ik wel humor ja!

Vonnie84

Berichten: 6589
Geregistreerd: 16-03-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-04 12:36

Anya schreef:
stap = walk
draf = trot of jog (jog wordt vaker gebruikt).
galop = lope of canter (lope wordt vaker gebruikt)

stop = stop en je gebruikt een stemcommando erbij: bijvoorbeeld Whoa!
als je alleen langzamer wilt, zeg je iets als easy...


en terug is: Back up Cool (of zoiets, ben ook maar een dressuurruiter)

Cassidy

Berichten: 75551
Geregistreerd: 08-08-01
Woonplaats: Purmerend

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-04 19:39

dan heb je nog de side-pass en de roll-back....

en dan ben ik er waarschijnlijk nog een paar vergeten.

rakkertje

Berichten: 271
Geregistreerd: 21-03-04
Woonplaats: ergens in een hutje op de veluwe

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-06-04 19:46

als ik de beginsellen maar heb. want ik wil het gaan oefenen met mijn verzorgpony. want die luister heel graag naar je stem. dus kan ik lekker met haar praten.

Skuye

Berichten: 793
Geregistreerd: 17-09-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-04 22:49

uhh volgens mij is de enige keer ( offiecieel dan he ) dat je wat TEGEN je paard zegt als je wilt stoppen, nl : Whoa.
Je zegt niet tegenje paard lope of jog, maar laat met been hulpen weten waar je naar toe wilt eventueel aan gemoedigd met voor de draf ( jog ) een " piepje "( sterk overdreven ) getuite lippen en daardoor lucht zuigen ( hmm moelijk uit te leggen ) en voor de galop ( lope ) een klakje met de tong...... ( en zo is het mij dan geleerd he )

Cassidy

Berichten: 75551
Geregistreerd: 08-08-01
Woonplaats: Purmerend

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-04 23:13

Eh...ik geef een klikje met mijn tong. voor aanspringen de draf, en als ze sneller moet in galop. Een klapzoen voor galop en backup. HO voor halthouden. En dat is het wel.

Francis

Berichten: 10665
Geregistreerd: 17-11-01
Woonplaats: Zutphen

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-04 23:29

Whiz schreef:
...Je zegt niet tegenje paard lope of jog...



Jawel hoor... 't is maar net wat je je paard leert. Op wedstrijden mag het ook, mits zachtjes (niet de bedoeling dat je door de bak loopt te schreeuwen, maar je mag tegen je paard praten).
Ik reed Fly in de Pleasure bijna puur op stemhulpen. Ze wist ook het onderscheid tussen draven en joggen en ging dus ook, als ik aan't draven was en rustig 'joggen' (met een beetje nadruk op de g) over in een langzame jog. Vanuit de draf naar de galop gaf ik aan door zachtjes, binnensmonds en vanuit m'n keel te 'klokken'. Dat was dan meer een voorbereiding en op het moment dat ik m'n been aanlegde was ze dan ook weg ook. Zo kreeg ik een mooie stakke overgang omdat ze met m'n stem al voorbereid was (voorbereiden met je benen resulteerd vaak ik toch iets versnellen van de jog). Dat 'klokken' deed ik trouwens ook als ik van stap naar draf wilde en dan ook in het ritme waarin ik wilde joggen...
Als ze een gang langzamer moest gebruikte ik 'easy' (dus van galop naar draf of van draf naar stap), en als ze langzamer moest maar wel in dezelfde gang blijven gebruikte ik 'langzaam'... En whoa is whoa...
Dot ben ik dit met longeren ook aan't leren en staks onder het zadel zeker ook. Vooral als je in de Pleasure wilt showen kan dit heel handig zijn.

LadyMadonna

Berichten: 62220
Geregistreerd: 09-01-01
Woonplaats: werkendam (NB)

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-04 23:38

Ik heb 1 tongklink = stap, 2 tongklik = draf, "kusje" = galop, easy = rustiger, terug in tempo, whoa = halt, back = achterwaarts

stampcharis
Berichten: 6
Geregistreerd: 31-03-04
Woonplaats: Capelle aan/den IJssel

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-04 00:00

hai rakkertje ,
het is juist dat je de woorden niet op je paard gebruikt maar het is wel verstandig dat je het weet . En oefen met je paard met het longeren de geluiden erbij (je zal wel denken!) zoals het klikken met je tong tegen je gehemelte die gebruik meestal met draf jog en met galop doe bvb een kusje geven (zo zeggen wij het)veel suc6 ! groetjes stampcharis
rakkertje schreef:
ik heb een vraagje wat zijn de termen om een western paardje te laten lopen en stoppen. zoals de stap de draf de galop en hoe doe je je benen .

als je het weet vertel het dan eve pleas


stampcharis
Berichten: 6
Geregistreerd: 31-03-04
Woonplaats: Capelle aan/den IJssel

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-04 00:03

Haha! veel succes ermee en bedenk zelf paar geluiden die het paard niet kend altijd handig als je een wedstrijd gaat doen?!

Quarterh0rse

Berichten: 8491
Geregistreerd: 22-05-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-04 01:18

ik gebruik deze:

stap = walk
sukkeldrafje laat maar zeggen Tong uitsteken = jog
draf = trot
galop = lope
halt = ho
overgang naar een rustigere gang = heey
achteruit = back up
paard laten liggen = down

maar tis bijna bij iedereen wel verschillend

iniak

Berichten: 532
Geregistreerd: 24-05-02
Woonplaats: Amsterdam

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-04 18:28

ik gebruik exact hetzelfde als stef; de dressuurruiters bij mij op stal vinden het vast erg vreemd Haha! vooral dat 'kusje' en 'backup' leveren soms een wat 'meewarige' blik op........maar vooralsnog heb ik wel een paard dat doet wat gevraagd wordt Knipoog

Quarterh0rse

Berichten: 8491
Geregistreerd: 22-05-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-04 19:29

dat kusje heb ik nog nooit gehoord haha maar het is weer eens wat anders, wel apart Haha!

Yessy

Berichten: 23021
Geregistreerd: 16-02-03
Woonplaats: Utrecht

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-04 19:40

ik gebruik klakken met mn tong als ze harder moet binnen een bepaalde gang, easy voor rustiger, easy lang uitgesproken (hmm grappig kom ik nu achter dat ik 2 soorten heb Tong uitsteken) voor terug naar andere gang, ho (ik doe niet van whoa, gewoon ho) voor stoppen en kusje voor galop Lachen

rakkertje

Berichten: 271
Geregistreerd: 21-03-04
Woonplaats: ergens in een hutje op de veluwe

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-06-04 19:51

ik gebruik nu mijn stem met het woord en een extra klak van mijn tong. eerst op mijn verzorg pony. maar nu ook aan de longe en ze deed het gewoon. en haar eigenaar echt zo van. wow hoe doe jke dat. toen wou hij het probeeren maar toen wou ze niet. hahaha