kan iemand eens helpen met Danno

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Antwoord op onderwerpPlaats een reactie
 
 
Colinda
Berichten: 1322
Geregistreerd: 30-06-01
Woonplaats: Amerongen

beenhulpen

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-01 17:56

Hoi,

Ik zag dat je nog niet veel reakties had... wat is je probleem voornamelijk met beenhulpen? Wat doet ie wel of niet?
Misschien heb ik wat suggesties...?
groetjes Knipoog

op de avatar zie je Sallyman!


Colinda
Berichten: 1322
Geregistreerd: 30-06-01
Woonplaats: Amerongen

beenhulp

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-01 20:30

Hoi,
vervelend joh... dat je niet v. huis kunt om te gaan lessen !!!!!
Wat betreft je beenhulpen ; is hij verder goed voorwaarts op je been?
Hij moet weten dat druk ook echt betekent dat er iets móet gebeuren.
Hoe is hij met zijn zijwaartse gangen?
En met schouderbinnenwaarts en "buitenwaartse stelling"
Dit zijn allemaal oefeningen die goed zijn om je paard te laten luisteren voor je been...
tenzij je natuurlijk met té veel been zou rijden en hem daarmee mischien wat "afstompt"...
als dit niet het geval is en je weet zeker dat hij het wel snapt, maar gewoonweg denkt : ja daaag... wat doe je, ben je me aan het aaien ofzo... vindt ik dat ie best een schopje mag hebben...
Ook zou een spoortje oplossing kunnen bieden, niet om hem in te prikken, maar wel om hem "wakker te houden"...
Overgangen rijden doet het ook vaak goed, maar het blijkt toch meer dan eens dat als je paard hier goed op reageert en je overgaat op iets moeilijkers... zijn ze ineens "niet thuis" Haha!
Ik hoop dat je hier nog iets aan hebt...
vraag anders een keer uitleg op de gezamenlijke training, daar ging je toch wel heen?
groetjes Knipoog

op de avatar zie je Sallyman!

Colinda
Berichten: 1322
Geregistreerd: 30-06-01
Woonplaats: Amerongen

duidelijk.

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-12-01 20:18

Hoi,

Nee hoor, alles is duidelijk; je hebt een jong paardje, die hartstikke braaf is, zijn best voor je doet, maar (logsich) nog niet alles begrijpt. Een goed punt, zeker bij jonge paarden is het werken met 2 handen naar opzij (evt. ook nog optillen), in combinatie met een "gewichtshulp". Dit moet ook wel, omdat een jong paard nog niet netjes 'onder je blijft".....
Deze 2 hulpen leren het paard uiteindelijk te reageren op steeds minder gewichtshulp, en gaan beter reager op de neckreining. (worden uiteindelijk steeds beter in hun balans met jou erop).
Je gewichtshulp gaat tezamen met je been, dus bevestiging voor je been wordt allleen maar duidelijker !!!
Ik zou zeggen : je hebt er 10 x opgezeten, je paardje is braaf, gaat dus verder best goed, stel je eisen niet te hoog !!!!
De voorbereidingen wat ik zou doen...is alsvolgt :
Overgangen rijden, niet alleen in draf, maar ook in stap !!!! Probeer d.m.v. je beendruk duidelijk te maken dat er niet alleen een "draf" of "stap" bestaat, maar ook een midden of uitgestrekte stap of draf !!!
Is een leuke oefening voor een jong paard en je bevestigd ermee dat je beenhulp uit meer dingen bestaat...Tenslotte betekent beendruk niet per definitie "harder"....
Cirkels vergroten & verkleinen - goed voor bevestiging v. je been & gewichtshulp en voor later.... het begin v. ontwikkeling v/d spin !!!
Probeer toch z.s.m. je paard te leren galoperen (valt tegen voor jonge paarden en krijgen dan ook vaak een "terugslag", dit hoort erbij...)
Als je je paard naar binnen (stelling) wilt vragen en hij wil dan afwenden geeft hij netjes gehoor aan datgene wat hem geleerd is....
Nu moet ie ineens niét meer afwenden? Ja, maak hem maar eens duidelijk dat ie nu niét mag afwenden, maar dat je alleen zijn hoofdje naar binnen wil hebben.....
Een tip : laat je paard stilstaan aan een losse teugel; vraag met één hand zijn hoofd naar binnen, let op... "vraag" ...als je te hard trekt of juist in één keer téveel zijn hoofd naar binnen (richting jouw been) wil hebben, zal hij gaan lopen of omdraaien en dát is nu net niet de bedoeling !!!
In het begin echt héél weinig naar binnen vragen (als je zijn oog maar net kunt zien, is dat in het begin voldoende) terwijl hij stil staat en de bedoeling is dat ie stil blijft staan.
Als dit lukt, direct loslaten en belonen !!!!!
Je beloont hem dus voor het feit dat ie én stil blijft staan, én je vraagt iets stelling! (en je leert hem na te geven op druk, in dit geval lichte teugeldruk)
Doe dit nooit maar één kant, maar ALLEBEI de kanten, hiermee maak je tevens zijn halsspieren soepel.
Mocht hij wel een stap willen doen, of toch gaan lopen.... direct teugel loslaten, evt. beide teugels oppakken : hooooo......als ie weer stil staat, braaf..... en weer opnieuw...1 teugel oppakken betekent dus niet aktie...
Als dit goed gaat en goed bevestigd is, kun je het in stap gaan proberen, in combinatie met je binnenbeen druk.
Ik hoop dat je hier nog iets aan hebt.....?
Veel succes en nogmaals ...
het is een jong paardje... bedenk dat er veel paarden "zuur" gereden worden doordat ze té vroeg beginnen met zijwaarts, schouderbinnenwaarts, traver, renver etcetera.... Dit zijn oefeningen die je niet een uur achter elkaar moet oefenen, maar zo af en toe een aantal passen moet opbouwen !!!
Perfectie komt later... als de bevestiging er eerst maar is !!!
Groetjes, misschien zie ik je nog in Leusden !!!! Knipoog

op de avatar zie je Sallyman!

Colinda
Berichten: 1322
Geregistreerd: 30-06-01
Woonplaats: Amerongen

en?

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-12-01 11:47

Hoi,

Hoe is het gegaan? Is het gelukt? Niet tegen "nieuwe problemen" aangelopen ? Lachen
Groetjes Knipoog

op de avatar zie je Sallyman!


Colinda
Berichten: 1322
Geregistreerd: 30-06-01
Woonplaats: Amerongen

mooi zo...

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-01 23:42

Hoi,

En inderdaad... het is zwaar %^&*#@weer !!!!! Zo hebben we een "witte kerst" & zo hebben we weer "herfst" ...nederland... Frusty
Maar... fijn... dat het in ieder geval toch wel goed ging, met Danno !!!
En dat hij (in het begin) aan je been wil ruiken, geeft niks!!! Is een teken v. ontspanning. Het moet uiteindelijk zó worden, dat als hij maar iets voelt dat je hem naar links of rechts wil vragen, hij zijn hoofd gelijk al inbuigt, omdat hij dan weet dat je direct daarna weer loslaat en hij weer
ontspanning krijgt... hierdoor worden ze lekker "los" in je hand.
Wat je evt. nog kunt proberen m.b.t. de zijwaartse gangen is het beginnen met het "naar buiten laten vallen v/d achterhand".
Je doet dit op de volte, uiteraard eerst in stap ( want wat een paard in stap niet kan, zal die in draf al helemaal niet kunnen), en probeerd dan je paard een paar (!!!!!) passen de achterhand uit te laten wijken, terwijl de rest van zijn lichaam op de volte blijft.
Eerst netjes rond op de volte, dan je binnenbeen duidelijk achter de singel leggen, zodat hij leert dat je "been ergens anders" ook betekent dat er "iets anders" moet gebeuren.
Het gaat er om dat hij dan met zijn achterhand "iets" naar buiten moet vallen, hooguit 2 á 3 passen, daarna weer je been terugleggen, belonen en weer verder op de volte. Dit zowel linksom als rechtsom.
Je kunt hem iets ondersteunen door je binnenteugel licht aan te nemen, let op : niet teveel !!!!!
Als dit goed gaat is de stap naar een "paar pasjes" zijwaarts niet zo heel groot meer.
Het iets naar buiten vallen v/d achterhand is "controle met je been", daarnaast werk je eraan dat hij steeds losser gaat worden op je hand (en soepeler gaat reageren omdat je hem loswerkt) en uiteindelijk is het een kwestie v. je been naar achteren leggen, van voren iets opsluiten, buitenhand naar buiten "wijzend", binnenteugel tegen hals en hopla , hij wijkt. Je buitenbeen zorgt ervoor dat hij tevens voorwaarts blijft, maar ook dat hij niet ineens té veel zou wijken.
Maar goed... eerst komt het loswerken, toch ??!!!
Ik hoop voor jou, maar ook voor ons allemaal dat het gauw beter weer gaat worden, dit is toch niks !!!!!!!
Wij hebben 2 jonge paardjes op stal staan, die nodig 'in het werk' moeten, maar ja....ik ben zelf zo'n "mooi weer rijdster" Haha!
Daarom wordt het ook hoog tijd voor onze binnenbak Kwijl
Groetjes Knipoog [/b]

op de avatar zie je Sallyman!


Antwoord op onderwerpPlaats een reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 16 bezoekers