Paard wordt kaal aan achterkant pad

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Anoniem

Paard wordt kaal aan achterkant pad

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-02 14:45

OK, een beetje overdreven, niet helemaal kaal, maar echt duidelijk 'slijtplekken' in de vacht zeg maar.... Het is aan de achterkant van de pad.
Het zadel ligt goed, schuift of klappert niet, maar aan de achterkant van de pad beweegt het paard onder de pad door (lekker vaag Verward )
Hebben jullie hier ook last van (gehad?) en zo ja, wat doe je ertegen?

jay
Berichten: 9
Geregistreerd: 16-06-01
Woonplaats: Eindhoven

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-02 14:55

Mijn paard heeft er inderdaad ook last van dat de haren onder de achterkant van het pad wat korter zijn (niet echt kaal te noemen) je kunt inderdaad zien dat het een vorm van afschuren is door de pad.

Maar een oplossing weet ik niet Party!!

Natascha

Berichten: 6847
Geregistreerd: 07-02-01
Woonplaats: Ankh Morpork

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-02 14:58

jaaaaa en ik maar denken dat ik de enige was. Ik was al bang dat het aan mijn orhoflexje lag, maar ik heb een westernzadelmaker gebeld (die man uit het hoge noorden die ook ooit in de bit heeft gestaan). En die zei dat het aan de vacht van mijn paard lag en dat ik het met homeopatische middelen moest proberen. Lois heeft dit nl alleen in de winter. Dan is het een echt "lapjespaard" want z'n vacht groeit dan bijzonder slecht en heeft dus overal kale plekjes van schaafwondjes (wondjes genezen maar vacht groeit niet aan). Vorig jaar begon in maart de vacht weer te groeien en merkte je er dus ook niks meer van. Ik geef meneer nu biotine en lijnzaadolie bij z'n voer sinds 2 weken en hoop dat de vacht hierdoor wat beter gaat groeien. Verder heb ik een tijd met een VZH zadel gereden (ben behoorlijk uitgelachen met mijn westernoefeninen onder het vzh zadel Boos! ) om de vacht wat te ontlasten want de kale plek valt er precies achter, maar wel net aan de achterrand van het westernzadel. Of de vitaminekuur helpt weet ik niet, maar ik ben nog wel steeds op zoek naar een echte oplossing want ik wil volgend jaar niet weer met een plukjespaard rondlopen Knipoog

DubbelFun

Berichten: 88641
Geregistreerd: 12-04-01
Woonplaats: 1 km van het midden van Nederland

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-02 15:13

Mijn paarden hebben allebei 's winters last van 'kale' plekken aan het eind van de pad. Dit komt gewoon door de winterharen. Na de verharing zie je er niks meer van tot de volgende winter.

Hetzelfde geldt voor de plek waar de singelgespen altijd zitten. 's Winters doe ik daar een extra bontje om, schijnen de haren leuker te vinden.. Haha!

Mac

Berichten: 11649
Geregistreerd: 09-07-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-02 15:14

Dat probleem HAD ik dus ook! Ik weet niet wat voor soort pads jullie gebruiken, maar de oplossing die ik ervoor gevonden heb is een neopreen pad. Ik vind het ideaal: geen schuurplekken meer, makkelijk schoon te houden en het vormt zich naar de paardenrug. Enige nadeel is (misschien) dat het geen natuurlijk materiaal is, dat makkelijk gaat zweten. Daarom heeft mijn pad dus ook "luchtgaten" in de bovenkant (langs de ruggegraat). Er schijnen ook goede alternatieven te zijn voor de neopreen pad. Zie voor dit topic ook:
http://www.bokt.nl/forums/viewtopic.php?t=41246

Natascha

Berichten: 6847
Geregistreerd: 07-02-01
Woonplaats: Ankh Morpork

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-02 15:53

heb het gedonder ook met een neopreen pad (zo eentje met gaten op de ruggegraat) omdat ik een orthoflex zadel heb. De pad kruipt omhoog tussen de panelen en gaat dan lekker met de beweging meeglijden over de paardenrug. Heb nu dus een glad padje eronderliggen. Niet mooi maar schuurt niet.

DubbelFun

Berichten: 88641
Geregistreerd: 12-04-01
Woonplaats: 1 km van het midden van Nederland

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-02 16:06

Natascha schreef:
omdat ik een orthoflex zadel heb.


Ik heb ook een OF en trek me niks meer aan van die 'kale' plekken. Gaat vanzelf weer over. *LOL*

Natascha

Berichten: 6847
Geregistreerd: 07-02-01
Woonplaats: Ankh Morpork

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-02 16:13

worden jullie als "kale paarden eigenaars" dan niet aangesproken door stalgenoten met opmerkingen in de trant van "die rare westernzadels dan ook"? Bij mij wordt er eerst naar m'n paard gekeken en dan naar m'n zadel van "kan er dan ook geen normaal zadel op". Ik vind m'n zadel normaal zat maar erger me wel aan die plekken. Blij dat de zomer weer voor de deur staat en dat er dan weer haar gaat groeien en ik laat de mauwers maar lekker doormauwen over mijn kale plekkenpaard }>

DubbelFun

Berichten: 88641
Geregistreerd: 12-04-01
Woonplaats: 1 km van het midden van Nederland

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-02 17:13

Ik heb weinig last van stalgenoten Haha! en die plekken zijn bij mij ook niet echt kaal, het haar ziet er wat vreemd afgekloven uit.

Ik zie sommige paarden met kale schouders van dekens die er ECHT kaal uitzien Huilen

Jac

Berichten: 874
Geregistreerd: 27-06-01
Woonplaats: Mooi brabant

professional's Choice

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-02 17:54

Mijn paard heeft het ook! Ik ben van plan een Air Ride pad van professional's Choice aan te schaffen, maar die dingen zijn reteduur. Heeft er iemand ervaring met deze, overigens ook nog erg mooie, pads?

DubbelFun

Berichten: 88641
Geregistreerd: 12-04-01
Woonplaats: 1 km van het midden van Nederland

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-02 20:32

Jac: zou je een nieuw item willen starten over de Air-ride pad??

Dan kunnen we het hier over kale plekken blijven houden. *LOL*

karin e
Berichten: 120
Geregistreerd: 12-10-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-02 20:50

onder het onderwerp neopreem pad bied ik een test aan met een nieuw pad. Lees het maar eens, misschien is een van jullie een goed test-persoon(paard) Ik weet niet of ze de kale plekken tegen gaan.

Pigino
Berichten: 603
Geregistreerd: 06-11-01

zadelpad

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-02 22:05

net als julllie heb ik ervaring met kale plekken,ik heb zowel een neopreenpad als een gewoon.ik ben er achtergekomen wat het probleem was met mijn pad!!!!mijn pad steekt een behoorlijk stukje achter mijn zadel uit een schuurt alsware tijdens het rijden.ik was mijn pad namelijk niet veel maar er gaat natuurlijk wel vuil en zweet aan kleven en dat schuurt.maar je hebt ook van die round skirt pads en die steken niet zouit als een gewone!!!!!dat scheelt natuurlijk ook een hoop.ik ben iniedergeval van mijn probleem af.

Anoniem

Paard wordt kaal aan achterkant pad

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-02 21:41

hej

ik heb t zelfde probleem vind t best sneu t is net of hij helemaal opslijt door het rijden *LOL* maar tja wat kan je er aan doen ik heb rydar geschoren en bij hem schuurt echt werkelijk alles...
Ik zou t niet weten wat er tegen te doen is..

jesdepes
Berichten: 246
Geregistreerd: 17-01-02
Woonplaats: wijchen

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-02 23:13

misschien kun je er een stukje lyrca onder het uiteinde van je pad stikken. Haha!
dat gebruiken ze toch ook voor die schuurplekken op de borst van de dekens, gaat om de schouders en over de schoft en dan heb je er geen last meer van, als het goed is...

jesdepes
Berichten: 246
Geregistreerd: 17-01-02
Woonplaats: wijchen

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-02 23:15

lycra bedoelde ik dus Frusty
dan wordt het uiteinde van je pad ook glad zodat het niet meer de haren eraf schuurt...

Rhys
Berichten: 6352
Geregistreerd: 19-01-01
Woonplaats: Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-02 23:30

Goed, dit wordt m'n eerste post op het westernforum... Knipoog

Ik heb hetzelfde probleem, maar dan met een dressuurzadel. Vooral in de verhaarperiodes (die nu weer begint - maar ze kunnen beter nog even wachten want het gaat weer vriezen het einde van de week), en net op de scheiding van het dekje. Ik weet ook 100 % zeker dat m'n zadel goed ligt.
Mijn oplossing is tijdelijk rijden met een zadelvormig dekje, dan heb ik geen problemen...maar als westernruiter zul je daar wel niks aan hebben, denk ik. Oftewel, dit was een loos bericht Haha!

cornelie

Berichten: 9349
Geregistreerd: 11-06-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-02 21:23

Hihi, klein tipje. Mijn appie heeft hier dus ook last van. Gewoon ff gaan zoeken in de kast van je moeder (of in je eigen kast). Vaak ligt er nog wel een leuk lingerieonderjurkje van satijn die niet vaak meer gebruikt wordt. Dit is ideaal om hiervan een stuk onder je pad vast te maken. Superglad en geen last meer van afgeschuurde haren.

gamin
Berichten: 36
Geregistreerd: 04-12-01
Woonplaats: Drachten

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-02 14:00

Mijn pard heeft dus ook kale plekken.Hij heeft helemaal geen haar er meer op.Hij is nogal gevoelig,want hij heeft het bij de singel ook.Het is een harddraver die ik western rijdt.Ik heb het zadel wat meer naar voren gelegd op aanraden van mijn instructrice met een voortuigje aan.Dit helpt wel wat.Hij kan straks toch genoeg bijkomen,want hij gaat in april op rust,omdat ik dan voor een jaar naar amerika ga.

Odi
Berichten: 1211
Geregistreerd: 17-04-01
Woonplaats: Montferland

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-02 17:48

Mijn paard had er ook last van tot ik een langere pad heb gekocht, eentje die ongeveer 10 a 15 centimeter onder het zadel uit komt. Sinds ik deze pad gebruik heeft mijn paard er geen last meer van.

FCSA

Berichten: 6379
Geregistreerd: 30-10-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-02 20:04

het helpt ook om met verschillende (lentes, diktes enz.) pads te rijden, af te wisselen dus..

painthorselover

Berichten: 142
Geregistreerd: 06-03-02
Woonplaats: ....

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-02 23:13

mijn paarden hebben helemaal geen last van kale plekken!!
gelukkig niet, bij mijn oude paint (verzorgpaard) was het wel zo maar ik heb een pad laten importeren uit amerika en had er toen geeen last meer van.. mijn pad was van schuim rubber en neemt ook vocht op.
dus geen last meer van zweet op de rug !!
ik hoop dat ik jullie info heb kunnen geven en al heb je vragen stuur dan ff een pb tje naar me

DubbelFun

Berichten: 88641
Geregistreerd: 12-04-01
Woonplaats: 1 km van het midden van Nederland

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-02 23:26

Ik ben wel benieuwd naar het merk van die pad, want schuimrubber en zweet openemen lijkt niet samen te gaan Verward

Monnik

Berichten: 1795
Geregistreerd: 12-08-01
Woonplaats: Hillywood

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-02 12:56

Ik heb nergens geen last van. Reed dagelijks en ook dagelijks flinke einden. Nu even niet meer, want over 3 weken verwachten we ons 1ste veulen.
Ik rij gewoon met een coolbackpad en m'n zadel heeft round skirts. Wel is het zo dat mijn pads iets groter zijn dan het zadel.

ibikus
Berichten: 20688
Geregistreerd: 15-05-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-02 18:09

Hier nog een Engelse!
De mijne heeft ook last van kale plekken en heeft die van zowel de kussen van spring en dressuurzadel als van de shabracken.

Hij lijkt nu eindelijk wat te gaan verharen en dan zijn hopelijk de plekken over een maand weg...